Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Ikke gå i disse 7 kontofellene

Kvinne som arbeider på PC
Avatar
Hanne Mørch

Kontoplanen er en liste over kontoer du kan føre inntekter og utgifter på. Ofte kan det være vanskelig å vite hvilken konto du skal bruke. Slik unngår du syv av de vanligste regnskapsfeilene.

Vi fører på ulike regnskapskontoer for å vise hvor pengene kommer fra og hva de går til, og det endelige resultatet for bedriften. Men det er ofte vanskelig å vite hvilken konto som stemmer best med inntekten eller utgiften du skal føre.

Her er noen av de vanligste kontofellene for deg som skal føre regnskapet selv.

1. Du fører uttak av penger på feil måte

Uttak eller utbetalinger av penger skal føres på forskjellig måte for AS og ENK. I et ENK kan du i utgangspunktet ta ut penger fra firmaet når du vil, og føre det på konto 2060 Privat konto.

Hvis du har lagt ut for aksjeselskapet ditt og skal ta ut penger for å dekke det må du føre det som tilbakebetaling av penger selskapet skylder deg. Beløpet fører du som pluss på konto 2910 Gjeld til ansatte og minus på 1920 eller en annen bankkonto. 

Hvis du har flere eiere eller ansatte bør du sette opp flere 29 kontoer, for eksempel 2910 gjeld til Ola Nordmann og 2911 gjeld til Kari Nordmann. 

I alle andre tilfeller må beløpet enten føres som

  • utbytte, altså pluss på konto 2800 og minus på bankkontoen det er betalt fra, på betalingsdatoen
  • lønn, som bør kjøres gjennom et lønnssystem, og føres på de kontoene som blir oppgitt i lønnssystemet

2. Du fører lønn kun på konto 5000

Når du skal føre lønn, er det ikke så enkelt som å føre totalbeløpet som en kostnad på konto 5000 Lønn til ansatte og det samme beløpet som en utbetaling. 

Du må dele utbetalingen opp i lønn, arbeidsgiveravgift, skatt, feriepenger osv. Kostnadene skal føres som pluss på kontoklasse 5 Personalkostnader. Det som skal betales skal føres som minus på en gjeldskonto: 2600 for skattetrekk, 2770 for arbeidsgiveravgift og 2930 for nettolønn. 

Det vil si at lønn føres slik:

Pluss på konto 5000 Lønn til ansatte, siden dette er en kostnad for bedriften din

minus på 29-kontoer, siden dette er kortsiktig gjeld

Når lønnen er utbetalt fører du:

Samme beløpet i pluss på 29-kontoene, 

og minus på 1920 eller en annen bankkonto det ble betalt fra

For å få de individuelle tallene du skal føre bør du kjøre lønn i et lønnssystem. Slik bokfører du lønn.

3. Du bruker 1900 til noe annet enn kontantkasse

Konto 1900 skal kun brukes når bedriften din har en kontantkasse. I andre tilfeller, for eksempel, når noen har brukt egne penger for å kjøpe noe til firmaet skal det føres som forskudd til den som har fått pengene.

Det skal du føre som:

+ på 1575 Mellomregning aksjonær/deltakere

– på 2910 Gjeld til eiere

Det er lurt å ha en gjeldskonto per person, slik at du holder orden på hvem som har fått eller skal ha igjen penger.

I et enkeltpersonforetak skal det føres på 2060 Privat konto, som du bruker for alle uttak du gjør.

4. Du fører varekostnader på feil konto

Ulike bedrifter vil ha forskjellige definisjoner for hva som skal føres på kontoklasse 4 Varekostnader. Du skal føre på disse kontoene når det du kjøper brukes til å lage varer eller utføre tjenester.

Det vil si at hvis du, for eksempel, driver et malerfirma og kjøper inn maling som du skal bruke på oppdrag for andre må det føres på en 40-konto. Hvis du derimot kjøper inn maling for å pusse opp dine egne kontorlokaler skal du føre det på kontogruppe 63 Kostnad lokaler.

For å finne riktige kontoer for innkjøpene dine må du identifisere hva som er varekostnad for akkurat din bedrift. 

For eksempel, vil et bilverksted som kjøper inn deler til firmabilen føre det på konto 7021 — Vedlikehold transportmiddel 1, mens deler til reparasjon av andres biler er en varekostnad som føres på kontogruppe 40.

