Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Etterfakturere merverdiavgift

Du har sendt en faktura som gjør at omsetningen din har passert 50 000 kroner. Da blir firmaet MVA-pliktig hvis du selger avgiftspliktige varer eller tjenester, og du må etterfakturere merverdiavgift.

Sveiser som jobber
Atle Hansson
Atle Hansson

Du har sendt en faktura som gjør at omsetningen din har passert 50 000 kroner. Da blir firmaet MVA-pliktig hvis du selger avgiftspliktige varer eller tjenester, og du må etterfakturere merverdiavgift.

Før du kan etterfakturere merverdiavgift må firmaet registreres i MVA-registeret. Den anbefalte metoden er å skrive på fakturaen som vipper omsetningen over 50 000 kroner at MVA blir etterfakturert når registreringen er ferdig.

Vær oppmerksom på at omsetningen må ha passert omsetningsgrensa. Sender du inn fakturaer på nøyaktig 50 000 kroner til Skatteetaten, vil du få avslag på søknaden om registrering. For å være på den sikre siden bør altså omsetningen være på minst 50 001 kroner.

Slik registrerer du deg i MVA-registeret

For å registrere deg må du sende inn skjemaet som heter Samordnet registermelding. Der må du laste opp fakturaene som beviser at omsetningsgrensa er nådd.

Husk også å alltid bruke tydelige varebeskrivelser på fakturaene dine – det er et krav til gyldig dokumentasjon og manglende beskrivelse kan føre til avslag på søknad om registrering i MVA-registeret.

Når registreringen er i boks (du får melding i Altinn, og du kan også sjekke ved å søke på firmanavnet ditt i Brønnøysundregistrene) gjør du dette:

Hvordan etterfakturere merverdiavgift?

Når registreringen er godkjent må du etterfakturere merverdiavgift ved å:

  1. Kreditere hele fakturaen som vippet omsetningen over grensa. Kreditnotaen må ha samme dato som den originale fakturaen.
  2. Lage en ny faktura for arbeidet som inkluderer MVA, også med samme dato som den originale fakturaen.
  3. Sende både kreditnotaen og den nye fakturaen til kunden. Hvis den tidligere fakturaen allerede var betalt, ber du de om å bare betale inn merverdiavgiften i tillegg.

Hvis du bruker fakturaprogrammet til Conta må du huke av i innstillingene at firmaet er blitt MVA-registrert før du lager den nye fakturaen. Først da kan du velge MVA-sats i nedtrekksmenyen i fakturalinjen.

Påskriften «MVA» vil nå vises automatisk etter organisasjonsnummeret på fakturaen, siden dette er obligatorisk å ha med.

Både kreditnotaen og den nye fakturaen du lager føres automatisk i regnskapet ditt hvis du fører regnskap i Conta.

Du kan etterfakturere merverdiavgift separat

En annen måte å gjøre det på er å etterfakturere merverdiavgiften separat. Dette krever litt mer regnskapsføring hos kjøper og selger, så vi anbefaler at du gjør det som vist over.

Hvis du vil etterfakturere MVA separat, gjør du slik:

  • Lag en ny faktura med opprinnelige fakturalinjer unntatt MVA (0 %).
  • Sett minustegn foran antallet i hver fakturalinje. Beløpene blir negative.
  • Lag tilsvarende fakturalinjer med like beløp, men uten minustegn foran antallet.
  • Sett 25 % MVA på disse positive fakturalinjene.

Eksempel:

Du har fakturert 10 000 kroner for 500 mursteiner, og skal etterfakturere MVA. Lag fakturaen slik som på bildet nedenfor. Beløpet som skal betales blir 2500 kroner. Dette utgjør hele merverdiavgiften kunden skal betale.

Skatteetaten anbefaler å legge ved kopi av den opprinnelige fakturaen når du sender en faktura som dette. Merk at det ikke blir bokføringsmessig korrekt å lage en fakturalinje med bare MVA og sette dette til å være fritatt eller unntatt MVA (0 %).

