Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Ikke gå i disse 7 kontofellene

Kontoplanen er en liste over kontoer du kan føre inntekter og utgifter på. Ofte kan det være vanskelig å vite hvilken konto du skal bruke. Slik unngår du syv av de vanligste regnskapsfeilene.

Kvinne som arbeider på PC
Avatar
Hanne Mørch

Kontoplanen er en liste over kontoer du kan føre inntekter og utgifter på. Ofte kan det være vanskelig å vite hvilken konto du skal bruke. Slik unngår du syv av de vanligste regnskapsfeilene.

Vi fører på ulike regnskapskontoer for å vise hvor pengene kommer fra og hva de går til, og det endelige resultatet for bedriften. Men det er ofte vanskelig å vite hvilken konto som stemmer best med inntekten eller utgiften du skal føre.

Klar for å føre regnskap selv? Få full kontroll på regnskapsføringen med denne guiden.

Her er noen av de vanligste kontofellene for deg som skal føre regnskapet selv.

1. Du fører uttak av penger på feil måte

Uttak eller utbetalinger av penger skal føres på forskjellig måte for AS og ENK. I et ENK kan du i utgangspunktet ta ut penger fra firmaet når du vil, og føre det på konto 2060 Privat konto.

Hvis du har lagt ut for aksjeselskapet ditt og skal ta ut penger for å dekke det må du føre det som tilbakebetaling av penger selskapet skylder deg. Beløpet fører du som pluss på konto 2910 Gjeld til ansatte og minus på 1920 eller en annen bankkonto. 

Hvis du har flere eiere eller ansatte bør du sette opp flere 29 kontoer, for eksempel 2910 gjeld til Ola Nordmann og 2911 gjeld til Kari Nordmann. 

I alle andre tilfeller må beløpet enten føres som

  • utbytte, altså pluss på konto 2800 og minus på bankkontoen det er betalt fra, på betalingsdatoen
  • lønn, som bør kjøres gjennom et lønnssystem, og føres på de kontoene som blir oppgitt i lønnssystemet

2. Du fører lønn kun på konto 5000

Når du skal føre lønn, er det ikke så enkelt som å føre totalbeløpet som en kostnad på konto 5000 Lønn til ansatte og det samme beløpet som en utbetaling. 

Du må dele utbetalingen opp i lønn, arbeidsgiveravgift, skatt, feriepenger osv. Kostnadene skal føres som pluss på kontoklasse 5 Personalkostnader. Det som skal betales skal føres som minus på en gjeldskonto: 2600 for skattetrekk, 2770 for arbeidsgiveravgift og 2930 for nettolønn. 

Det vil si at lønn føres slik:

Pluss på konto 5000 Lønn til ansatte, siden dette er en kostnad for bedriften din

minus på 29-kontoer, siden dette er kortsiktig gjeld

Når lønnen er utbetalt fører du:

Samme beløpet i pluss på 29-kontoene, 

og minus på 1920 eller en annen bankkonto det ble betalt fra

For å få de individuelle tallene du skal føre bør du kjøre lønn i et lønnssystem. Slik bokfører du lønn.

3. Du bruker 1900 til noe annet enn kontantkasse

Konto 1900 skal kun brukes når bedriften din har en kontantkasse. I andre tilfeller, for eksempel, når noen har brukt egne penger for å kjøpe noe til firmaet skal det føres som forskudd til den som har fått pengene.

Det skal du føre som:

+ på 1575 Mellomregning aksjonær/deltakere

– på 2910 Gjeld til eiere

Det er lurt å ha en gjeldskonto per person, slik at du holder orden på hvem som har fått eller skal ha igjen penger.

I et enkeltpersonforetak skal det føres på 2060 Privat konto, som du bruker for alle uttak du gjør.

4. Du fører varekostnader på feil konto

Ulike bedrifter vil ha forskjellige definisjoner for hva som skal føres på kontoklasse 4 Varekostnader. Du skal føre på disse kontoene når det du kjøper brukes til å lage varer eller utføre tjenester.

Det vil si at hvis du, for eksempel, driver et malerfirma og kjøper inn maling som du skal bruke på oppdrag for andre må det føres på en 40-konto. Hvis du derimot kjøper inn maling for å pusse opp dine egne kontorlokaler skal du føre det på kontogruppe 63 Kostnad lokaler.

