Hva er SAF-T?

SAF-T er en regnskapsstandard som innføres i 2020. Den skal gjøre det enklere for myndighetene og andre å sjekke regnskapet ditt.

Kvinne som jobber på laptop i en kafé
Hanne Mørch

SAF-T er en regnskapsstandard som innføres i 2020. Den skal gjøre det enklere for myndighetene og andre å sjekke regnskapet ditt.

SAF-T er et eksportformat som du må bruke fra 1. januar 2020. Målet er at alle firmaer skal sende inn lik regnskapsinformasjon til myndighetene og andre.

I utgangspunktet krever lovendringen kun at du som fører regnskap, uansett hvilken standard du bruker, kan eksportere regnskapet ditt til SAF-T-format ved bokettersyn.

I praksis vil det si at fra og med neste år vil de fleste bruke SAF-T kontogrupper og MVA-koder når de fører regnskap.

Gjelder for de aller fleste virksomheter

Kravet om eksportering til SAF-T gjelder for alle norske virksomheter som er bokføringspliktige, med mindre de

  • omsetter for mindre enn fem millioner kroner i året, eller 
  • har færre enn 600 bilag per år

Men alle virksomheter som har bokførte opplysninger tilgjengelig elektronisk, altså ført i et regnskapsprogram, må følge SAF-T kravet. Det gjelder selv om de går inn under de to unntakene over.

Vi anbefaler alle med bokføringsplikt å bruke et regnskapsprogram (og SAF-T standarden).

SAF-T er allerede i bruk

De fleste vil faktisk allerede bruke SAF-T-formatet når de fører regnskap. Det er fordi SAF-T er basert på Norsk Standard Kontoplan (NS 4102), som brukes av de aller fleste regnskapsprogram.

Selv om det ikke er et lovkrav å føre med Norsk Standard Kontoplan, er det mange fordeler ved at alle bruker det samme formatet.

Det forenkler blant annet innlevering til det offentlige, og gjør det enklere for regnskapsførere og revisorer å sette seg inn i regnskapet ditt.

Regnskapsprogram som ikke bruker SAF-T vil sannsynligvis bytte nå før lovendringen trer i kraft. Det er teknisk sett mulig å knytte eksisterende kontoplaner og MVA-koder til SAF-T standarden slik at de kan eksportere i SAF-T format, men firmaer vil da blant annet ikke få like stor nytte av egne rapporter.

Vil du vite mer om hvordan regnskapet er strukturert med SAF-T? Vi har skrevet om balanse og resultat.

Det blir enklere for deg å føre riktig

Selv om hensikten med SAF-T er å gjøre det enklere for myndighetene å sjekke tallene du sender inn, fører det med seg mange fordeler for deg.

Med en standard vil det være enklere for deg å føre riktig, siden du må forholde deg til de samme kontoklassene og kontogruppene som andre. Fører du på feil konto, men i rett kontogruppe, er det lettere å ordne opp i.

Du vil også ha bedre muligheter for å kontrollere regnskapet ditt, sammenligne det med andres, bytte regnskapsprogram, ansette ny regnskapsfører eller revisor og dele dataene dine mellom programmer.

Conta Regnskap bruker allerede SAF-T standarden. Det vil si at du ikke vil oppleve noen endringer i Conta Regnskap når lovendringen trer inn neste år. Det vil også si at du allerede nå har alle fordelene ved et standardisert regnskap.

For å se hele kontoplanen, går du til INNSTILLINGER > REGNSKAP > KONTOPLAN og huk av på «Vis alle tilgjengelige kontoer». Du kan endre kontonavn og beskrivelser ved å trykke på «Detaljer» ved siden av kontoen det gjelder.

Når du fører bilag kan du også legge til spesifikke kontoer som gjør det lettere for deg å føre regnskap. Du kan derimot ikke endre på kontogruppene som brukes.

Momskodene ser du ved å gå til INNSTILLINGER > REGNSKAP > MVA

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 30
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 49208
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-01-14 14:07:25
            [post_date_gmt] => 2020-01-14 13:07:25
            [post_content] => 

Alle som driver et selskap må forholde seg til innleveringsfristene satt av myndighetene. Her får du en oversikt over hva du skal levere og når du skal levere det.

Å levere for sent eller levere feil informasjon, kan føre til at du må betale tilleggsskatt eller gebyrer. Derfor er det viktig å holde tunga rett i munnen og følge med på fristene for deg som har eget firma.

