Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Hva må alle fakturaer inneholde?

Staten stiller strenge krav til hvordan fakturaer, kontantfakturaer og andre salgsdokumenter skal se ut.

Atle Hansson
Atle Hansson

Staten stiller strenge krav til hvordan fakturaer, kontantfakturaer og andre salgsdokumenter skal se ut.

Loven har disse minimumskravene:

  • Dato
  • Nummer (maskinelt eller forhåndstrykt)
  • Selgers navn og organisasjonsnummer, evt. etterfulgt av “MVA” hvis firmaet er registrert i Merverdiavgiftsregisteret
  • Ordet “Foretaksregisteret” i tilknytning til organisasjonsnummeret (gjelder AS, ASA og NUF registrert i Foretaksregisteret)
  • Kjøpers navn, adresse eller organisasjonsnummer*
  • En klar beskrivelse av varen eller tjenesten
  • Antall, mengde eller omfang av produktet eller tjenesten
  • Leveringssted og tidspunkt
  • Totalsum som skal betales
  • Forfallsdato
  • Merverdiavgift og andre avgifter hvis dette er aktuelt.
  • Summering av de ulike MVA-satsene hver for seg.

*) Ved kontant betaling behøver ikke selgeren angi kjøper i salgsdokumentet hvis verdien er under 40 000 kroner. Hvis varen/tjenesten skal selges videre eller inngå direkte i kjøperens vare- eller tjenesteleveranser, skal kjøper være angitt i salgsdokumentet uansett pris. Hvis et firma kjøper varer for over 10 000 kroner kontant risikerer det å få delansvar for at selgeren gjør seg skyldig i skatteunndragelse av kjøpssummen. Det er derfor alltid tryggest å betale med kort eller bankoverføring.

Organisasjonsnummer og navn på forretningsdokumentene øker tryggheten og troverdighet mellom samarbeidspartnere, og overfor Skatteetaten og andre kontrollmyndigheter.

Hvis kjøperen er et firma, kan det risikere å ikke få fradrag for inngående merverdiavgift (MVA som kjøperen betaler til selgeren) hvis enten organisasjonsnummeret eller bokstavene “MVA” mangler. Det er derfor ditt ansvar som næringsdrivende å sørge for at alt er riktig.

Uforståelige beskrivelser er ulovlig

Selv om Conta Faktura gir deg fakturaer som oppfyller formkravene, kan ikke programmet sjekke om det du skriver inn på fakturaen oppfyller lovkravene.

«Diverse arbeid» eller «Oppdrag iht. avtale» er ikke beskrivelser du kan bruke i fakturaen. Skatteetaten krever en presis og komplett beskrivelse av «ytelsens art og omfang», som de kaller det.

I Conta Faktura kan du angi antallet, men hvis du selger kilo, meter, eller andre enheter enn bare antall, bør dette tas med i beskrivelsen.

Eksempel:

Varelinje

Siden du her nevner hvilken vare det gjelder, at antallet refererer til enheten «sekk», samt hvor mye som er i hver sekk og hvor mange sekker som selges, er beskrivelsen god nok til å oppfylle lovkravet.

Husk å kontrollere leveringsadressen og datoen som systemet foreslår. Leveringsadresse er lovpålagt for alle fakturaer.

Viktig å huske ved kontantkjøp

Det er du som forretningsdrivende som er ansvarlig for å be om å bli angitt på din gjenpart av fakturaen hvis kontantbeløpet er på 1 000 kroner eller mer inkl. MVA.

Uansett beløp plikter du å skrive på formålet med kjøpet, eller bruksområdet for varene eller tjenestene, hvis firmanavnet ditt ikke er med på dokumentet. Slike kvitteringer og fakturaer må dessuten signeres og dateres av kjøperen før den legges i regnskapet.

Ikke glem underbilagene

Hvis fakturaen henviser til et vedlegg, f.eks. en varespesifikasjon eller et pristilbud/ordre, pakkseddel eller følgeskriv, må disse legges ved fakturaen som dokumentasjon, såkalte underbilag. Hvis du oppbevarer fakturaene fysisk, stifter du dem sammen med underbilagene. Hvis du oppbevarer alt elektronisk må du legge alt som hører sammen i samme mappe eller system, og merke filene skikkelig.

I Conta Faktura blir alle vedlegg du sender med fakturaen liggende på fakturadetaljene, og det er derfor enkelt å finne frem til hvilke dokumenter som hører sammen. Du er likevel ansvarlig for å lagre dine egne kopier av alle dokumentene, jfr. brukeravtalen.

Alle fakturaer utstedes i minst to eksemplarer, ett til selger og ett til kjøper.

