Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Kunder og leverandører i regnskapet

Alle kjøp og salg i firmaet ditt skal føres mot en leverandør eller en kunde. Det er fordi det skal være lett å sjekke alle fakturaer og betalinger i regnskapet.

Kvinne med bokser som skal sendes ut
Avatar
Hanne Mørch

Alle kjøp og salg i firmaet ditt skal føres mot en leverandør eller en kunde. Det er fordi det skal være lett å sjekke alle fakturaer og betalinger i regnskapet.

Når du først begynner å føre regnskap kan det virke logisk å føre fakturaen du får fra leverandøren på en kostnadskonto og betalingen ut fra bankkontoen din, og å føre inntekt fra kunden inn på bankkontoen og mot en inntektskonto.

Vi forklarer den riktige måten å gjøre det på.

Du må føre mot kunder og leverandører

Bokføringsloven krever at du kan legge frem oversikt over kjøp og salg med hver kunde og leverandør. Regnskapet ditt må derfor vise hvem det var du kjøpte noe fra eller solgte noe til.

Hvis du for eksempel kjøper verktøy til bedriften din er det feil å kun føre det som:

+ 5 000,- på konto 6510 håndverktøy (øker driftskostnaden for firmaet ditt)
– 5 000,- på konto 1920 bankinnskudd (utbetalingen)

Eller et salg som:

+ 5 000,- på konto 3000 salgsinntekter (inntekten fra salget)
– 5 000,- på konto 1920 bankinnskudd (innbetalingen)

Da kan du ikke se hvem du kjøpte varer fra eller solgte varer til. Kjøpet eller salget og betalingen skjer ofte ikke samtidig, og da er det heller ikke korrekt å føre dette på samme dato.

For å gjøre kjøpene og salgene dine sporbare og oversiktlige må du føre alle hendelser mot en leverandør eller kunde.

Hvordan ser regnskapet ditt ut da?

I regnskapet ditt har du en generell konto for kundefordringer (1500), og en konto for leverandørene dine (2400). Men de skal du ikke føre direkte på. 

I stedet må du opprette underkontoer for kunder og leverandører. Kundekontoer får nummer 1500 og navnet til kunden, og leverandørkontoer får nummer 2400 og samme navn som leverandøren.

TIPS: Noen ganger vil du ha en kunde som også er leverandør, eller en leverandør som også er kunde. Et eksempel er om du bygger et kontorlokale for designfirmaet Digg Design AS og de designer nettsiden din. 

Da bør du ha to kontoer for Digg Design i regnskapet ditt, en under 1500 Digg Design AS og en under 2400 Digg Design AS. Da vil regnskapsresultatet ditt stemme med arbeidet du gjør.

Slike individuelle kontoer kalles reskontro, etter det italienske ordet riscontro (kontroll, sammenligning).

I stedet for å føre kjøp kun på en kostnadskonto og bankkonto, skal det innom en leverandør. Hvis du kjøper verktøy for 5 000 kroner fra en leverandør skal det føres slik:

+ 5 000,- på konto 6510 håndverktøy (en driftskostnad for firmaet ditt)
– 5 000,- på konto 2400 Bygg På Den AS (fordi du skylder leverandøren)

Når du har betalt leverandøren din skal det føres som: 

+ 5 000,- på konto 2400 Bygg På Den AS (slik at leverandørens konto ender opp i 0)

– 5 000,- på konto 1920 bankinnskudd (fordi du har betalt leverandøren)

Et salg kan heller ikke føres kun på en inntektskonto og bankkonto. Hvis du selger noe til en kunde kan det, for eksempel, se ut slik:

+ 5 000,- på konto 1500 Ola Normann (fordi det er penger du har til gode)

– 5 000,- på konto 3000 salgsinntekter (inntekt for bedriften din)*

Og når kunden betaler:

+ 5 000,- på konto 1920 bankinnskudd (fordi du har fått betalt)

– 5 000,- på konto 1500 Bygg På Den AS (slik at kundekontoen ender opp i 0)

*FORKLARING: Det er ikke alltid logisk å tenke pluss og minus i forhold til regnskapet. Inntekt føres i minus (kredit) på inntektskontoene dine, mens kostnader føres i pluss (debet) på kostnadskontoene. Inntekt og utgifter stilles da opp mot hverandre. Dette kalles resultatsregnskapet.

