Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Forskuddsfaktura og akonto-faktura

Forskuddsfakturering er det samme som fakturering før jobben er påbegynt. Akonto betyr at du fakturerer et cirkabeløp underveis i oppdraget, og avregner på slutten av perioden, eller når oppdraget avsluttes.

Atle Hansson
Atle Hansson

Forskuddsfakturering er det samme som fakturering før jobben er påbegynt. Akonto betyr at du fakturerer et cirkabeløp underveis i oppdraget, og avregner på slutten av perioden, eller når oppdraget avsluttes.

Det er ulovlig å fakturere merverdiavgift på en jobb som ikke er utført. Derfor skal ikke forskuddsfakturaer ha MVA. Du skal i stedet bruke valget 0% FRITATT i nedtrekksmenyen i Conta Faktura.

Akontofakturering skal ha vanlig MVA. La oss ta en nærmere titt på de to metodene:

Forskuddsfakturering

Se også egen artikkel om lovligheten av å fakturere på forskudd.

For at bokføringen skal bli riktig må du etter at oppdraget er ferdig kreditere hele forskuddsfakturaen. Deretter sender du en ny faktura på totalkostnaden pluss MVA. Du kan selvfølgelig også inkludere andre poster på denne fakturaen, f.eks. ekstra påløpte kostnader i forbindelse med arbeidet, kjøring, møter eller annet som var vanskelig å avtale på forhånd.

Du sender både kreditnota og ny faktura til kunden, og ber om at de betaler inn nettobeløpet. Nettobeløpet er det som står igjen når du trekker kreditnotabeløpet fra det nye fakturabeløpet.

Webdesigner Gunnar Weber sender alltid forskuddsfaktura på 50 prosent av totalbeløpet før han begynner å jobbe for kunder. Han forklarer de at han har brent seg mange ganger på at kundene ikke betaler. De aller fleste kundene pleier å stole på at han ikke stikker av med forskuddet.

Når betalingen for forskuddsfakturaen er kommet, begynner Gunnar på oppdraget. Deretter har han to valg:

  1. Jobbe helt til han er kommet til et punkt der forskuddsbetalingen ikke lenger strekker til, og sende en ny faktura som dekker neste etappe av oppdraget. Til slutt krediterer han forskuddsfakturaene og sender en ny samlefaktura på hele beløpet, inkludert MVA. Kunden betaler inn kun MVA-beløpet.
  2. Gjøre ferdig hele oppdraget, og sende faktura på restbeløpet etter at nettstedet er overlevert til kunden. Som du leste ovenfor krediterer han forskuddsfakturaen og sender en ny faktura inkludert merverdiavgift. Kunden betaler bare inn nettobeløpet (ny fakturasum minus kreditnota-sum).

For å få bokføringen helt 100 prosent kan det være smart å lage seg en salgskonto som heter «Forskuddsfakturering». Da har du alltid full oversikt over hva som fremdeles står igjen på denne kontoen og som det må faktureres MVA av. Når alle oppdrag er utført, alle forskuddsbetalinger er kreditert og totalkostnadene er fakturert, skal kontoen være tom, hvis du har gjort det riktig.

Akonto-fakturering

Overfor privatpersoner er det ikke lenger lovlig å bruke uttrykket «akonto». Prisopplysningsforskriften, som trådte i kraft 1.1.2013, pålegger deg å kalle det for «forskuddsvis fakturering i perioden», slik at det er tydeligere hva du mener.

Men hva er forskjellen på forskudd uten MVA og akonto med MVA?

Akonto brukes når oppdraget er i gang, f.eks. der partene har en løpende kontrakt om f.eks. regnskapsføring, strømleveranse eller andre tjenester der prisen varierer fra måned til måned. Selgeren fakturerer en fast sum på forhånd i perioden, og det hele avregnes på slutten av perioden/slutten av året. Siden oppdraget er underveis, er det lov til å fakturere MVA med det samme.

