Ikke gå i disse 7 kontofellene

Kvinne som arbeider på PC
Hanne Mørch

Kontoplanen er en liste over kontoer du kan føre inntekter og utgifter på. Ofte kan det være vanskelig å vite hvilken konto du skal bruke. Slik unngår du syv av de vanligste regnskapsfeilene.

Vi fører på ulike regnskapskontoer for å vise hvor pengene kommer fra og hva de går til, og det endelige resultatet for bedriften. Men det er ofte vanskelig å vite hvilken konto som stemmer best med inntekten eller utgiften du skal føre.

Her er noen av de vanligste kontofellene for deg som skal føre regnskapet selv.

1. Du fører uttak av penger på feil måte

Uttak eller utbetalinger av penger skal føres på forskjellig måte for AS og ENK. I et ENK kan du i utgangspunktet ta ut penger fra firmaet når du vil, og føre det på konto 2060 Privat konto.

Hvis du har lagt ut for aksjeselskapet ditt og skal ta ut penger for å dekke det må du føre det som tilbakebetaling av penger selskapet skylder deg. Beløpet fører du som pluss på konto 2910 Gjeld til ansatte og minus på 1920 eller en annen bankkonto. 

Hvis du har flere eiere eller ansatte bør du sette opp flere 29 kontoer, for eksempel 2910 gjeld til Ola Nordmann og 2911 gjeld til Kari Nordmann. 

I alle andre tilfeller må beløpet enten føres som

  • utbytte, altså pluss på konto 2800 og minus på bankkontoen det er betalt fra, på betalingsdatoen
  • lønn, som bør kjøres gjennom et lønnssystem, og føres på de kontoene som blir oppgitt i lønnssystemet

2. Du fører lønn kun på konto 5000

Når du skal føre lønn, er det ikke så enkelt som å føre totalbeløpet som en kostnad på konto 5000 Lønn til ansatte og det samme beløpet som en utbetaling. 

Du må dele utbetalingen opp i lønn, arbeidsgiveravgift, skatt, feriepenger osv. Kostnadene skal føres som pluss på kontoklasse 5 Personalkostnader. Det som skal betales skal føres som minus på en gjeldskonto: 2600 for skattetrekk, 2770 for arbeidsgiveravgift og 2930 for nettolønn. 

Det vil si at lønn føres slik:

Pluss på konto 5000 Lønn til ansatte, siden dette er en kostnad for bedriften din

minus på 29-kontoer, siden dette er kortsiktig gjeld

Når lønnen er utbetalt fører du:

Samme beløpet i pluss på 29-kontoene, 

og minus på 1920 eller en annen bankkonto det ble betalt fra

For å få de individuelle tallene du skal føre bør du kjøre lønn i et lønnssystem. Slik bokfører du lønn.

3. Du bruker 1900 til noe annet enn kontantkasse

Konto 1900 skal kun brukes når bedriften din har en kontantkasse. I andre tilfeller, for eksempel, når noen har brukt egne penger for å kjøpe noe til firmaet skal det føres som forskudd til den som har fått pengene.

Det skal du føre som:

+ på 1575 Mellomregning aksjonær/deltakere

– på 2910 Gjeld til eiere

Det er lurt å ha en gjeldskonto per person, slik at du holder orden på hvem som har fått eller skal ha igjen penger.

I et enkeltpersonforetak skal det føres på 2060 Privat konto, som du bruker for alle uttak du gjør.

4. Du fører varekostnader på feil konto

Ulike bedrifter vil ha forskjellige definisjoner for hva som skal føres på kontoklasse 4 Varekostnader. Du skal føre på disse kontoene når det du kjøper brukes til å lage varer eller utføre tjenester.

Det vil si at hvis du, for eksempel, driver et malerfirma og kjøper inn maling som du skal bruke på oppdrag for andre må det føres på en 40-konto. Hvis du derimot kjøper inn maling for å pusse opp dine egne kontorlokaler skal du føre det på kontogruppe 63 Kostnad lokaler.

