Kontakt oss

Du vil få svar fra en av våre medarbeidere så fort som mulig.

filename.png (23kb)

Slett

Ofte stilte spørsmål

  • Jeg er MVA-registrert, men får ikke til å fakturere med MVA, hva gjør jeg?

    Så snart firmaet ditt er MVA-registrert må du huske å gå til INNSTILLINGER i Conta og huke av for at du skal fakturere med MVA. Da vil det legges til MVA på fakturaene dine.

  • Jeg er MVA-registrert, men får ikke til å fakturere med MVA, hva gjør jeg?

    Så snart firmaet ditt er MVA-registrert må du huske å gå til INNSTILLINGER i Conta og huke av for at du skal fakturere med MVA. Da vil det legges til MVA på fakturaene dine.

  • Jeg er MVA-registrert, men får ikke til å fakturere med MVA, hva gjør jeg?

    Så snart firmaet ditt er MVA-registrert må du huske å gå til INNSTILLINGER i Conta og huke av for at du skal fakturere med MVA. Da vil det legges til MVA på fakturaene dine.

  • Hvordan bytter jeg mellom tjenestene i Conta?

    For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.

  • Hvordan bytter jeg mellom tjenestene i Conta?

    For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.

  • Hvordan bytter jeg mellom tjenestene i Conta?

    For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.

  • Hvordan bytter jeg mellom tjenestene i Conta?

    For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.

  • Hvordan bytter jeg mellom tjenestene i Conta?

    For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.

  • Hvordan bytter jeg mellom tjenestene i Conta?

    For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.

  • Hvordan bytter jeg mellom tjenestene i Conta?

    For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.

  • Hvordan bytter jeg mellom tjenestene i Conta?

    For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.

  • Hvordan bytter jeg mellom tjenestene i Conta?

    For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.

  • Hvordan bytter jeg mellom tjenestene i Conta?

    For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.

  • Hvor finner jeg fakturaer/kvitteringer fra kjøp jeg har gjort i Conta?

    Du kan se alle kvitteringene dine ved å gå til INNSTILLINGER og deretter CONTA-KREDITT. Klikk på FAKTURA ved siden av et kjøp for å laste ned en PDF versjon.

    På denne siden kan du også kjøpe mer kreditt, og legge til eller endre betalingskortet du bruker.

  • Hvor finner jeg fakturaer/kvitteringer fra kjøp jeg har gjort i Conta?

    Du kan se alle kvitteringene dine ved å gå til INNSTILLINGER og deretter CONTA-KREDITT. Klikk på FAKTURA ved siden av et kjøp for å laste ned en PDF versjon.

    På denne siden kan du også kjøpe mer kreditt, og legge til eller endre betalingskortet du bruker.

  • Hvor finner jeg fakturaer/kvitteringer fra kjøp jeg har gjort i Conta?

    Du kan se alle kvitteringene dine ved å gå til INNSTILLINGER og deretter CONTA-KREDITT. Klikk på FAKTURA ved siden av et kjøp for å laste ned en PDF versjon.

    På denne siden kan du også kjøpe mer kreditt, og legge til eller endre betalingskortet du bruker.

  • Hvor finner jeg fakturaer/kvitteringer fra kjøp jeg har gjort i Conta?

    Du kan se alle kvitteringene dine ved å gå til INNSTILLINGER og deretter CONTA-KREDITT. Klikk på FAKTURA ved siden av et kjøp for å laste ned en PDF versjon.

    På denne siden kan du også kjøpe mer kreditt, og legge til eller endre betalingskortet du bruker.

  • Hvor finner jeg fakturaer/kvitteringer fra kjøp jeg har gjort i Conta?

    Du kan se alle kvitteringene dine ved å gå til INNSTILLINGER og deretter CONTA-KREDITT. Klikk på FAKTURA ved siden av et kjøp for å laste ned en PDF versjon.

    På denne siden kan du også kjøpe mer kreditt, og legge til eller endre betalingskortet du bruker.

  • Hvor finner jeg fakturaer/kvitteringer fra kjøp jeg har gjort i Conta?

    Du kan se alle kvitteringene dine ved å gå til INNSTILLINGER og deretter CONTA-KREDITT. Klikk på FAKTURA ved siden av et kjøp for å laste ned en PDF versjon.

    På denne siden kan du også kjøpe mer kreditt, og legge til eller endre betalingskortet du bruker.

  • Hvordan kan jeg sende en engelsk faktura?

    Du sender enkelt en engelskspråklig faktura ved å klikke på “Bytt fakturaspråk til engelsk” oppe til høyre når du lager en faktura i Conta.

  • Hvordan fjerner jeg automatisk fornyelse av betalingstjenester?

    Har du brukt en tjeneste i Conta som du ikke vil fornye? Da må du huske å gå til INNSTILLINGER og ABONNEMENT, og fjerne avkrysningen for automatisk fornyelse. Gjør du det senest dagen før fornyelsen blir du ikke fakturert for en ny periode.

  • Hvordan fjerner jeg automatisk fornyelse av betalingstjenester?

    Har du brukt en tjeneste i Conta som du ikke vil fornye? Da må du huske å gå til INNSTILLINGER og ABONNEMENT, og fjerne avkrysningen for automatisk fornyelse. Gjør du det senest dagen før fornyelsen blir du ikke fakturert for en ny periode.

  • Hvordan fjerner jeg automatisk fornyelse av betalingstjenester?

    Har du brukt en tjeneste i Conta som du ikke vil fornye? Da må du huske å gå til INNSTILLINGER og ABONNEMENT, og fjerne avkrysningen for automatisk fornyelse. Gjør du det senest dagen før fornyelsen blir du ikke fakturert for en ny periode.

  • Hvordan fjerner jeg automatisk fornyelse av betalingstjenester?

    Har du brukt en tjeneste i Conta som du ikke vil fornye? Da må du huske å gå til INNSTILLINGER og ABONNEMENT, og fjerne avkrysningen for automatisk fornyelse. Gjør du det senest dagen før fornyelsen blir du ikke fakturert for en ny periode.

  • Hvordan fjerner jeg automatisk fornyelse av betalingstjenester?

    Har du brukt en tjeneste i Conta som du ikke vil fornye? Da må du huske å gå til INNSTILLINGER og ABONNEMENT, og fjerne avkrysningen for automatisk fornyelse. Gjør du det senest dagen før fornyelsen blir du ikke fakturert for en ny periode.

  • Hvordan fjerner jeg automatisk fornyelse av betalingstjenester?

    Har du brukt en tjeneste i Conta som du ikke vil fornye? Da må du huske å gå til INNSTILLINGER og ABONNEMENT, og fjerne avkrysningen for automatisk fornyelse. Gjør du det senest dagen før fornyelsen blir du ikke fakturert for en ny periode.

  • Hvordan fjerner jeg automatisk fornyelse av betalingstjenester?

    Har du brukt en tjeneste i Conta som du ikke vil fornye? Da må du huske å gå til INNSTILLINGER og ABONNEMENT, og fjerne avkrysningen for automatisk fornyelse. Gjør du det senest dagen før fornyelsen blir du ikke fakturert for en ny periode.

  • Hvordan fjerner jeg automatisk fornyelse av betalingstjenester?

    Har du brukt en tjeneste i Conta som du ikke vil fornye? Da må du huske å gå til INNSTILLINGER og ABONNEMENT, og fjerne avkrysningen for automatisk fornyelse. Gjør du det senest dagen før fornyelsen blir du ikke fakturert for en ny periode.

  • Hvordan fjerner jeg automatisk fornyelse av betalingstjenester?

    Har du brukt en tjeneste i Conta som du ikke vil fornye? Da må du huske å gå til INNSTILLINGER og ABONNEMENT, og fjerne avkrysningen for automatisk fornyelse. Gjør du det senest dagen før fornyelsen blir du ikke fakturert for en ny periode.

  • Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

    Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

  • Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

    Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

  • Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

    Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

  • Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

    Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

  • Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

    Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

  • Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

    Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

  • Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

    Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

  • Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

    Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

  • Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

    Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

  • Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

    Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

  • Finnes det begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til en virksomhet?

    Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta!

    Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.

  • Finnes det begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til en virksomhet?

    Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta!

    Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.

  • Finnes det begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til en virksomhet?

    Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta!

    Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.

  • Finnes det begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til en virksomhet?

    Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta!

    Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.

  • Finnes det begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til en virksomhet?

    Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta!

    Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.

  • Finnes det begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til en virksomhet?

    Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta!

    Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.

  • Finnes det begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til en virksomhet?

    Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta!

    Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.

  • Finnes det begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til en virksomhet?

    Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta!

    Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.

  • Finnes det begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til en virksomhet?

    Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta!

    Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.

  • Finnes det begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til en virksomhet?

    Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta!

    Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.

  • Jeg har ulike innlogginger for firmaene mine, kan jeg samle alt på én brukerkonto?

    Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke.

    Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte.

    Nå har du tilgang til alle virksomhetene fra én og samme konto. Du bytter mellom dem ved å klikke på firmanavnet øverst til høyre på skjermen.

  • Jeg har ulike innlogginger for firmaene mine, kan jeg samle alt på én brukerkonto?

    Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke.

    Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte.

    Nå har du tilgang til alle virksomhetene fra én og samme konto. Du bytter mellom dem ved å klikke på firmanavnet øverst til høyre på skjermen.

  • Jeg har ulike innlogginger for firmaene mine, kan jeg samle alt på én brukerkonto?

    Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke.

    Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte.

    Nå har du tilgang til alle virksomhetene fra én og samme konto. Du bytter mellom dem ved å klikke på firmanavnet øverst til høyre på skjermen.

  • Jeg har ulike innlogginger for firmaene mine, kan jeg samle alt på én brukerkonto?

    Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke.

    Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte.

