Hva er en reskontro?

Kundereskontroene viser hva kundene skylder deg, og leverandørreskontroene viser hva du skylder leverandørene dine. Du er lovpålagt å ha reskontroer i regnskapet.

Ifølge bokføringsloven skal du kunne legge frem leverandør- og kundespesifikasjoner minst hver fjerde måned, altså en oversikt over hva du har kjøpt fra leverandører og solgt til kundene dine.

Det betyr i praksis at du må utarbeide rapporter som viser kjøp, salg og betalinger for hver leverandør og kunde.

Hva er en reskontro?

I regnskapet ditt har du to hovedkontoer for kunder og leverandører: 1500 kundefordring og 2400 leverandørgjeld. Disse skal ikke brukes i bokføring, men viser totalen av hva du har kjøpt og solgt.

Det er ikke enkelt å finne frem til tallene for individuelle kunder og leverandører i disse store kontoene. Derfor må du føre alle transaksjoner på underkontoer knyttet til spesifikke kunder og leverandører. 

Underkontoen har samme nummer som hovedkontoen, enten 1500 eller 2400, og som regel samme navn som kunden eller leverandøren.

Da ender du opp med det som kalles reskontroer, individuelle kontoer med oversikt over hver kunde og leverandør.

Du kan sette opp kundereskontroer i Conta Regnskap ved å gå til menyfanen KUNDER og trykke NY KUNDE, eller ved å gå til LEVERANDØRER og trykke NY LEVERANDØR. 

Du kan også opprette kunde og leverandørkontoer når du er i gang med å føre et bilag.

Se hvordan du fører mot kunder eller leverandører

Hvorfor føre på reskontroer?

Hvis du kun hadde brukt kontoene 1500 og 2400 hadde det fort blitt vanskelig å finne frem til spesifikke kjøp og salg.

I reskontroene dine brytes 1500 og 2400 opp i mindre rapporter, slik at du enkelt kan se hva som er betalt og hva som gjenstår å betale. Sporbart regnskap er et krav i bokføringsloven.

Det blir også lettere å oppdage feil i føringen fordi en kundereskontro vil ha minussaldo og en leverandøreskontro vil ha pluss:

Hvert salg skal føres som pluss på en kunde. Når kunden har betalt fører du det samme beløpet i minus, og kontoen ender opp i null. En minussaldo på kundereskontroen betyr at du har ført salget eller betalingen feil.

På samme måte skal det aldri være en plusssaldo på leverandøreskontroene: kjøpet føres som minus, og innbetalingen som pluss.

Med reskontroer kan du også sjekke at det du har ført stemmer med det kundene og leverandørene dine har i sitt regnskap. Det kalles å ta avstemming. Da sender du kunden eller leverandøren en oppsummering av reskontroen din. Den bør være lik deres versjon.

I Conta Regnskap finner du individuelle kundereskontroer under menyfanen KUNDER og deretter KUNDEKORT. Gå til LEVERANDØRER og DETALJER for å se individuelle leverandørreskontroer. 

Under menyfanen RAPPORTER finner du oppstillinger av alle reskontroene dine, her kan du sortere på åpne poster eller periode. En åpen post er en føring hvor salget eller kjøpet er registrert, men det ikke er betalt enda. Slik kan du til enhver tid se hva som er utestående.

Totalsummen viser hvor mye kundene dine skylder deg. Den skal alltid være i null eller i pluss. Leverandørreskontroene din skal alltid være i null eller i minus. Du kan også søke etter individuelle kunder og leverandører.

I de aldersfordelte reskontroene dine kan du se hvor mye penger som er skyldig basert på hvor lenge det er siden fakturaen forfalt.

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.