Frist for skattemelding og næringsoppgave

Fristen for å levere skattemelding for både enkeltpersonforetak, tidligere kalt enkeltmannsforetak, og aksjeselskap er i år 2. juni. 

I tillegg til skattemeldingen, skal du som driver ENK eller AS enten levere Næringsoppgave 1 eller Næringsoppgave 2. Noen kan også levere Næringsrapport Skatt. Du blir bedt om å velge næringsoppgave første gang du åpner skattemeldingen din, så det kan være lurt å sjekke hvilken du skal levere.

Både skattemeldingen og næringsoppgaven for AS blir tilgjengelig 17. februar, mens for ENK og privatpersoner blir den tilgjengelig 31. mars. En av grunnene til at de kommer til forskjellige tidspunkter, er at skattemeldingen for ENK kommer med forhåndsutfylte data som Skatteetaten allerede har om bedriften din, mens skattemeldingen for AS er tom og må fylles ut selv. 

Driver du et enkeltpersonforetak, skal du betale forskuddsskatt fire ganger i året:

Som AS betaler du forskuddsskatt to ganger i året: innen 17. februar og innen 15. april året etter inntektsåret. 

Forskuddsskatten din er beregnet på bakgrunn av siste kjente skattemelding, og vil fremgå i skattetrekksmeldingen din. Er det første året du driver bedrift, må du i stedet melde forventet overskudd slik at Skatteetaten kan si hvor mye du skal betale i forskudd. 

Har du betalt for lite skatt, må du betale restskatt etter skatteoppgjøret. 

Frister for MVA-melding

Så lenge du ikke selger noe som er unntatt MVA, skal alle bedrifter som omsetter for mer enn 50 000 kroner i løpet av 12 måneder registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret. 

Er bedriften din registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal du levere MVA-melding. Den viser hvor mye merverdiavgift du skal betale til staten, eller hvor mye staten skal betale til deg. Det vanligste er å levere MVA-meldingen annenhver måned. 

Slik leverer du med enkeltpersonforetak MVA-melding.

Dette er fristene for å levere MVA-melding i 2020:

Bedrifter som oppfyller visse krav, kan rapportere merverdiavgift en gang i året. Ønsker du å levere MVA-melding kun en gang i året, må du søke om det innen 1. februar. Dette kalles årstermin, og MVA-meldingen skal da leveres innen 10. mars året etter inntektsåret. 

Ønsker du å gå tilbake til å rapportere annenhver måned, må du søke til Skatteetaten innen 1. desember for at dette skal gjelde fra 1. januar 2021. 

Frister for deg med ansatte

Hvis du har ansatte, inkludert hvis du er eneste ansatte i ditt eget aksjeselskap, og utbetaler lønn over 1000 kroner per år, må du levere A-melding i Altinn. A-meldingen skal inneholde info om ansattes inntekt, arbeidsforhold og forskuddstrekk, i tillegg til arbeidsgiveravgift og finansskatt for virksomheten din. 

Har du faste ansatte, må du sende inn A-melding hver måned, uavhengig om du har utbetalt lønn til dem eller ikke. 

Husk at selv om du ikke har fast ansatte, men tidvis lønner frilansere eller oppdragstakere som ikke er selvstendig næringsdrivende, må du også levere A-melding for de månedene du har gjort utbetalinger til dem. 

Dersom du har utbetalt lønn til selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted i foregående år, skal dette rapporteres innen 15. februar. 

Har du ansatte i firmaet ditt, er du også pliktig til å gi dine ansatte et årlig sammendrag over inntekter, fradrag og trekk fra foregående år. Årsoppgaven skal ikke leveres til Skatteetaten, men direkte til de ansatte innen 1. februar. 

Dette er fristene for levering og betaling av a-melding i 2020:

Andre frister for AS

Driver du ditt eget AS, har du litt flere frister å forholde deg til. Du må blant annet huske å levere aksjonærregisteroppgaven til Skatteetaten. Aksjonærregisteroppgaven samler informasjon om alle hendelser og transaksjoner av aksjer i selskapet ditt, og hjelper deg til å levere riktig skattemelding. 

Du må levere aksjonærregisteroppgaven innen 31. januar. 

Hvem må levere inn regnskap?