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 155
            [name] => Fakturering
            [slug] => fakturering
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 155
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 31
            [filter] => raw
        )

    [1] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 157
            [name] => Merverdiavgift
            [slug] => merverdiavgift
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 157
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 14
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 50393
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-07-14 08:01:52
            [post_date_gmt] => 2020-07-14 07:01:52
            [post_content] => 

EHF står for «elektronisk handelsformat» og er en elektronisk faktura du sender til bedrifter. EHF gjør faktureringen enklere og raskere - les hvordan. 

Du har kanskje mottatt eFaktura i nettbanken din som privatperson? EHF-faktura er også en type elektronisk faktura, men i motsetning til eFaktura som kun sendes til privatpersoner, sender du EHF når du fakturerer bedrifter. 

LES OGSÅ: Derfor bør du sende eFaktura til privatkundene dine

EHF blir bare mer og mer vanlig blant norske bedrifter, og både staten og kommuner krever å få tilsendt fakturaer på denne måten. Hvorfor? Fordi det er innmari enkelt og sparer deg for mye arbeid! 

Du kan både sende og motta EHF i Conta. Når du skal sende en EHF-faktura oppretter du helt enkelt en faktura på vanlig måte, og velger «Send som EHF» når du skal sende fakturaen. Prøv faktura og regnskap fra Conta gratis.

Derfor bør du bruke EHF:

Det går raskt

Du kan sende en EHF-faktura på 1, 2, 3! Når du har opprettet en faktura i Conta trykker du på «Send som EHF» og fakturaen er ute av verden. Den sendes rett fra fakturasystemet, så du slipper å bruke tid på å laste den ned, sende som e-post eller postlegge den. 

Bedrifter må være registrert i ELMA-registeret («Elektronisk mottakeradresseregister») for å kunne motta EHF. Når du skal sende en EHF-faktura i Conta, får du beskjed om bedriften du sender til er i registeret. Hvis de ikke er det, må du sende fakturaen på en annen måte

Det er trygt

EHF er den tryggeste måten å sende fakturaer til bedrifter. Fakturaen du sender havner i regnskapsprogrammet til mottakeren, noe som gjør at du slipper å uroe deg for om den har havnet i søppelposten i innboksen, er levert til feil e-postadresse eller har forsvunnet i posten. 

Med EHF trenger du heller ikke å bekymre deg for å sende fakturaen til feil sted. Organisasjonsnummeret til mottakeren brukes som «adresse» og sikrer at fakturaen havner der den skal. 

Det er kortere vei til betaling

Ved å sende fakturaen rett til økonomisystemet eller regnskapsprogrammet til mottakeren, blir det også enklere å få betalt. De aller fleste firmaer kan betale fakturaer direkte i regnskapssystemet sitt, og betalingsprosessen går dermed raskere enn hvis de betaler den i nettbanken. Du får penger raskere på konto og bedriften din opprettholder en god likviditet

Har du kunder som somler med å betale? Prøv å selge fakturaen med Superraskt oppgjør neste gang du sender en faktura i Conta. Partneren vår Easybank betaler deg innen én virkedag og tar over risikoen på fakturaen. Finn ut mer om Superraskt oppgjør fra Conta og Easybank

Du kutter kostnader og sparer miljøet

Siden EHF er helt elektronisk, sparer du miljøet for alle papirfakturaene du kanskje hadde sendt ellers.

Det er i tillegg ganske kostbart å postlegge fakturaer; faktisk anslår regjeringen at det vil spare samfunnet 5,2 milliarder kroner årlig om vi går over til å kun bruke eFaktura og EHF! Så med elektroniske fakturaer sparer du altså både penger og miljøet. EHF er fremtiden!