Se hva bokføringsforskriften sier om innholdet i fakturaer.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 155
            [name] => Fakturering
            [slug] => fakturering
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 155
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 31
            [filter] => raw
        )

    [1] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 154
            [name] => Lov og rett
            [slug] => lov-og-rett
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 154
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 10
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 185
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-06-19 09:30:00
            [post_date_gmt] => 2020-06-19 08:30:00
            [post_content] => 

Skal du bytte til Conta sitt gratis fakturaprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice? Kom raskt i gang med å sende din neste faktura.

Det er kjapt gjort å bytte fra et annet fakturasystem til Conta sitt gratis fakturaprogram, og det er like enkelt enten du bytter fra Fiken, Visma, Tripletex, PowerOffice eller andre fakturaprogrammer. Det eneste du trenger å vite, er hva som er det neste fakturanummeret i rekken i det gamle systemet. 

Kom i gang med å sende faktura gratis i dag. Med Conta kan du sende faktura som privatperson, enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. Fakturaprogrammet er enkelt og du kan sende ubegrenset med fakturaer helt gratis. Registrer deg og send din første faktura

Slik bytter du til Conta sitt fakturaprogram

Første gang du lager en faktura i Conta, får du spørsmål om hvilket nummer det skal være på den første Conta-fakturaen. Se på den siste fakturaen du sendte i det gamle programmet og fyll inn neste nummer i rekka:

Hvis den siste fakturaen i det forrige programmet hadde fakturanummer 1022, må du skrive inn 1023 når du lager din første faktura i Conta. 

Når du sender din første faktura i Conta og legger inn fakturanummer, legger du også inn hvilken bankkonto kundene skal betale til og navnet på kontoen, for eksempel «Brukskonto DNB». 

Skal du bytte til Conta fra et annet regnskapsprogram? Overgangen til systemet tar kun noen få minutter, så kan du sette i gang med regnskapsføringen med det samme.

Få en sømløs arbeidshverdag med fakturering og regnskapsføring i samme system. Alle fakturaene du lager i Conta blir selvfølgelig automatisk bokført i regnskapet ditt.  Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis i 30 dager

Importere kunder og varer fra et annet fakturaprogram

Hvis du har mange kunder i det gamle fakturaprogrammet ditt, kan du enkelt importere dem til Conta. Det enkleste er å eksportere en csv-fil fra det gamle programmet. Dette er en funksjon som er tilgjengelig i de fleste fakturaprogrammer. 

Når du har filen klar, går du til KUNDER i menyfanen, trykk på KUNDEIMPORT > IMPORTER FRA FIL. Her kan du laste opp CSV-filen fra det gamle programmet, så vil all informasjonen du har om kundene dukke opp i Conta. 

Du kan importere varelisten din til Conta på samme måte som du importerer kunder. Gå til VARER i menyfanen, trykk på VAREIMPORT > IMPORTER FRA FIL. Her kan du laste opp en CSV-fil med varene dine på samme måte som du lastet opp kundene. 

Hvordan kreditere fakturaer fra et annet fakturaprogram

Hvis du oppdager at du må kreditere en faktura du har laget i et annet fakturaprogram, må du først legge inn fakturaen som en «gammel faktura» i Conta. Slik gjør du det

Etter du har lagt inn den gamle fakturaen, finner du den sammen med de andre fakturaene dine i fakturalista. Velg fakturaen, klikk på FAKTURADETALJER og deretter på LAG KREDITNOTA. 

Spar penger og gjør det enkelt å få betalt med fakturaprogrammet fra Conta. Fakturaen blir akkurat som du ser den på skjermen og det er helt gratis å bruke. Prøv Conta sitt fakturasystem nå.

[post_title] => Hvordan bytte til Conta sitt fakturaprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => overgang-til-conta-faktura-fra-et-annet-program [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/slik-kan-du-sende-faktura-som-privatperson-i-conta-faktura/ [post_modified] => 2020-06-19 09:51:16 [post_modified_gmt] => 2020-06-19 08:51:16 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=185 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 60 [post_author] => 42 [post_date] => 2020-05-31 13:04:00 [post_date_gmt] => 2020-05-31 12:04:00 [post_content] =>

En kontantfaktura er en kvittering som dokumenterer at penger er mottatt for en vare/tjeneste, enten elektronisk eller som fysiske kontanter. Her skal vi se litt på hvordan du kan bruke kontantfakturaer til å dokumentere inntekt.

Hvilke krav stilles til en kontantfaktura?

En kontaktfaktura kan lages i et fakturaprogram, genereres fra et godkjent kassasymet, eller være skrevet ut på forhåndsnummererte blanketter.

De skal inneholde de samme opplysningene som en vanlig faktura:

Kontantfakturaer som lages i Conta oppfyller naturligvis alle disse kravene.

Slik lager du en kontantfaktura i Conta.

Når kan du bruke kontanfakturaer?

Vanlige fakturaer er dokumentasjon på at du har solgt noe på kreditt, og har dermed en forfallsdato der kunden må innfri gjelden innen den datoen.