For å finne riktige kontoer for innkjøpene dine må du identifisere hva som er varekostnad for akkurat din bedrift. 

For eksempel, vil et bilverksted som kjøper inn deler til firmabilen føre det på konto 7021 — Vedlikehold transportmiddel 1, mens deler til reparasjon av andres biler er en varekostnad som føres på kontogruppe 40.

5. Du skiller ikke mellom representasjon og interne møter

Interne møter og møter med kunder skal ikke føres på samme konto. 

Representasjon er en fellesbetegnelse på alle utgifter som går til sikre og bevare kundeforhold, som for eksempel når du tar med en kunde på middag eller et arrangement.

Slike kostnader skal føres på 7350 Representasjon, fradragsberettighet når det dreier seg om: 

  • mat og drikke på jobben, eller 
  • servering på utested opp til et 468 kroner per person, uten brennevin

Alle andre kostnader skal du føre på konto 7360 Representasjon, ikke fradragsberettiget.

Interne møter skal ikke føres på disse kontoene, men i stedet føres på riktig konto under kontoklasse 5 Personalkostnader.

6. Du fører kjøp av datamaskin på feil konto

Det er mange som fører kjøp av datamaskin på konto 68 Kontorkostnad, trykksak o.l. Denne kontogruppen skal kun brukes for kontorutstyr, det vil si utstyr du skal bruke til administrative oppgaver

Her må du skille mellom varene eller tjenestene du leverer og kontorarbeidet ditt. Hvis du bruker datamaskinen til å utføre arbeid for en kunde er det ikke en kontorkostnad, men heller et verktøy som brukes i driften.

Slike verktøy skal føres på kontogruppe 65 Verktøy, inventar og driftsmaterialer som ikke skal aktiveres, mer spesifikt konto 6551 Datautstyr.

7. Du fører ikke nettbaserte tjenester der de hører hjemme

Mange fører slike tjenester på 6790 Annen fremmed tjeneste. For å ha et mest mulig korrekt regnskap bør du dele disse kostnadene opp i hva det dreier seg om.

Kostnad for tjenester som du bruker i driften, for eksempel om du bruker en nettbutikkløsning for å selge varer eller et analyseverktøy som markedsføringskonsulent, skal føres på 65 Verktøy, inventar og driftsmateriale som ikke skal aktiveres.

Hvis du har nettjenester som du bruker til kontorarbeidet, for eksempel hvis du skriver avtaler i Word eller bruker Excel til å lage budsjetter, skal det føres på kontogruppe 68 Kontorkostnad, trykksak o.l.

Annonsering via Facebook og Google sine løsninger bør føres på 7321 Reklame kjøpt fra utenlandske selskap. Da må du opprette og bruke enten momskode 86 (fradragsberettiget) eller 87 (ikke fradragsberettiget). Det avhenger av hva du selger.  

I Conta sitt regnskapsprogram får du opp en velkomstveiviser første gang du logger inn. Ved å svare på spørsmålene der oppretter programmet kontoene du trenger for å føre regnskapet ditt. Det gjør kontoplanen din mer oversiktlig.

Hvis du trenger å gjøre endringer i kontoplanen din kan du gå til menyfanen INSTILLINGER og deretter REGNSKAP. Der kan du endre på svarene du oppga i velkomstveiviseren. 

Gå til KONTOPLAN og kryss av for å se alle tilgjengelige kontoer. Vi anbefaler at du kun aktiverer kontoer som er nødvendige for regnskapet ditt.

Trykk på DETALJER ved siden av en konto for å se en beskrivelse av hva den skal brukes til. Du kan også tilpasse navnet og kontobeskrivelsen, slik at det blir lettere for deg å føre bilag. 

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 32
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 49278
            [post_author] => 69
            [post_date] => 2020-01-22 10:25:42
            [post_date_gmt] => 2020-01-22 09:25:42
            [post_content] => 

Når bedriften din kjøper noe dyrt og langvarig skal det føres som en eiendel i regnskapet, ikke som en kostnad. Avskrivning er å redusere verdien på eiendelen etter hvert som den blir eldre.

