Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Regnskap: Dette er periodisering

Å periodisere vil si å flytte ting rundt i regnskapet slik at inntekter, kostnader og lignende står på rett måned. Da får du rapporter som stemmer og du betaler riktig skatt hvert år.

Hanne Mørch

Å periodisere vil si å flytte ting rundt i regnskapet slik at inntekter, kostnader og lignende står på rett måned. Da får du rapporter som stemmer og du betaler riktig skatt hvert år.

Ofte er det slik at du gjør en jobb i desember, men fakturerer i januar, eller at du betaler tre måneders kontorleie i desember, men «forbruker» den tjenesten fra januar til mars. 

Da må du periodisere regnskapet slik at inntekten viser på den måneden du gjorde jobben (desember) eller kostnaden på de månedene du faktisk brukte kontoret (januar til mars).

Å periodisere er også nødvendig for å betale riktig skatt: Før du kan sende inn skattemeldingen for 2019 må du fjerne kostnader og inntekt som ikke hører hjemme i 2019, og legge til de som gjør det.

Periodisering kalles gjerne tidfesting, eller å flytte inntekter og kostnader. 

Når må du periodisere?

Alle som fører regnskap må periodisere minst én gang i året. Det må gjøres når du holder på med årsoppgjøret, før du kan levere skattemeldingen (selvangivelsen) og næringsoppgaven. 

Bruker du regnskapet som et styringsverktøy bør du periodisere oftere slik at du hele tiden har et riktig bilde av den økonomiske situasjonen til bedriften din. Da er det vanlig å periodisere én gang i måneden.

Når du gjør jobben med å periodisere må du ta med alle kostnader og all inntekt som ble fakturert på forskudd eller etterskudd, altså i en annen måned enn kjøpet/salget fant sted. 

Eksempler på dette kan være kontorleie, forsikringer og lønn. I tillegg må du periodisere varelageret ditt.

Merk at lønn skal periodiseres slik at det i regnskapet står på den måneden de ansatte jobbet, ikke måneden etter når de fleste får betalt. Men når du rapporterer til myndighetene om lønn, arbeidsgiveravgift, skatt og lignende skal du basere det på måneden du faktisk betaler ut lønn.

Slik gjør du

Kort oppsummert gjelder periodisering altså: 

  • En tjeneste eller vare du fakturerte for i fjor, men som du leverer i år. Da må du ha mulighet til å forskuddsfakturere.
  • Et kjøp du registrerer i år, men du fikk tjenesten eller varen i fjor. 
  • Et kjøp registrert i fjor, men du får tjenesten eller varen i år.

Eksempel:

Snekker Amundsen har bygget en levegg i desember, men har ikke sendt fakturaen før januar. Når han bruker Conta til å fakturere føres inntekten, og senere innbetalingen, automatisk i regnskapet. 

For å vise at inntekten på 10 000 kroner (eks. MVA) gjaldt desember, må han også gå til regnskapet og føre :

+ 10 000 kroner på «1530 Opptjent, ikke fakturert inntekt»

10 000 kroner på «3950 Endring i opptjent ikke utfakturert inntekt»

Det skal føres med dato 31.12.2019. Denne datoen er uavhengig av når i desember Amundsen gjorde jobben – så lenge måneden stemmer, stemmer regnskapet.

Deretter må han føre:

+ 10 000 kroner på «3950 Endring i opptjent ikke utfakturert inntekt»

10 000 kroner på «1530 Opptjent, ikke fakturert inntekt»

Med dato 1.1.2020, uavhengig av når han sender fakturaen.

Siden det samme beløpet er ført i pluss og minus på de to kontoene det gjelder påvirker det ikke totalen til Snekker Amundsen, men rapportene hans vil nå vise at han tjente 10 000 kroner i desember, selv om han ikke sender fakturaen før januar.

Det gjør også at han betaler riktig skatt for 2019, siden inntekt nå er med i det året jobben ble gjort.

I regnskapsprogrammet til Conta, er det en enkel sak å periodisere.

Periodisering er også noen en regnskapsfører kan hjelpe deg med, sammen med resten av det som skal gjøres ved årsavslutningen. Finn en regnskapsfører til å hjelpe deg i Conta.

Ikke flytt merverdiavgiften

Merk at du aldri gjør noe med MVA når du periodiserer, alt du periodiserer skal være eks. MVA. Det er fordi merverdiavgiftsloven krever at MVA betales på fakturadatoen. 

I dette tilfellet blir MVA-en fra byggingen av leveggen med på MVA-meldingen Amundsen leverer 10. april, og som dekker januar og februar 2020.

Hva skjer om du ikke periodiserer? 

