Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Hobby eller næring?

Varigheten, og utsiktene til å skape profitt over tid, er med på å bestemme om det er næring eller hobby du driver med.

Atle Hansson

Varigheten, og utsiktene til å skape profitt over tid, er med på å bestemme om det er næring eller hobby du driver med.

Skatteetaten vil definere så mange som mulig som næringsdrivende, slik at så mange som mulig betaler skatt. Derfor må du ofte selv sannsynliggjøre at inntektene dine kommer fra hobbyvirksomhet. De fleste inntekter er skattepliktige, helt til du kan vise frem at du har høyere utgifter enn inntekter, og derfor driver med hobbyvirksomhet

Er planen din å tjene penger på sikt, selv om du nødvendigvis ikke har positivt resultat den første tiden, driver du næringsvirksomhet, og ikke hobby.

Hvis virksomheten er for liten, med for dårlige økonomiske fremtidsutsikter, samt utgifter som ikke står i stil med inntektene, kan Skatteetaten skjære gjennom og definere det du driver med som hobbyvirksomhet. Det er altså ikke du selv som har siste ord i spørsmålet om du driver hobby- eller næringsvirksomhet.

Oppstartsperiode

Perioden fra du starter en virksomhet som starter beskjedent, til du kommer til et nivå som gjør at du kan kalles for næringsdrivende, er det Skatteetaten kaller oppstartsperioden. Fra tidspunktet hobbyen går over til å bli reell næringsdrift, og omsetningen blir skattepliktig, kan du få regnskapsmessig fradrag for kostnader.

Oppstartsperioden går fem år tilbake i tid. I denne perioden kan du få fradrag for alle kostnader du har hatt med å starte opp, f.eks. innkjøp av maskiner og utstyr. Dette gjelder altså selv om de første årene var ren hobbyvirksomhet.

Forutsetningen er at du samler på kvitteringer og fakturaer som dokumenterer utgiftene.

Eksempel på oppstartsperiode

Ola planlegger å selge hjemmelaget brød i uthuset sitt. Han mener selv at dette kan blir en bra inntekt på sikt, og dokumenterer derfor alle utgifter og inntekter han har helt fra starten av i skjemaet RF-1298 Oppstart av virksomhet.

Klarer Ola å gå med overskudd innen fem år, vil han få endret ligningen og utgiftsført kostnadene han hadde under oppstarten. Dette er viktig for ham, siden de største kostnadene kom i det første driftsåret.

Ola ser at at han i andre driftsår ikke klarer å generere overskudd. Men flere og flere har hørt om produktene hans, og det kommer flere innom for å kjøpe. Han mener fremdeles at han skal klare bedre enn dette i tredje driftsår. Derfor fortsetter han å ta vare på alle bilagene han har.

I tredje driftsår løsner det, og Ola generer et bra resultat på 210 000 i bruttoinntekter og 97 000 i utgifter. Dette gjør definitivt virksomheten hans skattepliktig, selv om den enda ikke er noe å leve av på heltid.

Når Ola leverer inn RF-1298, vil skattekontoret se på om det er grunnlag for å endre ligningen fra første og andre driftsår.

Skattefritak for mose og blåbær

Selger du mose, blåbær, frukt eller annet du har plukket ute i naturen, kan du gjøre det skattefritt så lenge totalsummen er under 4000 kroner. Men hvis inntektene dine er over 4000 skal det føres opp i post 2.1.4 i selvangivelsen din som inntekt.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 158
            [name] => Drive firma
            [slug] => drive-firma
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 158
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 3
            [filter] => raw
        )

    [1] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 154
            [name] => Lov og rett
            [slug] => lov-og-rett
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 154
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 9
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 49472
            [post_author] => 74
            [post_date] => 2020-02-21 13:05:23
            [post_date_gmt] => 2020-02-21 12:05:23
            [post_content] => 

Dersom et firma ikke kan betale utgiftene sine etterhvert som de forfaller, og ikke har inntekter eller verdier som overstiger gjelden, kan det bli begjært konkurs.

Både personer, enkeltpersonforetak og aksjeselskap kan gå konkurs. Konkurs er et resultat av dårlig likviditet, som vil si at man ikke har god nok evne til å betale for seg.