Regelen er at hvis du kjøper noe som koster mer enn 15 000 kroner og som myndighetene forventer at du skal ha i mer enn tre år, må du føre det som en eiendel. Det kan gjelde, for eksempel, kjøp av kamera, firmabil, 3D-printer, traktor eller anleggsmaskin. 

Det føres slik fordi det gir et mer korrekt bilde av hva bedriften din faktisk eier.

Det er to grunner til at vi må avskrive: For at regnskapet skal fortsette å være nøyaktig må det oppdateres etter hvert som eiendeler mister verdi. 

Avskrivning er også nødvendig for at skatt og fradrag skal stemme. Hvis du fører store innkjøp som en kostnad får du skattefradrag på hele beløpet det året du kjøper varen, selv om du bruker den i flere år fremover. Det blir feil. 

Men du skal selvfølgelig fortsatt ha skattefradrag; Med avskrivning får du fradraget fordelt på antall år eiendelen er forventet å vare.

Regnskapsprogrammet til Conta gir deg alt du trenger for å gjøre jobben selv. Slik ordner du avskrivning i Conta.

Ikke lyst til å gjøre det selv? Du kan også finne en autorisert regnskapsfører som kan hjelpe deg med hele eller deler av jobben.

Hvor mye skal du avskrive med?

Det finnes to typer avskrivning. 

Hvis du driver ENK (og ikke har regnskapsplikt) holder det at du leverer Næringsoppgave 1 eller Næringsrapport skatt. Det anbefaler vi å gjøre hvis du har muligheten til det, fordi det er mye mindre arbeid for deg. Der må du bruke det som kalles saldoavskriving.

Alle aksjeselskap må levere Næringsoppgave 2 og årsregnskap hvert år. De må bruke saldoavskrivning når de leverer næringsoppgaven, men kan velge å bruke lineær avskrivning i årsregnskapet.

Saldoavskrivning: Saldoavskrivning vil si å avskrive eiendelen med en fast prosentsats hvert år. Myndighetene har gitt forskjellige eiendeler forskjellige satser. 

Personbiler skal, for eksempel, avskrives med 20 prosent hvert år. Hvis du har en firmabil til 200 000 kroner vil det si at du får skattefradrag på 40 000 kroner det første året. 

Første år: 200 000 kroner - 20 prosent = 160 000 kroner

Andre år: 160 000 kroner - 20 prosent = 128 000 kroner

Tredje år: 128 000 kroner - 20 prosent = 102 400 kroner osv.

Det finnes ti ulike satser. Se avskrivningssatsene på Skatteetaten.no.

Du skal bruke samme saldo første året, uavhengig av når på året du faktisk kjøpte eiendelen. Det har ikke noe å si om du kjøpte personbilen i eksempelet over i januar eller i desember, du får fortsatt 40 000 kroner i fradrag i år.

Når du bruker saldoavskrivning må du levere skjemaet «RF-1084 Avskrivning» (ofte kalt saldoskjema) sammen med næringsoppgaven. Der beregner du årets avskrivning, og ser hvilke skattefradrag du har krav på i år. 

Hvis du leverer Næringsrapport Skatt er RF-1084 automatisk inkludert.

Lineær avskrivning: Lineær avskrivning vil si å avskrive eiendelen med et fast beløp i året. Det er eiendelens verdi delt på antall år den skal vare. 

Du må selv bestemme hva som er reell levetid for eiendelen. Hvis du kjøper en personbil til 200 000 kroner, som du regner med skal vare i ti år, får du 20 000 kroner i fradrag i årsregnskapet hvert år.

Det er mange AS som velger å bruke lineær avskrivning i årsregnskapet fordi de da kan avskrive basert på den faktiske verdien til gjenstanden, slik at årsregnskapet viser så ekte verdier som mulig. Hvis en gjenstand varer i ti år så kan saldoavskrivning gi feil bilde av verdien.

