Gratis webinarer fra Conta - Lær om regnskap, skatt og mye mer!

Regnskap: Dette er periodisering

Å periodisere vil si å flytte ting rundt i regnskapet slik at inntekter, kostnader og lignende står på rett måned. Da får du rapporter som stemmer og du betaler riktig skatt hvert år.

Avatar
Hanne Mørch

Å periodisere vil si å flytte ting rundt i regnskapet slik at inntekter, kostnader og lignende står på rett måned. Da får du rapporter som stemmer og du betaler riktig skatt hvert år.

Ofte er det slik at du gjør en jobb i desember, men fakturerer i januar. Eller at du betaler tre måneders kontorleie i desember, men «forbruker» den tjenesten fra januar til mars. Det er her periodisering kommer inn!

Å periodisere vil si å flytte ting i regnskapet slik at inntekten viser på den måneden du gjorde jobben (desember) eller kostnaden på de månedene du faktisk brukte kontoret (januar til mars).

Å periodisere er også nødvendig for å betale riktig skatt. Før du kan sende inn skattemeldingen for 2019 må du fjerne kostnader og inntekt som ikke hører hjemme i 2019, og legge til de som gjør det.

Periodisering kalles gjerne tidfesting, eller å flytte inntekter og kostnader. 

Når må du periodisere?

Alle som fører regnskap må periodisere minst én gang i året. Det må gjøres når du holder på med årsoppgjøret, før du kan levere skattemeldingen (selvangivelsen) og næringsoppgaven. 

Bruker du regnskapet som et styringsverktøy bør du periodisere oftere slik at du har oppdatert info om den økonomiske situasjonen til bedriften. Da er det vanlig å periodisere én gang i måneden.

Når du gjør jobben med å periodisere må du ta med kostnader og inntekter som ble fakturert på forskudd eller etterskudd, altså i en annen måned enn kjøpet/salget fant sted. 

Eksempler på dette kan være kontorleie, forsikringer og lønn. I tillegg må du periodisere varelageret ditt.

Merk at lønn skal periodiseres slik at det i regnskapet står på den måneden de ansatte jobbet, ikke måneden etter når de fleste får betalt. Men når du rapporterer til myndighetene om lønn, arbeidsgiveravgift, skatt og lignende skal du basere det på måneden du faktisk betaler ut lønn.

Slik gjør du

Kort oppsummert gjelder periodisering altså: 

  • En tjeneste eller vare du fakturerte for i fjor, men som du leverer i år. Da må du ha mulighet til å forskuddsfakturere.
  • Et kjøp du registrerer i år, men du fikk tjenesten eller varen i fjor. 
  • Et kjøp registrert i fjor, men du får tjenesten eller varen i år.

Eksempel:

Snekker Amundsen har bygget en levegg i desember, men har ikke sendt fakturaen før januar. Når han bruker Conta til å fakturere føres inntekten, og senere innbetalingen, automatisk i regnskapet. 

For å vise at inntekten på 10 000 kroner (eks. MVA) gjaldt desember, må han også gå til regnskapet og føre :

+ 10 000 kroner på «1530 Opptjent, ikke fakturert inntekt»

10 000 kroner på «3950 Endring i opptjent ikke utfakturert inntekt»

Det skal føres med dato 31.12.2019. Denne datoen er uavhengig av når i desember Amundsen gjorde jobben – så lenge måneden stemmer, stemmer regnskapet.

Deretter må han føre:

+ 10 000 kroner på «3950 Endring i opptjent ikke utfakturert inntekt»

10 000 kroner på «1530 Opptjent, ikke fakturert inntekt»

Med dato 1.1.2020, uavhengig av når han sender fakturaen.

Siden det samme beløpet er ført i pluss og minus på de to kontoene det gjelder påvirker det ikke totalen til Snekker Amundsen, men rapportene hans vil nå vise at han tjente 10 000 kroner i desember, selv om han ikke sender fakturaen før januar.

Det gjør også at han betaler riktig skatt for 2019, siden inntekt nå er med i det året jobben ble gjort.

I regnskapsprogrammet til Conta, er det en enkel sak å periodisere.

Periodisering er også noen en regnskapsfører kan hjelpe deg med, sammen med resten av det som skal gjøres ved årsavslutningen. Finn en regnskapsfører til å hjelpe deg i Conta.

Les mer om hvordan en regnskapsfører kan hjelpe deg.

Ikke flytt merverdiavgiften

Merk at du aldri gjør noe med MVA når du periodiserer, alt du periodiserer skal være eks. MVA. Det er fordi merverdiavgiftsloven krever at MVA betales på fakturadatoen. 

