Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Hvordan bytte til Conta sitt regnskapsprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice

Skal du skifte regnskapssystem? Du kan raskt bytte til Conta fra Fiken, Visma eAccounting, Tripletex, PowerOffice eller andre systemer med kun tre enkle steg. 

Avatar
Elisabeth Ulla Uksnøy

Skal du skifte regnskapssystem? Du kan raskt bytte til Conta fra Fiken, Visma eAccounting, Tripletex, PowerOffice eller andre systemer med kun tre enkle steg. 

Det er superenkelt å bytte til Conta fra et annet regnskapsprogram! Alt du trenger å gjøre er å avslutte regnskapsperioden i ditt gamle regnskapsprogram enten du bruker Fiken, Visma eAccounting, Tripletex eller PowerOffice. Følg disse tre stegene, så kan du så å si sette i gang med regnskapsføringen i Conta med det samme. 

Conta sitt regnskapsprogram passer for alle. Det enkle systemet gjør det lett for deg som driver en liten eller mellomstor bedrift å føre regnskapet selv eller sammen med en regnskapsfører.

Skal du føre regnskap for et idrettslag eller sameie? I Conta sitt regnskapsprogram kan du gi tilgang til flere brukere, slik at dere enkelt kan samarbeide om regnskapet. Prøv regnskapssystemet gratis i 30 dager

Allerede Conta-bruker? Logg inn og prøv regnskapsprogrammet.

Slik bytter du til Conta fra et annet regnskapssystem:

1. Avslutt regnskapet i det gamle regnskapsprogrammet

Du må vente til månedsskifte etter en MVA-periode før du bytter regnskapsprogram. Det er ikke noe problem å bytte regnskapsprogram midt i året, så lenge du har ferdigstilt regnskapet frem til datoen du bytter. 

Husk å:

  • bokføre alle bilag frem til månedsskiftet i det gamle regnskapsprogrammet
  • avstemme bankkontoen for alle månedene du har brukt det gamle regnskapsprogrammet
  • avslutte siste MVA-melding 

Du bør vente med å bytte program til MVA-perioden er over enten du leverer MVA-melding én eller seks ganger i året. Grunnen til det er rett og slett at du mangler nødvendig informasjon for å kunne starte i et nytt program når du er midt i en MVA-periode. 

2. Velg startdato for det nye regnskapet

Første gang du skal føre regnskap i Conta, får du opp en velkomstveiviser som hjelper deg i gang. Her er det viktig at du velger en startdato i regnskapet ditt som er etter regnskapsperioden du avsluttet i det gamle regnskapsprogrammet. 

Det betyr, at hvis siste bokføring i det forrige regnskapsprogrammet var 30. juni, velger du 1. juli som startdato i Conta.

Husk å huke av for at du har ført regnskap utenfor Conta tidligere. 

3. Legg inn inngående balanse

Det siste steget er å legge inn inngående balanse. Inngående balanse er det som står på de forskjellige regnskapskontoene dine den dagen du bytter program. Når du legger inn inngående balanse, er du sikker på at du har de riktige beløpene på regnskapskontoene når du starter å føre regnskap i Conta. 

Slik legger du inn inngående balanse:

Så lett er det å bytte regnskapsprogram til Conta! 

LES OGSÅ: Hvordan bytte til Conta sitt fakturaprogram fra et annet system

Trenger du hjelp til regnskapsføringen eller til å bytte til Conta? Vi har over 100 regnskapspartnere i hele Norge som kan hjelpe deg å føre regnskap i Conta, enten du driver enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. Ta kontakt med en regnskapsfører

Hva gjør du hvis inngående balanse ikke stemmer?

Hvis beløpene på kontoene ikke stemmer når du legger inn inngående balanse, er sannsynligheten stor for at du enten har en faktura eller betaling som ikke er bokført i det forrige regnskapsprogrammet, eller at du har har glemt å avslutte en MVA-periode. 

