Kontakte kunden direkte for å åpne for dialog

Mann i telefon

Også dårlige betalere fortjener en siste sjanse før inkassokravet mot dem ubønnhørlig går til rettslig innkreving.

Et ultimatum som kommer direkte fra kreditor, og som tydelig uttales gjennom en e-post, telefonoppringing, sms eller på annen måte, kan være det som skal til for å få kunden til å innse alvoret i situasjonen.

Gå i direkte dialog

Vi oppfordrer deg derfor alltid til å gå i direkte dialog med kunden minst én gang i løpet av saksgangen. Dette kan du gjøre på et valgfritt tidspunkt etter at inkassovarselet forfaller, fremt til du tar saken til namsmannen. På inkassofagspråk er dette en del av det som kalles utenomrettslig innkreving.

Hvis du ikke har gjort det før, passer det å gjøre det når betalingsoppfordringen forfaller.

Målet ditt er å få innblikk i kundens betalingsvillighet og -evne, få dem til å skjønne alvoret i situasjonen, og om nødvendig tilby dem en siste håndsrekning. Dette kan være en betalingsplan (nedbetalingsordning), avslag i prisen, eller en liten ekstra utsettelse.

Dette gjør du kun hvis du skjønner at kunden har gode intensjoner, angrer, og ønsker å gjøre opp for seg til tross for anstrengt økonomi. Husk at enkelte er veldig flinke til å bløffe om at de har tenkt å betale, så vær kritisk til det du får servert.

Gjør en eventuell betalingsavtale tydelig

Blir dere enige om en betalingsplan på f.eks. tre avdrag, sender du denne til kunden i brev eller på e-post og ber rette vedkommende signere og returnere innen en kort frist, samtidig som første avdrag betales.

Gjør det klart i betalingsplanen at dersom ett av avdragene ikke betales i tide kommer hele restsummen til å forfalle umiddelbart, og inkassosaken ruller videre uten videre opphold, med de økte utgiftene det medfører.

Bruk gjerne Conta Inkassos innebygde notatfunksjon på kundekortet eller saksdetaljene til å notere ned alle detaljer rundt denne typen avtaler du gjør med kunden utenfor den formelle saksgangen.

Tilbakemelding

NB: Ikke bruk dette skjemaet ved spørsmål til brukerstøtte. Bruk kontaktskjemaet i stedet.