I dette tilfellet blir MVA-en fra byggingen av leveggen med på MVA-meldingen Amundsen leverer 10. april, og som dekker januar og februar 2020.

Hva skjer om du ikke periodiserer? 

Hvis du ikke periodiserer er ikke regnskapet like hjelpsomt for deg, men viktigst av alt kan det føre til at du betaler for mye eller for lite skatt. 

For eksempel, hvis du kjøper en vare eller tjeneste i desember og får fakturaen i januar, vil det å flytte kostnaden til desember gjøre at du med det rette reduserer det skattepliktige beløpet ditt i 2019, altså får det skattefradraget du har krav på.

I verste fall kan Skatteetaten se på manglende periodisering som skatteplanlegging, altså at du bevisst prøver å betale for lite skatt. For eksempel, hvis du fakturerer i januar for en jobb du gjorde i desember og så ikke registrerer at inntekten hørte hjemme i desember, betaler du mindre skatt i 2019 fordi det skattepliktige beløpet ditt er lavere. Det er straffbart. 

Hvis du ikke har periodisert regnskapet ditt og blir kontrollert av myndighetene kan du få gebyr. Sender du inn årsregnskap med feil må du sende inn en ny versjon. Skal du bruke årsregnskapet til å få lån fra en bank eller støtte fra, for eksempel, Innovasjon Norge risikerer du å få avslag.

Små bedrifter vil som regel ikke ha mye arbeid med periodiseringen, men sørg uansett for at du gjør det minst én gang i året slik at du er klar for å levere skattemelding og næringsoppgave innen fristen.

LES OGSÅ: Vi svarer på det du lurer på om å føre regnskap

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 50
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 52690
            [post_author] => 74
            [post_date] => 2021-05-11 13:41:52
            [post_date_gmt] => 2021-05-11 12:41:52
            [post_content] => 

Visste du at du kan få skattefradrag på flere ting i bedriften din? Du har stort sett rett på de samme fradragene i et enkeltpersonforetak, som i et aksjeselskap.

Bedriften din kan få skattefradrag på nesten alle utgifter. Det er stort sett de samme fradragene som gjelder for enkeltpersonforetak (ENK) og aksjeselskap (AS), men det finnes også egne regler for de to foretaksformene. 

Hva er skattefradrag? 

Skattefradrag er utgifter du kan trekke fra inntektene dine, slik at du bare betaler skatt av overskuddet. Jo flere utgifter du har, desto mindre skatt betaler du. 

Du registrerer fradragene dine når du skal levere skattemelding og næringsoppgave.  Det gjør du ved å føre kostnader og utgifter i regnskapet slik at overskuddet blir mindre. Du skal altså ikke trekke fra skatt noe sted. Det skjer av seg selv når du bokfører kostnader i regnskapet ditt. 

For å få skattefradrag er det viktig at du har dokumentasjon på utgiftene dine slik at du kan bokføre dem. Derfor er det viktig at du har tatt vare på alt av fakturaer og kvitteringer. 

Med kvitteringsappen til Conta kan du ta bilde av alle kvitteringer eller papirfakturaer og sende det rett til regnskapet! Da har du alle kvitteringer samlet, og det går fort å bokføre dem. Last ned appen gratis fra App Store eller Google Play

Enten du er innehaver av ENK eller eier av et AS, kan bedriften din få skattefradrag på alt fra bil, jobbreiser, pensjon og forsikring, kontor og lignende. Kjøpene du får fradrag for må selvsagt være knyttet til bedriften og kunne forklares. 

Alle kjøpene dine skal registreres i regnskapet, da legger du ved kvittering eller faktura som bilag. Dette er du pliktig til å gjøre for å ha korrekt regnskap. Det vil også sette skattegrunnlaget ditt og hva du kan få fradrag på. Skatten din blir regnet ut etter du har levert skattemelding og næringsoppgave. Du skatter basert på det skattemessige overskuddet, så det meste du har ført som kostnader blir trukket fra.  

Hvilke skattefradrag kan du få i et ENK? 

Du kan få skattefradrag på de fleste utgifter i et enkeltpersonforetak, men det er noen regler som skiller seg ut fra reglene som gjelder for aksjeselskap. 

Du og enkeltpersonforetaket ditt regnes som en og samme juridiske enhet. Det vil si at skattemeldingen du leverer privat, også er skattemeldingen du leverer for enkeltpersonforetaket ditt. 