Hvert kjøp og salg skal altså ha det som kalles fire posteringer i regnskapet. Når du bruker fire posteringer reflekterer regnskapet ditt realiteten: fakturaene føres på datoen de ble utstedt og betalingene på datoen varene eller tjenestene ble betalt.

For å kunne se kundefordringene og leverandørgjelden samlet bruker du den felles kundekontoen 1500, eller den felles leverandørkontoen 2400. Det gjør du i hovedboken og saldobalansen din.

Les mer om reskontroene i regnskapet.

I Conta kan du gå til menyfanene KUNDER eller LEVERANDØRER for å opprette nye kontoer. Du kan også opprette kunder og leverandører når du fører en inntekt eller en kostnad.

Veiviserne i Conta hjelper deg å føre som vist over på en enkel måte. Har du litt mer erfaring kan du også velge REGISTRERE NYTT BILAG under menyfanen BILAG for å føre mot to kontoer selv.

Klikk deg inn på reskontroene til hver av kundene ved å gå til menyfanen KUNDER eller LEVERANDØRER, og klikk på KUNDEKORT ved siden av en kunde, og DETALJER ved siden av en leverandør.

For å se oversikten over kunder eller leverandører går du til menyfanen RAPPORTER og deretter HOVEDBOK og velger fra konto 1500 til 1500, eller 2400 til 2400.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 36
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 49933
            [post_author] => 69
            [post_date] => 2020-05-26 10:33:40
            [post_date_gmt] => 2020-05-26 09:33:40
            [post_content] => 

De alle fleste bedrifter må levere næringsoppgave sammen med skattemeldingen. Som regel leverer enkeltpersonforetak Næringsoppgave 1 og aksjeselskap Næringsoppgave 2.

Hvert år leverer innehavere av ENK en privat skattemelding som inkluderer info om enkeltpersonforetaket. Sammen med skattemeldingen skal de levere en næringsoppgave.

Eiere av AS må levere en skattemelding som kun gjelder for bedriften (i tillegg til sin egen private skattemelding), og en næringsoppgave.

Se fristene for norske bedrifter.

Næringsoppgaven brukes til å informere Skatteetaten om hva som har skjedd i bedriften din i løpet av fjoråret, og danner sammen med skattemeldingen grunnlaget for hvor mye skatt du skal betale. 

Må jeg levere næringsoppgave? Det enkle svaret er ja. Det eneste unntaket er hvis bedriften din tjener under 50 000 kroner i året. 

Hvis du er under grensen mange år på rad, kan Skatteetaten regne det du driver med som en hobby. Da kan du ikke ha egen bedrift og heller ikke få skattefradrag på kostnadene dine. Driver du hobby eller næring

Hva skal være med i næringsoppgaven? 

Næringsoppgaven har generell info om bedriften din, slik som bedriftsnavn, organisasjonsnummer og om du har regnskapsfører eller revisor. 

Skjemaet viser også spesifikke ting som Skatteetaten vil se - blant annet bruttofortjeneste (fordi den viser om du tjener penger på det du driver med) og hvor mye utestående du har hos kunder. 

Alle summene fra de forskjellige regnskapskontoene dine er med i næringsoppgaven, men mange av dem er slått sammen. 

Til syvende og sist viser næringsoppgaven underskuddet eller overskuddet til bedriften din.