Selv om du driver et ENK som ikke er regnskapspliktig kan du fortsatt velge å bruke lineær avskrivning, men da må du levere Næringsoppgave 2 og lage årsregnskap, slik som et AS.

Slik gjør du når du fører regnskap

Først må du bokføre gjenstanden som en eiendel, da skal den føres mot en balansekonto i gruppe 1, og ikke mot en kostnadskonto

Hvis du kjøper personbilen nevnt over, føres kjøpet som:

+ 200 000 kroner på konto «1230 Personbiler»

- 200 000 kroner på konto «2400 Bruktbilselgeren AS»

Når du betaler fører du det som: 

+ 200 000 kroner på konto «2400 Bruktbilselgeren AS»

- 200 000 kroner på konto «1920 Bankkonto»

Mange velger årlig avskrivning, da gjøres det ved årsavslutningen, altså når du gjør alt klart for å levere skattemelding (selvangivelse), næringsoppgave og eventuelt årsregnskap. Da bruker du 31.12. som datoen.

Avskrivning føres med dato 31.12.2019: 

+ 40 000 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

- 40 000 kroner på konto «1230 Personbiler»

Det er fordi du «mister» 40 000 kroner av eiendelene dine, og fordi du har en kostnad på 40 000 kroner som du kan få skattefradrag på i 2019.

Du kan også velge å avskrive hver måned. Det er en god idé hvis du aktivt bruker regnskapet til å ha oversikt over bedriften din. Du deler da det årlige beløpet  på 12 og bokfører avskrivningen med dato den første i måneden.

1.1.2019:

+ 3333 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

- 3333 kroner på konto «1230 Personbiler»

1.2.2019:

+ 3333 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

- 3333 kroner på konto «1230 Personbiler»

Osv.

Det er akkurat samme løsning på lineær avskrivning, men summen du avskriver med er da avhengig av hvor lenge du tror personbilen vil vare.

Så fort eiendelens verdi kommer under 15 000 kroner (altså at mindre enn 15 000 av eiendelen står igjen på konto 1230), kan hele resten av verdien føres på konto 6010 slik at du får fradrag. 

MERK: Når du avskriver skal du aldri gjøre noe med merverdiavgiften. Pass derfor på at du bruker priser eks. MVA når du regner ut avskrivning og bokfører det. Merverdiavgift skal du nemlig alltid betale på fakturadatoen, uavhengig av hvor lenge eiendelen varer.

Hva skjer hvis eiendelen blir ødelagt eller selges?

Blir personbilen ødelagt mens den enda har verdi i regnskapet, kan du trekke fra summen som står igjen på konto 1230 det året bilen blir ødelagt. 

I 2020 har bilen i regnskapet en verdi på 160 000 kroner fordi 40 000 kroner er avskrevet. Selger du den i løpet av 2020 for 150 000 kroner, får du skattefradrag på de 10 000 kronene du taper. 

På samme måte må du føre gevinsten fra et slikt salg som inntekt, og skatte på de pengene. 

Hvis du skal levere årsregnskap og næringsoppgave 2 vil bilen ha ulik skattemessig og regnskapsmessig verdi. Det må du ta hensyn til, og da kan det være verdt å spørre en regnskapsfører om hjelp.

Hva skjer om du ikke avskriver? 

De fleste ønsker å få mest mulig skattefradrag. Hvis du kan argumentere for at eiendelen ikke varer mer enn tre år kan du føre hele kjøpet som en kostnad og få skattefradrag på det.

Men hvis det er sannsynlig at den varer mer enn tre år må du avskrive. Hvis ikke, vil myndighetene se på det som om du bevisst prøver å betale mindre skatt. Det er straffbart.

Det er også derfor saldoavskrivning brukes av myndighetene når de skal bestemme hvor mye skatt du skal betale. Med lineær avskrivning kan en velge å sette levetiden lavest mulig for å få større fradrag i regnskapet.

Merk at hvis du bruker lineær avskrivning for å levere årsregnskapet kommer du til å ha forskjeller i det regnskapet og det du sender inn som næringsoppgaven, hvor du må bruke saldoavskrivning.