Superenkel bokføring

Når du driver et aksjeselskap eller enkeltpersonforetak kan du motta EHF i Conta. Det gir deg alle fordelene nevnt over, i tillegg til enda en stor fordel: EHF-fakturaen bokfører seg så å si selv

Du finner EHF-fakturaene du har mottat under BILAG > EHF. Klikk på fakturaen du vil bokføre under «Følg opp»-kolonnen og registrer bilaget som vanlig. EHF-formatet gjør at regnskapsprogrammet automatisk fyller ut alt bortsett fra kostnadskonto, så du slipper å skrive inn all informasjon slik som hvis du bokfører en papirfaktura. 

Så enkelt er det å bokføre bilag i Conta:

https://www.youtube.com/watch?v=vhdVQ-CLe78&t=64s

Slik aktiverer du mottak av EHF i Conta

Du må aktivere mottak av EHF i Conta før andre bedrifter kan sende det til deg. Virksomheten din blir registrert i ELMA-registeret når du aktiverer mottak av EHF i Conta. Leverandørene dine kan dermed søke deg opp i fakturaprogrammet sitt og sende EHF-er til deg.  

Gå til INNSTILLINGER > REGNSKAP > EHF for å aktivere mottak av EHF. Her kan du både velge om du vil motta EHF fra leverandører og om du vil vi skal sende deg en e-post hver gang du mottar en EHF. 

Det koster noen kroner hver gang du sender eller mottar EHF. Se priser for EHF i Conta

Med Conta kan du føre regnskapet selv eller få hjelp av en av våre regnskapspartnere. Få fortgang på bokføringen med EHF-fakturaer, gode veivisere og ferdig utfylte MVA-meldinger. 

Prøv Conta gratis

Allerede Conta-bruker? Logg inn og prøv regnskapsprogrammet gratis.

[post_title] => Dette er fordelene med å bruke EHF-faktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => dette-er-fordelene-med-a-bruke-ehf-faktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ https://hjelp.conta.no/faktura/selge-fakturaen-easybank-fakturasalg/ https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/registrere-ehf/ [post_modified] => 2020-09-15 11:48:17 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 10:48:17 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50393 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 185 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-06-19 09:30:00 [post_date_gmt] => 2020-06-19 08:30:00 [post_content] =>

Skal du bytte til Conta sitt gratis fakturaprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice? Kom raskt i gang med å sende din neste faktura.

Det er kjapt gjort å bytte fra et annet fakturasystem til Conta sitt gratis fakturaprogram, og det er like enkelt enten du bytter fra Fiken, Visma, Tripletex, PowerOffice eller andre fakturaprogrammer. Det eneste du trenger å vite, er hva som er det neste fakturanummeret i rekken i det gamle systemet. 

Kom i gang med å sende faktura gratis i dag. Med Conta kan du sende faktura som privatperson, enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. Fakturaprogrammet er enkelt og du kan sende ubegrenset med fakturaer helt gratis. Registrer deg og send din første faktura

Slik bytter du til Conta sitt fakturaprogram

Første gang du lager en faktura i Conta, får du spørsmål om hvilket nummer det skal være på den første Conta-fakturaen. Se på den siste fakturaen du sendte i det gamle programmet og fyll inn neste nummer i rekka:

Hvis den siste fakturaen i det forrige programmet hadde fakturanummer 1022, må du skrive inn 1023 når du lager din første faktura i Conta. 

Når du sender din første faktura i Conta og legger inn fakturanummer, legger du også inn hvilken bankkonto kundene skal betale til og navnet på kontoen, for eksempel «Brukskonto DNB». 

Skal du bytte til Conta fra et annet regnskapsprogram? Overgangen til systemet tar kun noen få minutter, så kan du sette i gang med regnskapsføringen med det samme.

Få en sømløs arbeidshverdag med fakturering og regnskapsføring i samme system. Alle fakturaene du lager i Conta blir selvfølgelig automatisk bokført i regnskapet ditt.  Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis i 30 dager

Importere kunder og varer fra et annet fakturaprogram

Hvis du har mange kunder i det gamle fakturaprogrammet ditt, kan du enkelt importere dem til Conta. Det enkleste er å eksportere en csv-fil fra det gamle programmet. Dette er en funksjon som er tilgjengelig i de fleste fakturaprogrammer. 

