Gratis webinarer fra Conta - Lær om regnskap, skatt og mye mer!

Hvordan få dialog med en kunde som ikke vil betale

Også dårlige betalere fortjener en siste sjanse før inkassokravet mot dem ubønnhørlig går til rettslig innkreving.

Atle Hansson

Også dårlige betalere fortjener en siste sjanse før inkassokravet mot dem ubønnhørlig går til rettslig innkreving.

Et ultimatum som kommer direkte fra kreditor, og som tydelig uttales gjennom en e-post, telefonoppringing, sms eller på annen måte, kan være det som skal til for å få kunden til å innse alvoret i situasjonen.

Gå i direkte dialog

Hvis du har en kunde som ikke vil betale, kan det være lurt å gå i direkte dialog med kunden minst én gang i løpet av saksgangen. Dette kan du gjøre på et valgfritt tidspunkt etter at inkassovarselet forfaller, fremt til du tar saken til namsmannen. På inkassofagspråk er dette en del av det som kalles utenomrettslig innkreving.

Hvis du ikke har gjort det før, passer det å gjøre det når betalingsoppfordringen forfaller.

Målet ditt er å få innblikk i kundens betalingsvillighet og -evne, få dem til å skjønne alvoret i situasjonen, og om nødvendig tilby dem en siste håndsrekning. Dette kan være en betalingsplan (nedbetalingsordning), avslag i prisen, eller en liten ekstra utsettelse.

Dette gjør du kun hvis du skjønner at kunden har gode intensjoner, angrer, og ønsker å gjøre opp for seg til tross for anstrengt økonomi. Husk at enkelte er veldig flinke til å bløffe om at de har tenkt å betale, så vær kritisk til det du får servert.

Gjør en eventuell betalingsavtale tydelig

Blir dere enige om en betalingsplan på f.eks. tre avdrag, sender du denne til kunden i brev eller på e-post og ber rette vedkommende signere og returnere innen en kort frist, samtidig som første avdrag betales.

Gjør det klart i betalingsplanen at dersom ett av avdragene ikke betales i tide kommer hele restsummen til å forfalle umiddelbart, og inkassosaken ruller videre uten videre opphold, med de økte utgiftene det medfører.

Unngå å måtte gå til inkasso med Superraskt oppgjør

Når du bruker Superraskt oppgjør til å selge fakturaen din til Brabank, får du betalt innen én virkedag. Du betaler et lite gebyr mot at Brabank følger opp kunden for deg og tar over ansvaret for fakturaen.

Slik fungerer Superraskt oppgjør:

Merk at du kun kan selge fakturaen din i det du skal til å sende en faktura i Conta, ikke etter kunden har mottatt faktura eller purring.

Slik selger du en faktura i Conta.

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.