Regnskapsfører Gunnarsen har kontrakt med kunden Sveins Snekkertjenester AS. Siden kunden er et aksjeselskap kan Gunnarsen bruke ordet «akonto». En akonto-faktura kan se slik ut:

Akonto-betaling for regnskapsføring iht. fast avtale, perioden 01.04-30.06. Kr 9000,00
MVA 25% kr 2250,00

Å betale: 11 250

I juli sender Gunnarsen en ny faktura, og avregner samtidig hvor mye han egentlig jobbet i forrige kvartal:

Regnskapsføring 01.04.-30.06. 13 timer à kr 800: Kr 10400,00 + MVA = 13000,00
Akonto innbetalt kr 9000 + MVA = –11250,00 
(du kan sette minus foran tallet i Conta Faktura)
Akonto-beløp 1.7-30.9, kr 10 000 + MVA = 12500,00

Å betale: 14 250,00

Merk at du kan sette minustegn foran enten antallet eller fakturalinjesummen i Conta Faktura. Hvis minusbeløpet er større enn plussbeløpet vil fakturaen automatisk endres til en kreditnota med påskriften «til gode» i stedet for «å betale».

Akonto-fakturering kan også brukes til f.eks. håndtverkeroppdrag som går over mer enn en uke. Eksempel:

Rørlegger Hansen har vært på befaring i huset ditt, og har gitt et tilbud du har akseptert. Starten på oppdraget blir for Rørlegger Hansen å kjøpe inn delene han trenger. Når han mottar faktura fra leverandørene sine, må han viderefakturere dette til deg med en gang, med det påslaget han skal ha. Forfallsdatoen på fakturaen må være på en tidligere dato enn han skal betale sine leverandører. Han slipper da å legge ut for delene, og du som er kunde slipper å være redd for å betale for noe du ikke får.

Når Rørlegger Hansen har startet på jobben, bør han ikke vente til den er ferdig før han fakturerer. Alt ut over et kort oppdrag på inntil fem dager bør faktureres fortløpende, minst én gang i uka.

Fakturaene bør ikke ha mer en 10 dagers forfall. Er rørleggeren usikker på om kundene betaler, bør han ikke jobbe mer på prosjektet før fakturaene er betalt.

Kanskje vil Hansen miste noen kunder fordi han gjør det slik, men i lengden vil det lønne seg fordi han får bedre sikkerhet for tiden og de direkte utgiftene han har med å jobbe. Åpenhet er viktig for å få kundene til å forstå hvorfor det er viktig for han som leverandør å ha en viss sikkerhet for å ikke brenne seg på dårlige betalere.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 155
            [name] => Fakturering
            [slug] => fakturering
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 155
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 31
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 153
            [post_author] => 69
            [post_date] => 2020-05-25 07:33:36
            [post_date_gmt] => 2020-05-25 06:33:36
            [post_content] => 

EHF-faktura og eFaktura kan høres likt ut, men det er én viktig forskjell: EHF sendes til et regnskapsprogram og eFaktura til en nettbank.

Både EHF og eFaktura er digitale måter å sende fakturaer på, og er gode alternativer til å postlegge fakturaen eller å sende på e-post.

Kort oppsummert så er forskjellen at EHF:

Du kan sende EHF-faktura når du fakturerer med Conta.

eFaktura på den andre siden:

De aller fleste av oss har i dag en eFaktura-avtale med, for eksempel, strømleverandøren eller telefonselskapet.

Ulempen med eFaktura, sett fra perspektivet til bedriften din, er at kunden må ta initiativet til å aktivere avtalen via nettbanken sin. 

Conta støtter per i dag ikke sending av eFaktura.

Hvorfor velge EHF?

EHF er tidsbesparende fordi du ikke trenger å skrive ut og postlegge fakturaen eller sende avgårde en e-post. Mottakeren setter sikkert også pris på å slippe å laste fakturaen opp i regnskapsprogrammet sitt. 

Du sparer penger på porto, og du legger i tillegg opp til at kunden kan betale deg raskere. Det er bra for likviditeten til bedriften din.

Sist, men ikke minst, er EHF en trygg måte å sende fakturaen på. Du slipper å bekymre deg for adressefeil, fulle innbokser eller spamfiltre.