5. Du skiller ikke mellom representasjon og interne møter

Interne møter og møter med kunder skal ikke føres på samme konto. 

Representasjon er en fellesbetegnelse på alle utgifter som går til sikre og bevare kundeforhold, som for eksempel når du tar med en kunde på middag eller et arrangement.

Slike kostnader skal føres på 7350 Representasjon, fradragsberettighet når det dreier seg om: 

  • mat og drikke på jobben, eller 
  • servering på utested opp til et 468 kroner per person, uten brennevin

Alle andre kostnader skal du føre på konto 7360 Representasjon, ikke fradragsberettiget.

Interne møter skal ikke føres på disse kontoene, men i stedet føres på riktig konto under kontoklasse 5 Personalkostnader.

6. Du fører kjøp av datamaskin på feil konto

Det er mange som fører kjøp av datamaskin på konto 68 Kontorkostnad, trykksak o.l. Denne kontogruppen skal kun brukes for kontorutstyr, det vil si utstyr du skal bruke til administrative oppgaver

Her må du skille mellom varene eller tjenestene du leverer og kontorarbeidet ditt. Hvis du bruker datamaskinen til å utføre arbeid for en kunde er det ikke en kontorkostnad, men heller et verktøy som brukes i driften.

Slike verktøy skal føres på kontogruppe 65 Verktøy, inventar og driftsmaterialer som ikke skal aktiveres, mer spesifikt konto 6551 Datautstyr.

7. Du fører ikke nettbaserte tjenester der de hører hjemme

Mange fører slike tjenester på 6790 Annen fremmed tjeneste. For å ha et mest mulig korrekt regnskap bør du dele disse kostnadene opp i hva det dreier seg om.

Kostnad for tjenester som du bruker i driften, for eksempel om du bruker en nettbutikkløsning for å selge varer eller et analyseverktøy som markedsføringskonsulent, skal føres på 65 Verktøy, inventar og driftsmateriale som ikke skal aktiveres.

Hvis du har nettjenester som du bruker til kontorarbeidet, for eksempel hvis du skriver avtaler i Word eller bruker Excel til å lage budsjetter, skal det føres på kontogruppe 68 Kontorkostnad, trykksak o.l.

Annonsering via Facebook og Google sine løsninger bør føres på 7321 Reklame kjøpt fra utenlandske selskap. Da må du opprette og bruke enten MVA-kode 86 (fradragsberettiget) eller 87 (ikke fradragsberettiget). Det avhenger av hva du selger.  

I Conta sitt regnskapsprogram får du opp en velkomstveiviser første gang du logger inn. Ved å svare på spørsmålene der oppretter programmet kontoene du trenger for å føre regnskapet ditt. Det gjør kontoplanen din mer oversiktlig.

Hvis du trenger å gjøre endringer i kontoplanen din kan du gå til menyfanen INSTILLINGER og deretter REGNSKAP. Der kan du endre på svarene du oppga i velkomstveiviseren. 

Gå til KONTOPLAN og kryss av for å se alle tilgjengelige kontoer. Vi anbefaler at du kun aktiverer kontoer som er nødvendige for regnskapet ditt.

Trykk på DETALJER ved siden av en konto for å se en beskrivelse av hva den skal brukes til. Du kan også tilpasse navnet og kontobeskrivelsen, slik at det blir lettere for deg å føre bilag. 

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 36
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 49933
            [post_author] => 69
            [post_date] => 2020-05-26 10:33:40
            [post_date_gmt] => 2020-05-26 09:33:40
            [post_content] => 

De alle fleste bedrifter må levere næringsoppgave sammen med skattemeldingen. Som regel leverer enkeltpersonforetak Næringsoppgave 1 og aksjeselskap Næringsoppgave 2.

Hvert år leverer innehavere av ENK en privat skattemelding som inkluderer info om enkeltpersonforetaket. Sammen med skattemeldingen skal de levere en næringsoppgave.

Eiere av AS må levere en skattemelding som kun gjelder for bedriften (i tillegg til sin egen private skattemelding), og en næringsoppgave.

Se fristene for norske bedrifter.

Næringsoppgaven brukes til å informere Skatteetaten om hva som har skjedd i bedriften din i løpet av fjoråret, og danner sammen med skattemeldingen grunnlaget for hvor mye skatt du skal betale. 

