Gratis webinarer fra Conta - Lær om regnskap, skatt og mye mer!

Ikke gå i disse 7 kontofellene

Kontoplanen er en liste over kontoer du kan føre inntekter og utgifter på. Ofte kan det være vanskelig å vite hvilken konto du skal bruke. Slik unngår du syv av de vanligste regnskapsfeilene.

Kvinne som arbeider på PC
Hanne Mørch

Kontoplanen er en liste over kontoer du kan føre inntekter og utgifter på. Ofte kan det være vanskelig å vite hvilken konto du skal bruke. Slik unngår du syv av de vanligste regnskapsfeilene.

Vi fører på ulike regnskapskontoer for å vise hvor pengene kommer fra og hva de går til, og det endelige resultatet for bedriften. Men det er ofte vanskelig å vite hvilken konto som stemmer best med inntekten eller utgiften du skal føre.

Visste du at regnskapsprogrammet til Conta faktisk hjelper deg med å velge riktig konto? Kunstig intelligens kommer med presise forslag til kontoer når du bokfører. Slik fungerer AI i Conta.

Klar for å føre regnskap selv? Få full kontroll på regnskapsføringen med denne guiden.

Her er noen av de vanligste kontofellene for deg som skal føre regnskapet selv.

1. Du fører uttak av penger på feil måte

Uttak eller utbetalinger av penger skal føres på forskjellig måte for AS og ENK. I et ENK kan du i utgangspunktet ta ut penger fra firmaet når du vil, og føre det på konto 2060 Privat konto.

Hvis du har lagt ut for aksjeselskapet ditt og skal ta ut penger for å dekke det må du føre det som tilbakebetaling av penger selskapet skylder deg. Beløpet fører du som pluss på konto 2910 Gjeld til ansatte og minus på 1920 eller en annen bankkonto. 

Hvis du har flere eiere eller ansatte bør du sette opp flere 29 kontoer, for eksempel 2910 gjeld til Ola Nordmann og 2911 gjeld til Kari Nordmann. 

I alle andre tilfeller må beløpet enten føres som

  • utbytte, altså pluss på konto 2800 og minus på bankkontoen det er betalt fra, på betalingsdatoen
  • lønn, som bør kjøres gjennom et lønnssystem, og føres på de kontoene som blir oppgitt i lønnssystemet

2. Du fører lønn kun på konto 5000

Når du skal føre lønn, er det ikke så enkelt som å føre totalbeløpet som en kostnad på konto 5000 Lønn til ansatte og det samme beløpet som en utbetaling. 

Du må dele utbetalingen opp i lønn, arbeidsgiveravgift, skatt, feriepenger osv. Kostnadene skal føres som pluss på kontoklasse 5 Personalkostnader. Det som skal betales skal føres som minus på en gjeldskonto: 2600 for skattetrekk, 2770 for arbeidsgiveravgift og 2930 for nettolønn. 

Det vil si at lønn føres slik:

Pluss på konto 5000 Lønn til ansatte, siden dette er en kostnad for bedriften din

minus på 29-kontoer, siden dette er kortsiktig gjeld

Når lønnen er utbetalt fører du:

Samme beløpet i pluss på 29-kontoene, 

og minus på 1920 eller en annen bankkonto det ble betalt fra

For å få de individuelle tallene du skal føre bør du kjøre lønn i et lønnssystem. Slik bokfører du lønn.

3. Du bruker 1900 til noe annet enn kontantkasse

Konto 1900 skal kun brukes når bedriften din har en kontantkasse. I andre tilfeller, for eksempel, når noen har brukt egne penger for å kjøpe noe til firmaet skal det føres som forskudd til den som har fått pengene.

Det skal du føre som:

+ på 1575 Mellomregning aksjonær/deltakere

– på 2910 Gjeld til eiere

Det er lurt å ha en gjeldskonto per person, slik at du holder orden på hvem som har fått eller skal ha igjen penger.

I et enkeltpersonforetak skal det føres på 2060 Privat konto, som du bruker for alle uttak du gjør.

4. Du fører varekostnader på feil konto

Ulike bedrifter vil ha forskjellige definisjoner for hva som skal føres på kontoklasse 4 Varekostnader. Du skal føre på disse kontoene når det du kjøper brukes til å lage varer eller utføre tjenester.