For å finne riktige kontoer for innkjøpene dine må du identifisere hva som er varekostnad for akkurat din bedrift. 

For eksempel, vil et bilverksted som kjøper inn deler til firmabilen føre det på konto 7021 — Vedlikehold transportmiddel 1, mens deler til reparasjon av andres biler er en varekostnad som føres på kontogruppe 40.

5. Du skiller ikke mellom representasjon og interne møter

Interne møter og møter med kunder skal ikke føres på samme konto. 

Representasjon er en fellesbetegnelse på alle utgifter som går til sikre og bevare kundeforhold, som for eksempel når du tar med en kunde på middag eller et arrangement.

Slike kostnader skal føres på 7350 Representasjon, fradragsberettighet når det dreier seg om: 

  • mat og drikke på jobben, eller 
  • servering på utested opp til et 468 kroner per person, uten brennevin

Alle andre kostnader skal du føre på konto 7360 Representasjon, ikke fradragsberettiget.

Interne møter skal ikke føres på disse kontoene, men i stedet føres på riktig konto under kontoklasse 5 Personalkostnader.

6. Du fører kjøp av datamaskin på feil konto

Det er mange som fører kjøp av datamaskin på konto 68 Kontorkostnad, trykksak o.l. Denne kontogruppen skal kun brukes for kontorutstyr, det vil si utstyr du skal bruke til administrative oppgaver

Her må du skille mellom varene eller tjenestene du leverer og kontorarbeidet ditt. Hvis du bruker datamaskinen til å utføre arbeid for en kunde er det ikke en kontorkostnad, men heller et verktøy som brukes i driften.

Slike verktøy skal føres på kontogruppe 65 Verktøy, inventar og driftsmaterialer som ikke skal aktiveres, mer spesifikt konto 6551 Datautstyr.

7. Du fører ikke nettbaserte tjenester der de hører hjemme

Mange fører slike tjenester på 6790 Annen fremmed tjeneste. For å ha et mest mulig korrekt regnskap bør du dele disse kostnadene opp i hva det dreier seg om.

Kostnad for tjenester som du bruker i driften, for eksempel om du bruker en nettbutikkløsning for å selge varer eller et analyseverktøy som markedsføringskonsulent, skal føres på 65 Verktøy, inventar og driftsmateriale som ikke skal aktiveres.

Hvis du har nettjenester som du bruker til kontorarbeidet, for eksempel hvis du skriver avtaler i Word eller bruker Excel til å lage budsjetter, skal det føres på kontogruppe 68 Kontorkostnad, trykksak o.l.

Annonsering via Facebook og Google sine løsninger bør føres på 7321 Reklame kjøpt fra utenlandske selskap. Da må du opprette og bruke enten MVA-kode 86 (fradragsberettiget) eller 87 (ikke fradragsberettiget). Det avhenger av hva du selger.  

I Conta sitt regnskapsprogram får du opp en velkomstveiviser første gang du logger inn. Ved å svare på spørsmålene der oppretter programmet kontoene du trenger for å føre regnskapet ditt. Det gjør kontoplanen din mer oversiktlig.

Hvis du trenger å gjøre endringer i kontoplanen din kan du gå til menyfanen INSTILLINGER og deretter REGNSKAP. Der kan du endre på svarene du oppga i velkomstveiviseren. 

Gå til KONTOPLAN og kryss av for å se alle tilgjengelige kontoer. Vi anbefaler at du kun aktiverer kontoer som er nødvendige for regnskapet ditt.

Trykk på DETALJER ved siden av en konto for å se en beskrivelse av hva den skal brukes til. Du kan også tilpasse navnet og kontobeskrivelsen, slik at det blir lettere for deg å føre bilag. 

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 48
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 51551
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-10-23 07:28:53
            [post_date_gmt] => 2020-10-23 06:28:53
            [post_content] => 

Bokettersyn er en kontroll av regnskapet til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt, gjort av Skatteetaten. 

Hvis du driver din egen bedrift, er sannsynligheten stor for at du vil oppleve at Skatteetaten ber om bokettersyn. Da må du legge frem regnskapet ditt, slik at de kan kontrollere at alt er riktig og i henhold til lovene. 

Tidligere var det vanlig at Skatteetaten sjekket regnskapet til bedrifter i gjennomsnitt hvert sjuende år, men de siste årene har det blitt vanlig å ha mindre kontroller av for eksempel merverdiavgift oftere. I denne artikkelen går vi nærmere inn på hva som sjekkes i et bokettersyn, hvordan prosessen foregår og hva konsekvensene kan være dersom kontrollørene finner avvik. 