Når du legger inn inngående balanse, vil du få en oversikt over hvilke fakturaer i fakturaprogrammet til Conta som ikke er betalt. Det kan for eksempel se slik ut:

Hvis du vet at fakturaen på 3 125 kroner til Regnskapshjelp AS egentlig er betalt, må du registrere den som «betalt» i Conta før du kan gjøre deg ferdig med å legge inn inngående balanse. Se hvordan du registrerer en faktura som betalt

Hvis du fortsatt ikke får lagt inn inngående balanse, kan det være at du har glemt å avslutte en MVA-periode i det gamle regnskapet ditt. Dette sjekker du når du legger inn saldobalanse på steg 3.

Regnskapskontoene 2700-2739 skal nemlig ikke vises i oversikten når du legger inn saldobalanse. Gjør de det, må du gå tilbake i det gamle regnskapsprogrammet ditt og sjekke at alle MVA-periodene er avsluttet før du fortsetter å legge inn inngående balanse. 

Conta sitt regnskapsprogram gir deg alt du trenger for å føre regnskap for en liten bedrift, enten du gjør det alene eller gjør det sammen med en regnskapsfører. Regnskapet føres på nett, og halve jobben er allerede gjort med automatisk bokføring av fakturaer du lager i Conta. Prøv regnskapsprogrammet gratis i 30 dager

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 42
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 50242
            [post_author] => 74
            [post_date] => 2020-06-24 08:49:43
            [post_date_gmt] => 2020-06-24 07:49:43
            [post_content] => 

Alle bedrifter som er regnskapspliktige skal i tillegg til skattemeldingen, sende inn årsregnskap hvert år. Det gjelder alle AS og noen ENK.

Årsregnskap er et offentlig tilgjengelig regnskap som ligger ute om regnskapspliktige bedrifter. Formålet er å vise den finansielle situasjonen og økonomiske utviklingen til bedriften til de det skulle være aktuelt for. Dette kan være nyttig for eksempel for de som vurderer å investere i bedriften eller hvis noen ønsker å søke jobb i bedriften. 

Årsregnskapet vil ligge i Brønnøysundregisteret, hvor alle kan be om å få tilsendt en PDF med årsregnskapet ditt. Sider som for eksempel proff.no henter også ut tall derfra.

Trenger du et regnskapsprogram? Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis!

Ønsker du ikke føre regnskapet selv har vi mange flinke regnskapsførere klare for å hjelpe deg.

Allerede Conta-bruker? Logg inn og prøv gratis.

Hva er forskjellen på årsoppgjør og årsregnskap?

Det kan være lett å blande årsoppgjør og årsregnskap, men de to ordene betyr ikke helt det samme. Årsoppgjør er en fellesbetegnelse for alt som blir gjort før du skal sende inn skattemelding, næringsoppgave og årsregnskapet. Til sammen utgjør disse tre årsoppgjøret til bedriften din.

Slik leverer du skattemelding og næringsoppgave for ENK eller skattemelding og næringsoppgave for AS.

Hvordan leverer jeg årsregnskap?

Årsregnskap skal sendes inn til Regnskapsregisteret, via Altinn, som vil offentliggjøre informasjonen i Brønnøysundregisteret. Noen ting, som for eksempel avskrivning, føres annerledes i et årsregnskap. Så selv om du kan fylle ut skjemaene manuelt, anbefaler vi at du bruker et eget program. I et årsoppgjørsprogram kan man få alle tallene som trengs for å fullføre hele årsoppgjøret. 

Først må du laste ned rapporten Saldobalanse fra regnskapet ditt. Fører du regnskapet ditt i Conta, henter du ut tallene ved å gå til RAPPORTER > SALDOBALANSE og trykk på Eksporter CSV i høyre marg. CSV-formatet gjør at du kan importere tallene rett inn i årsoppgjørprogrammet.

Deretter laster du opp tallene fra CSV-filen i årsoppgjørsprogrammet ditt. Der velger du årsregnskap, og du vil kunne fylle ut alle feltene du trenger. I et årsoppgjørsprogram vil du kunne sende det ferdige årsregnskapet rett til Altinn. 