I Conta kan du fakturere gratis og føre regnskap selv. Du kan både sende EHF til kundene dine og motta EHF rett inn i regnskapet ditt.

Det er bare én av mange måtene vi hjelper deg med å spare tid og penger: 

Slik gjør Conta hverdagen din enklere:

https://www.youtube.com/watch?v=dSMP4IBp3FM

Kom i gang gratis

Allerede Conta-bruker? Logg inn for å sende EHF.

Så hvordan fungerer det med EHF-faktura?

Når du velger EHF som sendemåte i Conta, sendes fakturaen din rett fra fakturaprogrammet og inn i kundens regnskapsprogram. 

Det gjør du ved å lage fakturaen akkurat som du pleier, og velger EHF i siste steg.

Så taster du bare inn mottakerens organisasjonsnummer. Vi sjekker at bedriften du sender til har sagt ja til EHF, og tar oss av det tekniske for deg.

Å sende fakturaer som EHF krever Conta-kreditt.

Du kan også motta EHF i Conta

For å kunne motta EHF i Conta sitt regnskapsprogram trenger du bare å gå til BILAG > EHF og velge «JA, AKTIVER»:

Da dukker du opp i det som kalles ELMA-registeret («Elektronisk mottakeradresseregister») og avsenderen av fakturaen kan finne deg når de søker på organisasjonsnummeret ditt.

Du finner alle EHF som du har mottatt under BILAG > EHF. Så enkelt er det å bokføre en EHF

Hva om du er tom for Conta-kreditt og noen sender deg en EHF? Ingen grunn til bekymring! Hvis det skulle skje, legger vi enkelt til 50 Conta-kreditter på kontoen din og sender deg en faktura.

Du kan også velge å få varsel på e-post hver gang noen sender deg en EHF. Da har du full kontroll.

[post_title] => Forskjellen på EHF-faktura og eFaktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => forskjellen-pa-ehf-faktura-og-efaktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/registrere-ehf/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ [post_modified] => 2020-05-25 07:59:03 [post_modified_gmt] => 2020-05-25 06:59:03 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=153 [menu_order] => 13 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 151 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-05-20 09:00:00 [post_date_gmt] => 2020-05-20 08:00:00 [post_content] =>

EHF er en type faktura som du kan sende fra et fakturaprogram, slik som Conta, og rett inn i mottakerens regnskapsprogram. Det sparer tid, og du kan få betalt raskere.

Kort fortalt, så står EHF for «elektronisk handelsformat», og formatet brukes for å sende fakturaer til bedrifter. 

En EHF-faktura sendes elektronisk rett fra senderens fakturaprogram til mottakerens regnskapsprogram. Mottakeren må ha registrert seg for å kunne motta EHF.

Hva er fordelene med EHF-fakturaer? 

Staten, kommuner og stadig flere bedrifter krever å få tilsendt fakturaer på denne måten. Men hvorfor det? 

Først og fremst er det mindre arbeid med EHF-fakturaer. Når du sender en EHF-faktura trenger du ikke å postlegge fakturaen eller sende en e-post, og mottakeren får fakturaen inn i regnskapsprogrammet for mer eller mindre automatisk bokføring.

Det er dermed også en sikrere metode fordi fakturaen alltid når frem til riktig mottaker. Si farvel til spamfiltre, fulle innbokser eller feil e-postadresse - organisasjonsnummeret brukes som “adresse” slik at det aldri er tvil.

Det er ofte billigere med EHF-faktura: Se prisen for å sende EHF-faktura i Conta.

Det er rimeligere enn å postlegge. I tillegg så kan du, ved å sende fakturaen rett inn i mottakernes økonomisystem, få i gang betalingsprosessen raskere slik at du får pengene fortere på konto.

LES OGSÅ: 8 tips til å få raskere betalt.

Illustrasjon: Slik virker EHF

I Conta sitt regnskapsprogram kan du også motta EHF-fakturaer. Når du går over til å motta EHF trenger du aldri mer å bruke tid på å lete frem papirfakturaer eller PDF-filer. EHF-fakturaene dukker opp rett i regnskapsprogrammet. Bokføringen går også mye kjappere. 