Det vil si at hvis du, for eksempel, driver et malerfirma og kjøper inn maling som du skal bruke på oppdrag for andre må det føres på en 40-konto. Hvis du derimot kjøper inn maling for å pusse opp dine egne kontorlokaler skal du føre det på kontogruppe 63 Kostnad lokaler.

For å finne riktige kontoer for innkjøpene dine må du identifisere hva som er varekostnad for akkurat din bedrift. 

For eksempel, vil et bilverksted som kjøper inn deler til firmabilen føre det på konto 7021 — Vedlikehold transportmiddel 1, mens deler til reparasjon av andres biler er en varekostnad som føres på kontogruppe 40.

5. Du skiller ikke mellom representasjon og interne møter

Interne møter og møter med kunder skal ikke føres på samme konto. 

Representasjon er en fellesbetegnelse på alle utgifter som går til sikre og bevare kundeforhold, som for eksempel når du tar med en kunde på middag eller et arrangement.

Slike kostnader skal føres på 7350 Representasjon, fradragsberettighet når det dreier seg om: 

  • mat og drikke på jobben, eller 
  • servering på utested opp til et 468 kroner per person, uten brennevin

Alle andre kostnader skal du føre på konto 7360 Representasjon, ikke fradragsberettiget.

Interne møter skal ikke føres på disse kontoene, men i stedet føres på riktig konto under kontoklasse 5 Personalkostnader.

6. Du fører kjøp av datamaskin på feil konto

Det er mange som fører kjøp av datamaskin på konto 68 Kontorkostnad, trykksak o.l. Denne kontogruppen skal kun brukes for kontorutstyr, det vil si utstyr du skal bruke til administrative oppgaver

Her må du skille mellom varene eller tjenestene du leverer og kontorarbeidet ditt. Hvis du bruker datamaskinen til å utføre arbeid for en kunde er det ikke en kontorkostnad, men heller et verktøy som brukes i driften.

Slike verktøy skal føres på kontogruppe 65 Verktøy, inventar og driftsmaterialer som ikke skal aktiveres, mer spesifikt konto 6551 Datautstyr.

7. Du fører ikke nettbaserte tjenester der de hører hjemme

Mange fører slike tjenester på 6790 Annen fremmed tjeneste. For å ha et mest mulig korrekt regnskap bør du dele disse kostnadene opp i hva det dreier seg om.

Kostnad for tjenester som du bruker i driften, for eksempel om du bruker en nettbutikkløsning for å selge varer eller et analyseverktøy som markedsføringskonsulent, skal føres på 65 Verktøy, inventar og driftsmateriale som ikke skal aktiveres.

Hvis du har nettjenester som du bruker til kontorarbeidet, for eksempel hvis du skriver avtaler i Word eller bruker Excel til å lage budsjetter, skal det føres på kontogruppe 68 Kontorkostnad, trykksak o.l.

Annonsering via Facebook og Google sine løsninger bør føres på 7321 Reklame kjøpt fra utenlandske selskap. Da må du opprette og bruke enten MVA-kode 86 (fradragsberettiget) eller 87 (ikke fradragsberettiget). Det avhenger av hva du selger.  

I Conta sitt regnskapsprogram får du opp en velkomstveiviser første gang du logger inn. Ved å svare på spørsmålene der oppretter programmet kontoene du trenger for å føre regnskapet ditt. Det gjør kontoplanen din mer oversiktlig.

Hvis du trenger å gjøre endringer i kontoplanen din kan du gå til menyfanen INSTILLINGER og deretter REGNSKAP. Der kan du endre på svarene du oppga i velkomstveiviseren. 

Gå til KONTOPLAN og kryss av for å se alle tilgjengelige kontoer. Vi anbefaler at du kun aktiverer kontoer som er nødvendige for regnskapet ditt.

Trykk på DETALJER ved siden av en konto for å se en beskrivelse av hva den skal brukes til. Du kan også tilpasse navnet og kontobeskrivelsen, slik at det blir lettere for deg å føre bilag. 

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 53
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 53215
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2021-08-31 14:06:02
            [post_date_gmt] => 2021-08-31 13:06:02
            [post_content] => 

Du har kanskje hørt begrepene før? Her forklarer vi hva som er forskjellen på skattemessig og regnskapsmessig regnskap.

Når du driver din egen bedrift, er det mange ting du må forholde deg til i tillegg til kjernevirksomheten din. Kanskje fører du regnskapet til bedriften selv? Hvis du driver aksjeselskap, har du mest sannsynlig hørt om skattemessige verdier og regnskapsmessige verdier. 

