Slik bør du fakturere kjøring med privatbil

Du har hørt om kilometersatsen fra staten, ikke sant? Den er på drøye fire kroner kilometeren. Spørsmålet du må stille deg er: Ville rørleggeren din vært fornøyd med fire kroner?

Innsiden av bil
Atle Hansson

Du har hørt om kilometersatsen fra staten, ikke sant? Den er på drøye fire kroner kilometeren. Spørsmålet du må stille deg er: Ville rørleggeren din vært fornøyd med fire kroner?

Neppe. Kanskje han tar 20 kroner, kanskje 60, hvem vet. Han sørger ihvertfall for å ikke gå i tap, for å si det sånn. Ofte baker han det inn i totalbeløpet.

Så hva skal du fakturere? Det er en utbredt misforståelse at eiere av småfirmaer må forholde seg til statens kilometergodtgjørelse når de fakturerer. Denne satsen er ikke noe annet enn maksimalsummen staten tillater deg å trekke fra på skatten for hver kilometer du kjører med privatbil i firmaet ditt. Satsen er altså til intern bruk i firmaet når årsoppgjøret skal sendes inn.

Koster det dobbelte

I virkeligheten koster det bortimot det doble av statens sats å kjøre en middels dyr familiebil bil på norske veier. Ifølge Aftenposten kostet det i 2012 godt og vel 70 kroner mila i reelle utgifter for en Toyota Avensis. For hvert år øker denne summen.

For å finne den reelle kilometerutgiften må vi blant annet regne med statlige avgifter, forsikring, bilens verdifall og drivstoff.

Du bestemmer

Mange næringsdrivende lar oppdragsgiver diktere et kjørehonorar på noen få kroner kilometeren. Husk at det er du som bestemmer hva kjøring skal koste, og at du må her som ellers ta deg skikkelig betalt. Bompenger og broavgifter må også regnes med i prisen. Du skal ikke bare ha dekket utgiftene dine, du skal også ha en profitt på toppen. Hvis ikke driver du frivillig arbeid, ikke næringsvirksomhet.

Tenk på bilen som et arbeidsredskap, en maskin som produserer omsetning for firmaet ditt, som om den var en hjullaster, en lastebil eller et hvilket som helst annet driftsmiddel.

Konklusjon: Statens kilometersats bruker du aldri utad.

Husk kjørebok

For at du skal kunne kreve fradrag på kr 4,05 per km (2013) når du leverer inn næringsregnskapet, bør du føre en detaljert kjørebok. Det er ikke påbudt ved lov, men det er den eneste måten skatteetaten kan vurdere saken hvis de er i tvil om fradraget ditt er riktig.

Satsen på kr 4,05 per km gjelder for kjøring inntil 10 000 kilometer. Satsen er kr 3,40 hvis du kjører mer enn 10 000 kilometer i året.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 155
            [name] => Fakturering
            [slug] => fakturering
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 155
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 23
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 24621
            [post_author] => 42
            [post_date] => 2018-04-20 10:46:05
            [post_date_gmt] => 2018-04-20 09:46:05
            [post_content] => 

Det kan nok være fristende å bruke en fakturamal i Word og tro at det holder, men fakturaer er viktig dokumentasjon med strenge krav til innholdet som gjør det både umulig og ulovlig å bruke hjemmelagede fakturamaler.

Mange kommer til nettsidene til Conta fordi de leter etter etter en enkel måte sende faktura på, og det hersker fremdeles en del misforståelser der ute når det gjelder fakturering. De kjenner ikke nødvendigvis reglene. Heldigvis fant de Conta Faktura før de tråkket feil!

Fakturaer skal ikke kunne endres i ettertid

I Conta er vi veldig opptatt av å gi folk en bra start, og en av de beste startene du kan gi firmaet ditt er å velge en fakturaløsning som er enkel å bruke.

Bokføringsforskriften slår nemlig fast at:

Salgsdokument skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte.

Du kan i praksis dermed ikke bruke «hjemmesnekrede» fakturaer.

Alle fakturaer må inneholde:

En skal heller ikke kunne endre på nummeret eller annet innhold i fakturaen, etter at den er utstedt. Feil kan skje den beste, men hvis du gjør en feil i en faktura må du lage en kreditnota som korrigerer og «nuller ut“ fakturaen med feilen i. Dette er såklart innebygget funksjonalitet i Conta.

Men er det lov å bruke en fakturamal?

Det spørs hva du legger i «fakturamal». Mange søker nok på nettet i håp om at det skal finnes en enkel måte å lage hjemmelagede fakturaer på. De har gjerne hastverk med å sende en faktura og tenker at det er en kjapp fiks å bruke en mal laget i et vanlig tekstprogram.