Interessert i å prøve EHF? Med Conta kan du lage faktura gratis og føre regnskap selv

Og du kan spare masse tid og penger ved å:

Slik kan Conta hjelpe deg:

https://www.youtube.com/watch?v=dSMP4IBp3FM
Kom i gang med Conta

Allerede Conta-bruker? Logg inn og prøv regnskapsprogrammet gratis.

Hvem kan motta EHF?

Alle bedrifter som har sagt ja til å motta EHF-fakturaer er registrert i det såkalte ELMA-registeret («Elektronisk mottakeradresseregister»).

Når du skal sende en EHF-faktura i Conta, vil du få beskjed om bedriften du sender til er registrert der. Er de ikke det, må du velge å sende på en annen måte.

For å kunne motta EHF, må du aktivere EHF i regnskapsprogrammet til Conta. Når du gjør det blir du automatisk registrert i ELMA-registeret og søkbar for de som skal fakturere deg. 

Du trenger ikke sette opp avtale med banker, leverandører eller lignende.

Hvordan sendes en EHF-faktura?

Hvordan fungerer egentlig EHF-faktura? Du lager EHF-faktura på akkurat samme måte som en vanlig faktura.

Slik lager du faktura i Conta

Deretter velger du EHF som sendemåte:

Siden Conta støtter EHF-formatet, sendes fakturadataen digitalt fra bedriften din til mottakeren. Det er i form av en datafil med fakturainformasjonen din. Den tradisjonelle PDF-en legges ved som vedlegg.

Du må ha Conta-kreditt for å sende EHF i Conta.

Hvordan mottar du en EHF?

Hvis du fører regnskap i Conta kan du også motta EHF. Det er ganske enkelt. 

Start en gratis prøveperiode med regnskapsprogrammet fra Conta, gå deretter til BILAG > EHF og velg «JA, AKTIVER»:

Firmaet ditt blir søkbart for alle som vil sende deg EHF, og det er bare å gi beskjed til de som skal fakturere deg om at de kan bruke denne metoden. 

Når du mottar en EHF-faktura dukker den opp under BILAG neste gang du logger deg inn i regnskapsprogrammet. Gå til BILAG > EHF for å registrere en mottatt EHF-faktura.

Hva koster det med EHF? 

I Conta er det en liten stykkpris når du velger å sende eller motta EHF. Se gjeldende priser.

Du kjøper Conta-kreditt ved å gå til INSTILLINGER > CONTA-KREDITT. Du kan også kjøpe Conta-kreditt når du velger EHF som sendemåte for fakturaen du har laget.

Hvis du ikke har Conta-kreditt og noen sender deg en EHF, sørger vi selvfølgelig for at den når frem - vi legger til 50 Conta-kreditter på kontoen din og sender deg en faktura.

Selv om det altså er en liten kostnad knyttet til det å sende og motta EHF, kan du som sagt spare både tid og penger på å velge dette formatet. 

Det er billigere enn å postlegge fakturaen og kjappere enn å sende på e-post. I tillegg så kan du få raskere betalt. Det er fordi fakturaen aldri forsvinner på veien, men sendes fra fakturaprogrammet og rett inn i mottakerens regnskapsprogram. Betalingsprosessen kan også gå fortere.

Er EHF det samme som eFaktura?

Nei, EHF-faktura brukes for å sende digitale fakturaer til en bedrifts regnskapsprogram. Mottakeren må ha godkjent det i regnskapsprogrammet.

eFaktura brukes for å sende digitale fakturaer til en nettbank, enten til privatpersoner eller til bedrifter, men mottakeren må ha godkjent det i nettbanken sin.

Conta tilbyr EHF, ikke eFaktura. 

LES OGSÅ: Forskjellen på EHF-faktura og eFaktura

I Conta sitt faktura- og regnskapsprogram kan du altså både sende og motta EHF.

Du får også med en rekke nyttige funksjoner:

Kom i gang med Conta

Allerede Conta-bruker? Logg inn og prøv regnskapsprogrammet gratis.

