Når bør jeg kredittsjekke?

Det er smart å sjekke nye kunder du vurderer å selge på kreditt til, eller inngå et varig samarbeid med. Kredittsjekken gir full oversikt over betalingsanmerkninger, blant mye annet.

Atle Hansson

Det er smart å sjekke nye kunder du vurderer å selge på kreditt til, eller inngå et varig samarbeid med. Kredittsjekken gir full oversikt over betalingsanmerkninger, blant mye annet.

Den gir også kredittvurderingsselskapet Experian sin ekspertanalyse av kunden, slik at du slipper å ta unødvendig risiko.

Merk at det er ulovlig å kredittsjekke privatpersoner hvis du ikke har lovlig grunn til å gjøre det, og hvis du ikke har informert personen om det på forhånd. Les mer om dette på hjelpesidene.

Her er eksempler på ni situasjoner der du bør bruke Conta Kredittsjekk:

1. Før du utarbeider et tilbud

Det er dårlig økonomi å kaste bort timer på å utarbeide et pristilbu til et firma som ikke har ryddig økonomi. En kredittsjekk rydder evt. tvil av veien på om det er verd å i det hele tatt handle med kunden. Kredittsjekken kan også avdekke hvilken betalingsmodell firmaet ditt bør legge opp til i forhandlingene. Det er alltid anbefalt å kredittsjekke så tidlig som mulig i en samarbeidsprosess.

2. Før du inngår en salgsavtale eller kontrakt

Hvis det er antydninger til at kunden er en svak eller uryddig betaler, bør du kreve hele eller deler av betalingen på forskudd. Lyser kredittsjekken rødt er valget enkelt: Betaling på forskudd, eller avblåse kontrakten. For arkitekter, byggmestre, utleiere og andre som  binder seg opp med kunder over en viss tidsperiode, kan en kredittsjekk gi en indikasjon på om kunden har vilje og evne til å følge opp et prosjekt som genererer kostnader over tid og innebærer delbetalinger.

3. Før du sender ut varer på kreditt

Nært beslektet med forrige punkt, men her er det lett å ta urimelige sjanser når ordrene hagler og tidspresset er stort. Kredittsjekker kan i siste liten forhindre en liten katastrofe der dere sender varer uten å ha rimelig sikkerhet for betalingen. Det er bedre å kredittsjekke en gang for mye enn en gang for lite.

4. Før du leier ut

De nye leietakerne kan virke hyggelige, men vet du om de er seriøse betalere? Selskaper som driver seriøs utleievirksomhet til privatpersoner eller foretak bør sile interessenter ved å bruke Conta Kredittsjekk. (Husk at du må be privatpersoner om samtykke.)

5. Før du tar inkassosaker til namsmannen

Det er svært gunstig å ta en kredittsjekk før du sender en sak til namsmannen eller vurderer en konkursbegjæring. Det er bedre å ta en kredittsjekk enn å tape rettsgebyret du satser i slike tilfeller. Det kan hende at du ville kommet langt bak i køen av kreditorer hos dårlige betalere som ikke har noen midler til å gjøre opp for seg med. Kredittsjekken vil f.eks. gi en indikasjon på om personer har fast jobb eller ikke, eller om selskaper beveger seg mot insolvens.

6. Før du gir betalingsutsettelser

For å vurdere om det er verdt å ta sjansen på å gi kunden betalingsutsettelse eller dele opp et fakturabeløp, kan en kredittsjekk være med på å gi et totalbilde av situasjonen. Ofte er det de svake betalerne som har behov for utsettelser og avdragsordninger, men ved hjelp av en kredittsjekk kan du unngå å være for snill og melde deg for sent i køen av eventuelle kreditorer.

7. Før du sender forskuddsbetaling til leverandører

Hvis firmaet ditt gjør avtale med en leverandør dere ikke kjenner så godt til, vil en kredittsjekk gi et bedre grunnlag for å ta forretningsmessige beslutninger. Å ikke kredittsjekke før du sender avgårde forskuddsbetaling for en vare eller tjeneste kan koste dyrt. Kredittsjekken kan gi bedre vern mot at pengene går rett inn i et sort hull hos et konkurstruet selskap, for eksempel.

8. Før du starter firma med andre

Om du vurdere å gå inn som deltaker i et selskap sammen med personer eller firma du ikke kjenner ut og inn, kan en kredittsjekk gi deg indikatorer på om de er riktige partnere for deg. Ville du startet firma med en person som har en historie bak seg med ubetalt skatt og MVA eller andre grove betalingsanmerkninger? Firmaer kan du kredittsjekke uten å avtale på forhånd, mens privatpersoner skal samtykke, fordi det her ikke dreier seg om en situasjon der du skal selge på kreditt til vedkommende. Hvis du ikke får samtykke kan du kanskje anta at personen har noe å skjule.