Må jeg levere næringsoppgave? Det enkle svaret er ja. Det eneste unntaket er hvis bedriften din tjener under 50 000 kroner i året. 

Hvis du er under grensen mange år på rad, kan Skatteetaten regne det du driver med som en hobby. Da kan du ikke ha egen bedrift og heller ikke få skattefradrag på kostnadene dine. Driver du hobby eller næring

Hva skal være med i næringsoppgaven? 

Næringsoppgaven har generell info om bedriften din, slik som bedriftsnavn, organisasjonsnummer og om du har regnskapsfører eller revisor. 

Skjemaet viser også spesifikke ting som Skatteetaten vil se - blant annet bruttofortjeneste (fordi den viser om du tjener penger på det du driver med) og hvor mye utestående du har hos kunder. 

Alle summene fra de forskjellige regnskapskontoene dine er med i næringsoppgaven, men mange av dem er slått sammen. 

Til syvende og sist viser næringsoppgaven underskuddet eller overskuddet til bedriften din.

Du trenger ikke nødvendigvis sette deg nærmere inn i de forskjellige postene i næringsoppgaven. De fleste løser innleveringen på en av tre måter:

  1. Enkeltpersonforetak kan bruke rapporten Næringsoppgave 1 i Conta. Der finner du alle tallene du trenger til å levere. Vi har også skrevet en guide til å levere skattemelding og Næringsoppgave 1.
  1. Aksjeselskap bruker ofte et eget program til å levere Næringsoppgave 2. Da fyller du inn tallene fra saldobalansen i Conta og programmet gir deg tallene som skal inn i næringsoppgaven og i de andre skjemaene AS må levere.
  1. Mange velger også å leie inn en regnskapsfører, enten for å ta seg av hele innleveringen eller bare for å se over tallene som skal sendes inn. Når du fører regnskap i Conta kan du enkelt invitere en regnskapsfører til å hjelpe deg.

Prøv regnskapsføring i Conta

Allerede Conta-bruker? Logg inn for å prøve gratis.

Næringsoppgave 1

De aller fleste ENK kan levere Næringsoppgave 1. Det er en forenklet versjon av Næringsoppgave 2. Unntaket er hvis du har regnskapsplikt.

Du har regnskapsplikt hvis du har:

Slik leverer du skattemelding og Næringsoppgave 1.

Noen ENK kan levere en enda enklere versjon av næringsoppgaven, kalt Næringsrapport skatt. Sjekk om du kan levere Næringsrapport skatt.

Næringsoppgave 2

Alle AS, og ENK som har regnskapsplikt, leverer Næringsoppgave 2 sammen med skattemeldingen. 

ENK med regnskapsplikt kan velge å heller levere den forenklede versjonen Næringsoppgave 5. Vi anbefaler å velge Næringsoppgave 5, så lenge du ikke har en god grunn til å velge Næringsoppgave 2. Snakk gjerne med en regnskapsfører hvis du er usikker.

Merk at det også finnes en egen næringsoppgave for billedkunstnere.

Mange lurer på om det finnes en egen næringsoppgave for primærnæringer, slik som jordbruk, skogbruk og fiske. Det gjør det ikke, du leverer enten Næringsoppgave 1 eller Næringsoppgave 2.

Du må derimot levere et eget tilleggsskjema, enten «RF-1177 Landbruk» eller «RF-1213 Fiske».

Du kan bruke Conta til regnskapsføring også når driver med primærnæring.

Tips til når du skal levere næringsoppgave 

Det behøver ikke å være så vanskelig å levere næringsoppgaven. Disse tipsene gjør det enda enklere:

1. Se på oppgaven fra i fjor

Hvis du leverte næringsoppgave i fjor, er det en god idé å finne den frem når du setter deg ned for å levere i år. Tallene fra i fjor gir deg en liten pekepinn på hva som skal hvor i skjemaet.

2. Bruk Conta til regnskapsføringen

Hvis du leverer Næringsoppgave 1 kan du finne alle tallene du trenger i Conta-rapporten. Slik gjør du.

Hvis du leverer Næringsoppgave 2, kan du bruke Conta til å føre regnskap og så invitere en regnskapsfører inn i programmet, som kan ta seg av innleveringen for deg. Eller du kan enkelt kopiere tallene fra Saldobalanse-rapporten og inn i et eget program som generer tallene til Næringsoppgave 2.