Hvis du har kjøpt noe for 100 000 kroner og har saldoavskrivning på 20 prosent per år får du 20 000 kroner i fradrag første året (næringsoppgaven). Hvis du bruker lineær avskrivning og den skal vare i ti år får du 10 000 kroner i fradrag (årsregnskapet).

Hvis eiendelen skal vare veldig lenge, får du altså høyere skattefradrag med saldoavskrivning det første året. Da må du bokføre forskjellen mellom næringsoppgaven og årsregnskapet i regnskapet ditt som utsatt skatt fordi du har skattet mindre enn du skulle.

Regnskapet ditt skal nemlig vise at du har en forpliktelse til å betale mer skatt, men denne utsatte skatten vil jevnes ut av seg selv senere. Det er fordi totalbeløpet som avskrives med saldoavskrivning og med lineær avskrivning er det samme, altså kjøpesummen til eiendelen.

Hvis du trenger hjelp med avskrivning kan du finne en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta. De kan også hjelpe deg med mye annet, slik som periodisering eller kontroll av regnskapet ditt.

MER
[post_title] => Regnskap: Dette er avskrivning [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => dette-er-avskrivning [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/slik-bokforer-du-avskrivning/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-01-22 10:27:12 [post_modified_gmt] => 2020-01-22 09:27:12 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49278 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 49248 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-01-21 09:06:10 [post_date_gmt] => 2020-01-21 08:06:10 [post_content] =>

Å periodisere vil si å flytte ting rundt i regnskapet slik at inntekter, kostnader og lignende står på rett måned. Da får du rapporter som stemmer og du betaler riktig skatt hvert år.

Ofte er det slik at du gjør en jobb i desember, men fakturerer i januar, eller at du betaler tre måneders kontorleie i desember, men «forbruker» den tjenesten fra januar til mars. 

Da må du periodisere regnskapet slik at inntekten viser på den måneden du gjorde jobben (desember) eller kostnaden på de månedene du faktisk brukte kontoret (januar til mars).

Å periodisere er også nødvendig for å betale riktig skatt: Før du kan sende inn skattemeldingen for 2019 må du fjerne kostnader og inntekt som ikke hører hjemme i 2019, og legge til de som gjør det.

Periodisering kalles gjerne tidfesting, eller å flytte inntekter og kostnader. 

Når må du periodisere?

Alle som fører regnskap må periodisere minst én gang i året. Det må gjøres når du holder på med årsoppgjøret, før du kan levere skattemeldingen (selvangivelsen) og næringsoppgaven. 

Bruker du regnskapet som et styringsverktøy bør du periodisere oftere slik at du hele tiden har et riktig bilde av den økonomiske situasjonen til bedriften din. Da er det vanlig å periodisere én gang i måneden.

Når du gjør jobben med å periodisere må du ta med alle kostnader og all inntekt som ble fakturert på forskudd eller etterskudd, altså i en annen måned enn kjøpet/salget fant sted. 

Eksempler på dette kan være kontorleie, forsikringer og lønn. I tillegg må du periodisere varelageret ditt.

Merk at lønn skal periodiseres slik at det i regnskapet står på den måneden de ansatte jobbet, ikke måneden etter når de fleste får betalt. Men når du rapporterer til myndighetene om lønn, arbeidsgiveravgift, skatt og lignende skal du basere det på måneden du faktisk betaler ut lønn.

Slik gjør du

Kort oppsummert gjelder periodisering altså: 

Eksempel:

Snekker Amundsen har bygget en levegg i desember, men har ikke sendt fakturaen før januar. Når han bruker Conta til å fakturere føres inntekten, og senere innbetalingen, automatisk i regnskapet. 

For å vise at inntekten på 10 000 kroner (eks. MVA) gjaldt desember, må han også gå til regnskapet og føre :

+ 10 000 kroner på «1530 Opptjent, ikke fakturert inntekt»

- 10 000 kroner på «3950 Endring i opptjent ikke utfakturert inntekt»

Det skal føres med dato 31.12.2019. Denne datoen er uavhengig av når i desember Amundsen gjorde jobben - så lenge måneden stemmer, stemmer regnskapet.