LES OGSÅ: Hvordan levere skattemelding og næringsoppgave for ENK

Disse skattefradragene kan du få i et ENK: 

I tillegg kan du også få skattefradrag på disse utgiftene: 


Hvilke skattefradrag kan du få i et AS? 

Du kan få skattefradrag på de fleste utgifter i et aksjeselskap, men det er noen regler som skiller seg ut fra reglene som gjelder for enkeltpersonforetak. Du regnes som eier av aksjeselskapet ditt, og dere er to ulike juridiske enheter.

Det vil si at du leverer en skattemelding privat, og aksjeselskapet leverer en egen skattemelding med vedlegg. Du betaler skatt av det skattemessige overskuddet. 

LES OGSÅ: Hvordan levere skattemelding og næringsoppgave for AS

Dette kan du få skattefradrag for: 

Du kan også få skattefradrag for

Når skal skattemelding og næringsoppgave leveres inn? 

Skattemelding og næringsoppgave skal leveres innen 31. mai hvert år. Det kan likevel være lurt å gi seg god tid til å levere det du skal. Før du leverer skattemelding og næringsoppgave, må du sjekke at regnskapet er riktig. Det er viktig at regnskapet er riktig, for det er her du henter ut tallene som blir grunnlaget for skattemelding og næringsoppgave. 


LES OGSÅ: 

Hvordan levere skattemelding og næringsoppgave for ENK.
Hvordan levere skattemelding og næringsoppgave for AS
Se alle frister for næringsdrivende

[post_title] => Skattefradrag for ENK og AS [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => skattefradrag-for-enk-og-as [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/dette-er-avskrivning/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/lov-og-rett/regler-for-gave-til-ansatte/ https://starte-as.no/stiftelseskostnadene-dekkes-av-aksjekapitalen/ https://enkeltpersonforetak.no/lonn-og-ansatte/innskuddspensjon-med-enkeltpersonforetak https://enkeltpersonforetak.no/skatt/fradrag-for-utgifter-til-mobil-og-bredband-i-enkeltpersonforetak https://enkeltpersonforetak.no/skatt/fradrag-for-hjemmekontor-nar-du-har-enkeltpersonforetak [post_modified] => 2021-05-12 13:07:51 [post_modified_gmt] => 2021-05-12 12:07:51 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=52690 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 52123 [post_author] => 42 [post_date] => 2021-02-22 15:10:15 [post_date_gmt] => 2021-02-22 14:10:15 [post_content] =>

«Goodwill» er et begrep på en tilleggsverdi som eksisterer i kraft av det gode navn og rykte, kundekretsen, eller andre verdier et firma har, som ikke direkte kan tallfestes til enhver tid.

Goodwill utgjør en immateriell eiendel eller verdi (les: uten fysisk substans), og er et begrep som i regnskapsføring brukes om noe abstrakt som påvirker bedriftens fremtidige potensial til å tjene penger. Denne typen eiendel er regulert i Regnskapsloven § 6-2.

Goodwill i praksis

Et konkret eksempel er verdien som kundene dine tilfører i kraft av å være nettopp dine kunder. Både størrelsen på kundemassen, og hvilke kunder firmaet ditt har, kan påvirke firmaets goodwill. Kunder som snakker positivt om firmaet til andre potensielle kunder har utvilsomt en slik verdi.

Et annet eksempel kan være kan være kompetansen til fagpersoner, markedsføringskampanjer, nye kontrakter eller anskaffelser, positiv medieomtale, bidrag til veldedighet, stordriftsfordeler, eller en generell forventning om økt fortjeneste.

Hvordan måles den?

Goodwill er ikke noe som måles og bokføres kontinuerlig, så det er utfordrende å beregne nøyaktig hvor mye av det et firma sitter på. Verdien kan altså sjelden tallfestes, men goodwill er like fullt en del av firmaets eiendom som blir tatt med i regnskapet når den anskaffes via en tredjepart, f.eks ved kjøp av et firma. Regnskapsmessig føres den som et anleggsmiddel. Det betyr at det er en eiendel som er antatt å utnyttes eller brukes over lengre tid til å genere profitt.

Bygninger eller kontorutstyr er i samme kategori, men en vesentlig forskjell på goodwill og annen eiendom er at den kun blir tatt med i regnskapet når den bytter eier. Når et firma kjøper et annet firma, og kjøpesummen overstiger verdiene av det kjøpte firmaets eiendeler, føres restsummen opp i balanseregnskapet til kjøper-firmaet som goodwill. Dette kan i mange tilfeller utgjøre store verdier.