3. Ha god orden i regnskapet ditt

Hvis du allerede har bokført alle kjøp, salg og så videre fra fjoråret, er mye av jobben gjort. Du bør prøve å unngå store skippertak rett før en frist, i tilfelle du finner noe du må ordne opp i.

Funnet noen gamle kvitteringer? Slik fører du kvitteringer i regnskapet.

LES OGSÅ: 5 tips til å føre regnskap.

4. Spør om hjelp tidlig

Hvis du ser at du trenger hjelp, er det en god idé å være tidlig ute. Det er fordi det gjerne tar litt tid å ordne opp i ting som er feil. Husk også at regnskapsbyrå som regel har det travelt akkurat rundt fristene. 

Hvis du leverer skattemelding/næringsoppgave for sent, risikerer du at bedriften din får dagbøter. 

Finn en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta.

5. Søk om utsatt frist hvis du trenger det

Hvis det er noe som hindrer deg fra å levere i tide, for eksempel sykdom, kan du søke om å utsette fristen én måned. Søk om utsatt frist. NB! Det gjelder ikke i 2019. Fristen for skattemelding og næringsoppgave er nemlig utsatt fra 31. mai til 31. august, for alle bedrifter. 

Se oppdaterte frister for bedrifter.

[post_title] => Hva er en næringsoppgave? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-en-naeringsoppgave [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/rapporter-regnskap/naeringsoppgave1/ [post_modified] => 2020-05-26 10:33:40 [post_modified_gmt] => 2020-05-26 09:33:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49933 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 49698 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-04-20 10:14:20 [post_date_gmt] => 2020-04-20 09:14:20 [post_content] =>

Størrelsen på bedriften din og om det er et aksjeselskap eller enkeltpersonforetak avgjør om du har bokføringsplikt og regnskapsplikt. I denne artikkelen forklarer vi hva som er forskjellen.

De aller fleste firmaer er faktisk pliktig til å føre regnskap etter loven (bokføringsplikt), og noen er også pliktig til å sende inn et årsregnskap til Regnskapsregisteret (regnskapsplikt). Se hva som gjelder for din bedrift. 

Hvem har bokføringsplikt og hva er det? 

Alle aksjeselskaper har bokføringsplikt. Det samme gjelder for alle enkeltpersonforetak som tjener mer enn 50 000 kroner i året.

Å bokføre betyr å føre regnskap. Når du har bokføringsplikt må du føre regnskap etter  bokføringsloven og bokføringsforskriften. Det betyr at du må ha et fullstendig og sporbart regnskap.

Regnskapet ditt kan bli kontrollert av Skatteetaten. Dette kalles bokettersyn. 

Conta sitt regnskapsprogram er laget for små og mellomstore bedrifter som vil føre regnskapet selv eller sammen med regnskapsfører. Prøv regnskapsprogrammet gratis de første 30 dagene

Unntak fra bokføringsplikten

Enkeltpersonforetak som har en inntekt under 50 000 kroner i året er unntatt fra bokføringsplikten. De virksomhetene som ikke er bokføringspliktige, trenger heller ikke levere næringsoppgave.

Du må likevel dokumentere alle inntekter og kostnader og oppbevare dette i tråd med bokføringsreglene. Det er fordi du skal kunne dokumentere at du ikke har bokføringsplikt. 

Sjekk om du bør føre regnskapet i regneark eller i et regnskapsprogram

Hvem har regnskapsplikt?

Alle aksjeselskap har regnskapsplikt og må sende inn årsregnskap. Noen få enkeltpersonforetak har også regnskapsplikt. 

Grensen for regnskapsplikt for enkeltmannsforetak er når firmaet har eiendeler verdt over 20 millioner kroner, eller har ansatte som i gjennomsnitt utgjør over 20 årsverk (ett årsverk er rundt 1700 arbeidstimer). 

Det er også noen andre organisasjonsformer og bransjer som har regnskapsplikt. Du kan se en fullstendig liste over regnskapspliktige foretak og foreninger på nettsiden til Brønnøysundregisteret

Hva er regnskapsplikt?