Skattemessige og regnskapsmessige verdier er mest brukt for deg som leverer Næringsoppgave 2. Dette gjelder alle aksjeselskap og noen få enkeltpersonforetak. Men vet du hva forskjellen på dem er?

Følger forskjellige lover

For å begynne helt enkelt: Et skattemessig regnskap følger skatteloven, mens et regnskapsmessig regnskap følger regnskapsloven

Skatteloven og regnskapsloven har forskjellige måter å beregne verdi på blant annet eiendeler i en bedrift. 

Si at du driver et byggefirma som har kjøpt en gravemaskin. Gjennom flere år vil verdien på gravemaskinen synke. I regnskapet beregner du verdien på gravemaskinen ved å avskrive den

Det er her forskjellen på skattemessig verdi og regnskapsmessig verdi kommer inn i bildet. Skatteloven og regnskapsloven bruker nemlig forskjellige måter å avskrive en eiendel på.

Å avskrive vil si å kostnadsføre kjøpet over en lenger periode og fordele levetiden til eiendelen i regnskapet. Les mer om avskrivning her.

Hva er skattemessig regnskap?

Et skattemessig regnskap brukes i skattemelding, næringsoppgave og eventuelle vedlegg. På grunn av det, er det mest vanlig at bedrifter bruker skattemessig regnskap i det vanlige regnskapet sitt. 

I skattemelding og næringsoppgave gjelder altså skatteloven. Ifølge skatteloven, skal en eiendel avskrives med saldoavskriving. Når du bruker saldoavskriving, avskriver du eiendelen med en fast prosent hvert år. 

Skatteetaten har forskjellige satser for ulike grupper eiendeler. For gravemaskiner og andre anleggsmaskiner, er satsen 20 prosent. Det betyr at basert på skatteloven, blir gravemaskinen verdt 20 prosent mindre for hvert år. 

Slik avskriver du med saldoavskriving

Hva er regnskapsmessig regnskap?

Det regnskapsmessige regnskapet er årsregnskapet som leveres til Regnskapsregisteret. Da er det regnskapsloven som gjelder. 

Når regnskapsloven beregner verdien på en eiendel, brukes lineær avskrivning. Da avskriver du eiendelen med en bestemt sum hvert år. 

Hvilken verdi du avskriver med, avhenger av hvor lenge du selv forventer at gravemaskinen skal vare. Hvis du tror at den skal vare i ti år, deler du kjøpsprisen på ti og avskriver med det beløpet hvert år. 

Slik avskriver du med lineær avskrivning

Vurderer verdien på flere ting i bedriften

Skattemessige og regnskapsmessige verdier brukes som sagt når du skal vurdere verdien på noe i bedriften din. Det gjelder ikke bare eiendeler slik som vi har forklart i dette eksempelet, men også for å beregne verdi på varebeholdning, noen typer fordringer, pensjonsmidler, aksjer og mer. 

Alt står nevnt i Skatteetaten sitt skjema «RF-1217 Forskjeller mellom regnskapsmessige og skattemessige verdier».

Må jeg bruke både skattemessig og regnskapsmessig regnskap?

Hvis du driver en liten bedrift, er det stort sett skattemessig regnskap og avskrivning du må kunne.

De aller fleste enkeltpersonforetak fører et skattemessig regnskap i det daglige. Grunnen til det, er at Næringsoppgave 1 - som de aller fleste ENK leverer - krever at regnskapet er gjort med saldoavskriving. 

Aksjeselskap leverer som regel Næringsoppgave 2. Også i denne næringsoppgaven skal det brukes saldoavskriving, altså et skattemessig regnskap.

Men, AS kan også velge å bruke lineær avskrivning, altså et regnskapsmessig regnskap, i selve regnskapet sitt. Da må du finne forskjellen mellom de skattemessige og regnskapsmessige verdiene når du skal levere skattemelding og næringsoppgave

Det gjør du ved å fylle ut og levere skjema «RF-1217 Forskjeller mellom regnskapsmessige og skattemessige verdier» sammen med skattemeldingen og næringsoppgaven. 

De som har regnskapsplikt, altså AS og et fåtall ENK, bruker stort sett regnskapsmessig regnskap i årsregnskapet som leveres til Regnskapsregisteret. Mange får hjelp av en regnskapsfører med årsregnskapet

Der har du det! Dette er forskjellen på skattemessig og regnskapsmessig regnskap.