I tillegg til alle aksjeselskaper, er enkeltpersonforetak som i løpet av forrige år har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk, etter regnskapsloven regnskapspliktige og skal levere årsregnskap.

Årsregnskapet viser den økonomiske situasjonen til firmaet ditt og skal være klart senest seks måneder etter regnskapsårets slutt. Fristen for å sende inn årsregnskap til Regnskapsregisteret er 31. juli.

Husk at årsregnskapet må godkjennes i en generalforsamling senest en måned før fristen, altså 30. juni.

Du trenger ikke å sende inn regnskapet med mindre du er regnskapspliktig, men myndighetene kan kreve at du legger det frem ved kontroll. Er du ikke regnskapspliktig, men omsetter for mer enn 50 000 kroner i året, har du uansett bokføringsplikt etter bokføringsloven og må likevel føre et fullstendig, oversiktlig og sporbart regnskap. 

Du kan enkelt føre regnskapet selv eller få hjelp av regnskapsfører i Conta sitt regnskapsprogram. Der får du også alle rapportene du trenger (inkludert ferdig utfylt MVA-melding), så det meste er allerede ordnet for deg. 

Prøv Regnskap gratis i 30 dager. Deretter koster det 99 kroner i måneden. 

Her er et sammendrag av regnskapsfristene i 2020: 

Januar:

6. januar: A-melding for desember

15. januar: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

31. januar: Frist for levering av aksjonærregisteroppgaven

Februar:

1. februar: Frist for å søke om årstermin for MVA-melding

1. februar: Frist for årsoppgave til arbeidstaker

5. februar: A-melding for januar

10. februar: Frist for levering og betaling av MVA-melding

15. februar: Frist for å rapportere betalinger gjort til selvstendig næringsdrivende i 2019

17. februar: Frist for betaling av forskuddsskatt for AS

Mars:

5. mars: A-melding for februar

10. mars: Frist for levering og betaling av MVA-melding for små virksomheter med årstermin

16. mars: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

16. mars: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

April:

6. april: A-melding for mars

14. april: Frist for levering og betaling av MVA-melding

15. april: Frist for betaling av forskuddsskatt for AS

Mai:

5. mai: A-melding for april

15. mai: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

15. mai: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

Juni:

2. juni: Frist for levering av skattemelding

2. juni: Frist for levering av næringsoppgave

5. juni: A-melding for mai

10. juni: Frist for levering og betaling av MVA-melding

30. juni: Frist for å avgi og godkjenne årsregnskap for 2020

Juli:

6. juli: A-melding for juni

15. juli: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

31. juli: Frist for innsendelse av årsregnskap til Regnskapsregisteret

August:

5. august: A-melding for juli

31. august: Frist for levering og betaling av MVA-melding

September:

7. september: A-melding for august

15. september: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

15. september: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

Oktober:

5. oktober: A-melding for september

12. oktober: Frist for levering og betaling av MVA-melding

November:

5. november: A-melding for oktober

16. november: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

16. november: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

Desember:

1. desember: Årlig MVA-melding og frist for å søke om 2-månedlig termin

7. desember: A-melding for november

10. desember: Frist for levering og betaling av MVA-melding

Vi gjør oppmerksom på at listen inneholder generelle frister for næringsdrivende. For spesielle tilfeller, se Skatteetatens fullstendige liste over frister og oppgaver for næringsdrivende.

Andre datoer som kan være greie å huske (ikke frister):

17. februar: Skattemelding (selvangivelsen) for aksjeselskap blir tilgjengelig 

31. mars: Skattemelding (selvangivelsen) blir tilgjengelig elektronisk for alle næringsdrivende

12. august: Første pulje av skatteoppgjøret for næringsdrivende er klart

21. oktober: Siste pulje av skatteoppgjøret for næringsdrivende er klart (foreløpig dato)

[post_title] => Frister for næringsdrivende i 2020 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => frister-for-naeringsdrivende [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/alt-om-mva-meldingen/ [post_modified] => 2020-01-16 08:48:28 [post_modified_gmt] => 2020-01-16 07:48:28 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49208 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 48540 [post_author] => 69 [post_date] => 2019-11-23 09:14:38 [post_date_gmt] => 2019-11-23 08:14:38 [post_content] =>

Staten skal ha MVA ved kjøp av de fleste varer og tjenester. MVA-meldingen brukes til å beregne om du skylder moms eller om du får penger igjen fra staten.