Når du har regnskapsplikt, må du levere et årsregnskap til Regnskapsregisteret via Altinn hvert år. Det skal godkjennes av generalforsamlingen (eller av innehaveren i enkeltpersonforetak) innen 30. juni og leveres senest 31. juli. Se alle regnskapsfrister.

Årsregnskapet skal settes opp etter reglene i regnskapsloven og inneholde minimum resultat, balanse og noter.

Årsregnskapet du sender inn er offentlig tilgjengelig og gjør det mulig for blant annet myndighetene, investorer, støtteordninger og potensielle ansatte å se hvordan det går med bedriften. 

Store foretak må lage en årsberetning som de leverer sammen med årsregnskapet. Regnskapsloven definerer store foretak som bedrifter med en salgsinntekt høyere enn 70 millioner kroner i året, en balansesum over 35 millioner kroner og med gjennomsnittlig 50 årsverk. Årsberetningen skal vise utviklingen til selskapet og hvilke forutsetninger det har for videre drift. 

[post_title] => Hva er forskjellen på bokføringsplikt og regnskapsplikt? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-forskjellen-pa-bokforingsplikt-og-regnskapsplikt [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ [post_modified] => 2020-04-20 10:14:22 [post_modified_gmt] => 2020-04-20 09:14:22 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49698 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 179 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-03-19 11:26:00 [post_date_gmt] => 2020-03-19 10:26:00 [post_content] =>

Når kunden ikke kan betale fakturaen du har sendt ut, kan du avslutte fakturaen med tap. I denne artikkelen forklarer vi når du kan gjøre det.

Når du selger på kreditt, kan du oppleve at kunden din ikke har mulighet til å betale for seg. Manglende betalingsevne kan komme av at kunden har dårlig likviditet og lite penger, eller rett og slett har gått konkurs

Hva betyr det å avslutte en faktura med tap?

Når du avslutter en faktura med tap, betyr det at du ikke kommer til å få inn pengene du har fakturert for. Siden du har tapt penger, føres fakturaen som en kostnad i regnskapet. 

Noen fakturaprogram har en egen funksjon for å avslutte faktura som tap. Slik avslutter du fakturaer med tap i Conta

Når du bruker regnskapsprogrammet og det gratis fakturaprogrammet til Conta, blir alle fakturaer automatisk bokført.

Når kan du avslutte en faktura med tap?

Du kan føre en faktura som tap når det er endelig bekreftet at du ikke kommer til å få betalt. Det kan skje når:

Kan jeg lage kreditnota for å avslutte en faktura med tap?

Du skal ikke lage en kreditnota hvis kunden ikke har mulighet til å betale for seg. Kreditnota brukes som regel for å nulle ut hvis det er feil på fakturaen, enten det er feil i summen, adressen til mottaker eller andre opplysninger. 

Les også: Hva er kreditnota?

Skyldes den manglende betalingen derimot at kunden nekter å betale deg selv om de har pengene til det, og du er enig i at det ikke er verdt å følge opp for å få betaling, kan du lage en kreditnota. Da har du ikke lenger noe krav mot kunden og du har akseptert at de ikke skal betale. 

Når du krediterer en faktura er det fordi det viste seg å ikke bli en inntekt likevel. Det kan skyldes uenighet om oppdraget, feil i utføringen av oppdraget eller feil på varen, eller at du gir opp å få inn pengene fordi det krever mer jobb enn det er verdt. Kreditering av en faktura gir redusert inntekt. 

Når du avslutter en faktura med tap, vil det fortsatt stå som en inntekt fordi du har utført jobben eller levert varen. Det vises likevel som en kostnad i regnskapet ditt fordi det ikke er mulig å få inn pengene. Overskuddet blir det samme, men den utførte jobben vises som inntekt og den ubetalte fakturaen som kostnad. 

Slik avslutter du en faktura med tap i Conta.

[post_title] => Avslutte ubetalt faktura med tap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => avskrive-tap-ved-ubetalt-faktura [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/hva-er-en-kreditnota/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/drive-firma/hva-skjer-nar-en-bedrift-gar-konkurs/ https://hjelp.conta.no/faktura/fakturaer/slik-avslutter-du-en-faktura-med-tap-i-conta/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ [post_modified] => 2020-03-19 11:31:14 [post_modified_gmt] => 2020-03-19 10:31:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=179 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.