Les også: Hva er forskjellen på regnskapsplikt og bokføringsplikt

Slik fungerer bokettersyn

Når firmaet ditt får beskjed om bokettersyn, vil du først få en melding i Altinn. Mest sannsynlig vil kontrolløren (eller bokettersynrevisoren, som det også kalles) din be deg om å svare på spørsmål og levere dokumenter innen en gitt frist. 

Hensikten er å sjekke at bedriften betaler nok MVA, skatt, lønner de ansatte og ellers følger regnskapsloven på riktig måte

Hvis kontrolløren finner avvik eller trenger å undersøke mer, tar han eller hun kontakt for å stille flere spørsmål, få tilsendt flere dokumenter eller avtale et møte for å gjennomgå regnskapet ditt nøyere. Dette kalles et utvidet bokettersyn. Noen ganger vil kontrolløren da komme til kontoret eller stedet bedriften holder til for å utføre en utvidet kontroll. 

Les også: Alt du trenger å vite om å føre regnskap

Hva sjekkes i et bokettersyn?

Hva som sjekkes i et bokettersyn varierer. Noen ganger kontrolleres hele regnskapet, andre ganger bare noen poster. Som regel blir du bedt om å sende dokumentasjon som går ett til tre år tilbake i tid.

Når du skal ha bokettersyn, blir du som regel bedt om å sende en SAF-T-fil. SAF-T er en samling av flere regnskapsdata, og inneholder blant annet

I tillegg kan du bli bedt om å legge ved noen inngående fakturaer og kontoutskrift fra banken.

Når du fører regnskap i Conta tar det bare noen få sekunder å få ut en fullstendig SAF-T-rapport. Gå til RAPPORTER > TIL SKATTEETATEN > SAF-T og klikk LAST NED EKSPORTFILEN når du har valgt perioden du ønsker. Easy peasy. 

Les mer om SAF-T.

Hva er utvidet bokettersyn?

Hvis kontrolløren til Skatteetaten finner tegn på at bedriften din har gjort noe feil eller brutt loven, kan de sette igang et utvidet bokettersyn. Som regel blir du da varslet og avtaler et møte med kontrollør. I noen tilfeller, for eksempel hvis noen har meldt inn om ulovlige forhold og det er fare for at bevis kan bli ødelagt, vil kontrolløren møte uanmeldt opp på kontoret eller stedet der bedriften holder til. 

Bedriften din kan også bli tatt ut i en stikkprøve og dermed måtte gjennomføre utvidet bokettersyn. Noen ganger hender det også at Skatteetaten har en bransjekontroll der de sjekker forholdene i en bestemt bransje. Da kan du også bli tatt ut til utvidet bokettersyn uten at det er mistanke om at bedriften har gjort noe ulovlig. 

I et utvidet bokettersyn vil altså kontrolløren komme fysisk på besøk til bedriften din for å gå gjennom regnskapet ditt. De kan også be om dokumentasjon så langt som ti år tilbake i tid. 

Firmaer med ansatte kan få arbeidsgiverkontroll

Arbeidsgiverkontroll er også en variant av utvidet bokettersyn, men den blir utført av det lokale Kemnerkontoret ditt. 

Arbeidsgiverkontrollen kan gå ti år tilbake i tid og vil gjerne sjekke at 

Rettigheter og plikter ved bokettersyn

Det finnes selvsagt en hel del regler både for kontrolløren og bedriften som blir kontrollert. Før, under eller etter kontrollen skal kontrolløren fra Skatteetaten nemlig

Representanten for bedriften plikter å legge fram alle dokumenter og opplysninger som kan ha betydning for kontrollen. Bedriften skal også gi tilgang og disposisjon til utstyr og programvare som er knyttet til regnskapssystemet og regnskapsmaterialet. 

Merk at det er straffbart å prøve å hindre kontrollen eller ikke legge fram dokumentene kontrolløren ber om. Det gjelder også å ikke svare på meldingen fra Skatteetaten når du får beskjed om bokettersyn. 

Du har lov til å klage på kontrollen. Klagen gis skriftlig eller muntlig til Kemnerkontoret innen 3 virkedager. De bestemmer om klagen tas videre til behandling i Skatteetaten. 