    Nå har du tilgang til alle virksomhetene fra én og samme konto. Du bytter mellom dem ved å klikke på firmanavnet øverst til høyre på skjermen.

  • Jeg har ulike innlogginger for firmaene mine, kan jeg samle alt på én brukerkonto?

    Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke.

    Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte.

    Nå har du tilgang til alle virksomhetene fra én og samme konto. Du bytter mellom dem ved å klikke på firmanavnet øverst til høyre på skjermen.

  • Jeg har ulike innlogginger for firmaene mine, kan jeg samle alt på én brukerkonto?

    Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke.

    Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte.

    Nå har du tilgang til alle virksomhetene fra én og samme konto. Du bytter mellom dem ved å klikke på firmanavnet øverst til høyre på skjermen.

  • Jeg har ulike innlogginger for firmaene mine, kan jeg samle alt på én brukerkonto?

    Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke.

    Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte.

    Nå har du tilgang til alle virksomhetene fra én og samme konto. Du bytter mellom dem ved å klikke på firmanavnet øverst til høyre på skjermen.

  • Jeg har ulike innlogginger for firmaene mine, kan jeg samle alt på én brukerkonto?

    Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke.

    Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte.

    Nå har du tilgang til alle virksomhetene fra én og samme konto. Du bytter mellom dem ved å klikke på firmanavnet øverst til høyre på skjermen.

  • Jeg har ulike innlogginger for firmaene mine, kan jeg samle alt på én brukerkonto?

    Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke.

    Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte.

    Nå har du tilgang til alle virksomhetene fra én og samme konto. Du bytter mellom dem ved å klikke på firmanavnet øverst til høyre på skjermen.

  • Jeg har ulike innlogginger for firmaene mine, kan jeg samle alt på én brukerkonto?

    Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke.

    Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte.

    Nå har du tilgang til alle virksomhetene fra én og samme konto. Du bytter mellom dem ved å klikke på firmanavnet øverst til høyre på skjermen.

  • Jeg har ikke mottatt bekreftelsesmelding på e-post

    Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.

  • Jeg har ikke mottatt bekreftelsesmelding på e-post

    Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.

  • Jeg har ikke mottatt bekreftelsesmelding på e-post

    Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.

  • Jeg har ikke mottatt bekreftelsesmelding på e-post

    Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.

  • Jeg har ikke mottatt bekreftelsesmelding på e-post

    Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.

  • Jeg har ikke mottatt bekreftelsesmelding på e-post

    Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.

  • Jeg har ikke mottatt bekreftelsesmelding på e-post

    Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.

  • Jeg har ikke mottatt bekreftelsesmelding på e-post

    Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.

  • Jeg har ikke mottatt bekreftelsesmelding på e-post

    Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.

  • Jeg har ikke mottatt bekreftelsesmelding på e-post

    Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.

  • Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

    Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

  • Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

    Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

  • Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

    Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

  • Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

    Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

  • Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

    Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

  • Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

    Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

  • Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

    Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

  • Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

    Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

  • Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

    Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

  • Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

    Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

  • Hvorfor viser omsetningsrapporten negativ omsetning?

    Dette kan skje hvis et purregebyr har blitt slettet i en måned hvor du ikke ellers hadde noe omsetning. Purregebyrer teller nemlig som en del av omsetningen, og Conta tar dette med i rapportene. Det finnes altså ingen spøkelser i systemet, så bare husk på dette hvis du ser tall du ikke kjenner igjen.

    Det maksimalt tillatte purregebyret økes med jevne mellomrom av myndighetene. I 2019 er purregebyret på 70 kroner. Hvis du i 2019 har 70 kroner i omsetning en måned der du ellers ikke hadde omsetning, skyldes det ganske sikkert at du har lagt purregebyr oppå en av de forfalte fakturaene dine.

  • Regnskapsføreren har etterlyst kundenummer. Kan jeg gi kunder et nummer?

    Kundenummer er unødvendig nå som søkefunksjoner og moderne datasystemer har gjort dem overflødige. Det var i gamle dager det var nødvendig med kundenummer for å overholde bokføringsloven.

    Conta har derfor ikke eget felt for kundenummer, men du kan skrive f.eks «1234 Knudsens Maskin AS» i kundens navnefelt hvis du ønsker å tilegne et nummer til hver kunde. Da kan du også søke etter dette nummeret og få treff i kundelista eller når du lager en ny faktura.

  • Regnskapsføreren har etterlyst kundenummer. Kan jeg gi kunder et nummer?

    Kundenummer er unødvendig nå som søkefunksjoner og moderne datasystemer har gjort dem overflødige. Det var i gamle dager det var nødvendig med kundenummer for å overholde bokføringsloven.

    Conta har derfor ikke eget felt for kundenummer, men du kan skrive f.eks «1234 Knudsens Maskin AS» i kundens navnefelt hvis du ønsker å tilegne et nummer til hver kunde. Da kan du også søke etter dette nummeret og få treff i kundelista eller når du lager en ny faktura.

  • Kunden har ikke betalt renter og purregebyr. Hva gjør jeg?

    Du kan følge opp kunden ved å sende restsummen til inkasso, men det vil i de fleste tilfeller være litt drastisk for en liten sum. Du kan derfor velge å avslutte fakturaen som tap. I Conta blir ikke renter og gebyrer reellt ført som tap hvis du bruker denne funksjonen. De nulles bare ut, og påvirker altså ikke tapsrapporten.

    Hvis du vil kreve inn småsummer kan du, etter å ha avsluttet med tap, enten lage en egen faktura på restbeløpet, eller du kan plusse på småsummene på neste faktura du sender til kunden.

    Les mer om hvordan du krever inn småbeløp.

  • Kunden har ikke betalt renter og purregebyr. Hva gjør jeg?

    Du kan følge opp kunden ved å sende restsummen til inkasso, men det vil i de fleste tilfeller være litt drastisk for en liten sum. Du kan derfor velge å avslutte fakturaen som tap. I Conta blir ikke renter og gebyrer reellt ført som tap hvis du bruker denne funksjonen. De nulles bare ut, og påvirker altså ikke tapsrapporten.

    Hvis du vil kreve inn småsummer kan du, etter å ha avsluttet med tap, enten lage en egen faktura på restbeløpet, eller du kan plusse på småsummene på neste faktura du sender til kunden.

    Les mer om hvordan du krever inn småbeløp.

  • Kunden har ikke betalt renter og purregebyr. Hva gjør jeg?

    Du kan følge opp kunden ved å sende restsummen til inkasso, men det vil i de fleste tilfeller være litt drastisk for en liten sum. Du kan derfor velge å avslutte fakturaen som tap. I Conta blir ikke renter og gebyrer reellt ført som tap hvis du bruker denne funksjonen. De nulles bare ut, og påvirker altså ikke tapsrapporten.

    Hvis du vil kreve inn småsummer kan du, etter å ha avsluttet med tap, enten lage en egen faktura på restbeløpet, eller du kan plusse på småsummene på neste faktura du sender til kunden.

    Les mer om hvordan du krever inn småbeløp.

  • Jeg har tidligere pleid å lage kreditnota for avskrive tap

    De aller fleste fakturaprogrammer mangler en funksjon for å avskrive tap på fordringer. Du blir derfor «tvunget» til å lage en kreditnota for å kunne fjerne fakturaen fra purrelisten. Denne framgangsmåten er feil etter bokføringsloven, og fører til at regnskapstall og rapporter ikke blir helt riktige.

    I Conta er det så enkelt som å gå til fakturaen det gjelder og klikke på “Avslutt med tap”. Pass på at fakturaen oppfyller kravene til å avslutte med tap.

  • Jeg har tidligere pleid å lage kreditnota for avskrive tap

    De aller fleste fakturaprogrammer mangler en funksjon for å avskrive tap på fordringer. Du blir derfor «tvunget» til å lage en kreditnota for å kunne fjerne fakturaen fra purrelisten. Denne framgangsmåten er feil etter bokføringsloven, og fører til at regnskapstall og rapporter ikke blir helt riktige.

    I Conta er det så enkelt som å gå til fakturaen det gjelder og klikke på “Avslutt med tap”. Pass på at fakturaen oppfyller kravene til å avslutte med tap.

  • Jeg sendte faktura via e-post, og den kom ikke frem til kunden

    I Conta kan du gå til RAPPORTER og menypunktet E-POST for å sjekke statusen på e-poster som er sendt fra systemet. Mange spamfiltre har blitt veldig strenge, og eksterne e-post-servere kan ha nedetid og forsinkelser som er utenfor vår og din kontroll.

    Hvis e-posten ble avvist av mottakeradressen (for eksempel på grunn av feilstavet e-postadresse) vil du få en egen e-post fra Conta som kan gi en indikasjon på hva som gikk galt.

  • Jeg sendte faktura via e-post, og den kom ikke frem til kunden

    I Conta kan du gå til RAPPORTER og menypunktet E-POST for å sjekke statusen på e-poster som er sendt fra systemet. Mange spamfiltre har blitt veldig strenge, og eksterne e-post-servere kan ha nedetid og forsinkelser som er utenfor vår og din kontroll.

    Hvis e-posten ble avvist av mottakeradressen (for eksempel på grunn av feilstavet e-postadresse) vil du få en egen e-post fra Conta som kan gi en indikasjon på hva som gikk galt.

  • EHF-fakturaen min kom ikke frem til mottakeren

    Systemet sender EHF hvert 15. minutt, og hvis aksesspunktet mellom Conta og kunden i andre enden ikke svarer, kan det gå 15 minutter til neste forsøk. Det kan altså være faktorer i andre enden som gjør at mottakeren ikke fikk fakturaen.

    Hvis du vil prøve å sende på nytt, kan du velge SEND PÅ NYTT fra fakturadetaljene. EHF er likevel en tryggere og mer pålitelig sendemåte enn e-post.