9. Før du inngår forhandleravtaler

Forhandleravtaler innebærer ofte at firmaet ditt opparbeider seg et tilgodebeløp hos forhandleren, i form av provisjon. Provisjonen skal betales ut med jevne intervaller. Men hva hvis provisjonen ikke kommer? Før du gjør denne typen avtaler lønner det seg å sjekke firmaet du vil samarbeide med.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 155
            [name] => Fakturering
            [slug] => fakturering
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 155
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 37
            [filter] => raw
        )

    [1] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 152
            [name] => Kredittsjekking
            [slug] => kredittsjekking
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 152
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 4
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 147
            [post_author] => 2
            [post_date] => 2019-11-20 07:27:10
            [post_date_gmt] => 2019-11-20 06:27:10
            [post_content] => 

Du har hørt om kilometersatsen fra staten, ikke sant? Den er på drøye fire kroner kilometeren. Spørsmålet du må stille deg er: Ville rørleggeren din vært fornøyd med fire kroner?

Neppe. Kanskje han tar 20 kroner, kanskje 60, hvem vet. Han sørger ihvertfall for å ikke gå i tap, for å si det sånn. Ofte baker han det inn i totalbeløpet.

Så hva skal du fakturere? Det er en utbredt misforståelse at eiere av småfirmaer må forholde seg til statens kilometergodtgjørelse når de fakturerer. Denne satsen er ikke noe annet enn maksimalsummen staten tillater deg å trekke fra på skatten for hver kilometer du kjører med privatbil i firmaet ditt. Satsen er altså til intern bruk i firmaet når årsoppgjøret skal sendes inn.

Koster det dobbelte

I virkeligheten koster det bortimot det doble av statens sats å kjøre en middels dyr familiebil bil på norske veier. Ifølge Aftenposten kostet det i 2012 godt og vel 70 kroner mila i reelle utgifter for en Toyota Avensis. For hvert år øker denne summen.

For å finne den reelle kilometerutgiften må vi blant annet regne med statlige avgifter, forsikring, bilens verdifall og drivstoff.

Du bestemmer

Mange næringsdrivende lar oppdragsgiver diktere et kjørehonorar på noen få kroner kilometeren. Husk at det er du som bestemmer hva kjøring skal koste, og at du må her som ellers ta deg skikkelig betalt. Bompenger og broavgifter må også regnes med i prisen. Du skal ikke bare ha dekket utgiftene dine, du skal også ha en profitt på toppen. Hvis ikke driver du frivillig arbeid, ikke næringsvirksomhet.

Tenk på bilen som et arbeidsredskap, en maskin som produserer omsetning for firmaet ditt, som om den var en hjullaster, en lastebil eller et hvilket som helst annet driftsmiddel.

Konklusjon: Statens kilometersats bruker du aldri utad.

Husk kjørebok

For at du skal kunne kreve fradrag på kr 4,05 per km (2013) når du leverer inn næringsregnskapet, bør du føre en detaljert kjørebok. Det er ikke påbudt ved lov, men det er den eneste måten skatteetaten kan vurdere saken hvis de er i tvil om fradraget ditt er riktig.

Satsen på kr 4,05 per km gjelder for kjøring inntil 10 000 kilometer. Satsen er kr 3,40 hvis du kjører mer enn 10 000 kilometer i året.

[post_title] => Slik bør du fakturere kjøring med privatbil [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => slik-fakturerer-du-kjoring-med-privatbil-naering [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-12-05 09:38:38 [post_modified_gmt] => 2019-12-05 08:38:38 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=147 [menu_order] => 10 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 24621 [post_author] => 42 [post_date] => 2018-04-20 10:46:05 [post_date_gmt] => 2018-04-20 09:46:05 [post_content] =>

Det kan nok være fristende å bruke en fakturamal i Word og tro at det holder, men fakturaer er viktig dokumentasjon med strenge krav til innholdet som gjør det både umulig og ulovlig å bruke hjemmelagede fakturamaler.

Mange kommer til nettsidene til Conta fordi de leter etter etter en enkel måte sende faktura på, og det hersker fremdeles en del misforståelser der ute når det gjelder fakturering. De kjenner ikke nødvendigvis reglene. Her forklarer vi det viktigste.

Fakturaer skal ikke kunne endres i ettertid

I Conta er vi veldig opptatt av å gi folk en bra start, og en av de beste startene du kan gi firmaet ditt er å velge en fakturaløsning som er enkel å bruke.

Bokføringsforskriften slår fast at:

Salgsdokument skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte.

