Råd om gjeldsproblemer og inkasso

Penger

Inkasso er ikke noe man sender for å være slem med folk som har betalingsproblemer. For bedrifter er inkasso et nødvendig onde de må ty til for å få inn pengene sine. 

Her er noen gode råd for deg som har problemer med å betale alle regningene.

Når du får et brev i posten fra Firma AS som krever penger av deg via inkasso, bør du ta kontakt med firmaet hvis du har spørsmål. Conta Inkasso er ikke et vanlig inkassobyrå, men leverer programvaren som et stadig økende antall bedrifter i Norge bruker til å drive inn sine egne fakturakrav. Conta Inkasso kan derfor ikke hjelpe deg hvis du har spørsmål som gjelder betalingskravet du har mottatt.

Er du uenig?

Hvis du mener kravet er feil, må du ta kontakt umiddelbart med firmaet som sendte deg fakturaen. Det er smart å kunne dokumentere at du har tatt kontakt. Ta kopi av brev, eller skriv ned hvem du har snakket med.  Hvis innsigelsene dine mot kravet ikke er “åpenbart grunnløse”, skal fakturakravet nå ses på som omtvistet. Det kan da ikke bli drevet inn med inkasso før det er oversendt forliksrådet for en rettslig avgjørelse.

Husk at det er mottaker som er ansvarlig for post. Hvis avsender kan sannsynliggjøre at brevet er sendt, nytter det ikke å hevde at det aldri kom fram, ifølge regelverket.

Krav blir foreldet

Et pengekrav foreldes og må slettes tre år etter at det forfalt til betaling første gang. Hvis det ikke var noen forfallsdato, må kreditor starte en inkassosak før perioden på tre år begynner å løpe. Det er foreldelsesloven som bestemmer hva som gjelder i slike saker.

Foreldelsesfristen kan avbrytes både deg som skyldner og av kreditoren. Konsekvensen er at en ny periode for foreldelsesfrist begynner å løpe. Et nytt krav fra kreditor vil ikke rokke ved foreldelsesfristen for det opprinnelige kravet.

Hvis du innrømmer at du er skyldig i det aktuelle kravet, avbrytes foreldelsesperioden. Dette kan for eksempel være hvis du ber om betalingsutsettelse, en nedbetalingsavtale, betaler renter på kravet, eller sender en delinnbetaling. I så tilfelle begynner en ny periode på enten tre eller ti år å løpe fra avbrytelsen (10 år for pengelån og gjeldsbrev).

Brudd på god inkassoskikk?

Hvis kreditor eller inkassobyrået driver inn krav som er omtvistet før forliksrådet har sagt sitt, er dette brudd på såkalt “god inkassoskikk”. Bruddet gjør at hele eller deler av omkostningene ved inndrivingen kan falle bort. Merk deg at det kun er inkassogebyrene som skal trekkes fra. Selve kravet faller ikke bort av denne grunn.

Her er noen trinn du som sliter med inkassogjeld kan følge:

1. Åpne konvolutten

Mange med betalingsproblemer utvikler “vinduskonvoluttsyken”, der nye purringer bare legges til siden uten å bli åpnet. Det fungerer dårlig. Du må ta tak i problemet.

2. Kan du ikke betale ved forfall?

Ta kontakt med inkassobyrået eller firmaet som har sendt fakturaen. Gjør det med en gang. Hvis du viser evne og vilje til å gjøre opp for deg, finner dere som regel en løsning.

3. Prioriter inkassogjeld

Gjeld blir dyrere jo lengre du utsetter den. Kontakt andre kreditorer før deres regninger forfaller, for å se om du kan få utsettelse eller mulighet til å dele opp summen i mindre avdrag. Skaff deg oversikt over økonomien din.

4. Kutt i forbruk

Svært mange inkassosaker skyldes forbruksgjeld. Finn ut hvilke utgifter som er nødvendige, og hvor du kan kutte. Synes du det er vanskelig, tilbyr alle kommuner i Norge en gratis økonomisk rådgiver.

5. Gjør opp før saken havner i rettssystemet

Å få et inkassokrav er dyrt, men å havne hos namsmannen er enda verre. Der kan du i verste fall få en kjennelse om tvangssalg av hus og bil.

6. Ikke ta opp nye lån eller bruk kredittkortet for å dekke gammel gjeld

Mer gjeld løser ikke årsaken til dine økonomiske problemer.

Kilder: Norske Inkassoselskapers Forening og Forbrukerrådet.

Tilbakemelding

NB: Ikke bruk dette skjemaet ved spørsmål til brukerstøtte. Bruk kontaktskjemaet i stedet.