Du trenger ikke nødvendigvis sette deg nærmere inn i de forskjellige postene i næringsoppgaven. De fleste løser innleveringen på en av tre måter:

  1. Enkeltpersonforetak kan bruke rapporten Næringsoppgave 1 i Conta. Der finner du alle tallene du trenger til å levere. Vi har også skrevet en guide til å levere skattemelding og Næringsoppgave 1.
  1. Aksjeselskap bruker ofte et eget program til å levere Næringsoppgave 2. Da fyller du inn tallene fra saldobalansen i Conta og programmet gir deg tallene som skal inn i næringsoppgaven og i de andre skjemaene AS må levere.
  1. Mange velger også å leie inn en regnskapsfører, enten for å ta seg av hele innleveringen eller bare for å se over tallene som skal sendes inn. Når du fører regnskap i Conta kan du enkelt invitere en regnskapsfører til å hjelpe deg.

Prøv regnskapsføring i Conta

Allerede Conta-bruker? Logg inn for å prøve gratis.

Næringsoppgave 1

De aller fleste ENK kan levere Næringsoppgave 1. Det er en forenklet versjon av Næringsoppgave 2. Unntaket er hvis du har regnskapsplikt.

Du har regnskapsplikt hvis du har:

Slik leverer du skattemelding og Næringsoppgave 1.

Noen ENK kan levere en enda enklere versjon av næringsoppgaven, kalt Næringsrapport skatt. Sjekk om du kan levere Næringsrapport skatt.

Næringsoppgave 2

Alle AS, og ENK som har regnskapsplikt, leverer Næringsoppgave 2 sammen med skattemeldingen. 

ENK med regnskapsplikt kan velge å heller levere den forenklede versjonen Næringsoppgave 5. Vi anbefaler å velge Næringsoppgave 5, så lenge du ikke har en god grunn til å velge Næringsoppgave 2. Snakk gjerne med en regnskapsfører hvis du er usikker.

Merk at det også finnes en egen næringsoppgave for billedkunstnere.

Mange lurer på om det finnes en egen næringsoppgave for primærnæringer, slik som jordbruk, skogbruk og fiske. Det gjør det ikke, du leverer enten Næringsoppgave 1 eller Næringsoppgave 2.

Du må derimot levere et eget tilleggsskjema, enten «RF-1177 Landbruk» eller «RF-1213 Fiske».

Du kan bruke Conta til regnskapsføring også når driver med primærnæring.

Tips til når du skal levere næringsoppgave 

Det behøver ikke å være så vanskelig å levere næringsoppgaven. Disse tipsene gjør det enda enklere:

1. Se på oppgaven fra i fjor

Hvis du leverte næringsoppgave i fjor, er det en god idé å finne den frem når du setter deg ned for å levere i år. Tallene fra i fjor gir deg en liten pekepinn på hva som skal hvor i skjemaet.

2. Bruk Conta til regnskapsføringen

Hvis du leverer Næringsoppgave 1 kan du finne alle tallene du trenger i Conta-rapporten. Slik gjør du.

Hvis du leverer Næringsoppgave 2, kan du bruke Conta til å føre regnskap og så invitere en regnskapsfører inn i programmet, som kan ta seg av innleveringen for deg. Eller du kan enkelt kopiere tallene fra Saldobalanse-rapporten og inn i et eget program som generer tallene til Næringsoppgave 2.

3. Ha god orden i regnskapet ditt

Hvis du allerede har bokført alle kjøp, salg og så videre fra fjoråret, er mye av jobben gjort. Du bør prøve å unngå store skippertak rett før en frist, i tilfelle du finner noe du må ordne opp i.

Funnet noen gamle kvitteringer? Slik fører du kvitteringer i regnskapet.

LES OGSÅ: 5 tips til å føre regnskap.

4. Spør om hjelp tidlig

Hvis du ser at du trenger hjelp, er det en god idé å være tidlig ute. Det er fordi det gjerne tar litt tid å ordne opp i ting som er feil. Husk også at regnskapsbyrå som regel har det travelt akkurat rundt fristene. 