Du kan i praksis dermed ikke bruke «hjemmesnekrede» fakturamaler laget i Word, for eksempel

Alle fakturaer må inneholde:

En skal heller ikke kunne endre på nummeret eller annet innhold i fakturaen, etter at den er utstedt. Feil kan skje den beste, men hvis du gjør en feil i en faktura må du lage en kreditnota som korrigerer og «nuller ut» fakturaen med feilen i. Dette er innebygget funksjonalitet i Conta, så du trenger ikke tenke på det.

Men er det også lov å bruke en fakturamal?

Det spørs hva du legger i «fakturamal». Mange søker nok på nettet i håp om at det skal finnes en enkel måte å lage hjemmelagede fakturaer på. De har gjerne hastverk med å sende en faktura og tenker at det er en kjapp fiks å bruke en mal laget i et vanlig tekstprogram.

Enn så lenge er det lov å bruke en «manuell» fakturamal hvis du skriver den ut på godkjente, forhåndsnummererte fakturablanketter, men det er egentlig det eneste unntaket. Og det er litt gammeldags, ikke sant?

Men å bruke en mal for faktura i Word som du tildeler fakturanummer selv er derimot ikke en gyldig måte å fakturere på.

Med fakturaer fra Conta er du trygg

Vi sier derfor: Dropp det! Med et enkelt og gratis fakturaprogram som Conta er du sikret en tjeneste som lar deg enkelt følge reglene som bedrift (og til og med som privatperson), uten unødig hodebry og stress. Og hvis Skatteetaten gjør bokettersyn kan du være trygg på at det ikke er noe galt med fakturaløsningen din.

Eksempel på faktura fra Conta Faktura

Om du vil sende faktura på papir er det uansett ikke noe problem å bruke Conta. Du skriver bare ut PDF-en! Vi kan til og med sende den for deg mot en liten kostnad.

Conta gir deg:

Alternativet med papirblanketter er neppe holdbart for en moderne bedrift, enten du driver alene eller dere er flere sammen. Conta sin nettbaserte «fakturamal» er alt du trenger, er fremtidssikker, og kan sendes i alle de vanligste formatene.

I tillegg kan du også nå føre regnskap i Conta, og alle fakturaene du lager blir automatisk registrert i regnskapet!

*Krever Pluss-abonnement

[post_title] => Fakturamal laget i Word, eller fakturaprogram? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => fakturamal-laget-i-word-eller-fakturaprogram-ikke-ga-i-fella [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-01-15 12:23:08 [post_modified_gmt] => 2020-01-15 11:23:08 [post_content_filtered] => [post_parent] => 502 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=24621 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 22270 [post_author] => 2 [post_date] => 2018-03-09 12:45:07 [post_date_gmt] => 2018-03-09 11:45:07 [post_content] =>

Tiden du bruker på å lage fakturaer, bokføring, møter og administrative oppgaver er alle ting som du må regne med når du driver firma.

En del firmaer bruker fakturagebyrer for å dekke inn kostnaden ved fakturering, og noen bruker det til og med som insentiv på papirfakturaer for å få kundene over på digitale og billigere (for firmaet) løsninger som AvtaleGiro eller eFaktura, eller EHF.

Du har sikkert selv sett eksempler på dette i de private kundeforholdene dine.

Det finnes ingen offisielle satser eller grenser for størrelsen på fakturagebyr. Det må derimot være forhåndsavtalt med kunden (gjelder privatkunder) ifølge Forbrukerkjøpsloven § 37.

Viktig: Husk at det skal være samme MVA-sats på gebyret som på resten av fakturaen.

Et alternativ til fakturagebyr er å bake det inn totalprisen

Uansett hvem du selger til kan det være andre måter å gjøre dette på enn å legge på en egen linje på fakturaen, med eget utskilt gebyr. Alternativet til et fakturagebyr, er å ta betalt for det i den totale prisingen av tjenestene dine.

Uavhengig av om du velger fakturagebyr eller baker det inn i totalprisen, så er det viktigste at du tar deg godt nok betalt til å dekke alle utgiftsposter du har ved et kundeforhold.

Hvis du trenger hjelp til å beregne prisene dine, kan du sjekke ut Timepriskalkulatoren.no.

Kortgebyrer i netthandel blir forbudt

Som et lite apropos: Driver du netthandel? Det blir snart forbudt å kreve kortgebyr fra kunder som betaler med bank- eller kredittkort utstedt innenfor EUs grenser. Les mer på Firmanytt om de nye reglene for kortgebyrer på nett.

[post_title] => Kan jeg legge på fakturagebyr? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => kan-jeg-legge-pa-fakturagebyr [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-12-05 09:53:25 [post_modified_gmt] => 2019-12-05 08:53:25 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=22270 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.