Hvis du ikke periodiserer er ikke regnskapet like hjelpsomt for deg, men viktigst av alt kan det føre til at du betaler for mye eller for lite skatt. 

For eksempel, hvis du kjøper en vare eller tjeneste i desember og får fakturaen i januar, vil det å flytte kostnaden til desember gjøre at du med det rette reduserer det skattepliktige beløpet ditt i 2019, altså får det skattefradraget du har krav på.

I verste fall kan Skatteetaten se på manglende periodisering som skatteplanlegging, altså at du bevisst prøver å betale for lite skatt. For eksempel, hvis du fakturerer i januar for en jobb du gjorde i desember og så ikke registrerer at inntekten hørte hjemme i desember, betaler du mindre skatt i 2019 fordi det skattepliktige beløpet ditt er lavere. Det er straffbart. 

Hvis du ikke har periodisert regnskapet ditt og blir kontrollert av myndighetene kan du få gebyr. Sender du inn årsregnskap med feil må du sende inn en ny versjon. Skal du bruke årsregnskapet til å få lån fra en bank eller støtte fra, for eksempel, Innovasjon Norge risikerer du å få avslag.

Små bedrifter vil som regel ikke ha mye arbeid med periodiseringen, men sørg uansett for at du gjør det minst én gang i året slik at du er klar for å levere skattemelding og næringsoppgave innen 31. mai. 

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 34
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 179
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-03-19 11:26:00
            [post_date_gmt] => 2020-03-19 10:26:00
            [post_content] => 

Når kunden ikke kan betale fakturaen du har sendt ut, kan du avslutte fakturaen med tap. I denne artikkelen forklarer vi når du kan gjøre det.

Når du selger på kreditt, kan du oppleve at kunden din ikke har mulighet til å betale for seg. Manglende betalingsevne kan komme av at kunden har dårlig likviditet og lite penger, eller rett og slett har gått konkurs

Hva betyr det å avslutte en faktura med tap?

Når du avslutter en faktura med tap, betyr det at du ikke kommer til å få inn pengene du har fakturert for. Siden du har tapt penger, føres fakturaen som en kostnad i regnskapet. 

Noen fakturaprogram har en egen funksjon for å avslutte faktura som tap. Slik avslutter du fakturaer med tap i Conta

Når du bruker regnskapsprogrammet og det gratis fakturaprogrammet til Conta, blir alle fakturaer automatisk bokført.

Når kan du avslutte en faktura med tap?

Du kan føre en faktura som tap når det er endelig bekreftet at du ikke kommer til å få betalt. Det kan skje når:

Kan jeg lage kreditnota for å avslutte en faktura med tap?

Du skal ikke lage en kreditnota hvis kunden ikke har mulighet til å betale for seg. Kreditnota brukes som regel for å nulle ut hvis det er feil på fakturaen, enten det er feil i summen, adressen til mottaker eller andre opplysninger. 

Les også: Hva er kreditnota?

Skyldes den manglende betalingen derimot at kunden nekter å betale deg selv om de har pengene til det, og du er enig i at det ikke er verdt å følge opp for å få betaling, kan du lage en kreditnota. Da har du ikke lenger noe krav mot kunden og du har akseptert at de ikke skal betale. 

Når du krediterer en faktura er det fordi det viste seg å ikke bli en inntekt likevel. Det kan skyldes uenighet om oppdraget, feil i utføringen av oppdraget eller feil på varen, eller at du gir opp å få inn pengene fordi det krever mer jobb enn det er verdt. Kreditering av en faktura gir redusert inntekt. 

Når du avslutter en faktura med tap, vil det fortsatt stå som en inntekt fordi du har utført jobben eller levert varen. Det vises likevel som en kostnad i regnskapet ditt fordi det ikke er mulig å få inn pengene. Overskuddet blir det samme, men den utførte jobben vises som inntekt og den ubetalte fakturaen som kostnad. 

Slik avslutter du en faktura med tap i Conta.

[post_title] => Avslutte ubetalt faktura med tap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => avskrive-tap-ved-ubetalt-faktura [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/hva-er-en-kreditnota/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/drive-firma/hva-skjer-nar-en-bedrift-gar-konkurs/ https://hjelp.conta.no/faktura/fakturaer/slik-avslutter-du-en-faktura-med-tap-i-conta/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ [post_modified] => 2020-03-19 11:31:14 [post_modified_gmt] => 2020-03-19 10:31:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=179 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 49395 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-02-06 14:41:40 [post_date_gmt] => 2020-02-06 13:41:40 [post_content] =>

Det er mye å sette seg inn i når du er fersk eier og leder av din egen bedrift. Fakturering og regnskapsføring er to av tingene du garantert må forholde deg til. Her forklarer vi forskjellen på dem. 