Hva skjer hvis kontrolløren finner feil eller mangler under bokettersynet?

Alvorlighetsgraden på straffen varierer selvsagt også etter alvorlighetsgraden ved funnet. I mange tilfeller blir bedriften pålagt å etterbetale skatter eller avgifter, betale straffeskatt eller dagbøter. 

Selv om bokettersyn er en kontroll av virksomheten, kan de ved noen tilfeller gå over til å gjelde daglig leder eller andre som privatperson også. I et enkeltpersonforetak er det for eksempel ikke et skille mellom bedriftens og privatpersonens økonomi, og da kan selvsagt dagbøter eller andre betalingskrav gå hardt utover privatøkonomien din. 

Bokettersyn kan også gå utover privatpersoner hvis det er blitt gjort noe straffbart. Det hele kan nemlig ende med både bøter og fengselsstraff til styre eller daglig leder, hvis det er ille nok. Det gjelder også hvis noen andre i bedriften for eksempel har unndratt penger til seg selv. 

Tips til bokettersyn

Bokettersyn høres kanskje skummelt ut, men så lenge du har alt på stell, er det ikke noe problem! 

Vårt aller beste tips er å ta tak i det med det samme du får en melding om bokettersyn i Altinn og levere det du skal. Mange havner i trøbbel fordi de ikke svarer, og det kan også gjøre at kontrollen blir utvidet. Det er gjort på 1-2-3 å ta ut en SAF-T-rapport i Conta, så da er det egentlig ingen grunn til å utsette det. 

Det tar oss til neste tips: Før regnskapet til bedriften i et regnskapssystem fra starten av. Det er verken ulovlig eller umulig å føre regnskap i et regneark, men det gjør det mye mer tungvint for deg når Skatteetaten vil ha bokettersyn. 

I et regnskapsprogram har du alle bokføringer, bilag og rapporter samlet på samme sted, noe som gjør det enkelt å samle sammen dokumentene de ber om. Du får jo faktisk alle dokumentene de vanligvis etterspør i SAF-T-rapporten som du enkelt kan laste ned! 

Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis

[post_title] => Hva er bokettersyn? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-bokettersyn [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-forskjellen-pa-bokforingsplikt-og-regnskapsplikt/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/lov-og-rett/slik-tolker-og-folger-du-regnskapsloven/ https://hjelp.conta.no/regnskap/rapporter-regnskap/eksportere-data-fra-regnskapet-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ [post_modified] => 2020-10-23 09:01:18 [post_modified_gmt] => 2020-10-23 08:01:18 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51551 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 51196 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-10-05 12:19:39 [post_date_gmt] => 2020-10-05 11:19:39 [post_content] =>

Kvitteringer er noe de fleste av oss er vant med å motta når vi handler en vare eller tjeneste. Men hva betyr alt som står på kvitteringen, hvilke krav stilles og hvordan skal du føre den i regnskapet? Det kan du lese mer her.

Kjøper du en vare i en butikk eller er ute å spiser på restaurant, mottar du en kvittering etter at du har betalt. Handler du på nett mottar du også en kvittering eller en faktura for kjøpet ditt. Er innkjøpet gjort til bedriften regnes kvitteringen som dokumentasjonen for kjøpet ditt og du bruker den når du fører regnskap. 

La oss se nærmere på krav for kvitteringer og hvordan du fører dem i regnskapet ditt. 

Hva er en gyldig kvittering? 

Det finnes en rekke krav for at en kvittering skal være gyldig. Det skal blant annet stå hva som er kjøpt og hvem som har solgt varen, hvordan varen er betalt for, dato for kjøpet, organisasjonsnummer til selger og et kvitteringsnummer slik at transaksjonen er sporbar i et kassessytem.

På kjøp av varer for videresalg, for drivstoff i transportbransjen og for kontantkjøp på over 40 000 kroner er det krav om at også kjøper sitt navn og bedriftsnavn er på kvitteringen. Bruker du kontanter på kjøp mellom 1000 og 40 000 kroner, så skal selger skrive navnet ditt og navnet til bedriften på kvitteringen, og deretter stemple og signere den. 

En gyldig kvittering er viktig for både deg som skal føre regnskap etter du har kjøpt noe, men også for deg som gir ut salgskvitteringer når du selger en vare eller en tjeneste. 

Hvordan bokfører jeg en kvittering? 