  • EHF-fakturaen min kom ikke frem til mottakeren

    Systemet sender EHF hvert 15. minutt, og hvis aksesspunktet mellom Conta og kunden i andre enden ikke svarer, kan det gå 15 minutter til neste forsøk. Det kan altså være faktorer i andre enden som gjør at mottakeren ikke fikk fakturaen.

    Hvis du vil prøve å sende på nytt, kan du velge SEND PÅ NYTT fra fakturadetaljene. EHF er likevel en tryggere og mer pålitelig sendemåte enn e-post.

  • Kan Conta brukes som et kassasystem?

    I utgangspunktet ikke, da kassasystemer skal være automatiserte og ha klokkeslett for transaksjonen skrevet ut på kvitteringen/fakturaen.

    Unntaket er hvis du har ambulerende eller sporadisk salgsvirksomhet der kontantomsetningen ikke overstiger 3 ganger folketrygdens grunnbeløp eks. MVA. Da kan du bruke Conta sine kontantfakturaer til å lage kvitteringer.

  • Kan Conta brukes som et kassasystem?

    I utgangspunktet ikke, da kassasystemer skal være automatiserte og ha klokkeslett for transaksjonen skrevet ut på kvitteringen/fakturaen.

    Unntaket er hvis du har ambulerende eller sporadisk salgsvirksomhet der kontantomsetningen ikke overstiger 3 ganger folketrygdens grunnbeløp eks. MVA. Da kan du bruke Conta sine kontantfakturaer til å lage kvitteringer.

  • Kan Conta brukes som et kassasystem?

    I utgangspunktet ikke, da kassasystemer skal være automatiserte og ha klokkeslett for transaksjonen skrevet ut på kvitteringen/fakturaen.

    Unntaket er hvis du har ambulerende eller sporadisk salgsvirksomhet der kontantomsetningen ikke overstiger 3 ganger folketrygdens grunnbeløp eks. MVA. Da kan du bruke Conta sine kontantfakturaer til å lage kvitteringer.

  • Kan jeg lage repeterende fakturaer som ikke sendes ut automatisk?

    Ja, da velger du bare «skriv ut selv» som sendemåte når du oppretter den første fakturaen i serien.

    Hver gang fakturaen repeteres vil du få varsel om at fakturaen er laget, men du må selv logge inn og sende den manuelt.

  • Jeg har Pluss. Fungerer KID sammen med repeterende fakturaer?

    Ja! Med Pluss vil hver nye faktura som lages få et eget KID-nummer. Hvis Pluss-abonnementet skulle løpe ut, vil fakturaen fortsatt bli laget, men uten KID.

  • Jeg har Pluss. Fungerer KID sammen med repeterende fakturaer?

    Ja! Med Pluss vil hver nye faktura som lages få et eget KID-nummer. Hvis Pluss-abonnementet skulle løpe ut, vil fakturaen fortsatt bli laget, men uten KID.

  • Kan jeg endre på detaljer i en repeterende faktura?

    Du kan endre på fakturasummen, hvis fakturalinjene inneholder en vare som du har lagret i varelisten din. Oppdaterer du prisen på varen vil det justeres i fremtidige repeterte fakturaer.

  • Må jeg laste opp originalen når jeg registrerer gamle fakturaer i Conta?

    Ja. for at det skal fungere skikkelig må du laste opp PDFer, hvis ikke ville det ikke gått an, for eksempel, å sende fakturaer på nytt eller laste ned samle-PDFer som viser fakturaene sendt i en periode.

    Da har du også alle fakturaene dine lagret på et sikkert sted i tråd med lovkravene for oppbevaring av bilag.

  • Hvorfor må jeg taste inn hver fakturalinje fra gamle fakturaer?

    Dette må du gjøre slik at systemet vet hva du har solgt, og hvor mye omsetning og MVA du har fått inn. Det utgjør grunnlaget for rapportene du kan hente ut i Conta.

  • Det ble rot i nummerrekka på fakturaene mine

    Hvis du tidligere har fakturert i et annet program, må du huske å starte på neste nummer i rekken når du lager den første fakturaen i Conta. Da unngår du problemer og hull. Fakturanummeret du skriver inn manuelt må stemme overens med nummeret på de gamle fakturaen du legger inn.

    Hvis du gjør noe feil er det alltid mulig å slette gamle fakturaer ved å gå til fakturadetaljene (men du kan ikke slette nye fakturaer du lager med Conta).

    Slik legger du inn gamle fakturaer i Conta.

  • Det ble rot i nummerrekka på fakturaene mine

    Hvis du tidligere har fakturert i et annet program, må du huske å starte på neste nummer i rekken når du lager den første fakturaen i Conta. Da unngår du problemer og hull. Fakturanummeret du skriver inn manuelt må stemme overens med nummeret på de gamle fakturaen du legger inn.

    Hvis du gjør noe feil er det alltid mulig å slette gamle fakturaer ved å gå til fakturadetaljene (men du kan ikke slette nye fakturaer du lager med Conta).

    Slik legger du inn gamle fakturaer i Conta.

  • Hvorfor står det “Foretaksregisteret” på fakturaen?

    Aksjeselskap (AS og ASA) og norsk avdeling av utenlandske foretak (NUF) må registrere seg i Foretaksregistreret og ha med ordet “Foretaksregistreret” på fakturaene de sender ut. Noen få enkeltpersonforetak må registere seg, mens andre velger å gjøre det, men det er ikke veldig vanlig.

    «Foretaksregisteret» står derfor rett etter firmanavnet nederst på fakturaene du sender, hvis virksomheten din er et AS, ASA eller et NUF.

  • Kan jeg fakturere i en annen valuta?

    Conta støtter for øyeblikket kun fakturering i norske kroner, selv om vi har planer om å legge til rette for andre valutaer i fremtiden.

    Det er uproblematisk å fakturere utenlandske kunder i kroner. I bankkontoinnstillingene dine kan du skrive inn IBAN og SWIFT til banken din, og da vet kunden hvor de skal sende betalingen.

  • Kan jeg fakturere i en annen valuta?

    Conta støtter for øyeblikket kun fakturering i norske kroner, selv om vi har planer om å legge til rette for andre valutaer i fremtiden.

    Det er uproblematisk å fakturere utenlandske kunder i kroner. I bankkontoinnstillingene dine kan du skrive inn IBAN og SWIFT til banken din, og da vet kunden hvor de skal sende betalingen.

  • Er det øravrunding i Conta?

    Conta støtter foreløpig ikke øreavrunding.

  • Er det øravrunding i Conta?

    Conta støtter foreløpig ikke øreavrunding.

  • Kan jeg skrive ut fakturaer på giroblanketter?

    Denne funksjonaliteten støttes ikke lenger i Conta. Det er fordi det er svært få som betaler fakturaer i banken nå om dagen.

  • Hvorfor er leveringsadresse påbudt?

    Myndighetene krever at det leveringsadresse på fakturaer for å motarbeide skatte- og MVA-svindel.

    Les mer om kravene til leveringsadresse.

  • Jeg har glemt e-posten til brukerkontoen min

    Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.

  • Jeg har glemt e-posten til brukerkontoen min

    Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.

  • Jeg har glemt e-posten til brukerkontoen min

    Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.

  • Jeg har glemt e-posten til brukerkontoen min

    Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.

  • Jeg har glemt e-posten til brukerkontoen min

    Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.

  • Jeg har glemt e-posten til brukerkontoen min

    Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.

  • Jeg har glemt e-posten til brukerkontoen min

    Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.

  • Jeg har glemt e-posten til brukerkontoen min

    Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.

  • Jeg har glemt e-posten til brukerkontoen min

    Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.

  • Jeg har glemt e-posten til brukerkontoen min

    Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.

  • Kan jeg ha flere firmaer med KID på samme brukerkonto i Conta?

    Ja, men du må opprette en egen KID-avtale for hvert firma. For å legge til flere firma på brukerkontoen din, klikker du på virksomhetsnavnet øverst til høyre i Conta og velger LEGG TIL EN NY VIRKSOMHET.

  • Kan jeg ha flere firmaer med KID på samme brukerkonto i Conta?

    Ja, men du må opprette en egen KID-avtale for hvert firma. For å legge til flere firma på brukerkontoen din, klikker du på virksomhetsnavnet øverst til høyre i Conta og velger LEGG TIL EN NY VIRKSOMHET.

  • Kan jeg ha flere firmaer med KID på samme brukerkonto i Conta?

    Ja, men du må opprette en egen KID-avtale for hvert firma. For å legge til flere firma på brukerkontoen din, klikker du på virksomhetsnavnet øverst til høyre i Conta og velger LEGG TIL EN NY VIRKSOMHET.

  • Kan jeg ha flere firmaer med KID på samme brukerkonto i Conta?

    Ja, men du må opprette en egen KID-avtale for hvert firma. For å legge til flere firma på brukerkontoen din, klikker du på virksomhetsnavnet øverst til høyre i Conta og velger LEGG TIL EN NY VIRKSOMHET.

  • Kan jeg ha flere firmaer med KID på samme brukerkonto i Conta?

    Ja, men du må opprette en egen KID-avtale for hvert firma. For å legge til flere firma på brukerkontoen din, klikker du på virksomhetsnavnet øverst til høyre i Conta og velger LEGG TIL EN NY VIRKSOMHET.

  • Jeg har fått en innbetaling med avvik. Hva gjør jeg?

    Betaling med avvik betyr at den som har betalt ikke har brukt KID-nummer, tastet inn feil KID-nummer, eller betalt mer eller mindre enn det som står på fakturaen. Conta vet derfor ikke hvilken faktura betalingen skal registreres på. Du ordner enkelt opp i det ved å klikke på BEHANDLE BETALINGENE på startsiden i Conta, og så klikke på BEHANDLE på betalingen det gjelder.