Hva er en faktura?

Kort forklart er en faktura et dokument som viser en handel mellom selger og kjøper. Fakturaen viser blant annet hvilken tjeneste eller vare du har solgt, hvor mye kunden skal betale og når det skal betales. Du er pliktig til å sende ut en faktura når du skal ta betalt for noe bedriften din har solgt. 

Det er strenge krav til hva slags informasjon en faktura skal inneholde, og det er derfor både umulig og ulovlig å lage en faktura fra bunnen av i for eksempel Word. Du er blant annet pliktig til å lage fakturaer i et system eller en blokk som nummererer fakturaene automatisk, og denne funksjonen har ikke skriveprogrammer.

Hva er et fakturaprogram?

Et fakturaprogram har satt opp rammene for en faktura for deg, slik at du kun trenger å fylle inn detaljer som pris, varebeskrivelse og forfallsdato selv. Den ferdige fakturaen kan sendes til kunden på mail, i posten eller som EHF-faktura

I Conta sitt fakturaprogram kan du enkelt lage godkjente fakturaer helt gratis. For å sende faktura gratis oppretter du en faktura, velger “send selv”, går tilbake til fakturaoversikten og laster ned en PDF som du kan sende fra din egen e-post.

Hva er et regnskap?

Et regnskap er en oversikt over bedriften din sine inntekter, utgifter, eiendeler og gjeld. Der legger du inn hva bedriften din har tjent og kjøpt, hva den eier og hva den skylder.

Regnskapet brukes for at både du og det offentlige skal vite hva som skjer i bedriften din, men også for å beregne hvor mye skatt og merverdiavgift du skal betale til staten. 

Hvis bedriften din tjener under 50 000 kroner i året er du ikke pliktig å føre regnskap, men du må uansett kunne legge frem en oversikt over inntekter og kostnader dersom du blir bedt om det. Det kan derfor være lurt å gjøre det i et ordentlig system fra starten av.

LES OGSÅ: Alt om regnskapsføring i 2020.

Hva er et regnskapsprogram?

Det er fullt lovlig å føre regnskapet i et regneark, men dersom du har lite erfaring med regnskapsføring, kan det lønne seg å bruke et regnskapsprogram. Med et regnskapsprogram trenger du som regel bare å fylle ut detaljer og velge riktig konto, så blir informasjonen systematisert for deg. Et regnskapsprogram sørger også for at du kan hente ut de rapportene du er lovpålagt å kunne hente ut om bedriften din, blant annet MVA-melding

I Conta sitt regnskapsprogram får du alt du trenger for å føre regnskap for bedriften din, enten du gjør jobben helt selv eller får hjelp fra en regnskapsfører. Smarte veivisere guider deg gjennom regnskapsføringen på en enkel måte.


Mange regnskapsprogram, blant annet Conta sitt, har fakturaprogram inkludert. Da vil inntekten din automatisk bli bokført i regnskapet, og du sparer tid ved at du slipper å gjøre det dobbelt.

[post_title] => Hva er forskjellen på et fakturaprogram og et regnskapsprogram? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => forskjellen-pa-et-fakturaprogram-og-et-regnskapsprogram [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/regnskap-hva-er-merverdiavgift/ [post_modified] => 2020-02-27 17:58:39 [post_modified_gmt] => 2020-02-27 16:58:39 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49395 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 49380 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-02-05 09:32:52 [post_date_gmt] => 2020-02-05 08:32:52 [post_content] =>

Dette er våre beste tips til gode regnskapsrutiner. Spar tid og penger på regnskapsføringen i 2020. 

Enten du fører regnskapet selv eller får hjelp av en regnskapsfører, kan disse fem tipsene hjelpe deg å spare både tid og penger. 

1. Ta vare på alle kvitteringene dine

Dette er nummer én for de aller fleste. Når du driver eget firma kan du nemlig få skattefradrag på de aller fleste kostnadene firmaet har. Det gjelder alt fra datautstyr og kontorleie til annonsering på Facebook og kostnader for kundemøter.

Men du må ha bevis på kjøpene - ta derfor godt vare på kvitteringene, fakturaene, kontraktene og avtalene du får!

Uten dokumentasjon, ofte kalt bilag i regnskapssammenheng, kan du heller ikke få fradrag på merverdiavgiften, selv om bedriften din er registrert i MVA-registeret.

LES OGSÅ: Dette koster det å miste en kvittering på 1000 kroner.

Pass på at du får med bilag når du kjøper noe, og at bilagene har all informasjonen som må være med.

De må oppbevares sikret for tyveri, brann eller vannskader. Hvis du skanner bilagene og tar vare på de på PC-en din må du passe på å ha en sikkerhetskopi.