Et vilkår for bli slått konkurs er at man er insolvent, og den som blir slått konkurs blir omtalt som skyldneren. Insolvent vil si at skyldneren har problemer med å innfri økonomiske forpliktelser og ikke klarer  å betale for seg etter hvert som regninger og frister forfaller. 

Når du er konkurs mister du retten til å bestemme over eiendeler og det vil bli oppnevnt en bobestyrer som overtar disposisjonsretten over eiendelene. Bobestyreren, som ofte er en advokat, vil gjøre en fullstendig gjennomgang av økonomien til skyldneren for å avklare verdien av eiendelene, og størrelsen på gjelden. 

Skyldnerens eiendeler vil bli solgt for å skaffe penger til kreditorene, som er de man står i gjeld til. Noen eiendeler er beslagsfrie, det vil si ting man ikke kan bli tvunget til å selge og det gjelder hvis det er en person som har gått konkurs. Dette er ting som for eksempel klær, vanlig innbo eller personlige eiendeler. 

Konkurs med enkeltpersonforetak 

Har du et enkeltpersonforetak hvor du ikke klarer å gjøre opp for de økonomiske forpliktelsene dine, må du vurdere om du er konkurs. Konkursen meldes til tingretten hvor enkeltpersonforetaket er registrert. 

Ved enkeltpersonforetak står du selv personlig ansvarlig for at regninger og utestående beløp blir betalt. Er gjelden din større enn verdiene på eiendelene dine, risikerer du at dette går utover din personlige økonomi eller eiendeler. Personlige eiendeler som hus, bil og formue står da i fare for å bli beslaglagt. 

Konkurs med aksjeselskap 

Går du konkurs ved aksjeselskap slipper du å stå ved personlig ansvar. I et aksjeselskap er det styret som er ansvarlige for den økonomiske biten. Kommer styret til en konklusjon om at det ikke er lenger økonomisk forsvarlig og drifte firmaet, er det deres ansvar å melde oppbud til den lokale tingretten. Unntaket er i Oslo, der skal meldes til Oslo byfogdembete.  

Hvis tingretten godkjenner at bedriften er konkurs vil det bli utnevnt en bobestyrer som skal gjennomføre konkursbehandlingen. 

Aksjonærene i et selskap har i utgangspunktet ikke ansvar for aksjeselskapets gjeld utover den aksjekapitalen de har gått inn med. Det kan likevel oppstå erstatningskrav for eiere og styremedlemmer som følge av handlinger man har gjort i forbindelse med styring av bedriften. Et eksempel kan være hvis du har betalt en leverandør du er i familie med i stedet for å betale andre leverandører eller offentlige avgifter. Da kan du bli stilt personlig ansvarlig og må sørge for å få igjen de pengene eller betale dem fra egen lomme.  

Lønn til ansatte ved konkurs

Er du ansatt i en bedrift som går konkurs, eller hvis selskapet du eier går konkurs, vil spørsmålet om lønn dukke opp. Ved konkurs er det ikke sikkert bedriften kan betale ut lønn og opparbeidede feriepenger, men du som ansatt vil fremdeles kunne få utbetalt penger. 

Det finnes en lønnsgarantiordning som gjelder arbeidsforhold der arbeidsgiveren skal betale arbeidsgiveravgift til folketrygden. Gjennom den ordningen kan du få betalt utestående lønn og feriepengekrav, lønn i 30 dager etter konkursåpning, samt krav mot arbeidsgiver for pensjon og tapte goder. 

Lønnsgarantien dekker også lønn du ikke har fått utbetalt tidligere enn 12 måneder før fristdagen, som er dagen begjæringen om konkurs kom til retten. 

Husk å avslutte alle avtaler

Hvis du går gjennom en konkurs må du huske på at du må avslutte alt av abonnement og avtaler du har hatt i forbindelse med firmaet. De blir ikke nødvendigvis avsluttet fordi firmaet ikke eksisterer mer, og du kan risikere å få regninger selv etter firmaet er konkurs.