Hvis du har valgt å fylle ut skjemaet på egenhånd finner du skjema for innlevering av årsregnskap RR-0002 her. Innleveringen skjer da direkte i Altinn. 

Når skal årsregnskapet leveres?

Årsregnskapet skal godkjennes av generalforsamlingen senest 6 måneder etter sluttdato for regnskapet, altså årsskifte. Dette skal sendes til regnskapsregisteret innen en måned etter det er godkjent av generalforsamlingen. Det vil si at fristen for innlevering av årsregnskap er 31. juli. Leverer du ikke innen fristen vil du motta forsinkelsesgebyr.

NB! I 2020 er fristen utsatt med to måneder. For å unngå forsinkelsesgebyr er siste frist for å levere derfor 30. september. Fristen for å signere årsregnskapet er 31. august. Utsatt frist gjelder ikke for børsnoterte foretak eller foretak under tilsyn av Finanstilsynet. Se alle frister her.

[post_title] => Hvordan levere årsregnskap? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hvordan-levere-arsregnskap [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-06-24 08:49:44 [post_modified_gmt] => 2020-06-24 07:49:44 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50242 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 50071 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-06-11 08:56:45 [post_date_gmt] => 2020-06-11 07:56:45 [post_content] =>

Noe som ikke helt stemmer i regnskapet? Det er lett å ordne opp i de aller fleste feil i et regnskap, her viser vi deg hvordan.

Alle gjør feil en gang i blant, heldigvis trenger ikke det å være et stort problem. 

Den beste løsningen hvis du finner feil i regnskapet, er å føre motbilag med samme dato som nuller ut det som var feil. 

I Conta sitt regnskapsprogram er det så enkelt som å klikke “rediger” på et eksisterende bilag og endre det som ikke stemte. Da opprettes det automatisk et motbilag som nuller ut det du opprinnelig førte.

Men hvordan finner du egentlig ut om du har feil i regnskapet? Det enkleste er å se over regnskapsrapportene dine og sørge for å ta bankavstemming én gang i måneden. 

En annen viktig ting er å huske på å bokføre alle kvitteringene dine.

I farta og har kjøpt noe? Når du fører regnskap i Conta kan du knipse bilde av kvitteringen med mobilappen vår og sende til regnskapet. Da kan du kaste de gamle papirlappene!

Prøv regnskapsføring i Conta gratis i 30 dager.

Allerede Conta-bruker? Logg inn og prøv gratis.

LES OGSÅ: Hva koster det å miste en kvittering?

Bankavstemming er en snarvei for deg

Bankavstemming er en av de raskeste måtene å sjekke at regnskapet ditt stemmer.

Å ta bankavstemming vil si å sammenligne det du har ført i regnskapet med det som står på kontoutskriften fra banken din. Så lenge du har egen bankkonto for bedriften (det er ikke et krav for ENK) anbefaler vi at du tar en slik sammenligning hver måned.

I praksis vil det si at du sjekker at endelig sum på regnskapskonto 1920 stemmer med kontoutskriften og at du har husket å bokføre alt som har gått inn og ut av kontoen i løpet av måneden. 

En vanlig feil vi ofte ser, er at en glemmer å føre renter og gebyrer fra banken - så pass på at de er bokført på regnskapskonto «7770 Bank- og kortgebyr». Hvis bedriften din har flere bankkontoer må du huske å sjekke at kjøp og salg er ført på de riktige kontoene.

Conta har selvfølgelig en egen funksjon for bankavstemming som gjør dette lett for deg. Les mer om bankavstemming i Conta.

Stemmer resultat og balanse?

Regnskap deles ofte opp i to deler.

Kontoer som starter på 1 og 2 i regnskapet kalles balanse. Der skal alle eiendelene og all gjelden til bedriften din bokføres, altså alt bedriften eier og skylder. For eksempel, så føres bankinnskudd på regnskapskonto 1920, og MVA du skylder til staten på konto 2740.

Kontoer som starter på 3 til 8 i regnskapet kalles resultat. Der fører du alle inntektene og kostnadene til bedriften.