Avskriving av goodwill i regnskapet

Anleggsmidler synker i verdi over tid, og etter Regnskapsloven § 5-3 skal goodwill, på lik linje med andre anleggsmidler, avskrives etter en «fornuftig avskrivningsplan». Avskrivning vil si at firmaet ikke kostnadsfører hele utgiften ved kjøp av anleggsmidler ettersom de har en forventet lengre varighet enn én enkel regnskapsperiode. I stedet fordeler man kostnaden på flere regnskapsperioder basert på en forventning om hvor lenge den skal vare.

Avskrivningsperioder på mer enn fem år må begrunnes med at verdien sikkert vil vare lenger enn dette, ifølge Regnskapsloven § 7-14. Et eksempel på dette kan være kundekontrakter med avtaletid som overstiger fem år. Det aller vanligste er likevel saldoavskrivninger med 20 % per år.

Når goodwill blir negativ

Goodwill skal beskattes som andre eiendeler når den realiseres i form av salg og kjøp. Gevinst beskattes med 25 prosent (2016), og tap er fradragsberettiget.

«Badwill», eller «negativ goodwill» som det ofte kalles, er det motsatte av goodwill. Når et firma blir kjøpt for under den totale verdien av eiendelene sine, er dette et eksempel på badwill. Gjør du et slikt «røverkjøp», er det gjerne som resultat av den negative goodwill som finnes i firmaet. Da vil selgeren også kunne få skattefradrag for tapet.

[post_title] => Hva er goodwill? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-goodwill [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2021-02-22 15:11:02 [post_modified_gmt] => 2021-02-22 14:11:02 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=52123 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 51551 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-10-23 07:28:53 [post_date_gmt] => 2020-10-23 06:28:53 [post_content] =>

Bokettersyn er en kontroll av regnskapet til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt, gjort av Skatteetaten. 

Hvis du driver din egen bedrift, er sannsynligheten stor for at du vil oppleve at Skatteetaten ber om bokettersyn. Da må du legge frem regnskapet ditt, slik at de kan kontrollere at alt er riktig og i henhold til lovene. 

Tidligere var det vanlig at Skatteetaten sjekket regnskapet til bedrifter i gjennomsnitt hvert sjuende år, men de siste årene har det blitt vanlig å ha mindre kontroller av for eksempel merverdiavgift oftere. I denne artikkelen går vi nærmere inn på hva som sjekkes i et bokettersyn, hvordan prosessen foregår og hva konsekvensene kan være dersom kontrollørene finner avvik. 

Les også: Hva er forskjellen på regnskapsplikt og bokføringsplikt

Slik fungerer bokettersyn

Når firmaet ditt får beskjed om bokettersyn, vil du først få en melding i Altinn. Mest sannsynlig vil kontrolløren (eller bokettersynrevisoren, som det også kalles) din be deg om å svare på spørsmål og levere dokumenter innen en gitt frist. 

Hensikten er å sjekke at bedriften betaler nok MVA, skatt, lønner de ansatte og ellers følger regnskapsloven på riktig måte

Hvis kontrolløren finner avvik eller trenger å undersøke mer, tar han eller hun kontakt for å stille flere spørsmål, få tilsendt flere dokumenter eller avtale et møte for å gjennomgå regnskapet ditt nøyere. Dette kalles et utvidet bokettersyn. Noen ganger vil kontrolløren da komme til kontoret eller stedet bedriften holder til for å utføre en utvidet kontroll. 

Les også: Alt du trenger å vite om å føre regnskap

Hva sjekkes i et bokettersyn?

Hva som sjekkes i et bokettersyn varierer. Noen ganger kontrolleres hele regnskapet, andre ganger bare noen poster. Som regel blir du bedt om å sende dokumentasjon som går ett til tre år tilbake i tid.

Når du skal ha bokettersyn, blir du som regel bedt om å sende en SAF-T-fil. SAF-T er en samling av flere regnskapsdata, og inneholder blant annet

I tillegg kan du bli bedt om å legge ved noen inngående fakturaer og kontoutskrift fra banken.

Når du fører regnskap i Conta tar det bare noen få sekunder å få ut en fullstendig SAF-T-rapport. Gå til RAPPORTER > TIL SKATTEETATEN > SAF-T og klikk LAST NED EKSPORTFILEN når du har valgt perioden du ønsker. Easy peasy. 

Les mer om SAF-T.

Hva er utvidet bokettersyn?

Hvis kontrolløren til Skatteetaten finner tegn på at bedriften din har gjort noe feil eller brutt loven, kan de sette igang et utvidet bokettersyn. Som regel blir du da varslet og avtaler et møte med kontrollør. I noen tilfeller, for eksempel hvis noen har meldt inn om ulovlige forhold og det er fare for at bevis kan bli ødelagt, vil kontrolløren møte uanmeldt opp på kontoret eller stedet der bedriften holder til. 