    Hvis betalingen ikke lister kundenavn, vil det som regel stå hvilket kontonummer betalingen har kommet fra, og av og til fritekst som kunden har skrevet inn i nettbanken når de betalte. Ut fra kontonummer og fritekst kan du kanskje finne ut hvem som står bak.

    Finn ut hvem som eier et kontonummer ved å skrive nummeret inn i nettbanken i en ny betaling, og så se hvilket navn eller firmanavn som dukker opp.

  • Jeg har fått en innbetaling med avvik. Hva gjør jeg?

    Betaling med avvik betyr at den som har betalt ikke har brukt KID-nummer, tastet inn feil KID-nummer, eller betalt mer eller mindre enn det som står på fakturaen. Conta vet derfor ikke hvilken faktura betalingen skal registreres på. Du ordner enkelt opp i det ved å klikke på BEHANDLE BETALINGENE på startsiden i Conta, og så klikke på BEHANDLE på betalingen det gjelder.

    Hvis betalingen ikke lister kundenavn, vil det som regel stå hvilket kontonummer betalingen har kommet fra, og av og til fritekst som kunden har skrevet inn i nettbanken når de betalte. Ut fra kontonummer og fritekst kan du kanskje finne ut hvem som står bak.

    Finn ut hvem som eier et kontonummer ved å skrive nummeret inn i nettbanken i en ny betaling, og så se hvilket navn eller firmanavn som dukker opp.

  • Hvorfor har en betaling kommet inn i nettbanken uten å bli registrert som betalt i Conta?

    Når en kunde betaler med KID sendes det informasjon fra Nets til Conta. Av og til glemmer kunden å bruke KID eller de taster feil KID-nummer. Disse betalingene blir som regel registrert riktig, men av og til kan det feile. Da vil du få opp en beskjed på startssiden i Conta.

    Noen ganger kan betalinger som gjøres med KID mellom to kontoer i samme bank skape trøbbel, da får du også varsel i Conta.

    Nets kan også få problemer med å sende over informasjon når det brukes gamle betalingsmetoder, for eksempel ved betaling over skranke. Selv om du bruker KID bør du altså sjekke nettbanken din med jevne mellomrom for å se om det har kommet inn noen betalinger som ikke har blitt registrert.

  • Hvorfor har en betaling kommet inn i nettbanken uten å bli registrert som betalt i Conta?

    Når en kunde betaler med KID sendes det informasjon fra Nets til Conta. Av og til glemmer kunden å bruke KID eller de taster feil KID-nummer. Disse betalingene blir som regel registrert riktig, men av og til kan det feile. Da vil du få opp en beskjed på startssiden i Conta.

    Noen ganger kan betalinger som gjøres med KID mellom to kontoer i samme bank skape trøbbel, da får du også varsel i Conta.

    Nets kan også få problemer med å sende over informasjon når det brukes gamle betalingsmetoder, for eksempel ved betaling over skranke. Selv om du bruker KID bør du altså sjekke nettbanken din med jevne mellomrom for å se om det har kommet inn noen betalinger som ikke har blitt registrert.

  • Hvorfor har en betaling kommet inn i nettbanken uten å bli registrert som betalt i Conta?

    Når en kunde betaler med KID sendes det informasjon fra Nets til Conta. Av og til glemmer kunden å bruke KID eller de taster feil KID-nummer. Disse betalingene blir som regel registrert riktig, men av og til kan det feile. Da vil du få opp en beskjed på startssiden i Conta.

    Noen ganger kan betalinger som gjøres med KID mellom to kontoer i samme bank skape trøbbel, da får du også varsel i Conta.

    Nets kan også få problemer med å sende over informasjon når det brukes gamle betalingsmetoder, for eksempel ved betaling over skranke. Selv om du bruker KID bør du altså sjekke nettbanken din med jevne mellomrom for å se om det har kommet inn noen betalinger som ikke har blitt registrert.

  • Hvordan tolker jeg resultatet av kredittsjekken?

    Generelt kan vi si at rødt trafikklys = høy risiko, gult = middels risiko, og grønt = lav risiko.

    Les mer om å tolke kredittsjekker.

  • Kan jeg ta kredittsjekk av utenlandske firmaer?

    Med Conta kan du kun sjekke firma som er registrert i Brønnøysundregistrene eller personer registrert i Folkeregisteret.

  • Når er det lov å kredittsjekke noen?

    Bedrifter kan kun kredittsjekke privatpersoner når de har saklig grunn. Har de to partene for eksempel inngått avtale om salg på kreditt (altså salg som faktureres på etterskudd) regnes det som en god grunn.

    Du må likevel informere privatpersonen, og få samtykke til å utføre sjekken. Personen vil etterpå motta et brev, kalt gjenpartsbrev, som bekrefter kredittsjekken. Et unntak til reglene om kredittsjekk er hvis personen skylder penger.

    Kredittsjekk av bedrifter er ikke regulert av de samme strenge kravene, og det sendes heller ikke ut gjenpartsbrev når sjekken er utført.

  • Kan privatpersoner gjøre kredittsjekk?

    Nei, det er kun bedrifter som har lov til å sjekke andre bedrifter eller privatpersoner. For å sjekke privatpersoner må bedrifter i tillegg ha saklig grunn (f.eks. ved at personen er en kunde).

  • Får den jeg kredittsjekker vite at det er jeg som står bak?

    Privatpersoner får brev i posten fra den som leverer kredittinformasjonen, som sier at de har blitt kredittsjekket av Conta AS. Dette er et lovkrav.

    Hvis kunden tar kontakt med oss og oppgir referansenummeret fra dette brevet, kan vi opplyse om hvem som har sjekket dem.

    Hvis du sjekker et ENK som kun er registrert i Enhetsregisteret får de også brev, men ikke hvis de i tillegg er registrert i Foretaksregisteret. Andre bedrifter får ikke noe varsel.

  • Hvor fort kan jeg komme i gang med kredittsjekking?

    Så fort du har aktivert Kredittsjekk-funksjonen kan du begynne å sjekke bedrifter, men før du kan kredittsjekke privatpersoner eller enkeltpersonforetak må vi aktivere kontoen din manuelt.

    På grunn av godkjenningsrutinene hos leverandøren av kredittinformasjon kan det ta noen dager, men vi sender deg en e-post så fort alt er klart.

  • Er Conta AS en godkjent kredittinstitusjon?

    Conta AS er godkjent av verdens største kredittbyrå Experian til å levere kredittvurderinger i Norge. Experian har konsesjon fra Finanstilsynet.

    Conta AS har også levert mange kredittvurderinger som er blitt brukt i forbindelse med offentlige anbud.

  • Hvorfor får jeg ikke laget kreditnota?

    Du har sannsynligvis registrert en innbetaling på fakturaen det gjelder. Gå til fakturadetaljene og slett innbetalingen før du lager en kreditnota.

  • Hvorfor får jeg ikke laget kreditnota?

    Du har sannsynligvis registrert en innbetaling på fakturaen det gjelder. Gå til fakturadetaljene og slett innbetalingen før du lager en kreditnota.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

  • Kan jeg sende EHF?

    Ja, for en liten kostnad får mottakeren fakturaen rett inn i regnskapssystemet. Med Conta kan du sende fakturaer som vedlegg i epost, i posten eller som EHF.

  • Kan jeg sende EHF?

    Ja, for en liten kostnad får mottakeren fakturaen rett inn i regnskapssystemet. Med Conta kan du sende fakturaer som vedlegg i epost, i posten eller som EHF.

Artikkelforslag

  • Slik luker du ut vanlige feil i regnskapet

    Det er fort gjort å gjøre feil her og der når du fører eget regnskap. Det fine er at disse feilene raskt blir synlige når du sammenligner med bankutskriften hver måned. 

  • Laste opp kvitteringer med Conta sin mobilapp

    Conta har en mobil-app til iOS og Android som lar deg ta bilde og laste opp kvitteringer direkte til regnskapet.

  • Krav til dokumentasjon

    Det er viktig at bilagene dine følger kravene som stilles for at regnskapet ditt skal være gyldig. Det er også en forutsetning for å få fradrag på skatt og merverdiavgift. 

  • Alt om MVA-meldingen

    Staten skal ha MVA ved kjøp av de fleste varer og tjenester. MVA-meldingen brukes til å beregne om du skylder moms eller om du får penger igjen fra staten.

  • Krav til oppbevaring av regnskapsdokumentasjon

    Det er krav til hvordan og hvor lenge du oppbevarer regnskapsdokumentasjon. Det viktigste er at dokumentasjonen er leselig og sporbar.

  • Hva er en reskontro?

    Kundereskontroene viser hva kundene skylder deg, og leverandørreskontroene viser hva du skylder leverandørene dine. Du er lovpålagt å ha reskontroer i regnskapet.

  • Hva er inntektskontoer?

    Når du fører regnskap registrerer du alle transaksjoner i firmaet på ulike kontoer. Inntekt føres som regel på kontoer som begynner på 3. 

  • Hva er resultat?

    Kontoene som begynner på 3 til 8 viser inntektene og utgiftene til bedriften din. Summen av inntekter minus kostnader kalles resultatet ditt.

  • Ikke gå i disse 7 kontofellene

    Kontoplanen er en liste over kontoer du kan føre inntekter og utgifter på. Ofte kan det være vanskelig å vite hvilken konto du skal bruke. Slik unngår du syv av de vanligste regnskapsfeilene.

  • Hva er kostnadskontoer i regnskapet?

    Kostnader firmaet ditt har skal føres i forskjellige kontogrupper avhengig av hvilken kostnad det er snakk om.

  • Hvordan bokføre lønn?

    Har du ansatte må du kjøre lønn hver måned. Slik fører du lønn, skatt, arbeidsgiveravgift og mer i regnskapet ditt.