Deretter må han føre:

+ 10 000 kroner på «3950 Endring i opptjent ikke utfakturert inntekt»

- 10 000 kroner på «1530 Opptjent, ikke fakturert inntekt»

Med dato 1.1.2020, uavhengig av når han sender fakturaen.

Siden det samme beløpet er ført i pluss og minus på de to kontoene det gjelder påvirker det ikke totalen til Snekker Amundsen, men rapportene hans vil nå vise at han tjente 10 000 kroner i desember, selv om han ikke sender fakturaen før januar.

Det gjør også at han betaler riktig skatt for 2019, siden inntekt nå er med i det året jobben ble gjort.

I regnskapsprogrammet til Conta, er det en enkel sak å periodisere.

Periodisering er også noen en regnskapsfører kan hjelpe deg med, sammen med resten av det som skal gjøres ved årsavslutningen. Finn en regnskapsfører til å hjelpe deg i Conta.

Ikke flytt merverdiavgiften

Merk at du aldri gjør noe med MVA når du periodiserer, alt du periodiserer skal være eks. MVA. Det er fordi merverdiavgiftsloven krever at MVA betales på fakturadatoen. 

I dette tilfellet blir MVA-en fra byggingen av leveggen med på MVA-meldingen Amundsen leverer 10. april, og som dekker januar og februar 2020.

Hva skjer om du ikke periodiserer? 

Hvis du ikke periodiserer er ikke regnskapet like hjelpsomt for deg, men viktigst av alt kan det føre til at du betaler for mye eller for lite skatt. 

For eksempel, hvis du kjøper en vare eller tjeneste i desember og får fakturaen i januar, vil det å flytte kostnaden til desember gjøre at du med det rette reduserer det skattepliktige beløpet ditt i 2019, altså får det skattefradraget du har krav på.

I verste fall kan Skatteetaten se på manglende periodisering som skatteplanlegging, altså at du bevisst prøver å betale for lite skatt. For eksempel, hvis du fakturerer i januar for en jobb du gjorde i desember og så ikke registrerer at inntekten hørte hjemme i desember, betaler du mindre skatt i 2019 fordi det skattepliktige beløpet ditt er lavere. Det er straffbart. 

Hvis du ikke har periodisert regnskapet ditt og blir kontrollert av myndighetene kan du få gebyr. Sender du inn årsregnskap med feil må du sende inn en ny versjon. Skal du bruke årsregnskapet til å få lån fra en bank eller støtte fra, for eksempel, Innovasjon Norge risikerer du å få avslag.

Små bedrifter vil som regel ikke ha mye arbeid med periodiseringen, men sørg uansett for at du gjør det minst én gang i året slik at du er klar for å levere skattemelding og næringsoppgave innen 31. mai. 

[post_title] => Regnskap: Dette er periodisering [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => dette-er-periodisering [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/alt-om-mva-meldingen/ https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/slik-periodiserer-du/ [post_modified] => 2020-01-21 09:21:04 [post_modified_gmt] => 2020-01-21 08:21:04 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49248 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 49208 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-01-14 14:07:25 [post_date_gmt] => 2020-01-14 13:07:25 [post_content] =>

Alle som driver et selskap må forholde seg til innleveringsfristene satt av myndighetene. Her får du en oversikt over hva du skal levere og når du skal levere det.

Å levere for sent eller levere feil informasjon, kan føre til at du må betale tilleggsskatt eller gebyrer. Derfor er det viktig å holde tunga rett i munnen og følge med på fristene for deg som har eget firma.

Frist for skattemelding og næringsoppgave

Fristen for å levere skattemelding for både enkeltpersonforetak, tidligere kalt enkeltmannsforetak, og aksjeselskap er i år 2. juni. 

