Lurer du på hva debet og kredit er?

Et av de første hindrene mange møter på når de skal begynne med regnskapsføring er begrepene debet og kredit. 

Et av de første hindrene mange møter på når de skal begynne med regnskapsføring er begrepene debet og kredit. 

Regnskapsloven og bokføringsloven krever at du bruker regnskapskontoer til å registrere transaksjoner på.

Hver økonomisk hendelse (eller transaksjon) må føres på to kontoer, som plussbeløp (debet) og et minusbeløp (kredit) for å vise hvor verdiene havnet, og hvor de ble hentet fra. Les mer om dobbelt bokføringsprinsipp for å finne ut hvordan transaksjoner blir registrert i regnskapet.

I Conta bruker vi som regel minus og pluss, da det er noe alle har et forhold til. Likevel vet vi at det er en tilvenningsprosess å jobbe med regnskapskontoer, så ikke fortvil om du ikke umiddelbart forstår det! 

Debet, kredit og regnskapskontoene

Om et beløp føres som debet eller kredit påvirker kontoene i regnskapet forskjellig alt ettersom hva slags konto det er. Det finnes nemlig flere typer kontoer – noen er til eiendeler, andre til ulike kostnader og inntekter

Debet

Å føre et beløp med plussfortegn (debet) gjøres når:

  • En eiendel øker i verdi
  • En kostnad øker 
  • Gjeld reduseres

Kredit

Å føre noe med minusfortegn gjøres når:

  • Gjeld øker
  • Inntekt øker 
  • En eiendel reduseres i verdi

Forvirret? La oss se nærmere på det

Det som kan virke forvirrende for mange er ideen om at inntekt kan ha minustegn og kostnader kan ha plusstegn. 

Men se på dette:

Et kjøp skal ha plussfortegn på en kostnadskonto, siden det øker kostnadene til bedriften din, og minus på en bankkonto, siden firmaet ditt har brukt penger. 

Slik ser det ut hvis firmaet ditt kjøper en mobiltelefon og betaler med firmakort:

+ 6 000 kroner på konto 6551 Datautstyr (debet)

– 6 000 kroner på konto 1920 eller en annen bankkonto (kredit)

De to beløpene går da i null slik at regnskapet «sjekker seg selv», og vi ser hvor pengene ble hentet fra (bankkonto) og hva de ble brukt på (datautstyr). Med andre ord: Bankkontoen ble kreditert (trukket) mens kostnadene dine økte siden du kjøpte en mobiltelefon (datautstyr).

Er du med så langt? 

La oss se på bankkontoen til firmaet. Når en kunde betaler firmaet ditt med en bankoverføring, går bankkontoen selvfølgelig i pluss. Dermed må det også føres et minusbeløp et sted, og det er ofte en inntektskonto, f.eks. konto 3000 salgsinntekt.

+ 2000 kroner på bankkonto 1920 (debet)

– 2000 kroner salgsinntekt 3000 (debet) 

Dette var inntekter generert av salget, og når kunden gjør opp for seg og pengene faktisk dukker opp på konto blir det altså registrert på denne måten.

I Conta Regnskap er det ikke nødvendig å tenke på debet og kredit. Alt du trenger gjøre er å følge veiviserne for registrering av bilag, og ting blir stort sett riktig. Men det kan være OK for noen og enhver å vite hva som ligger bak!

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.