  • Slik bruker du MVA-koder i regnskapet

    Regnskapsprogrammer bruker MVA-koder for å beregne rett moms på alle bilag du bokfører. Her går vi gjennom noen av de vanligste.

  • MVA på import og eksport

    I internett-alderen kjøper nesten alle firma tjenester eller varer fra utlandet, og da må de sørge for å beregne og rapportere moms.

  • Hvordan føre at du tar ut penger fra enkeltpersonforetaket ditt?

    Når du tar ut penger fra enkeltpersonforetaket ditt til privat bruk skal det føres i regnskapet som et privat uttak, og ikke som lønn.

  • Bilagsjournal

    Bilagsjournalen i et regnskapsprogram lister opp absolutt alle regnskapsbilagene du har bokført. Tenk på det som en dagbok med alle bilagene dine i.

  • Slik fungerer fradragsrett for MVA

    Når du gjør innkjøp til firmaet betaler du samtidig som regel moms, eller merverdiavgift. Denne kan du få fradrag for på visse betingelser.

  • Hva er dobbelt bokføringsprinsipp?

    Når du fører i et regnskapsprogram registrerer du kjøps- eller salgssummen som pluss ett sted i regnskapet og minus ett annet sted, slik at regnskapet går i null. Dette kalles dobbel bokføring, og er standarden i Norge. 

  • Hva er saldobalanse?

    Saldobalansen er en oversikt over hvor mye du har ført på de ulike kontoene i regnskapet ditt. Summen av saldobalansen skal som hovedregel være null.

  • Hva er balanse?

    Kontoene som begynner på 1 og 2 i regnskapet viser hva selskapet ditt eier og hva det skylder. Når du sammenligner summen på disse kontoene kalles det balansen.

  • Hva er hovedbok?

    Hovedboken viser deg hva du har ført på en eller flere kontoer over en viss periode. Det er et krav at du har hovedbok i regnskapet ditt.

  • 6 vanlige regnskapsfeil du bør unngå

    Med tid, interesse og grunnleggende kunnskap er det fullt mulig å føre regnskapet selv. Men i begynnelsen er det lett å gjøre noen nybegynnerfeil. Slik unngår du de vanligste feilene.

  • Kunder og leverandører i regnskapet

    Alle kjøp og salg i firmaet ditt skal føres mot en leverandør eller en kunde. Det er fordi det skal være lett å sjekke alle fakturaer og betalinger i regnskapet.

  • Hva koster det å miste en kvittering?

    Det er lett å miste en papirlapp eller to. Men forsvunne kvitteringer fører til at varene eller tjenestene firmaet ditt kjøper blir dyrere.

  • Lurer du på hva debet og kredit er?

    Et av de første hindrene mange møter på når de skal begynne med regnskapsføring er begrepene debet og kredit. 

  • 7 regnskapstips for ferskinger

    Startet egen virksomhet? Her er tipsene du trenger for å få komme på rett kjøl med regnskapsføringen.

  • Eksportere data fra regnskapet (SAF-T)

    SAF-T (Standard Audit File-Tax) er et standardisert filformat for regnskapsdata, og er påkrevd når du skal sende data til Skatteetaten ved bokettersyn fra 1. januar 2020. Slik eksporterer du fra Conta.

  • Hva er SAF-T?

    SAF-T er en regnskapsstandard som innføres i 2020. Den skal gjøre det enklere for myndighetene og andre å sjekke regnskapet ditt.

  • Hva er merverdiavgift?

    Merverdiavgift (MVA) er en skatt på omsetning av varer som legges oppå de fleste salg og kjøp i Norge. Det er bedriftene som skal kreve inn MVA fra kundene de fakturerer, på vegne av myndighetene.

  • Legg til ny regnskapskonto

    Av og til vil det være behov for å opprette nye kontoer å føre bilag på. Slik gjør du det.

  • Legg til ny regnskapskonto

    Av og til vil det være behov for å opprette nye kontoer å føre bilag på. Slik gjør du det.

  • Inngående balanse

    Når du bytter til Conta fra et annet regnskapsprogram må du legge inn inngående balanse. Når du gjør dette får du nemlig riktige beløp på alle kontoene fra det tidligere regnskapet over i Conta.

  • Søke opp bilag

    Du kan enkelt søke opp bilag som du har bokført eller som du har lastet opp i Conta.

  • Redigere transaksjoner

    Når du redigerer et bilag blir tidligere versjoner av bilaget også lagret slik at regnskapet ditt er intakt.

  • Automatisk oppfølging

    Fra denne siden kan du velge hvorvidt du ønsker at Conta Faktura skal følge opp ubetalte fakturaer automatisk for å spare deg for tid.

  • Abonnement på regnskap

    Som regnskapsbruker får du prøve tjenesten gratis i 30 dager.

  • Bankkontoer

    Under INNSTILLINGER > VIRKSOMHET > BANKKONTOER kan du endre eller legge inn bankkontoer, med norsk kontonummer, samt IBAN og SWIFT til bruk i internasjonale transaksjoner.

  • Avstemming av bankutskrift

    Hver måned må du kontrollere at alle bevegelser på bankkontoen er registrert i regnskapet, og at saldoen på bankkontoen og saldoen i regnskapet er lik.

  • Ny til regnskapsføring? Dette må du vite

    Enten du har brukt andre Conta-tjenester før eller er helt fersk, kan det være nyttig å få med deg disse tingene før du setter i gang.

  • Leverandørreskontro

    Reskontro for leverandører er en lovpålagt oversikt som alle regnskapsprogrammer må ha. Den viser alle transaksjoner mellom firmaet ditt og leverandørene dine, og gjør det lett å følge med på hvem du skylder penger til og hvem du har betalt!

  • Kundereskontro

    Reskontro for kunder er en lovpålagt oversikt over transaksjoner mellom firmaet ditt og kundene dine, slik at det blir lett å se hvem som skylder deg penger. Heldigvis holder Conta rede på det for deg!

  • Send bilag til innboksen din

    Du får opp bilagene dine i Conta Regnskap ved å laste opp med Conta sin mobilapp, sende på e-post eller ved å laste opp inne i programmet.

  • Innstillinger for regnskap

    I regnskapsinnstillingene finner du kontoplanen og veivisere som skal hjelpe deg med å opprette kontoene og MVA-kodene du trenger til bokføringen.

  • Saldobalanse

    Saldobalansen viser alle kontoer med førte beløp på, på en gitt dato. Den kan gi en god oversikt over summer på enkeltkontoer, ved behov.

  • Hovedbok

    Hovedboken viser hva som er bokført på de ulike kontoene i regnskapet ditt.

  • Bilagsjournal

    Bilagsjournalen er en liste over alle regnskapsbilagene du har bokført, der hvert bilag har et unikt nummer.

  • MVA-melding

    De fleste firmaer i Norge må levere MVA-melding til myndighetene enten seks eller én gang i året. Du finner all informasjonen du trenger til meldingen i Conta.

  • Balanse

    Balansen finner du under RAPPORTER > REGNSKAPSRAPPORTER. Det er en oppstilling av den bokførte verdien av alle eiendelene til firmaet ditt, satt opp mot firmaet sin egenkapital og gjeld.

  • Resultat

    Resultatet er et regnestykke som viser totale inntekter og kostnader for firmaet ditt i løpet av en periode. Inneværende år vises automatisk, men du kan velge en annen periode fra menyen.

  • Regnskapsrapporter

    Rapportene gir deg full oversikt over hvordan det går med firmaet ditt, i tillegg til ferdig utfylt MVA-melding.

  • Leverandørdetaljer

    Leverandørdetaljene inneholder detaljert informasjon om de enkelte leverandørene dine, inkludert leverandørreskontro.

  • Ny leverandør

    Når du registrerer et kjøp i Conta må det kobles til en leverandør. Slik legger du til en ny leverandør i Conta.

  • Lag ny kunde i regnskapet

    Du kan legge inn nye kunder i Conta Regnskap under menyfanen KUNDER eller når du registrerer et inntektsbilag. Har du Conta Faktura, vil kunder fra fakturaene du lager bli lagt inn i Conta Regnskap automatisk.

  • Importere leverandører

    Du kan importere leverandører fra andre virksomheter du har adgang til i Conta, eller fra andre regnskapsprogrammer. Slik gjør du.

  • Leverandøroversikt

    Dette er en oversikt over hvem bedriften din kjøper varer og tjenester fra, altså leverandørene dine.

  • Kundekort

    Kundekortet inneholder all informasjon om kundene dine. Mye av informasjonen går på tvers av alle Conta-tjenestene, men i Conta Regnskap kan du også se kundereskontroen.

  • Importere kunder

    Du kan importere kunder fra andre virksomheter du bruker i Conta, eller til og med fra andre programmer.

  • Kundeoversikt

    Et kunderegister er nødvendig når du fører regnskap. Slik holder du orden på kundene dine i Conta.

  • Registrere alle typer bilag

    Her kan du registrere alle typer bilag, enten det er salg og innkjøp, eiendeler, tap, aksjekapital eller andre transaksjoner.

  • Registrere inntekt

    Alle fakturaer du lager med Conta blir automatisk registrert som inntekt i regnskapet. Hvis du har dokumentasjon på inntekt fra andre steder, anbefaler vi å bokføre dem i denne veiviseren.

  • Registrere kjøp

    Enten du har kjøpt varer du skal selge videre eller utstyr du trenger til driften, er det enkelt å bokføre kjøpet med veiviseren i Conta.

  • Veivisere for bilag

    Menyfanen BILAG er et naturlig startpunkt når du skal registrere nye bilag i regnskapet.

  • Kom i gang med Regnskap

    Startsiden i Regnskap gir deg enkel tilgang til de viktigste funksjonene.

  • MVA i Conta-tjenestene

    Her er alt det du trenger å vite om MVA i Conta sine tjenester.