Når du bruker regnskapsprogrammet til Conta får du med en gratis mobilapp. Ta bilder av kvitteringene etter hvert som du kjøper noe og send til Conta med et par klikk. Da ligger alt klart til neste gang du skal bokføre og lagres trygt i 10 år. Null stress!

2. Sett deg inn i det grunnleggende

Hvis du velger å føre regnskap selv er det et par ting du bør kunne. Det gjør jobben mye lettere for deg. 

Regnskapskonto: Alt som skjer i bedriften din skal føres på ulike regnskapskontoer, fra 1000 til 8999. En regnskapskonto er ikke det samme som en bankkonto, men et spesifikt sted i regnskapet hvor du samler lignende kostnader, inntekt og så videre.

Regnskapet er delt inn slik:

Kontogruppe 1 og 2 er balansen din. Eiendeler skal føres på en konto som begynner med 1. Gjeld skal føres på en konto som begynner med 2.

Kontogruppe 3-8 kalles resultat. Inntekt føres på kontoer som starter på 3 (inntektskontoer), mens kostnader føres på kontoer som starter på 4-8 (kostnadskontoer).

Les mer om resultatet og balansen i regnskapet.

Debet og kredit: Alt som skjer føres to steder i regnskapet. En konto går opp mens en annen går ned. De to føringene kalles debet og kredit, eller pluss og minus, men det er ikke pluss og minus i vanlig forstand.

For eksempel, når du selger en vare til Ola Nordmann føres det slik:

Salg til en kunde skal først føres på en kundekonto, ofte kalt kundereskontro. Det er fordi du som regel ikke får betalt samme dag som du sender fakturaen. Med kundekontoer har du alltid oversikt over hva du er skyldig.

Kjøp fra leverandører skal på samme måte innom en leverandørreskontro. 

Selv om inntekt føres i minus, betyr det ikke at det er et negative beløp. Det føres i minus fordi det skal kunne settes opp mot kostnader på slutten av året, og kostnader føres som pluss på konto 4-8. 

Når du får betalt føres det som

Hvis du bruker et regnskapsprogram slipper du ofte å forholde deg til disse begrepene til daglig, men det er greit med en forståelse av hva som skjer bak kulissene.

Les mer om debet og kredit.

3. Bruk et godt regnskapsprogram

Du kan velge å føre regnskap i et regneark slik som Excel så lenge du har mindre enn 600 føringer i året - eksempel på føring er et kjøp, et salg eller avskrivning av en eiendel bedriften din har.

Men regneark blir fort uoversiktlige. Vi anbefaler derfor at du finner deg et godt regnskapsprogram som kan hjelpe deg på veien. 

Å føre regnskap i Conta koster 99 kroner i måneden. 

Dette er fordelene for deg:

For en liten ekstra kostnad kan du også motta EHF-fakturaer rett inn i regnskapsprogrammet.

4. Ikke la det gå for lang tid

Et annet tips som ofte er undervurdert, er å jobbe jevnlig med regnskapet. Det er greit å komme fort i gang og så føre regelmessig, gjerne én gang i uka eller én gang i måneden, avhengig av hvor mange bilag du har.

Hvis du har en regnskapsfører bør du avtale med de om hvor ofte du skal sende over bilag for at dere skal holde regnskapet oppdatert.

Vi anbefaler også å ta bankavstemming én gang i måneden hvis du har en egen bedriftskonto. Da sammenligner du bankutskriften med det som er ført i regnskapet for å se at du har fått med alt og at alle tallene stemmer

Myndighetene krever at regnskapet er oppdatert før hver frist, og senest hver fjerde måned. Det er uansett greit å unngå å jobbe i skippertak, i alle fall rett før MVA-meldingen eller skattemeldingen skal inn. 

[deadline_section]

Les mer om regnskapsfristene for 2020.

5. Spør om hjelp

Det aller viktigste er at tallene du fører stemmer og at føringen er på riktig kontogruppe (1-8). Hvis du blir usikker, eller trenger hjelp med spesifikke ting, slik som årsoppgjør, periodisering eller avskrivning er det lurt å spørre om hjelp.

På hjelpesidene våre kan du også finne artikler om regnskap og hjelpeartikler for regnskapsprogrammet.

Hvis du vil ha mer spesifikke råd eller at noen andre skal ta seg av bokføringen kan du ta kontakt med en regnskapsfører.

[post_title] => Starte egen bedrift: 5 tips til å føre regnskap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => 5-tips-til-a-fore-regnskap [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/dette-er-periodisering/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/dette-er-avskrivning/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ [post_modified] => 2020-03-04 15:38:13 [post_modified_gmt] => 2020-03-04 14:38:13 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49380 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.