I tillegg til skattemeldingen, skal du som driver ENK eller AS enten levere Næringsoppgave 1 eller Næringsoppgave 2. Noen kan også levere Næringsrapport Skatt. Du blir bedt om å velge næringsoppgave første gang du åpner skattemeldingen din, så det kan være lurt å sjekke hvilken du skal levere.

Både skattemeldingen og næringsoppgaven for AS blir tilgjengelig 17. februar, mens for ENK og privatpersoner blir den tilgjengelig 31. mars. En av grunnene til at de kommer til forskjellige tidspunkter, er at skattemeldingen for ENK kommer med forhåndsutfylte data som Skatteetaten allerede har om bedriften din, mens skattemeldingen for AS er tom og må fylles ut selv. 

Driver du et enkeltpersonforetak, skal du betale forskuddsskatt fire ganger i året:

Som AS betaler du forskuddsskatt to ganger i året: innen 17. februar og innen 15. april året etter inntektsåret. 

Forskuddsskatten din er beregnet på bakgrunn av siste kjente skattemelding, og vil fremgå i skattetrekksmeldingen din. Er det første året du driver bedrift, må du i stedet melde forventet overskudd slik at Skatteetaten kan si hvor mye du skal betale i forskudd. 

Har du betalt for lite skatt, må du betale restskatt etter skatteoppgjøret. 

Frister for MVA-melding

Så lenge du ikke selger noe som er unntatt MVA, skal alle bedrifter som omsetter for mer enn 50 000 kroner i løpet av 12 måneder registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret. 

Er bedriften din registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal du levere MVA-melding. Den viser hvor mye merverdiavgift du skal betale til staten, eller hvor mye staten skal betale til deg. Det vanligste er å levere MVA-meldingen annenhver måned. 

Slik leverer du med enkeltpersonforetak MVA-melding.

Dette er fristene for å levere MVA-melding i 2020:

Bedrifter som oppfyller visse krav, kan rapportere merverdiavgift en gang i året. Ønsker du å levere MVA-melding kun en gang i året, må du søke om det innen 1. februar. Dette kalles årstermin, og MVA-meldingen skal da leveres innen 10. mars året etter inntektsåret. 

Ønsker du å gå tilbake til å rapportere annenhver måned, må du søke til Skatteetaten innen 1. desember for at dette skal gjelde fra 1. januar 2021. 

Frister for deg med ansatte

Hvis du har ansatte, inkludert hvis du er eneste ansatte i ditt eget aksjeselskap, og utbetaler lønn over 1000 kroner per år, må du levere A-melding i Altinn. A-meldingen skal inneholde info om ansattes inntekt, arbeidsforhold og forskuddstrekk, i tillegg til arbeidsgiveravgift og finansskatt for virksomheten din. 

Har du faste ansatte, må du sende inn A-melding hver måned, uavhengig om du har utbetalt lønn til dem eller ikke. 

Husk at selv om du ikke har fast ansatte, men tidvis lønner frilansere eller oppdragstakere som ikke er selvstendig næringsdrivende, må du også levere A-melding for de månedene du har gjort utbetalinger til dem. 

Dersom du har utbetalt lønn til selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted i foregående år, skal dette rapporteres innen 15. februar. 

Har du ansatte i firmaet ditt, er du også pliktig til å gi dine ansatte et årlig sammendrag over inntekter, fradrag og trekk fra foregående år. Årsoppgaven skal ikke leveres til Skatteetaten, men direkte til de ansatte innen 1. februar. 

Dette er fristene for levering og betaling av a-melding i 2020:

Andre frister for AS

Driver du ditt eget AS, har du litt flere frister å forholde deg til. Du må blant annet huske å levere aksjonærregisteroppgaven til Skatteetaten. Aksjonærregisteroppgaven samler informasjon om alle hendelser og transaksjoner av aksjer i selskapet ditt, og hjelper deg til å levere riktig skattemelding. 

Du må levere aksjonærregisteroppgaven innen 31. januar. 

Hvem må levere inn regnskap?