  • Sende tilbud

    Velger du å sende tilbudet som e-post får kunden en hendig privat lenke som de kan klikke på for å se tilbudet på nettet, og akseptere det ved å klikke «Godta».

  • Fakturamal laget i Word, eller fakturaprogram? Ikke gå i fella!

    Det kan nok være fristende å bruke en fakturamal i Word og tro at det holder, men fakturaer er viktig dokumentasjon med strenge krav til innholdet som gjør det både umulig og ulovlig å bruke hjemmelagede fakturamaler.

  • Kan jeg legge på fakturagebyr?

    Tiden du bruker på å lage fakturaer, bokføring, møter og administrative oppgaver er alle ting som du må regne med når du driver firma.

  • Tilbud- og ordredetaljer

    Fra detaljene kan du gjøre endringer i tilbud og ordre, se status og historikk, og sende ordre videre til Conta Faktura.

  • Innstillinger

    I innstillingene kan du redigere alt fra basisopplysninger om firmaet ditt, til nøkkelpersoner, firmalogo, prosjekter og avdelinger. Merk at enkelte innstillinger er felles for alle Conta-tjenestene.

  • Dokumentinnstillinger

    Dokumentinnstillingene styrer hva slags standardopplysninger som står på alle tilbud og ordre du sender fra Conta. Vi bruker fellesbetegnelsen «dokumenter» på tilbud og ordre.

  • Innstillinger i Salg

    I innstillingene kan du redigere alt fra basisopplysninger om firmaet ditt, til nøkkelpersoner, firmalogo, prosjekter og avdelinger.

  • Innstillinger i Salg

    I innstillingene kan du redigere alt fra basisopplysninger om firmaet ditt, til nøkkelpersoner, firmalogo, prosjekter og avdelinger.

  • Salgsrapporter

    Fra denne siden kan du enkelt hente ut informasjon om salgene dine over tid. Nyttig, ikke sant?

  • Salgsrapporter

    Fra denne siden kan du enkelt hente ut informasjon om salgene dine over tid. Nyttig, ikke sant?

  • Import av varer

    Import av varer foregår på samme måte som import av kunder.

  • Ny tilbudsvare eller tjeneste

    Når du skal sende et tilbud fra Conta, kan du umiddelbart hente frem varer fra varelisten din i varelinje-feltet.

  • Tilbud og ordre: Oversikt over varer

    Her får du vite alt om hvordan legger til, endrer og holder orden på varer og tjenester.

  • Importere kunder

    Bruk importveiviseren for å importere kunder og varer inn i Conta Salg.

  • Kundedetaljer for tilbud

    Kundekortet inneholder all informasjon om kunder, inkludert alle tilbud og ordre som du har sendt til kunden, samt notater og gjøremål.

  • Kundedetaljer for tilbud

    Kundekortet inneholder all informasjon om kunder, inkludert alle tilbud og ordre som du har sendt til kunden, samt notater og gjøremål.

  • Ny kunde: Salg

    Det finnes flere måter du kan legge inn nye kunder å sende tilbud til.

  • Kundeliste

    Det er vanskelig å selge noe uten kunder! Slik holder du orden på kundene dine i Conta Salg.

  • Lag en ordre

    Å fylle ut og sende en ordre i Conta Salg er lekende lett. Du kan også gjøre eksisterende tilbud om til en ordre når kunden har akseptert tilbudet.

  • Lag nytt tilbud

    I Conta Salg kan du redigere direkte i tilbudet slik det vil se ut når det er ferdig.

  • Salg, tilbud og ordre: Oversikt

    Under menyfanen «Salg» finner du alt som har med salgene dine å gjøre. Alle tilbud og ordre ligger her.

  • Kom i gang med tilbud og ordrer

    Startsiden i Salg gir deg et oversiktsbilde over salgene dine, meldinger, og tilbud du må følge opp.

  • 7 fakturatips for ferskinger

    Hei du som er nybakt gründer! Vi får mange spørsmål fra sånne som deg. Vi har også vært helt ferske en gang, så vi skjønner godt at du spør. Her er noen tips for å unngå at du kommer skeivt ut fra start.

  • Ny faktura

    Å lage en faktura i Conta er enkelt, fordi den ser lik ut på skjermen som det ferdige resultatet som kunden mottar.

  • Send til inkasso hos Contando

    Forfalte fakturaer kan sendes direkte til Conta sitt eget inkassobyrå, Contando. De håndterer saken fra start til du har pengene på konto.

  • Foreldelsesfrist på fakturaer

    Ubetalte fakturaer blir foreldet etter tre år hvis du ikke foretar deg noe for å kreve inn pengene. Det betyr at fakturaen ikke lenger er gyldig.

  • MVA-regler ved eksport

    Eksport har fått en egen post i MVA-meldingen, og Conta Faktura legger til rette for dette med en ny MVA-sats i fakturaen. Blant de 19 postene på den nye skattemeldingen er et felt om eksport av varer og tjenester. Tidligere måtte du velge “fritatt” som MVA-sats på fakturaene på varer og tjenester du eksporterer, men […]

  • Velge språk i Conta-tjenestene

    Du kan selv velge om du vil bruke Conta-tjenestene på norsk eller engelsk. Slik går du frem for å bytte språk.

  • Brukerkontoer

    Som bruker av Conta-tjenestene trenger du bare én brukerkonto, selv om du administrerer flere firmaer. Gir du tilgang til andre brukere, får de kun tilgang til de firmaene du ønsker de skal ha tilgang til.

  • Tidspunkt for fakturering

    Fakturaer skal sendes fortløpende til kundene dine. Hvis du bare betaler merverdiavgift en gang i året (årlig mva-termin) kan denne regelen omgås. Du må da fakturere senest innen året er slutt.

  • Innbetalinger med avvik

    Innbetalinger med avvik behandles ved å klikke på «behandle innbetalingene» på startsiden i Conta Faktura. Denne meldingen vises kun hvis du faktisk har innbetalinger som avviker fra fakturasummene.

  • For mye innbetalt

    Har du fått innbetalinger med avvik, der kunden har betalt for mye eller for lite?

  • Kundekort inkasso

    Kundekortet inneholder all informasjon om enkeltkunder, inkludert hvilke inkassosaker du har på kunden og eventuelle notater du har lagret.

  • Ta inkassosaken videre

    Sendt inkassovarsel, men kunden har fremdeles ikke betalt? Slik tar du saken videre.

  • Innsigelse mot faktura og sak i forliksrådet

    Kunden kan når som helst klage på fakturaen ved komme med en innsigelse. Er innsigelsen skriftlig, plikter du å fryse inkassoprosessen.

  • Utleggsbegjæring

    Fører ikke betalingsoppfordringen frem, er utleggsbegjæring ett av stegene du kan ta for å drive inn pengene.

  • Konkursbegjæring

    Hvis en bedrift ikke betaler etter du har sendt en betalingsoppfordring, kan du velge å begjære bedriften konkurs etter å ha sendt et konkursvarsel.

  • Sende purring/inkassovarsel

    Når kunden ikke betaler, kan du følge opp ved å sende purring eller inkassovarsel.

  • Importere og behandle CSV-filer i regneark

    Slik behandler du CSV-filer som du har eksportert fra Conta-tjenestene.

  • Sende fakturaen

    Du kan sende fakturaer med flere forskjellige metoder, avhengig av hva du og eventuelt kunden foretrekker.

  • Inkassorapporter

    Du kan hente ut rapportdata om inkassosakene dine i Conta Inkasso. Klikk på nedtrekksmenyene nedenfor for å velge periode, avdeling og prosjekt.

  • KID

    For å lage og sende fakturaer med KID, må du ha Conta Pluss. Her går vi litt nærmere inn på hvordan det fungerer i praksis.

  • Eksport til regnskap

    Det er mulig å eksportere regnskapsdata for å importere i eksterne regnskapsprogram.

  • Eksport av CSV-filer fra Conta

    I Conta-tjenestene kan du eksportere data fra mange av listene og rapportene i CSV-formatet. Dette er tekstfiler der feltene er separert med komma eller andre tegn. Flere steder i tjenestene kan du dessuten eksportere PDF-filer.

  • Kontantfakturaer

    En kontantfaktura er en kvittering på en mottatt kontantbetaling. Du lager dem i Conta nøyaktig slik du lager en vanlig faktura.

  • Kreditnotaer

    Hvis du gjør en feil når du lager en faktura, må du lage en kreditnota som «nuller ut» den eksisterende fakturaen.

  • Innstillinger

    Innstillingene du finner i Conta Kredittsjekk er felles for alle tjenestene.

  • Kvitteringer

    Fra dette menypunktet kan du se kvitteringer for utførte kjøp av kredittsjekker.

  • Ny kredittsjekk

    Slik gjør du.

  • Kredittsjekker

    Fra denne menyfanen kan du se en oversikt over dine utførte kredittsjekker, og hvilken status de har.

  • Kom i gang med kredittsjekking

    Fra startsiden kan du gjøre kredittsjekker og se status på sjekkene du har gjennomført.

  • Conta-kreditt

    Enkelte betalinger i Conta-tjenestene krever Conta-kreditt, et felles system for betaling.

  • Conta Pluss

    Conta Pluss er en betalingstjeneste som utvider verktøykassen for deg som bruker Conta-tjenestene.

  • Jeg har glemt passordet mitt

    Sånt skjer! Heldigvis er det enkelt å få tilbake tilgangen til kontoen din.

  • Gi tilgang til flere brukere

    Slik kan du gi ansatte, regnskapsførere eller andre som trenger det tilgang til virksomhetene dine i Conta-tjenestene.

  • Logo

    Logoen til firmaet ditt vises på alle PDF-dokumenter som lages i de ulike Conta-tjenestene, og ser best ut når den har riktig størrelse og filtype.