[post_title] => EHF: Hva er EHF-faktura og hvordan fungerer det? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => elektronisk-handelsformat-ehf-fakturaer [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/registrere-ehf/ https://conta.no/fakturering/8-tips-til-a-fa-raskere-betalt/ [post_modified] => 2020-05-22 10:27:03 [post_modified_gmt] => 2020-05-22 09:27:03 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=151 [menu_order] => 12 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 49395 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-02-06 14:41:40 [post_date_gmt] => 2020-02-06 13:41:40 [post_content] =>

Det er mye å sette seg inn i når du er fersk eier og leder av din egen bedrift. Fakturering og regnskapsføring er to av tingene du garantert må forholde deg til. Her forklarer vi forskjellen på dem. 

Hva er en faktura?

Kort forklart er en faktura et dokument som viser en handel mellom selger og kjøper. Fakturaen viser blant annet hvilken tjeneste eller vare du har solgt, hvor mye kunden skal betale og når det skal betales. Du er pliktig til å sende ut en faktura når du skal ta betalt for noe bedriften din har solgt. 

Det er strenge krav til hva slags informasjon en faktura skal inneholde, og det er derfor både umulig og ulovlig å lage en faktura fra bunnen av i for eksempel Word. Du er blant annet pliktig til å lage fakturaer i et system eller en blokk som nummererer fakturaene automatisk, og denne funksjonen har ikke skriveprogrammer.

Hva er et fakturaprogram?

Et fakturaprogram har satt opp rammene for en faktura for deg, slik at du kun trenger å fylle inn detaljer som pris, varebeskrivelse og forfallsdato selv. Den ferdige fakturaen kan sendes til kunden på mail, i posten eller som EHF-faktura

I Conta sitt fakturaprogram kan du enkelt lage godkjente fakturaer helt gratis. For å sende faktura gratis oppretter du en faktura, velger “send selv”, går tilbake til fakturaoversikten og laster ned en PDF som du kan sende fra din egen e-post.

Hva er et regnskap?

Et regnskap er en oversikt over bedriften din sine inntekter, utgifter, eiendeler og gjeld. Der legger du inn hva bedriften din har tjent og kjøpt, hva den eier og hva den skylder.

Regnskapet brukes for at både du og det offentlige skal vite hva som skjer i bedriften din, men også for å beregne hvor mye skatt og merverdiavgift du skal betale til staten. 

Hvis bedriften din tjener under 50 000 kroner i året er du ikke pliktig å føre regnskap, men du må uansett kunne legge frem en oversikt over inntekter og kostnader dersom du blir bedt om det. Det kan derfor være lurt å gjøre det i et ordentlig system fra starten av.

LES OGSÅ: Alt om regnskapsføring i 2020.

Hva er et regnskapsprogram?

Det er fullt lovlig å føre regnskapet i et regneark, men dersom du har lite erfaring med regnskapsføring, kan det lønne seg å bruke et regnskapsprogram. Med et regnskapsprogram trenger du som regel bare å fylle ut detaljer og velge riktig konto, så blir informasjonen systematisert for deg. Et regnskapsprogram sørger også for at du kan hente ut de rapportene du er lovpålagt å kunne hente ut om bedriften din, blant annet MVA-melding

I Conta sitt regnskapsprogram får du alt du trenger for å føre regnskap for bedriften din, enten du gjør jobben helt selv eller får hjelp fra en regnskapsfører. Smarte veivisere guider deg gjennom regnskapsføringen på en enkel måte.


Mange regnskapsprogram, blant annet Conta sitt, har fakturaprogram inkludert. Da vil inntekten din automatisk bli bokført i regnskapet, og du sparer tid ved at du slipper å gjøre det dobbelt.

[post_title] => Hva er forskjellen på et fakturaprogram og et regnskapsprogram? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => forskjellen-pa-et-fakturaprogram-og-et-regnskapsprogram [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/regnskap-hva-er-merverdiavgift/ [post_modified] => 2020-02-27 17:58:39 [post_modified_gmt] => 2020-02-27 16:58:39 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49395 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.