Fakturamaler fra programmer som Conta Faktura er godkjente å bruke siden de overholder alle kravene. Enn så lenge er det fremdeles også lov å bruke en «manuell» fakturamal hvis du skriver den ut på godkjente, forhåndsnummererte fakturablanketter, men det er egentlig det eneste unntaket.

Å bruke en mal for faktura i Word som du tildeler fakturanummer selv er derimot ikke en gyldig måte å fakturere på.

Med Conta Faktura er du trygg

Vi sier derfor: Dropp det! Med et enkelt og gratis fakturaprogram som Conta Faktura er du sikret en tjeneste som lar deg enkelt følge reglene som bedrift (og til og med som privatperson), uten unødig hodebry og stress. Og hvis Skatteetaten gjør bokettersyn kan du være trygg på at det ikke er noe galt med fakturaløsningen din.

Eksempel på faktura fra Conta Faktura

Om du vil sende faktura på papir er det uansett ikke noe problem å bruke Conta Faktura. Du skriver bare ut PDF-en! Vi kan til og med sende den for deg mot en liten kostnad.

Conta Faktura gir deg:

Alternativet med papirblanketter er neppe holdbart for en moderne bedrift, enten du driver alene eller dere er flere sammen. Conta Faktura sin nettbaserte «fakturamal» er alt du trenger, er fremtidssikker, og kan sendes i alle de vanligste formatene.

*Krever Conta Pluss-abonnement

[post_title] => Fakturamal laget i Word, eller fakturaprogram? Ikke gå i fella! [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => fakturamal-laget-i-word-eller-fakturaprogram-ikke-ga-i-fella [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-11-26 12:35:13 [post_modified_gmt] => 2019-11-26 11:35:13 [post_content_filtered] => [post_parent] => 502 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=24621 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 22270 [post_author] => 2 [post_date] => 2018-03-09 12:45:07 [post_date_gmt] => 2018-03-09 11:45:07 [post_content] =>

Tiden du bruker på å lage fakturaer, bokføring, møter og administrative oppgaver er alle ting som du må regne med når du driver firma.

En del firmaer bruker fakturagebyrer for å dekke inn kostnaden ved fakturering, og noen bruker det til og med som insentiv på papirfakturaer for å få kundene over på digitale og billigere (for firmaet) løsninger som AvtaleGiro eller eFaktura, eller EHF.

Du har sikkert selv sett eksempler på dette i de private kundeforholdene dine.

Det finnes ingen offisielle satser eller grenser for størrelsen på fakturagebyr. Det må derimot være forhåndsavtalt med kunden (gjelder privatkunder) ifølge Forbrukerkjøpsloven § 37.

Viktig: Husk at det skal være samme MVA-sats på gebyret som på resten av fakturaen.

Et alternativ til fakturagebyr er å bake det inn totalprisen

Uansett hvem du selger til kan det være andre måter å gjøre dette på enn å legge på en egen linje på fakturaen, med eget utskilt gebyr. Alternativet til et fakturagebyr, er å ta betalt for det i den totale prisingen av tjenestene dine.

Uavhengig av om du velger fakturagebyr eller baker det inn i totalprisen, så er det viktigste at du tar deg godt nok betalt til å dekke alle utgiftsposter du har ved et kundeforhold.

Hvis du trenger hjelp til å beregne prisene dine, kan du sjekke ut Timepriskalkulatoren.no.

Kortgebyrer i netthandel blir forbudt

Som et lite apropos: Driver du netthandel? Det blir snart forbudt å kreve kortgebyr fra kunder som betaler med bank- eller kredittkort utstedt innenfor EUs grenser. Les mer på Firmanytt om de nye reglene for kortgebyrer på nett.

[post_title] => Kan jeg legge på fakturagebyr? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => kan-jeg-legge-pa-fakturagebyr [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-12-05 09:53:25 [post_modified_gmt] => 2019-12-05 08:53:25 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=22270 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 44 [post_author] => 2 [post_date] => 2017-11-01 12:10:44 [post_date_gmt] => 2017-11-01 11:10:44 [post_content] =>

Hei du som er nybakt gründer! Vi får mange spørsmål fra sånne som deg. Vi har også vært helt ferske en gang, så vi skjønner godt at du spør. Her er noen tips for å unngå at du kommer skeivt ut fra start.

1. Start på nummer én

I motsetning til hva mange ferskinger tror, er det ikke flaut å sende ut faktura nummer 1. Det går bare én vei etter dette: Oppover.

Unngå å rote til fakturanummeret ved å sette årstallet foran, som f.eks. 20150001. Fakturanummeret hopper ikke tilbake til null ved årsskiftet.