Når du har filen klar, går du til KUNDER i menyfanen, trykk på KUNDEIMPORT > IMPORTER FRA FIL. Her kan du laste opp CSV-filen fra det gamle programmet, så vil all informasjonen du har om kundene dukke opp i Conta. 

Du kan importere varelisten din til Conta på samme måte som du importerer kunder. Gå til VARER i menyfanen, trykk på VAREIMPORT > IMPORTER FRA FIL. Her kan du laste opp en CSV-fil med varene dine på samme måte som du lastet opp kundene. 

Hvordan kreditere fakturaer fra et annet fakturaprogram

Hvis du oppdager at du må kreditere en faktura du har laget i et annet fakturaprogram, må du først legge inn fakturaen som en «gammel faktura» i Conta. Slik gjør du det

Etter du har lagt inn den gamle fakturaen, finner du den sammen med de andre fakturaene dine i fakturalista. Velg fakturaen, klikk på FAKTURADETALJER og deretter på LAG KREDITNOTA. 

Spar penger og gjør det enkelt å få betalt med fakturaprogrammet fra Conta. Du kan også sende fakturaene som EHF eller eFaktura - sømløst, enkelt og papirløst. Prøv Conta sitt fakturasystem nå.

[post_title] => Hvordan bytte til Conta sitt fakturaprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => overgang-til-conta-faktura-fra-et-annet-program [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/slik-kan-du-sende-faktura-som-privatperson-i-conta-faktura/ [post_modified] => 2020-09-15 11:51:23 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 10:51:23 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=185 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 60 [post_author] => 42 [post_date] => 2020-05-31 13:04:00 [post_date_gmt] => 2020-05-31 12:04:00 [post_content] =>

En kontantfaktura er en kvittering som dokumenterer at penger er mottatt for en vare/tjeneste, enten elektronisk eller som fysiske kontanter. Her skal vi se litt på hvordan du kan bruke kontantfakturaer til å dokumentere inntekt.

Hvilke krav stilles til en kontantfaktura?

En kontaktfaktura kan lages i et fakturaprogram, genereres fra et godkjent kassasymet, eller være skrevet ut på forhåndsnummererte blanketter.

De skal inneholde de samme opplysningene som en vanlig faktura:

Kontantfakturaer som lages i Conta oppfyller naturligvis alle disse kravene.

Slik lager du en kontantfaktura i Conta.

Når kan du bruke kontantfakturaer?

Vanlige fakturaer er dokumentasjon på at du har solgt noe på kreditt, og har dermed en forfallsdato der kunden må innfri gjelden innen den datoen.

Kontantfakturaer kan brukes når kjøperen betaler ved levering. Eksempler på dette kan være:

Les om regnskapsføring av kontantbetalinger her.

Når trenger jeg kassaapparat?

Loven sier at foretak som normalt selger på kreditt (altså fakturerer på etterskudd) ikke trenger et godkjent kassaapparat for å kunne håndtere kontanter, men i stedet kan lage kontantfaktura i et fakturaprogram som Conta.

Men driver du derimot butikk som i hovedsak baserer seg på kontantsalg er det krav om at firmaet bruker godkjent kassapparat med produkterklæring. Skatteetaten fører en liste over slike apparater.

Salg via internett er unntatt fra kravet om kassaapparat, men du må huske å fikse ordentlig dokumentasjon. Mange nettbutikker har ikke dette innebygd, så i disse tilfellene anbefaler vi å bruke Conta til å lage kontantfakturaer for hvert salg.

[post_title] => Kontantfaktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => kontantfaktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/hvordan-bokfore-innbetalinger-fra-vipps-og-izettle-i-conta/ [post_modified] => 2020-07-20 13:34:07 [post_modified_gmt] => 2020-07-20 12:34:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=60 [menu_order] => 5 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.