  • Registrere ny bruker

    Brukerkontoen er felles for alle Conta-tjenestene. Hver bruker kan ha tilgang til bare enkelttjenester som Faktura, eller flere tjenester som Faktura, Regnskap, Kredittsjekk og så videre.

  • Conta Inkasso-abonnement

    Alle brukere av Conta Inkasso får tilgang til den samme tjenesten, men det er mye å spare på å velge Conta Inkasso Total hvis du oppretter mange saker.

  • Saksinnstillinger for Conta Inkasso

    Her kan du gjøre endringer i abonnementet ditt, saksinnstillingene, og innstillinger som er felles for alle Conta-tjenestene.

  • Innstillinger

    Her kan du gjøre endringer i abonnementet ditt, saksinnstillingene, og innstillinger som er felles for alle Conta-tjenestene.

  • Kundeimport i inkasso

    Import av kunder foregår på samme vis i alle Conta-tjenestene.

  • Ny kunde i inkasso

    Slik legger du inn nye kunder i Conta Inkasso.

  • Kundeoversikt i inkasso

    Under «KUNDER»-fanen finner du en oversikt over kundene dine. Slik oppretter du nye kunder i Conta Inkasso. Du kan også importere dem fra Conta Faktura eller fra eksterne programmer.

  • Ny inkassosak

    Hvis en faktura har forfalt, kan du sende den til Conta Inkasso direkte fra Conta Faktura.

  • Inkassosaker

    Under menyfanen «inkassosaker» kan du se en liste over alle inkassosakene dine, sortere dem slik du ønsker, og følge dem opp.

  • Vareimport

    Finn ut hvordan du importerer varer og kunder fra et annet system her.

  • Ny vare eller tjeneste

    Slik legger du inn en ny vare eller tjeneste i Conta Faktura.

  • Kundekort for faktura

    Kundekortet inneholder all informasjon om enkeltkunder, inkludert hvilke fakturaer du har sendt til kunden og eventuelle notater du har lagret.

  • Ny fakturakunde

    Det finnes flere måter du kan legge inn nye fakturakunder på.

  • Import av fakturakunder og varer

    Du trenger ikke legge inn kunder og varer manuelt. Det er raskere å bruke importveiviseren.

  • Import av fakturakunder og varer

    Du trenger ikke legge inn kunder og varer manuelt. Det er raskere å bruke importveiviseren.

  • Varer

    Det hjelper å ha noe å selge hvis du skal tjene penger! Her får du vite alt om hvordan legger til, endrer og holder orden på varer i Conta Faktura.

  • Kundeliste

    Uten kunder, ingen fakturering. Slik holder du orden på kundene dine i Conta Faktura.

  • Fakturalisten

    Menyfanen FAKTURAER er hjertet i Conta Faktura. Herfra kan du få følge opp alle fakturaene dine, og utføre en rekke oppgaver.

  • Rapporter – Faktura

    Conta lar deg ta ut detaljerte rapporter om alt som angår omsetningen i firmaet ditt. Her skal vi gå gjennom hvordan du kan få mest mulig ut av denne funksjonen.

  • MVA – Faktura og regnskap

    De fleste firmaer må levere MVA-oppgaver til myndighetene, enten seks ganger eller én gang per år. Les om hvordan du bruker MVA-oppgaven i Conta Faktura her. Hvis du i tillegg har Regnskap kan du lese om hvordan du gjør MVA-meldingen der.

  • Prosjekter

    I Conta kan du bruke prosjekter til å holde oversikten over inntekter fra jobber som går over tid. Et prosjekt kan knyttes til en spesifikk kunde.

  • Avdelinger

    Avdelinger kan brukes når virksomheten din driver med flere forskjellige typer aktiviteter, og du vil skille omsetningen fra hver av de i regnskapet. Mange som bruker Conta-tjenestene har firmaer som de bruker til litt av hvert. En gårdbruker driver kanskje både med melkeproduksjon og hytteutleie, og bør derfor opprette to avdelinger i Conta for å holde […]

  • Fakturainnstillinger

    Fakturainnstillingene styrer hva slags standardopplysninger som står på fakturaene dine.

  • Virksomheter

    Det er ikke nødvendig å registrere flere kontoer hvis du driver flere firmaer. Én enkel brukerkonto kan lage, og ha adgang til, et ubegrenset antall virksomheter.

  • Sette faktura på repetisjon

    Hvis du har kunder som du fakturerer med jevne intervaller, er det enklere å sette fakturaer på repetisjon enn å lage en ny hver gang.

  • Gammel faktura fra annet system

    Hvis du har brukt andre fakturaprogrammer enn Conta, kan du laste opp gamle fakturaer for å få riktige tall i rapporter og statistikker.

  • Registrere betaling

    Hvis du ikke benytter deg av KID-nummer (en Conta Pluss-funksjon), må du registrere innbetalinger manuelt etter hvert som kundene betaler.

  • Kredittsikkerhet

    Her får du noen gode tips, og en innføring i hvordan du kredittsjekker kunder i Conta Kredittsjekk. Hvordan ta en kredittsjekk Gode grunner for å ta kredittsjekk med Conta Kredittsjekk Hvordan tolke en kredittsjekk

  • Gebyrer, satser og renter

    Her finner du til enhver tid oppdaterte gebyrer, satser og renter som er relevante for inkassosaker. Satsene gjelder fra 1.1. 2018.

  • Ordliste om inkasso, økonomi, jus, m.m.

    For å finne ordet du leter etter bruker du søkefunksjonen i nettleseren (kontrollknapp + F).

  • Innstillinger for brukerkonto

    Brukerinnstillingene inneholder de personlige innstillingene dine. De er felles for alle Conta-tjenestene.

  • Åtte fordeler med Conta Inkasso

    Her er en oppsummering av fordelene du oppnår ved å bruke Conta Inkasso.

  • Inkassobyrå eller egeninkasso

    Om du skal benytte deg av et inkassobyrå eller egeninkasso kommer an på om du vil spare tid ved å la eksperter gjøre jobben, eller beholde kontrollen selv.

  • Gratis inkasso?

    Å lete etter gratis inkasso er en blindvei. Istedenfor bør du foreta en enkel vurdering: Vil du gjøre inkasso selv og spare litt penger, eller overlate alt til ekspertene i et inkassobyrå og  slippe å tenke på det?

  • Råd om gjeldsproblemer og inkasso

    Inkasso er ikke noe man sender for å være slem med folk som har betalingsproblemer. For bedrifter er inkasso et nødvendig onde de må ty til for å få inn pengene sine. 

  • Regler for inkasso mot barn

    Det er mulig å sende inkassokrav i barnets navn hvis det gjelder en vare eller tjeneste som ikke kan leveres tilbake. Men renter og gebyrer er ikke lov.

  • God inkassoskikk

    Inkassobransjen blir bedt om å følge retningslinjer som er utledet av Inkassolovens begrep om god inkassoskikk. Dette setter standard for hvordan inkassosaker skal føres i Norge.

  • Spørsmål og svar om forliksrådet

    I denne artikkelen gir inkassoskolen en rekke tips og informasjon om forliksrådet, den laveste rettsinstansen for sivile saker i Norge.

  • Innsigelser fra kunder som ikke vil betale

    Hvis kunden sender skriftlig klage, kan du ikke ta den ubetalte fakturaen direkte til inkasso. Men det er ingen grunn til å gi opp så lenge kravet er rettmessig.

  • Konkursvarsel og konkursbegjæring

    Kreditorer kan kreve skyldneren slått konkurs hvis et utestående krav ikke betales innen en gitt frist, og det er grunn til å tro at selskapet ikke har mulighet til å gjøre opp.

  • Slik utfører namsmannen utleggsforretninger

    Conta Inkasso får ofte henvendelser fra kunder som lurer på hvordan namsmannen faktisk gjennomfører en utleggsforretning. Vi ba namsmannen i Oslo om svar.

  • Person på hemmelig adresse

    Enkelte utleggsforretninger kommer i retur til avsender dersom det viser seg at skyldneren har fått hemmelig adresse. Dette er feil. Her er den riktige prosedyren.

  • Tilbakelevering ved salgspant

    Hvis du selger fysiske varer på kreditt er det viktig at bedriften din sikrer seg salgspant i varene. Dette er en avtale mellom selger og kjøper, og som gir bedre sikkerhet for salgssummen og eventuelle renter og omkostninger.

  • Kreve inn ubetalte gebyrer og renter (restbeløp)

    Det skjer ofte at kunder ignorerer inkassokravet og kun betaler inn den opprinnelige fakturasummen. Men du kan med loven i hånd kreve inn både inkassogebyrer og renter senere.

  • Konflikter om betaling må til forliksrådet

    Hvis det blir uenighet om pengekravet du har sendt, må du ta kravet innom forliksrådet før det kan tas videre i inkassoprosessen.

  • Etter utleggsforretningen

    Etter at en utleggsforretning er gjennomført, er det flere scenarier som kan utspille seg, avhengig av hvilke verdier namsmannen har funnet hos skyldneren.

  • Hvor skal inkassodokumentene sendes?

    Her får du en forklaring på hvor inkassodokumentene skal sendes.

  • Kontakte kunden direkte for å åpne for dialog

    Også dårlige betalere fortjener en siste sjanse før inkassokravet mot dem ubønnhørlig går til rettslig innkreving.

  • Lovlig med inkassosak mot flere personer?

    En utleier som bruker Conta Inkasso lurer på følgende: Husleiekontrakten er signert av et gift par. Begges navn står på fakturaene. Kan kunden ta kravet mot de to til inkasso i én og samme sak?