Merverdiavgift er en avgift som de aller fleste leverandører må kreve inn fra sine kunder når de selger varer og tjenester.

Bedriften din må beregne og kreve inn merverdiavgift på fakturaer når du omsetter for mer enn 50 000 kroner i løpet av tolv måneder. Da må du registere deg i Merverdiavgiftsregisteret.

Les mer om merverdiavgift.

Hva brukes MVA-meldingen til?

Merverdiavgiften som bedriften din krever inn skal betales inn til staten. Men du får også fradrag for MVA du betaler til dine leverandører. 

MVA-meldingen er et regnestykke som viser hvor mye du har betalt i moms og hvor mye du har krevd inn, og om du nå skylder eller er skyldig penger.

Når må jeg levere MVA-meldingen? 

De fleste skal levere MVA-meldingen annenhver måned. Fristene er: 

Innleveringen i april skal dekke januar og februar, og juni dekker mars/april, og så videre. Periodene kalles ofte MVA terminer.

Du kan søke om å levere MVA-melding en gang i året hvis:

  1. du har omsatt for under én million kroner de siste tolv månedene
  2. du har vært registrert i MVA-registeret i minst ett år
  3. du har levert korrekte MVA-meldinger innen fristen i minst ett år

Fristen for å søke om årlig innlevering er 1. februar, og får du søknaden godkjent må du levere MVA-melding 10. mars, året etter inntektsåret

Det er egne regler hvis du driver med jordbruk, husdyrhold, hagebruk, gartneri, skogbruk eller fiske. Da har du årlig levering, med frist 10. april hvert år.

Hvis fristen din faller på en lørdag, søndag eller helligdag skal MVA-meldingen leveres innen den neste arbeidsdagen.

I regnskapsprogrammet til Conta får du med ferdig utfylt MVA-melding. Den finner du under menyfanen RAPPORTER > MVA-MELDING. Tallene her er oppstilt slik som på MVA-meldingen du leverer i Altinn, slik at det er en enkel sak å sende den inn.

Venstre kolonne viser omsetning eks. MVA. Høyre kolonne viser beregnet MVA. Nederst ser du om du har avgift å betale eller avgift til gode.

Postene i momsoppgaven er koblet til ulike MVA-koder. Klikk på informasjonssymbolet for å få informasjon om hvilke bilag som er tatt med i beregningene, og hvilke kontoer og MVA-koder som er brukt.

I utgangspunktet er firmaet ditt satt til å levere MVA-melding annenhver måned. Det kan du endre på ved å gå til INNSTILLINGER > VIRKSOMHET og endre frekvensen under «Hvor ofte skal firmaet levere MVA-melding?».

Trykk på «Avslutte MVA-periode» før du leverer MVA-meldingen, da vil du ikke lenger kunne gjøre endringer i bilagene for denne perioden. Du kan åpne MVA-meldingen igjen for å justere regnskapet, men hvis tallene i meldingen endrer seg må du du sende en korrigert MVA-melding til Skatteetaten.

Hva skjer om jeg skal ha penger igjen eller betale?

Hvis du skylder penger vil du få opp en kvittering i Altinn med kontonummer og KID for innbetaling av MVA. Fristen for å betale er den samme som for å levere MVA-meldingen.

Hvis du bruker regnskapsprogrammet til Conta vil skyldig MVA bokføres automatisk når du avslutter MVA-perioden.

Husk deretter å bokføre betalingen til myndighetene i regnskapet ditt. Det kan du gjøre når du avstemmer bankkontoen din ved å velge «Betaling av MVA-oppgjør» og skrive inn beløpet.

Hvis du ikke har egen konto til bedriften kan du føre betalingen manuelt som:

+ på konto «2740 Oppgjørskonto merverdiavgift»

- på konto «1920 Brukskonto» eller en annen bankkonto.

Hvis du har MVA tilgode trenger du ikke å gjøre noe. Du mottar pengene inn på den kontoen du oppga når du meldte deg inn i MVA-registeret rundt tre uker etter at oppgaven er godkjent.

Hva om jeg leverer for sent?

Leverer du for sent kan du bli ilagt tvangsmulkt. I 2019 er tvangsmulkten for MVA-melding på et halvt rettsgebyr per dag, altså 575 kroner.

Husk at du må levere MVA-meldingen selv om du ikke har hatt omsetning i perioden det gjelder, og alle postene viser 0 kroner.