[post_title] => Hva skjer når en bedrift går konkurs? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-skjer-nar-en-bedrift-gar-konkurs [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-02-21 13:16:26 [post_modified_gmt] => 2020-02-21 12:16:26 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49472 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 207 [post_author] => 2 [post_date] => 2016-11-03 08:04:25 [post_date_gmt] => 2016-11-03 07:04:25 [post_content] =>

Noen ganger er det vanskelig å vite hvor grensen går mellom næringsvirksomhet, ansettelse og hobby. Skatteetatens regler kan være diffuse.

Vi tar for oss reglene som gjelder for deg som er selvstendig næringsdrivende med enkeltpersonforetak (ENK). Er du ansatt i eget aksjeselskap (AS), er det ingen begrensninger. AS-et kan leie deg ut som konsulent der du i prinsippet kan behandles som en vanlig ansatt hos kunden, eller AS-et kan ta oppdraget for egen regning og risiko.

For hobbyvirksomhet er regelverket likt for alle.

For egen regning og risiko

Dersom virksomheten din skal defineres som næring må du stå for all risiko, og det er firmaet ditt som skal betale alle løpende drifts- og materialutgifter ved oppdraget.

Kunden din må også ha reklamasjonsrett, og firmaet ditt må være ansvarlig for å levere i henhold til den avtalen dere har inngått.

Dette er næringsvirksomhet (ENK):

Dette er ikke næringsvirksomhet:

Dersom du har et tilfeldig og enkeltstående oppdrag, som f.eks. utdeling av reklame i postkasser for en sportsbutikk, regnes ikke dette som næringsvirksomhet. Du skal da ha utbetalt lønn, og ikke sende faktura.

Skatteetaten kan anse deg som ansatt

Det kan ofte lønne seg å ha flere oppdragsgivere ellers kan Skatteetaten se på deg som ansatt. Da vil det ikke være noe tvil om forholdet mellom deg og oppdragsgiveren din.

Skatteetaten kan skjære igjennom og regne deg som ansatt i selskapet du arbeider for. Noen faktorer som er med på å avgjøre om dette skjer er:

Det siste punktet gjelder uavhengig av om arbeideren er ansatt på heltid, deltid, eller om oppdragsgiveren din ringer han etter behov. Også her skal du ha utbetalt vanlig lønn, i stedet for å fakturere.

Unndrar arbeidsgiveravgift

Hvis du blir presset til å slutte i jobben din, for så å bli hyret inn igjen som konsulent i samme firma, i tilsvarende type arbeid som du hadde da du var ansatt, brytes loven, ifølge Skattedirektoratet.

Kunden din kan da bli anklaget for å undra arbeidsgiveravgift på vanlig lønn, samtidig som at du har mistet de gode trygderettighetene vanlige ansatte har. Er du usikker på om du har blitt utsatt for dette, kan du lufte saken med Skatteetaten i regionen din.

Frie tøyler for aksjeselskap

Driver du et AS der du er ansatt selv, er det ingen regler som bestemmer hva du gjør eller eller hvem du jobber for. Restriksjonene som gjelder for enkeltpersonforetak hvor du er den eneste arbeider, gjelder ikke for AS.

Med et aksjeselskap kan du ha akkurat det antallet, og de kundene du selv ønsker å ha. Du genererer arbeidsgiveravgift for deg og evt. andre ansatte, på samme måte som om du hadde vært ansatt hos oppdragsgiveren din direkte. For staten blir det altså akkurat det samme.

Når er det hobby?

Driver du en virksomhet i et lite omfang med små utsikter til profitt over tid, driver du hobbyvirksomhet. Skatteetaten ønsker at flest mulig skal betale skatt, men det nytter ikke å bare ha utgifter og ingen inntekter. Skatteetaten vil da hevde at det du driver med er hobbyvirksomhet.

Er du på grensa til å drive hobby i stedet for næring? Les mer om hobbyvirksomhet her.

[post_title] => Næringsdrivende, ansatt eller hobby? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => naeringsdrivende-ansatt-eller-hobby [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-12-12 13:11:50 [post_modified_gmt] => 2019-12-12 12:11:50 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=207 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.