  • Saksgang for inkasso mot bedrifter

    Selv om du ikke trenger kunnskap om inkasso for å bruke Conta Inkasso, er det smart å ha litt innsikt i prosessen. Det gir deg psykologisk overtak i møte med dårlige betalere.

  • Saksgang for inkasso mot privatpersoner

    Selv om du ikke trenger kunnskap om inkasso for å bruke Conta Inkasso, er det likevel smart å ha litt innsikt i inkassoprosessen. Det gir deg psykologisk overtak i møte med kunder som ikke gjør opp for seg.

  • Inkasso for privatpersoner

    Hva skal til for at en privatperson skal kunne kjøre en effektiv inkassosak med Conta Inkasso? Her får du svar på hva som kreves.

  • Fakturasvindel

    Avsenderen av en faktura må kunne dokumentere grunnlaget for at den ble utstedt. De som bevisst fakturerer på feilaktig grunnlag, gjør seg skyldig i svindel.

  • Hobby eller næring?

    Varigheten, og utsiktene til å skape profitt over tid, er med på å bestemme om det er næring eller hobby du driver med.

  • Næringsdrivende, ansatt eller hobby?

    Noen ganger er det vanskelig å vite hvor grensen går mellom næringsvirksomhet, ansettelse og hobby. Skatteetatens regler kan være diffuse.

  • Kan jeg bruke noe annet enn firmanavnet på fakturaen?

    Er det påkrevd å ha hele det registrerte navnet på enkeltpersonforetaket på fakturaen? Eller kan man bruke et markedsføringsnavn?

  • Krav til oppbevaring av fakturaer

    Alle salgsdokumenter skal oppbevares av de fleste firmaer*, både kjøper og selger, i minst fem år. Dette gjelder også elektroniske bilag. Dokumentene må oppbevares innenfor Norges grenser, og du må sikre dokumentene mot «ødeleggelse, tap og endring».

  • Innsigelse mot fakturaen

    Kunden min klager på fakturaen. Hva gjør jeg?

  • Fakturere på forskudd

    Forskuddsfakturering, før varen eller tjenesten er levert, er bare unntaksvis tillatt. Ved spesielle behov kan firmaet ditt søke om dispensasjon for å få lov til å fakturere på forskudd.

  • Hva må alle fakturaer inneholde?

    Staten stiller strenge krav til hvordan fakturaer, kontantfakturaer og andre salgsdokumenter skal se ut.

  • Vet du om kunden kommer til å betale fakturaen?

    Contas kundesupport har jevnlig kontakt med fortvilte firmaeiere som er blitt lurt av kunder som ikke betaler.

  • Dette er inkasso

    Hvis kundene dine ikke gjør opp for seg er løsningen å drive inn kravet ved hjelp av inkasso.

  • Hvordan krever jeg inn små restbeløp?

    Når du har sendt inkassovarsel med gebyr og renter hender det ofte at kunden finner frem originalfakturaen og betaler inn det opprinnelige beløpet. De sniker seg altså unna ekstrautgiftene. Hva bør du gjøre?

  • Regler for purring

    Du kan sende en purrefaktura så snart betalingsfristen går ut, men da kan du ikke legge til purregebyr. Helst venter du til det har gått 14 dager over fristen. Da har du rett til å legge på purregebyr og renter. Finansdepartementet fastsetter gebyr- og rentesatsene hvert halvår.

  • Fakturere samarbeidspartnere

    Slik unngår du skatteulempe ved større fellesinnkjøp.

  • Overgang til Conta Faktura fra et annet program

    Conta Faktura er ikke så verst sexy i forhold til en del andre på markedet. Så hva gjør du hvis du har lyst til å være utro mot ditt gamle fakturaprogram?

  • Faktura som dokumentasjon på andre inntekter

    Kan norske fakturaer brukes for å dokumentere inntekt fra utlandet? Og hvordan unngå problemer med påtvungne fakturasystemer som ikke er gyldige etter norsk lov?

  • Merverdiavgift og skatt på ubetalte fakturaer

    Dessverre er det slik at merverdiavgift du fakturerer må betales inn til staten selv om kunden ikke betaler. Omsetningen utløser også skatt av penger du ikke har. Her lærer du hvordan du får pengene tilbake.

  • Avskrive tap ved ubetalt faktura

    Hva gjør du når kunden ikke betaler noe som helst, går konkurs, eller unnlater å betale renter, gebyrer eller andre småsummer på en faktura?

  • Forskjellen på fritak og unntak fra MVA

    Det kan være vrient å forstå hvilke varer og tjenester som er unntatt MVA, og hvilke som er fritatt. Bøker, for eksempel, er fritatt for MVA.

  • Fakturere riktig MVA på bruktsalg

    Ved videresalg av brukte varer kan du velge å legge til merverdiavgift kun på avansen, altså på gevinsten du tar på toppen av innkjøpsprisen.

  • Merverdiavgift ved viderefakturering av utgifter

    Ved viderefakturering av utgifter for oppdragsgiveren skal du vanligvis legge til MVA på toppen, hvis firmaet ditt driver MVA-pliktig aktivitet.

  • Tilbakegående MVA-oppgjør

    Når du registrerer firmaet ditt i Merverdiavgiftregisteret kan du også få tilbakebetalt MVA på innkjøp som ble gjort inntil tre år tilbake i tid.

  • Etterfakturere merverdiavgift

    Du har sendt en faktura som gjør at omsetningen din har passert 50 000 kroner. Da blir firmaet MVA-pliktig hvis det selger MVA-belagte varer og tjenester, og du må sørge for at kunden etterbetaler MVA for hele fakturaen.

  • Registrering for merverdiavgift

    Her lærer du hvordan, og på hvilket tidspunkt, du skal melde firmaet inn i Merverdiavgiftsregisteret.

  • Automatiske innbetalinger med KID

    Automatiske innbetalinger med KID er en av flere muligheter du får ved å oppgradere til Conta Pluss.

  • Forskjellen på EHF-faktura og eFaktura

    Vi får mange henvendelser fra brukere som lurer på om EHF er det samme som eFaktura. Her forklarer vi forskjellen.

  • EHF: Hva er EHF-fakturaer og hvordan fungerer de?

    EHF står for «elektronisk handelsformat» og betyr digitale fakturaer som sendes fra et fakturaprogram til en mottaker, via et EU-verifisert knutepunkt. Målet er å spare tid, penger og miljøet.

  • Forskuddsfaktura og akonto-faktura

    Forskuddsfakturering er det samme som fakturering før jobben er påbegynt. Akonto betyr at du fakturerer et cirkabeløp underveis i oppdraget, og avregner på slutten av perioden, eller når oppdraget avsluttes.

  • Slik bør du fakturere kjøring med privatbil

    Du har hørt om kilometersatsen fra staten, ikke sant? Den er på drøye fire kroner kilometeren. Spørsmålet du må stille deg er: Ville rørleggeren din vært fornøyd med fire kroner?

  • Når må fakturaen sendes?

    Fakturaer skal sendes fortløpende til kundene dine. Her går vi gjennom reglene.

  • Fakturere utenlandske kunder

    Hovedspørsmålet når du skal sende fakturaer til utlandet er om du skal plusse på merverdiavgift eller ikke.

  • Slik ser kredittsjekkene ut

    Her kan du se hvordan en kredittsjekk ser ut både for bedrift og privatperson. Du kan også laste ned eksempler i PDF-format.

  • Gjenpartsbrev til privatpersoner

    Privatpersoner som blir kredittsjekket mottar et informasjonsbrev med varsel om at et firma har kredittsjekket dem. Dette er et lovkrav, og er nyttig bl.a. for å forhindre forsøk på ID-tyveri.

  • Hvor kommer kredittinformasjonen fra?

    Kredittsjekkene fra Conta Kredittsjekk bygges opp av data fra en rekke ulike kilder, blant annet løsøreregisterets oversikt over betalingsanmerkninger og informasjon fra inkassobyråer.

  • Slik bruker du informasjonen i en kredittsjekk

    Store mengder data fra mange kilder brukes for å utarbeide en kredittscore. Les mer om hvordan du tolker informasjonen du får fra Conta Kredittsjekk.

  • Når bør jeg kredittsjekke?

    Det er smart å sjekke nye kunder du vurderer å selge på kreditt til, eller inngå et varig samarbeid med. Kredittsjekken gir full oversikt over betalingsanmerkninger, blant mye annet.

  • Kom i gang med inkasso

    Dårlige betalere? Fra startskjermen på Conta Inkasso kan du starte og følge opp inkassosakene dine.

  • Faktura – startsiden

    Startsiden i Faktura gir deg et oversiktsbilde over fakturaene dine, beskjeder, invitasjoner og innbetalinger.

  • Leveringsadresse

    Alle som sender fakturaer til bedrifter plikter å oppgi en gyldig leveringsadresse og leveringsdato på fakturaen.

  • Kontantfaktura

    En kontantfaktura er en kvittering på at penger er mottatt for en vare/tjeneste.  Kontantfakturaer kan også være kvitteringer, kassalapper, o.l.

  • Fakturaeksempel

  • Slik bruker du en kreditnota

    Kreditnota er betegnelsen på et bilag som viser at du skylder en annen part penger, med andre ord en motsatt faktura.

  • Salgskontoer

    Når du oppretter en ny vare vil du bli spurt hvilken salgskonto salgene skal føres på. Valgene du får i nedtrekksmenyen er hentet fra næringsoppgaven. Dette er de kontoene Skatteetaten er interessert i å vite noe om.

  • Har du tekniske problemer?

    Hvis ikke alt fungerer som forventet i Conta-tjenestene, kan du først prøve å finne ut om problemet er lokalt på datamaskinen din.

  • Har du tekniske problemer?

    Hvis ikke alt fungerer som forventet i Conta-tjenestene, kan du først prøve å finne ut om problemet er lokalt på datamaskinen din.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.