[post_title] => Hva er forskjellen på skattemessig og regnskapsmessig regnskap? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-forskjellen-pa-skattemessig-og-regnskapsmessig-regnskap [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/dette-er-avskrivning/ [post_modified] => 2021-08-31 14:06:03 [post_modified_gmt] => 2021-08-31 13:06:03 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=53215 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 52800 [post_author] => 74 [post_date] => 2021-06-10 13:33:24 [post_date_gmt] => 2021-06-10 12:33:24 [post_content] =>

Aksjeselskap skal betale skatt av overskuddet sitt på forskudd. Vi forklarer hvordan du finner ut hvor mye du skal betale i forskuddsskatt og hvor ofte det skal gjøres. 

I motsetning til enkeltpersonforetak skilles det mellom eier og selskapet når du driver aksjeselskap. I et enkeltpersonforetak leveres kun en skattemelding, mens du som eier av aksjeselskap skal levere én for selskapet og én for deg som privatperson. 

Hvor mye skatt skal aksjeselskap betale? 

Aksjeselskap skal betale 22 prosent skatt av overskuddet sitt. 

Denne skatten skal betales på forskudd, det vil si før skattemeldingen er sendt inn og du har mottatt skatteoppgjøret. Aksjeselskap skal betale forskuddsskatt to ganger i året, og det betales for året etter overskuddet er opptjent.

Les også: Hva er forskuddsskatt

Når skal forskuddsskatt for AS betales? 

Fristene for forskuddsskatt for aksjeselskap er 15. februar og 15. april. Siden skatten tar utgangspunkt i overskuddet fra fjoråret, slipper du regne ut selv hva du skal betale. Likevel bør du tenke på at hvis inntekten og overskuddet ikke er likt fra år til år, vil du mest sannsynlig enten få restskatt eller skatt til gode.

Ser du at du trenger å justere skatten, kan du gjøre dette med å sende inn skjemaet RF-1097. En annen mulighet er å betale tilleggsforskudd innen 31. mai. Hvis du ser at du kommer til å få mye restskatt lønner det seg å velge en av disse mulighetene for å slippe restskatt og renter. Det er likevel ingen krav om det, men en mulighet for deg som bedriftseier.

Er selskapet ditt nytt og du ikke har noe fjorår å ta utgangspunkt i, skal du også fylle ut skjema RF-1097. Her melder du inn forventet overskudd. 

Hvordan betale forskuddsskatt for aksjeselskap? 

Du vil få en melding av Skatteetaten i januar dett år skatten skal betales. Du får da en innbetalingsblankett med sum, kontonummer og KID-nummer som du skal bruke for betalingen. 

Skatteoppgjør og tilleggsforskudd for aksjeselskap

Etter du har levert skattemeldingen vil du få et skatteoppgjør. Skatteoppgjøret kommer som regel i september. I skatteoppgjøret får du enten restskatt eller så har du betalt inn for mye skatt og har penger tilgode.

Les også: Slik bokfører du skatteoppgjøret

Trenger du et regnskapsprogram å bokføre i? Prøv faktura- og regnskapsprogrammet Conta gratis i 30 dager!

Det er flere måter å se om du vil få restskatt eller tilgode på. En mulighet er å regne ut selv manuelt. Du kan også vente til du fyller ut skattemeldingen din. Da vil du få opp en utregning. Hvis du oppdager at du vil få restskatt, vil det være en fordel å betale tilleggsforskudd innen 31. mai. Da slipper du restskatt og renter.

[post_title] => Hvordan betale forskuddsskatt for AS? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hvordan-betale-forskuddsskatt-for-as [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hvordan-betale-forskuddsskatt-for-enk/ [post_modified] => 2021-06-10 13:33:25 [post_modified_gmt] => 2021-06-10 12:33:25 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=52800 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 52788 [post_author] => 74 [post_date] => 2021-06-08 10:47:40 [post_date_gmt] => 2021-06-08 09:47:40 [post_content] =>

Innehavere av enkeltpersonforetak betaler skatten sin på forskudd. Vi forklarer hvordan du finner ut hvor mye du skal betale i forskuddsskatt og hvor ofte du skal gjøre det.