Hvis du betaler for sent vil forsinkelsesrenten begynne å løpe. Den er satt til 8,75 prosent i første halvår av 2019, og oppdateres hvert halvår.

Det er derfor viktig at du leverer i tide, og sjekker at opplysningene som leveres inn stemmer.

[post_title] => Alt om MVA-meldingen [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => alt-om-mva-meldingen [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-bruker-du-mva-koder-i-regnskapet/ [post_modified] => 2019-12-12 12:30:04 [post_modified_gmt] => 2019-12-12 11:30:04 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=48540 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 48740 [post_author] => 42 [post_date] => 2019-11-04 10:32:37 [post_date_gmt] => 2019-11-04 09:32:37 [post_content] =>

Det er fort gjort å gjøre feil her og der når du fører eget regnskap. Det fine er at disse feilene raskt blir synlige når du sammenligner med bankutskriften hver måned. 

Hva gjør du når saldoen på kontoutskriften ikke matcher den i regnskapet? Mest sannsynlig har du glemt noe eller ført feil et sted. Det er som regel enkelt å rette opp i, men kan ta litt tid! Det gjelder rett og slett å finne sin indre Sherlock Holmes, ved å bruke den gode, gamle eliminasjonsmetoden.

For det er dessverre ingen vei utenom: Du må faktisk lete, og gå systematisk gjennom kontoutskriften fra banken for å se om noen av transaksjonene ikke er ført i regnskapet. Derfor anbefaler vi å gjøre det én gang i måneden så det ikke blir for mye å lete gjennom

Kontoutskriften er fasiten, og regnskapet må stemme overens med den. Det er derfor man gjør avstemming: Regnskapet skal reflektere transaksjonene som har skjedd den måneden.

Conta sitt regnskapsprogram har en egen side for bankavstemming, hvor du enkelt kan sammenligne bankutskrift og hva som er ført i regnskapet, side om side. 

Sjekk bank- og kortgebyrene først

Men først: Noe som ofte kan være synderen her, er bank- og kortgebyrer. Sjekk gjerne om disse er bokført, først som sist. Dette er som regel småbeløp, men for at regnskapet skal bli helt korrekt må du naturligvis bokføre disse også. 

Om det fremdeles er en differanse mellom bank og regnskap, kan du gå gjennom bankutskriften for å se om du finner et beløp som matcher differansen til punkt og prikke. I så fall er jo saken enkel, og du kan bokføre denne transaksjonen for å få saldoene til å bli like.

Sjekk også at du ikke har bokført transaksjoner som ikke har skjedd i virkeligheten, for eksempel ved at du har gjort en dobbeltføring av samme bilaget eller har bokført noe på feil måned.

En feil vi har sett folk gjøre i Conta er å føre fakturaer som allerede er registrert i regnskapet, på nytt. Det er viktig å huske på at fakturaene du lager i Conta automatisk blir registrert i regnskapet, og det samme gjelder forøvrig kreditnotaer og innbetalingene du registrerer på fakturaene!

TIPS! Sett gjerne en hake ved hvert beløp på kontoutskriften etter hvert som du jobber deg nedover og eliminerer mulige årsaker til differansen. 

Hvis du ikke finner noe som matcher, har du sannsynligvis flere feil. Men det fikser du! Det eneste som hjelper er å gå systematisk gjennom måneden. Husk at hvis du gjør dette hver måned blir det mye lettere for deg, og du trenger ikke ta skippertak.

Gode beskrivelser av bilag hjelper deg

Det er lurt å venne seg til å skrive gode beskrivelser hver gang du bokfører et bilag. Dette vil gjøre jobben med å luke ut feil betydelig lettere ettersom det blir enkelt å lese ut fra beskrivelsene hva som er ført, og hva som ikke er ført. 

Vi håper du har fått noen nyttige tips til hvordan du kan luke ut vanlige feil i regnskapet etter hver måned. Det er ikke så skummelt som en kan frykte, og hvis man jobber systematisk finner man feilen til slutt.

Sett på noe musikk du kan konsentrere deg til, ta deg en kopp kaffe og sett i gang! 

[post_title] => Slik luker du ut vanlige feil i regnskapet [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => slik-luker-du-ut-vanlige-feil [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-12-01 01:23:01 [post_modified_gmt] => 2019-12-01 00:23:01 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=48740 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.