Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Hvordan bokføre lønn?

Har du ansatte må du kjøre lønn hver måned. Slik fører du lønn, skatt, arbeidsgiveravgift og mer i regnskapet ditt.

Ansatte på et kontor som ler sammen
Hanne Mørch

Har du ansatte må du kjøre lønn hver måned. Slik fører du lønn, skatt, arbeidsgiveravgift og mer i regnskapet ditt.

Det lønner seg alltid å bruke et lønnssystem når du kjører lønn. Lønnssystemet vil regne ut alle kostnadene og vise deg hvilke kontoer de skal føres på.

De fleste lønnssystem har også en løsning for å sende a-melding – informasjon om blant annet lønn, skattetrekk og arbeidsgiveravgift – til myndighetene, noe du må gjøre hver måned.

Denne artikkelen er kun for deg som skal kjøre lønn, enten det er for ansatte i et aksjeselskap (inkludert deg selv) eller i et enkeltpersonforetak.

Hvilke kostnader må du ha med?

Ola Nordmann tjener 30 000 kroner i måneden. Bruttolønnen hans øker kostnadene til bedriften din, og føres derfor som:

+ 30 000 kroner på konto 5000 Lønn til ansatte.

Det er ikke alltid logisk å tenke pluss og minus når det kommer til regnskap. Penger bedriften din skylder føres som minusverdi på kontoklasse 2. Det stilles opp mot kontoklasse 1 eiendeler (bankinnskudd, eiendom, aksjer) som føres som pluss.

Samlet kalles de to kontoklassene balanse, og når du sender inn årsregnskapet skal de oppveie hverandre og gå i null.

De gjenværende kontoklassene kalles resultat. Der fører du kostnader som pluss og inntekt som minus, slik at de kan stilles opp mot hverandre. Kostnader knyttet til ansatte føres som pluss på kontoklasse 5, som vist i eksempelet i denne artikkelen.

Ved årets slutt vil det totale minus- eller plussbeløpet fra resultatet overføres til egenkapitalen i kontoklasse 2. Egenkapital er penger bedriften din skylder til aksjonærene. Fordi egenkapitalen har minusverdi er inntekt med på å øke beløpet, mens kostnader minsker det.

Skatt

Du trekker vanligvis mellom 30-45 prosent skatt av bruttolønn. I dette eksempelet kan vi si at skatten utgjør 10 000 kroner. Det er penger bedriften din skylder til staten, og føres derfor som: 

– 10 000 kroner på konto 2600 Forskuddstrekk. 

Nettolønnen, altså lønn etter skatt, er penger som skal betales til Ola. Det fører du som:

– 20 000 kroner på konto 2930 Skyldig Lønn.

Feriepenger

Du må beregne feriepenger av bruttolønn. Feriepengene er på minst 10,2 prosent (12,5 prosent for ansatte over 60 år), men høyere sats kan være satt i tariffavtaler eller arbeidsavtaler.

Det er vanlig med 12 prosent sats.

30 000 x 12 prosent = 3 600 kroner

Feriepengene du setter av føres som:

+ 3 600 kroner på konto 5092 Feriepenger

– 3 600 kroner på konto 2940 Skyldige feriepenger

Arbeidsgiveravgift

Bedriften din må betale arbeidsgiveravgift på lønn, som regel 14,1 prosent av bruttolønn. Sjekk satsen til bedriften din.

30 000 x 14,1 prosent = 4 230 kroner. 

Det føres som:

+ 4 230 kroner på 5400 Arbeidsgiveravgift

– 4 230 kroner på 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift

Du må også beregne arbeidsgiveravgift av feriepengene:

3 600 x 14,1 prosent = 507,6 kroner

Det føres som:

+ 507,6 kroner på konto 5405 Arbeidsgiveravgift av påløpte feriepenger 

 – 507,6 kroner på konto 2785 Påløpt arbeidsgiveravgift ferielønn

Dette er de vanligste kostnadene i forbindelse med lønn. Hvis du også har kilometergodtgjørelse, diett/reisekostnader og andre goder å føre, kan du legge dette til på lønnsbilaget, men det er ikke et krav at du fører det samtidig.

Hva skjer når du betaler ut penger?

Når du skal bokføre utbetaling av lønn fører du det som:

+ 20 000 kroner på konto 2930 Skyldig lønn, slik at gjelden du førte der tidligere opphører.

– 20 000 kroner på konto 1920 eller en annen bankkonto.

Når du betaler ut lønn må du også sette av skattepenger. Det er et lovkrav å opprette en egen bankkonto for dette, en skattetrekkskonto. Skattepengene skal betales inn til staten annenhver måned. 

Det føres som:

+ 10 000 kroner på 1920 eller en annen bankkonto.

– 10 000 kroner på 1950 Bankkonto for skattetrekk.