Når du har startet eget firma må du selv melde fra til myndighetene om at du skal betale forskuddsskatt. Det gjør du ved å logge inn på Skatteetaten og endre skattekortet ditt

Hva er forskuddsskatt? Les mer her

Siden du og enkeltpersonforetaket telles som en juridisk enhet, leveres alt i en og samme skattemelding. Du skal fylle ut feltene på “Overskudd annen næring” og “Personinntekt fra jordbruk, reindrift, skifter og annen næring” i skattemeldingen din. Du fyller ut samme tall på begge plasser. Det er disse tallene Skatteetaten tar utgangspunkt i når de beregner forskuddsskatten din. 

Hvis du regner med at du vil gå i underskudd første driftsåret, skal du ikke logge inn og endre skattekortet ditt. Dette gjelder for eksempel hvis du ser at du har kjøpt inn så mye utstyr og materialer at du ikke kommer til å tjene penger. Da skal du heller føre underskuddet inn når du leverer skattemeldingen. 

Neste års skattebeløp vil beregnes etter hva bedriften din tjente i fjoråret. Du kan alltids logge deg inn på Skatteetaten og endre, hvis du ser at du kommer til å tjene mer eller mindre enn fjoråret. 

Har du en annen jobb ved siden av enkeltpersonforetaket ditt, skal inntekten fra denne jobben også ligge i skattekortet. Jo mer du tjener, jo mer skal du skatte. 

Les mer om å drive enkeltpersonforetak ved siden av fast jobb.

Hvor mye skal jeg betale i forskuddsskatt? 

Etter at Skatteetaten har mottatt endringene i skattekortet ditt, vil de beregne et forskuddstrekk og sende deg informasjon om hva du skal betale, KID-nummer og kontonummer for innbetaling til innboksen din i Altinn. 

I et ENK skal du skatte på overskuddet ditt. Siden du betaler skatten samme år som du tjener det, kalles det forskuddsskatt. Mange enkeltpersonforetak har ulik inntekt hver måned, og det vil derfor bare være en beregning på hva du forventer å gå i overskudd med.

Hvor mye skatt du skal betale avhenger blant annet av hva inntekten din er totalt, men de fleste ENK skatter mellom 30-45 prosent.

NB! Husk at du kan få skattefradrag på de fleste utgiftene dine så lenge du har dokumentasjon på de. Les mer om skattefradrag.

Når skal jeg betale forskuddsskatt? 

Hvor ofte du betaler forskuddsskatt avhenger av foretaksformen din. Enkeltpersonforetak skal betale forskuddsskatt fire ganger i året, med fire like store innbetalinger. 

Fristene er

Merk at hvis du går glipp av en frist forfaller forskuddsskatten for resten av året med en gang. Rekker du ikke fristen 15. mars forfaller også beløpet for juni, september og desember. 

Lurer du på hvilke frister som gjelder for din bedrift? Se alle frister for næringsdrivende her

Skatteoppgjør for ENK 

Når du skal levere skattemeldingen vil du se om du får restskatt eller har penger tilgode. Dette kalles for skatteoppgjør. Uansett om du får penger tilbake eller skylder penger skal dette bokføres i regnskapet. 

Slik bokfører du skatteoppgjøret i regnskapet ditt

Trenger du et regnskapsprogram? I Conta kan du bokføre på egenhånd og med hjelp av smartteknologi har bokføring aldri vært enklere. Prøv Conta gratis!

Betal tilleggsforskudd hvis du ser du får restskatt

Når du har avsluttet regnskapet for fjoråret og fylt ut skattemeldingen, vil du kunne se om du får restskatt eller ikke. Får du restskatt kan du betale inn et tilleggsforskudd, der du betaler inn det du mangler på forskuddsskatten. Dette er ikke uvanlig å måtte gjøre, ettersom det kan være vanskelig å regne ut nøyaktig hva du kommer til å tjene i løpet av et år.  


Fristen for å betale tilleggsforskudd er 31. mai. Fordelen med å betale tilleggsforskudd er at du slipper renter på kravet hvis du har restskatt. Tilleggsforskudd er kun en mulighet for deg som næringsdrivende, og det er ingen krav om at du betaler det inn. 

Les mer om tilleggsforskudd

[post_title] => Hvordan betale forskuddsskatt for ENK? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hvordan-betale-forskuddsskatt-for-enk [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/skattefradrag-for-enk-og-as/ https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/bokfore-skatteoppgjor/ [post_modified] => 2021-06-08 10:59:01 [post_modified_gmt] => 2021-06-08 09:59:01 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=52788 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.