Hvis du vil ha et lengre fakturanummer i starten, kan du begynne på f.eks. 10001. (Hvis du allerede har fakturert i et annet program må du lese dette).

2. Legg inn MVA på varer, fra start

Har du akkurat startet firma? Da er ikke firmaet blitt MVA-registrert enda, og skal ikke fakturere merverdiavgift. Men når du legger inn varer i varelageret i Conta Faktura bør du likevel registrere de med riktig MVA-sats. Da slipper du å gå gjennom hele varelista og endre momssatsene den dagen du er blitt MVA-registrert.

Conta Faktura setter automatisk merverdiavgift på varene til 0% så lenge du ikke har krysset av i innstillingene for at du er MVA-registrert. Når MVA-registreringen er i boks endrer du innstillingen, og alle varene dine får umiddelbart riktig MVA-sats fordi du har fortalt systemet hvilken sats som gjelder for hver vare.

Dette tipset gjelder bare for deg som selger varer eller tjenester som er MVA-pliktige. En frilansjournalist som bare skriver tekst skal aldri fakturere MVA overhodet, f.eks.

3. Nei, det er ikke lov til å slette

For å oppheve en faktura som er feil må du lage en kreditnota. Det spiller ingen rolle om du har sendt den til kunden eller ikke, eller om det bare var adressa som var feil. Alle typer feil gjør at det må lages en kreditnota, men kunden trenger ikke å få den tilsendt hvis de ikke allerede har mottatt fakturaen med feil.

Ved å være litt ekstra nøyaktig kan du spare deg for en ekstra kreditnota – og ekstra bokføring for både deg og kunden.

4. Beskjeder skal i beskjedfeltet

Ikke skriv beskjeder i fakturalinjene. Du har et fint felt spesielt til beskjeder i øvre del av fakturaen. Får du ikke plass der, kan du for eksempel legge til et PDF-vedlegg med flere detaljer, dette er det støtte for i Conta Faktura på siden der du sender fakturaen. Det er også plass til å skrive en melding i e-posten fra systemet, hvis du sender på denne måten.

5. Fakturér i norske kroner

Det er ikke så vanlig at norske foretak fakturerer i fremmede valutaer. Har du noen gang mottatt en faktura fra et tysk firma som er utstedt i norske kroner? Neppe. Hvis du fakturerer i norske kroner slipper du komplisert bokføring. Avtal i kontrakten med kunden hva jobben du gjør skal koste i NOK, hvilken vekslingskurs som skal brukes (sikrer at du som selger ikke taper på at kursen svinger), og hvem som skal betale bankgebyrene.

En kort betalingsinstruks kan skrives i beskjedfeltet på Conta-fakturaen. Du kan også bruke vedlegg hvis du trenger mer plass. Les også artikkelen om å fakturere utenlandske kunder.

6. Slapp av!

Mange ferskinger bruker mye energi på å vente på betalingen. På å sjekke konto, på å sjekke forfallsdato og så å sjekke kontoen igjen for å se om pengene har kommet.

Dette er helt uproduktivt. Conta Faktura holder styringen for deg.

Du får en påminnelse på e-post når fakturaen har forfalt og det er tid for å sende purring eller inkassovarsel. Det er på dette tidspunktet du sjekker kontoen din. Altså før du eventuelt purrer på betalingen.

Du bør bruke tiden din på å bli bedre i yrket ditt, eller til å skaffe deg flere kunder. Har du nok arbeid vil du også ha nok penger. Har du for lite penger betyr det at du har for lite å gjøre, eller for lave priser. Småfirmaer har begrenset kapasitet, og tiden din er ekstra dyrebar.

Mange ferskinger bruker også ekstremt mye energi på å samle sammen småkvitteringer som kanskje gir dem åtte kroner i skattefradrag. Dette er også ganske unødvendig når du tenker på hvor mye tid det tar å føre regnskapet og hva du heller kunne brukt tiden til. Men dét er en annen historie…

7. Det er greit med 10 dager

Selv om du ikke trenger å bekymre deg så mye for om pengene kommer (de aller fleste gjør opp for seg) så trenger du heller ikke å gi kundene 30 dagers kreditt. 10 dager er helt fint. I alle de årene vi selv har vært næringsdrivende har vi aldri fått klager på at det kun er 10 dagers forfallsfrist på fakturaen. Kortere tid til oppgjøret kommer gir deg bedre likviditet, altså et mer positivt forhold mellom inntekter og utgifter.

Conta Faktura har 14 dager som standard, men dette kan du endre på i innstillingene.

Lykke til!

[post_title] => 7 fakturatips for ferskinger [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => 7-fakturatips-for-ferskinger [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-12-05 09:25:50 [post_modified_gmt] => 2019-12-05 08:25:50 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=44 [menu_order] => 1 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.