Har du mottatt en kvittering for et kjøp av en vare eller tjeneste, skal dette bokføres i regnskapet ditt. Du bokfører kvitteringer som et vanlig kjøp og legger den ved som dokumentasjon i bilaget. 

Det kan være lurt å ta bilde av kvitteringen med en gang du mottar den. Bruker du en app tilknyttet regnskapssystemet ditt er den klar til bokføring. Du må også velge hvilken kostnad det er og om det er betalt med firmakort eller privatkort. 

Du må som regel også skrive på kvitteringen hvorfor du har kjøpt varen eller tjenesten for å få skattefradrag fra kjøpet. Har du for eksempel en kvittering fra en jobblunsj, skriver du jobblunsj eller kundelunsj på kvitteringen. 

Se hvordan du bokfører en kvittering i Conta her

Trenger du et regnskapsprogram hvor du kan føre kostnadene dine? Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis i 30 dager.

Og du, med Conta sin kvitteringsapp kan du skanne inn kvitteringene dine rett inn i regnskapet mens du er på farta! Enklere blir det ikke.

https://www.youtube.com/watch?v=NRIj_AL4GjI&feature=emb_title

Hvordan lager jeg en kvittering for bedriften jeg jobber i?

Skal du drive en butikk eller restaurant er du blant dem som er pliktig til å ha salgskvitteringer. Vanligvis vil et lovlig kassesystem være innstilt slik at du får de riktige opplysningene når du setter det opp for bedriften din. Men det er lurt å dobbeltsjekke at du oppfyller alle kravene for kvittering.

Har du en butikk som også sender varer fra en nettbutikk, skal du sende med en faktura eller salgskvittering på kjøpet.

Les mer om hvordan du oppretter en faktura i Conta.

For deg som selger vil dette bokføres som salg, og deg som kjøper vil det bokføres som kjøp. Kvittering eller fakturaer bilagene du legger ved som dokumentasjon for transaksjonen. 

Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis [post_title] => Hva er en kvittering? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-en-kvittering [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/krav-til-dokumentasjon/ [post_modified] => 2020-10-05 12:19:40 [post_modified_gmt] => 2020-10-05 11:19:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51196 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 50584 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-07-23 11:41:48 [post_date_gmt] => 2020-07-23 10:41:48 [post_content] =>

Det finnes noen triks som gjør det enklere å huske hvilken inntektskonto du skal bokføre forskjellige typer inntekt på. Et av dem er å sjekke MVA-satsen på fakturaen. 

Noe av det mange synes er det vanskeligste med å føre regnskapet selv, er å finne ut hvilken regnskapskonto de skal bokføre de forskjellige inntektene og kostnadene på. I denne artikkelen skal vi fortelle mer om hva inntekt er for noe og hvordan du enkelt kan finne ut hvilken konto de forskjellige inntektstypene skal føres på.

Trenger du et enkelt regnskapsprogram til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt? Conta tilbyr tjenester for fakturering, regnskapsføring og tilbud og ordre i ett og samme system - slik får du full oversikt over alt som skjer i bedriften din. Registrer deg og prøv Conta sitt faktura- og regnskapsprogram gratis i 30 dager

LES OGSÅ: Dette er hva du må vite for å føre ditt eget regnskap

Hva er regnskapskontoer?

Regnskapskontoene hjelper deg med å ha system på bilagene i regnskapet ditt. I Norge følger vi kontoplanen i SAF-T-standarden

Kontoene består av åtte kontoklasser som avgjør hvilke transaksjoner som skal bokføres hvor. De fire hovedgruppene er eiendelskontoer, gjeldskontoer, inntektskontoer og kostnadskontoer

Kontonummer 3200 har for eksempel kontoklasse 3 (første siffer), kontogruppe 32 (første og andre siffer) og kontokode 00 (to siste sifre). Kontoklassen viser at det er en inntektskonto, kontogruppen forteller at det er en konto for omsetning unntatt MVA. Hvis du selger flere varer eller tjenester som er unntatt MVA, kan du dele dem opp og presisere det i kontokoden ved å lage kontoer som heter 3201, 3202 osv.

Les mer om hvordan kontoer fungerer eller last ned en PDF med oversikt over alle kontoklassene

All inntekt til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt bokføres på en konto som begynner på 3, altså en inntektskonto. Nå skal vi se nærmere på hvordan du finner ut hva som er riktig inntektskonto for det du skal bokføre.