Hvis du leverer skattemelding/næringsoppgave for sent, risikerer du at bedriften din får dagbøter. 

Finn en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta.

5. Søk om utsatt frist hvis du trenger det

Hvis det er noe som hindrer deg fra å levere i tide, for eksempel sykdom, kan du søke om å utsette fristen én måned. Søk om utsatt frist. NB! Det gjelder ikke i 2019. Fristen for skattemelding og næringsoppgave er nemlig utsatt fra 31. mai til 31. august, for alle bedrifter. 

Se oppdaterte frister for bedrifter.

[post_title] => Hva er en næringsoppgave? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-en-naeringsoppgave [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/rapporter-regnskap/naeringsoppgave1/ [post_modified] => 2020-05-26 10:33:40 [post_modified_gmt] => 2020-05-26 09:33:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49933 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 49698 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-04-20 10:14:20 [post_date_gmt] => 2020-04-20 09:14:20 [post_content] =>

Størrelsen på bedriften din og om det er et aksjeselskap eller enkeltpersonforetak avgjør om du har bokføringsplikt og regnskapsplikt. I denne artikkelen forklarer vi hva som er forskjellen.

De aller fleste firmaer er faktisk pliktig til å føre regnskap etter loven (bokføringsplikt), og noen er også pliktig til å sende inn et årsregnskap til Regnskapsregisteret (regnskapsplikt). Se hva som gjelder for din bedrift. 

Hvem har bokføringsplikt og hva er det? 

Alle aksjeselskaper har bokføringsplikt. Det samme gjelder for alle enkeltpersonforetak som tjener mer enn 50 000 kroner i året.

Å bokføre betyr å føre regnskap. Når du har bokføringsplikt må du føre regnskap etter  bokføringsloven og bokføringsforskriften. Det betyr at du må ha et fullstendig og sporbart regnskap.

Regnskapet ditt kan bli kontrollert av Skatteetaten. Dette kalles bokettersyn. 

Conta sitt regnskapsprogram er laget for små og mellomstore bedrifter som vil føre regnskapet selv eller sammen med regnskapsfører. Prøv regnskapsprogrammet gratis de første 30 dagene

Unntak fra bokføringsplikten

Enkeltpersonforetak som har en inntekt under 50 000 kroner i året er unntatt fra bokføringsplikten. De virksomhetene som ikke er bokføringspliktige, trenger heller ikke levere næringsoppgave.

Du må likevel dokumentere alle inntekter og kostnader og oppbevare dette i tråd med bokføringsreglene. Det er fordi du skal kunne dokumentere at du ikke har bokføringsplikt. 

Sjekk om du bør føre regnskapet i regneark eller i et regnskapsprogram

Hvem har regnskapsplikt?

Alle aksjeselskap har regnskapsplikt og må sende inn årsregnskap. Noen få enkeltpersonforetak har også regnskapsplikt. 

Grensen for regnskapsplikt for enkeltmannsforetak er når firmaet har eiendeler verdt over 20 millioner kroner, eller har ansatte som i gjennomsnitt utgjør over 20 årsverk (ett årsverk er rundt 1700 arbeidstimer). 

Det er også noen andre organisasjonsformer og bransjer som har regnskapsplikt. Du kan se en fullstendig liste over regnskapspliktige foretak og foreninger på nettsiden til Brønnøysundregisteret

Hva er regnskapsplikt?

Når du har regnskapsplikt, må du levere et årsregnskap til Regnskapsregisteret via Altinn hvert år. Det skal godkjennes av generalforsamlingen (eller av innehaveren i enkeltpersonforetak) innen 30. juni og leveres senest 31. juli. Se alle regnskapsfrister.

Årsregnskapet skal settes opp etter reglene i regnskapsloven og inneholde minimum resultat, balanse og noter.