Å se gjennom resultat- og balanserapporten lar deg enkelt oppdage feil i regnskapet ditt, for eksempel om det har sneket med seg et ekstra siffer i en kostnad, inntekt er ført på feil konto eller at du har glemt å føre firmabilen i regnskapet. 

En annen vanlig feil du kan oppdage i balanserapporten er at du har glemt å avskrive en eiendel. Ting du kjøper som koster mer enn 15 000 kroner og som du forventer å ha i mer enn 3 år, må avskrives hvert år.

LES OGSÅ: Ikke gå i disse 7 kontofellene

I Conta finner du både balanserapport og resultatrapport, som begge er lett oversiktlige, i tillegg til en rekke andre rapporter som gir deg bedre kontroll på bedriften din.

Det er lurt å se over rapportene annenhver måned.

Sjekk opp mot kunder og leverandører

I regnskapet ditt har du to rapporter som heter kundereskontro og leverandørreskontro. De viser åpne poster på hver kunde og leverandør, altså om du har noe utestående fra en kunde eller noe du skylder en leverandør.

I Conta har du vanlige reskontroer, i tillegg til aldersfordelte reskontroer, hvor du kan se hvor mye som er forfalt og hvor mange dager det er siden pengene skulle vært betalt.

Stemmer disse rapportene med virkeligheten? Hvis et kjøp har blitt kreditert, for eksempel, må du bokføre kreditnotaen du får fra leverandøren slik at regnskapet stemmer. 

Slik bokfører du refusjon fra kunde og til leverandør.

Avstemming er et godt verktøy her også: på slutten av året bør du eksportere reskontroen på de leverandørene og kundene hvor det er noe uoppgjort, og sende til dem slik at de kan sjekke mot sitt eget regnskap. 

Dette er en av sjekkene du må gjøre før du kan levere skattemelding og næringsoppgave.

Slik leverer ENK skattemelding og Næringsoppgave 1.

Slik leverer AS skattemelding og Næringsoppgave 2.

Kontroll på MVA-meldingen?

I Conta sitt regnskapsprogram finner du tallene til MVA-meldingen satt opp i samme system som innleveringen i Altinn.

I MVA-rapporten kan du enkelt se om det er noe som ikke stemmer - for eksempel så selges de aller fleste varer og tjenester i Norge med 25 prosent MVA (men det finnes noen unntak). I rapporten kan du se MVA fordelt på de ulike satsene, stemmer tallene? 

Før du leverer MVA-meldingen må du huske å avslutte MVA-perioden. 

Å avslutte perioden gjør du med et tastetrykk inne på MVA-rapporten, men bak kulissene så opprettes det et bilag som overfører merverdiavgiften du skylder staten til regnskapskonto «2740 Oppgjørskonto merverdiavgift». 

Når du har levert MVA-melding og betalt må du huske å føre at betalingen har gått ut av bankkontoen og nulle ut det som står på 2740.

I Conta er det ikke mulig å føre på MVA-perioder du har lukket, det er for å unngå feil i regnskapet.

Noen tips til regnskapsføring

Alle som starter AS må opprette en egen bankkonto for aksjekapitalen, og mange fortsetter å bruke den også i etterkant. Vi anbefaler ENK også å opprette en bedriftskonto slik at det er lettere å skille mellom privatøkonomien og økonomien til bedriften din. 

Å føre regnskap i et ordentlig regnskapsprogram som hjelper deg å unngå feil og som gjør det lettere å se avvik er også et sjakktrekk. Sjekk ut regnskapsprogrammet til Conta.

Det har en mengde nyttige funksjoner, blant annet:

Les også 6 vanlige regnskapsfeil du bør unngå - da er du bedre rustet til å ordne opp i feil.

[post_title] => Regnskap: Slik retter du opp hvis du har bokført feil [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => slik-retter-du-opp-feil [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-koster-det-a-miste-en-kvittering/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/dette-er-avskrivning/ [post_modified] => 2020-06-11 08:59:11 [post_modified_gmt] => 2020-06-11 07:59:11 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50071 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 50039 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-06-09 08:52:10 [post_date_gmt] => 2020-06-09 07:52:10 [post_content] =>

Alle inntekter og kostnader i bedriften din skal bokføres i regnskapet ditt. Når du bokfører alle transaksjoner gir det oversikt over økonomien din, og hva du skylder og har til gode.