Hva er inntekt?

Definisjonen på inntekt er enkelt og greit inntjening av penger. Det kan være penger du tjener ved å selge varer eller tjenester, men også renter på bankinnskudd, salg av aksjer og obligasjoner eller lignende.

Et annet begrep for inntekt er omsetning. Forskjellen på inntekt om omsetning er at inntekt alltid er trekt fra merverdiavgiften. Når det er snakk om omsetning, kan det være snakk om inntjente penger både inkludert og ekskludert MVA. Tilskudd fra Innovasjon Norge eller andre støtteordninger er en inntekt, men ikke en omsetning du betaler MVA for. Tilskuddet skal derfor bokføres på en inntektskonto i regnskapet, men ikke være med i MVA-meldingen

Når du fører regnskapet ditt i Conta, skiller systemet automatisk merverdiavgiften fra inntekten slik at du slipper å tenke på det når du bokfører. Det sparer deg mye tid og arbeid!

Noen forveksler også inntekt og innbetaling. Enkelt forklart, er innbetaling det du registrerer i regnskapet når du faktisk får betalt. Inntekt og innbetaling kan derfor være samme beløp registrert på samme dato, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. Slik registrerer du inntekt og betaling i Conta

Hva er MVA?

Hvilken MVA-sats varen eller tjenesten har, kan hjelpe deg med å finne riktig konto for inntekten i regnskapet.

MVA eller merverdiavgift ble tidligere kalt moms og er en slags skatt du som næringsdrivende samler inn for staten når du selger varer og tjenester. Vi skiller gjerne mellom lav MVA-sats, høy MVA-sats, unntatt MVA og fritatt MVA. 

Den lave satsen er 12 prosent (endret til 6 prosent under koronapandemien i 2020) og den høye er 25 prosent. Dette er de mest vanlige, men det finnes også andre satser for spesielle varer eller tjenester. Et eksempel er salg av rå fisk, som har en MVA-sats på 11,11 prosent. 

Både varer og tjenester som er unntatt og de som er fritatt fra merverdiavgift skal faktureres med 0 prosent MVA. Det er likevel viktig at du skiller mellom disse i regnskapet ditt. 

Når firmaet ditt er unntatt merverdiavgiftsloven, skal du ikke være registrert i Merverdiavgiftsregisteret, og du får heller ikke fradrag på MVA du betaler ved kjøp av varer og tjenester til virksomheten din. Eksempler på bransjer som er unntatt MVA er helsetjenester, undervisning og kultur. 

Selger du derimot tjenester eller varer som er fritatt MVA, skal du fortsatt være registrert i Merverdiavgiftsregisteret og kan få fradrag for MVA på ting du kjøper til bedriften. Bøker, pressen og salg av bruktbil er eksempler på varer og tjenester som er fritatt for MVA. 

Les mer om forskjellen på unntak og fritak av MVA

Du kan bruke MVA-kodene for å finne ut hvilken sats du skal bruke. Noen MVA-koder har samme sats, så hvis du er usikker, anbefaler vi å spørre en regnskapsfører

Finn riktig inntektskonto ved hjelp av MVA-satsen

Når du vet MVA-satsen til varen eller tjenesten du har solgt, kan du enkelt bruke tabellen under til å finne ut hvilken konto du skal bokføre inntekten på:

MVA-kodene er nemlig knyttet til bestemte kontoer i regnskapet gjennom SAF-T-standarden. Har du dermed sendt en faktura med 12 prosent MVA, vet du at inntekten skal bokføres på konto 3030 fordi det er den eneste kontoen for inntekter med lav MVA. 

Du kan laste ned oversikten over inntektskontoene slik at du har den tilgjengelig når du fører regnskap. 

Når du fører regnskap i Conta vil systemet automatisk finne riktig konto for deg, basert på MVA-satsen på fakturaen. Dette er en del av jobben med å gjøre regnskapsprogrammet enda smartere og enda enklere for deg å bruke. Spar tid med regnskap fra Conta - prøv det gratis i 30 dager.

[post_title] => Slik velger du riktig inntektskonto når du fører regnskap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => slik-velger-du-riktig-inntektskonto-nar-du-forer-regnskap [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-finner-du-kontoene-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-eiendelskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-gjeldskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-09-15 13:43:26 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 12:43:26 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50584 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.