Årsregnskapet du sender inn er offentlig tilgjengelig og gjør det mulig for blant annet myndighetene, investorer, støtteordninger og potensielle ansatte å se hvordan det går med bedriften. 

Store foretak må lage en årsberetning som de leverer sammen med årsregnskapet. Regnskapsloven definerer store foretak som bedrifter med en salgsinntekt høyere enn 70 millioner kroner i året, en balansesum over 35 millioner kroner og med gjennomsnittlig 50 årsverk. Årsberetningen skal vise utviklingen til selskapet og hvilke forutsetninger det har for videre drift. 

[post_title] => Hva er forskjellen på bokføringsplikt og regnskapsplikt? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-forskjellen-pa-bokforingsplikt-og-regnskapsplikt [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ [post_modified] => 2020-04-20 10:14:22 [post_modified_gmt] => 2020-04-20 09:14:22 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49698 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 179 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-03-19 11:26:00 [post_date_gmt] => 2020-03-19 10:26:00 [post_content] =>

Når kunden ikke kan betale fakturaen du har sendt ut, kan du avslutte fakturaen med tap. I denne artikkelen forklarer vi når du kan gjøre det.

Når du selger på kreditt, kan du oppleve at kunden din ikke har mulighet til å betale for seg. Manglende betalingsevne kan komme av at kunden har dårlig likviditet og lite penger, eller rett og slett har gått konkurs

Hva betyr det å avslutte en faktura med tap?

Når du avslutter en faktura med tap, betyr det at du ikke kommer til å få inn pengene du har fakturert for. Siden du har tapt penger, føres fakturaen som en kostnad i regnskapet. 

Noen fakturaprogram har en egen funksjon for å avslutte faktura som tap. Slik avslutter du fakturaer med tap i Conta

Når du bruker regnskapsprogrammet og det gratis fakturaprogrammet til Conta, blir alle fakturaer automatisk bokført.

Når kan du avslutte en faktura med tap?

Du kan føre en faktura som tap når det er endelig bekreftet at du ikke kommer til å få betalt. Det kan skje når:

Kan jeg lage kreditnota for å avslutte en faktura med tap?

Du skal ikke lage en kreditnota hvis kunden ikke har mulighet til å betale for seg. Kreditnota brukes som regel for å nulle ut hvis det er feil på fakturaen, enten det er feil i summen, adressen til mottaker eller andre opplysninger. 

Les også: Hva er kreditnota?

Skyldes den manglende betalingen derimot at kunden nekter å betale deg selv om de har pengene til det, og du er enig i at det ikke er verdt å følge opp for å få betaling, kan du lage en kreditnota. Da har du ikke lenger noe krav mot kunden og du har akseptert at de ikke skal betale. 

Når du krediterer en faktura er det fordi det viste seg å ikke bli en inntekt likevel. Det kan skyldes uenighet om oppdraget, feil i utføringen av oppdraget eller feil på varen, eller at du gir opp å få inn pengene fordi det krever mer jobb enn det er verdt. Kreditering av en faktura gir redusert inntekt. 

Når du avslutter en faktura med tap, vil det fortsatt stå som en inntekt fordi du har utført jobben eller levert varen. Det vises likevel som en kostnad i regnskapet ditt fordi det ikke er mulig å få inn pengene. Overskuddet blir det samme, men den utførte jobben vises som inntekt og den ubetalte fakturaen som kostnad. 

Slik avslutter du en faktura med tap i Conta.

[post_title] => Avslutte ubetalt faktura med tap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => avskrive-tap-ved-ubetalt-faktura [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/hva-er-en-kreditnota/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/drive-firma/hva-skjer-nar-en-bedrift-gar-konkurs/ https://hjelp.conta.no/faktura/fakturaer/slik-avslutter-du-en-faktura-med-tap-i-conta/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ [post_modified] => 2020-03-19 11:31:14 [post_modified_gmt] => 2020-03-19 10:31:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=179 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.