Bokføring kan høres overveldende ut, men det handler i grunn om å registrere alle transaksjonene i bedriften din i regnskapet. Transaksjoner er alt av kjøp og salg du gjør i bedriften din. 

De aller fleste bedrifter, med unntak av de som tjener under 50 000 i året og ikke er registrert i MVA-registerert, skal etter bokføringsloven føre regnskap. 

Hvordan bokfører du? 

Bokføringsloven og regnskapsloven sier at dobbel bokføring er standarden vi skal bruke i Norge når vi bokfører. Det vil si at alle transaksjoner må føres på to kontoer som ett plussbeløp (debet) og ett minusbeløp (kredit) for å vise hva slags kostnad det er og hvor pengene den ble betalt med kommer fra. 

Kjøp føres som pluss på en kostnadskonto, siden det er en kostnad for firmaet ditt, og deretter i minus på en bankkonto, eller en leverandørreskontro om det skal betales frem i tid, fordi pengene for kjøpet går ut av firmaet sin bankkonto. Siden kjøpet føres med et plussbeløp og et minusbeløp vil regnskapet ditt stå i null.

Får du en sum som ligger over eller under null har noe blitt ført feil. Standarden om dobbel bokføring gjør det enda enklere å luke ut feil i regnskapet

Trenger du regnskapsprogram? I Conta kan du føre regnskapet ditt helt selv. Prøv gratis!

Hva er en konto? 

Alle transaksjoner føres på kontoer. Kontoene forteller hva slags transaksjon det er snakk om, altså hvilken kategori det du bokfører hører til. Første siffer avgjør hva slags konto det er, altså kontoklassen, mens de neste sifrene spesifiserer kostnaden. Har du første siffer riktig når du bokfører blir det bokført riktig i regnskapet. 

Kontoer debet/pluss: 

3XXX Inntekt
4XXX Varekostnader
5XXX Lønnskostnader
6 og 7 andre kostnader

Kontoer kredit/minus: 

1XXX Bankkonto, penger til gode fra kunder større eiendeler
2XXX Gjeld og egenkapital 

Slik bokfører du i Conta

Som forklart legger du inn kjøpsbeløp i debet og kredit i regnskapet når du skal bokføre. I Conta står det enkelt forklart hva du skal gjøre; du bokfører hva kostnaden er og hvordan den er betalt. Enklere blir det ikke!

Les mer om bokføring i Conta.

Kjøper du for eksempel en jobbtelefon til 6000 kroner kan det bokføres slik: 

Her fører du kostnaden (debet) på kontoen som hører til kostnaden, som i dette eksempelet er konto 6540. Kostnadskonto 6540 Inventar forteller at du har kjøpt en ting til bedriften din.  I beskrivelsen under fyller du ut en beskrivelse av hva du har kjøpt, i dette tilfellet en jobbtelefon, og velger hvilken MVA-kode kostnaden skal ha. Programmet regner selv ut hvor mye av prisen som er MVA. 

Deretter fører du kjøpet av en jobbtelefon på en minuskonto for å vise at den er betalt og at pengene har gått ut av bankkontoen til bedriften din. Her velger du betalingsmåte, betalingsdato og beløp. 

Har du solgt noe føres på omtrent samme måte, men ved å registrere inntekt og velge konto for hva du har solgt og konto for hvor du har mottatt betaling.  

https://youtu.be/vhdVQ-CLe78
[post_title] => Hva er bokføring og hvordan bokfører du? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-bokforing-og-hvordan-bokforer-du [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-dobbelt-bokforingsprinsipp/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-luker-du-ut-vanlige-feil/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/lurer-du-pa-hva-debet-og-kredit-er/ [post_modified] => 2020-06-09 10:09:34 [post_modified_gmt] => 2020-06-09 09:09:34 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50039 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.