Bedriften din kan også bli tatt ut i en stikkprøve og dermed måtte gjennomføre utvidet bokettersyn. Noen ganger hender det også at Skatteetaten har en bransjekontroll der de sjekker forholdene i en bestemt bransje. Da kan du også bli tatt ut til utvidet bokettersyn uten at det er mistanke om at bedriften har gjort noe ulovlig. 

I et utvidet bokettersyn vil altså kontrolløren komme fysisk på besøk til bedriften din for å gå gjennom regnskapet ditt. De kan også be om dokumentasjon så langt som ti år tilbake i tid. 

Firmaer med ansatte kan få arbeidsgiverkontroll

Arbeidsgiverkontroll er også en variant av utvidet bokettersyn, men den blir utført av det lokale Kemnerkontoret ditt. 

Arbeidsgiverkontrollen kan gå ti år tilbake i tid og vil gjerne sjekke at 

Rettigheter og plikter ved bokettersyn

Det finnes selvsagt en hel del regler både for kontrolløren og bedriften som blir kontrollert. Før, under eller etter kontrollen skal kontrolløren fra Skatteetaten nemlig

Representanten for bedriften plikter å legge fram alle dokumenter og opplysninger som kan ha betydning for kontrollen. Bedriften skal også gi tilgang og disposisjon til utstyr og programvare som er knyttet til regnskapssystemet og regnskapsmaterialet. 

Merk at det er straffbart å prøve å hindre kontrollen eller ikke legge fram dokumentene kontrolløren ber om. Det gjelder også å ikke svare på meldingen fra Skatteetaten når du får beskjed om bokettersyn. 

Du har lov til å klage på kontrollen. Klagen gis skriftlig eller muntlig til Kemnerkontoret innen 3 virkedager. De bestemmer om klagen tas videre til behandling i Skatteetaten. 

Hva skjer hvis kontrolløren finner feil eller mangler under bokettersynet?

Alvorlighetsgraden på straffen varierer selvsagt også etter alvorlighetsgraden ved funnet. I mange tilfeller blir bedriften pålagt å etterbetale skatter eller avgifter, betale straffeskatt eller dagbøter. 

Selv om bokettersyn er en kontroll av virksomheten, kan de ved noen tilfeller gå over til å gjelde daglig leder eller andre som privatperson også. I et enkeltpersonforetak er det for eksempel ikke et skille mellom bedriftens og privatpersonens økonomi, og da kan selvsagt dagbøter eller andre betalingskrav gå hardt utover privatøkonomien din. 

Bokettersyn kan også gå utover privatpersoner hvis det er blitt gjort noe straffbart. Det hele kan nemlig ende med både bøter og fengselsstraff til styre eller daglig leder, hvis det er ille nok. Det gjelder også hvis noen andre i bedriften for eksempel har unndratt penger til seg selv. 

Tips til bokettersyn

Bokettersyn høres kanskje skummelt ut, men så lenge du har alt på stell, er det ikke noe problem! 

Vårt aller beste tips er å ta tak i det med det samme du får en melding om bokettersyn i Altinn og levere det du skal. Mange havner i trøbbel fordi de ikke svarer, og det kan også gjøre at kontrollen blir utvidet. Det er gjort på 1-2-3 å ta ut en SAF-T-rapport i Conta, så da er det egentlig ingen grunn til å utsette det. 

Det tar oss til neste tips: Før regnskapet til bedriften i et regnskapssystem fra starten av. Det er verken ulovlig eller umulig å føre regnskap i et regneark, men det gjør det mye mer tungvint for deg når Skatteetaten vil ha bokettersyn. 

I et regnskapsprogram har du alle bokføringer, bilag og rapporter samlet på samme sted, noe som gjør det enkelt å samle sammen dokumentene de ber om. Du får jo faktisk alle dokumentene de vanligvis etterspør i SAF-T-rapporten som du enkelt kan laste ned! 

Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis

[post_title] => Hva er bokettersyn? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-bokettersyn [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-forskjellen-pa-bokforingsplikt-og-regnskapsplikt/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/lov-og-rett/slik-tolker-og-folger-du-regnskapsloven/ https://hjelp.conta.no/regnskap/rapporter-regnskap/eksportere-data-fra-regnskapet-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-et-regnskapssystem/ [post_modified] => 2021-02-22 10:10:27 [post_modified_gmt] => 2021-02-22 09:10:27 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51551 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.