Kontantfakturaer kan brukes når kjøperen betaler ved levering. Eksempler på dette kan være:

Les om regnskapsføring av kontantbetalinger her.

Når trenger jeg kassaapparat?

Loven sier at foretak som normalt selger på kreditt (altså fakturerer på etterskudd) ikke trenger et godkjent kassaapparat for å kunne håndtere kontanter, men i stedet kan lage kontantfaktura i et fakturaprogram som Conta.

Men driver du derimot butikk som i hovedsak baserer seg på kontantsalg er det krav om at firmaet bruker godkjent kassapparat med produkterklæring. Skatteetaten fører en liste over slike apparater.

Salg via internett er unntatt fra kravet om kassaapparat, men du må huske å fikse ordentlig dokumentasjon. Mange nettbutikker har ikke dette innebygd, så i disse tilfellene anbefaler vi å bruke Conta til å lage kontantfakturaer for hvert salg.

[post_title] => Kontantfaktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => kontantfaktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/hvordan-bokfore-innbetalinger-fra-vipps-og-izettle-i-conta/ [post_modified] => 2020-06-08 12:34:14 [post_modified_gmt] => 2020-06-08 11:34:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=60 [menu_order] => 5 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 153 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-05-25 07:33:36 [post_date_gmt] => 2020-05-25 06:33:36 [post_content] =>

EHF-faktura og eFaktura kan høres likt ut, men det er én viktig forskjell: EHF sendes til et regnskapsprogram og eFaktura til en nettbank.

Både EHF og eFaktura er digitale måter å sende fakturaer på, og er gode alternativer til å postlegge fakturaen eller å sende på e-post.

Kort oppsummert så er forskjellen at EHF:

Du kan sende EHF-faktura når du fakturerer med Conta.

eFaktura på den andre siden:

De aller fleste av oss har i dag en eFaktura-avtale med, for eksempel, strømleverandøren eller telefonselskapet.

Ulempen med eFaktura, sett fra perspektivet til bedriften din, er at kunden må ta initiativet til å aktivere avtalen via nettbanken sin. 

Du kan sende eFaktura når du fakturerer med Conta.

Hvorfor velge EHF?

EHF er tidsbesparende fordi du ikke trenger å skrive ut og postlegge fakturaen eller sende avgårde en e-post. Mottakeren setter sikkert også pris på å slippe å laste fakturaen opp i regnskapsprogrammet sitt. 

Du sparer penger på porto, og du legger i tillegg opp til at kunden kan betale deg raskere. Det er bra for likviditeten til bedriften din.

Sist, men ikke minst, er EHF en trygg måte å sende fakturaen på. Du slipper å bekymre deg for adressefeil, fulle innbokser eller spamfiltre.

I Conta kan du fakturere gratis og føre regnskap selv. Du kan både sende EHF til kundene dine og motta EHF rett inn i regnskapet ditt.

Det er bare én av mange måtene vi hjelper deg med å spare tid og penger: 

Slik gjør Conta hverdagen din enklere:

https://www.youtube.com/watch?v=dSMP4IBp3FM

Kom i gang gratis

Allerede Conta-bruker? Logg inn for å sende EHF.

Så hvordan fungerer det med EHF-faktura?

Når du velger EHF som sendemåte i Conta, sendes fakturaen din rett fra fakturaprogrammet og inn i kundens regnskapsprogram. 

Det gjør du ved å lage fakturaen akkurat som du pleier, og velger EHF i siste steg.

Så taster du bare inn mottakerens organisasjonsnummer. Vi sjekker at bedriften du sender til har sagt ja til EHF, og tar oss av det tekniske for deg.

Å sende fakturaer som EHF krever Conta-kreditt.

Du kan også motta EHF i Conta

For å kunne motta EHF i Conta sitt regnskapsprogram trenger du bare å gå til BILAG > EHF og velge «JA, AKTIVER»:

Da dukker du opp i det som kalles ELMA-registeret («Elektronisk mottakeradresseregister») og avsenderen av fakturaen kan finne deg når de søker på organisasjonsnummeret ditt.

Du finner alle EHF som du har mottatt under BILAG > EHF. Så enkelt er det å bokføre en EHF

Hva om du er tom for Conta-kreditt og noen sender deg en EHF? Ingen grunn til bekymring! Hvis det skulle skje, legger vi enkelt til 50 Conta-kreditter på kontoen din og sender deg en faktura.

Du kan også velge å få varsel på e-post hver gang noen sender deg en EHF. Da har du full kontroll.

[post_title] => Forskjellen på EHF-faktura og eFaktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => forskjellen-pa-ehf-faktura-og-efaktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/registrere-ehf/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ [post_modified] => 2020-07-06 11:48:02 [post_modified_gmt] => 2020-07-06 10:48:02 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=153 [menu_order] => 13 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.