I tillegg til alle aksjeselskaper, er enkeltpersonforetak som i løpet av forrige år har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk, etter regnskapsloven regnskapspliktige og skal levere årsregnskap.

Årsregnskapet viser den økonomiske situasjonen til firmaet ditt og skal være klart senest seks måneder etter regnskapsårets slutt. Fristen for å sende inn årsregnskap til Regnskapsregisteret er 31. juli.

Husk at årsregnskapet må godkjennes i en generalforsamling senest en måned før fristen, altså 30. juni.

Du trenger ikke å sende inn regnskapet med mindre du er regnskapspliktig, men myndighetene kan kreve at du legger det frem ved kontroll. Er du ikke regnskapspliktig, men omsetter for mer enn 50 000 kroner i året, har du uansett bokføringsplikt etter bokføringsloven og må likevel føre et fullstendig, oversiktlig og sporbart regnskap. 

Du kan enkelt føre regnskapet selv eller få hjelp av regnskapsfører i Conta sitt regnskapsprogram. Der får du også alle rapportene du trenger (inkludert ferdig utfylt MVA-melding), så det meste er allerede ordnet for deg. 

Prøv Regnskap gratis i 30 dager. Deretter koster det 99 kroner i måneden. 

Her er et sammendrag av regnskapsfristene i 2020: 

Januar:

6. januar: A-melding for desember

15. januar: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

31. januar: Frist for levering av aksjonærregisteroppgaven

Februar:

1. februar: Frist for å søke om årstermin for MVA-melding

1. februar: Frist for årsoppgave til arbeidstaker

5. februar: A-melding for januar

10. februar: Frist for levering og betaling av MVA-melding

15. februar: Frist for å rapportere betalinger gjort til selvstendig næringsdrivende i 2019

17. februar: Frist for betaling av forskuddsskatt for AS

Mars:

5. mars: A-melding for februar

10. mars: Frist for levering og betaling av MVA-melding for små virksomheter med årstermin

16. mars: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

16. mars: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

April:

6. april: A-melding for mars

14. april: Frist for levering og betaling av MVA-melding

15. april: Frist for betaling av forskuddsskatt for AS

Mai:

5. mai: A-melding for april

15. mai: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

15. mai: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

Juni:

2. juni: Frist for levering av skattemelding

2. juni: Frist for levering av næringsoppgave

5. juni: A-melding for mai

10. juni: Frist for levering og betaling av MVA-melding

30. juni: Frist for å avgi og godkjenne årsregnskap for 2020

Juli:

6. juli: A-melding for juni

15. juli: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

31. juli: Frist for innsendelse av årsregnskap til Regnskapsregisteret

August:

5. august: A-melding for juli

31. august: Frist for levering og betaling av MVA-melding

September:

7. september: A-melding for august

15. september: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

15. september: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

Oktober:

5. oktober: A-melding for september

12. oktober: Frist for levering og betaling av MVA-melding

November:

5. november: A-melding for oktober

16. november: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

16. november: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

Desember:

1. desember: Årlig MVA-melding og frist for å søke om 2-månedlig termin

7. desember: A-melding for november

10. desember: Frist for levering og betaling av MVA-melding

Vi gjør oppmerksom på at listen inneholder generelle frister for næringsdrivende. For spesielle tilfeller, se Skatteetatens fullstendige liste over frister og oppgaver for næringsdrivende.

Andre datoer som kan være greie å huske (ikke frister):

17. februar: Skattemelding (selvangivelsen) for aksjeselskap blir tilgjengelig 

31. mars: Skattemelding (selvangivelsen) blir tilgjengelig elektronisk for alle næringsdrivende

12. august: Første pulje av skatteoppgjøret for næringsdrivende er klart

21. oktober: Siste pulje av skatteoppgjøret for næringsdrivende er klart (foreløpig dato)

[post_title] => Frister for næringsdrivende i 2020 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => frister-for-naeringsdrivende [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/alt-om-mva-meldingen/ [post_modified] => 2020-01-16 08:48:28 [post_modified_gmt] => 2020-01-16 07:48:28 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49208 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.