Du betaler inn forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift annenhver måned. Når du betaler fører du skatten for de to foregående månedene som:

+ 20 000 på 2600 Forskuddstrekk, slik at den kontoen går i null.

– 20 000 kroner på 1950 Bankkonto for skattetrekk, som er der pengene betales fra.

Arbeidsgiveravgiften føres som pluss på 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift og minus på 1920 eller en annen bankkonto.

Når du betaler ut feriepenger året etter, må du kjøre lønn på det også. Skyldige feriepenger flyttes fra 2940 Skyldige feriepenger til 2930 Skyldig lønn, slik at det viser at de er klare til utbetaling. 

Arbeidsgiveravgiften du har beregnet på disse feriepengene flyttes fra 2785 Påløpt arbeidsgiveravgift ferielønn til 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift. 

Det blir med neste gang du betaler inn arbeidsgiveravgift til staten.

Når du betaler ut feriepengene fører du det som pluss på 2930 slik at kontoen går i null, og minus på 1920 eller en annen bankkonto.

Periodisering

Lønn skal bokføres den måneden det er utbetalt, men i regnskapet kan du flytte kostnaden til den måneden den ansatte har utført jobben.

Det gjør en for at regnskapet skal stemme mest mulig med den faktiske økonomien til firmaet.

For å periodisere lønnskostnader må du først føre summen av lønnskostnadene (bruttolønn, arbeidsgiveravgift og feriepenger) som pluss på konto 5090, som du oppretter selv, og minus på konto 2961 Annen påløpt kostnad. 

Dette gjør du i måneden den ansatte har jobbet.

Når du kjører lønn og utbetaler pengene, fører du beløpet tilbake som minus på konto 5090 og pluss på konto 2961. Du fører deretter lønnen som vist over.

Det gjør at at kostnaden din viser i rett måned i regnskapet ditt.

For å føre lønn i regnskapsprogrammet til Conta må du gå til REGISTRERE KJØP og deretter ALLE TYPER BILAG. Lønn kan ikke føres som et vanlig kjøp, siden det er mange variabler.

Vi anbefaler å kjøre lønn i et lønnssystem først slik at det blir enklere for deg å føre riktig.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 34
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 179
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-03-19 11:26:00
            [post_date_gmt] => 2020-03-19 10:26:00
            [post_content] => 

Når kunden ikke kan betale fakturaen du har sendt ut, kan du avslutte fakturaen med tap. I denne artikkelen forklarer vi når du kan gjøre det.

Når du selger på kreditt, kan du oppleve at kunden din ikke har mulighet til å betale for seg. Manglende betalingsevne kan komme av at kunden har dårlig likviditet og lite penger, eller rett og slett har gått konkurs

Hva betyr det å avslutte en faktura med tap?

Når du avslutter en faktura med tap, betyr det at du ikke kommer til å få inn pengene du har fakturert for. Siden du har tapt penger, føres fakturaen som en kostnad i regnskapet. 

Noen fakturaprogram har en egen funksjon for å avslutte faktura som tap. Slik avslutter du fakturaer med tap i Conta

Når du bruker regnskapsprogrammet og det gratis fakturaprogrammet til Conta, blir alle fakturaer automatisk bokført.

Når kan du avslutte en faktura med tap?

Du kan føre en faktura som tap når det er endelig bekreftet at du ikke kommer til å få betalt. Det kan skje når:

Kan jeg lage kreditnota for å avslutte en faktura med tap?

Du skal ikke lage en kreditnota hvis kunden ikke har mulighet til å betale for seg. Kreditnota brukes som regel for å nulle ut hvis det er feil på fakturaen, enten det er feil i summen, adressen til mottaker eller andre opplysninger. 

Les også: Hva er kreditnota?

Skyldes den manglende betalingen derimot at kunden nekter å betale deg selv om de har pengene til det, og du er enig i at det ikke er verdt å følge opp for å få betaling, kan du lage en kreditnota. Da har du ikke lenger noe krav mot kunden og du har akseptert at de ikke skal betale. 

Når du krediterer en faktura er det fordi det viste seg å ikke bli en inntekt likevel. Det kan skyldes uenighet om oppdraget, feil i utføringen av oppdraget eller feil på varen, eller at du gir opp å få inn pengene fordi det krever mer jobb enn det er verdt. Kreditering av en faktura gir redusert inntekt. 

Når du avslutter en faktura med tap, vil det fortsatt stå som en inntekt fordi du har utført jobben eller levert varen. Det vises likevel som en kostnad i regnskapet ditt fordi det ikke er mulig å få inn pengene. Overskuddet blir det samme, men den utførte jobben vises som inntekt og den ubetalte fakturaen som kostnad. 

Slik avslutter du en faktura med tap i Conta.

[post_title] => Avslutte ubetalt faktura med tap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => avskrive-tap-ved-ubetalt-faktura [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/hva-er-en-kreditnota/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/drive-firma/hva-skjer-nar-en-bedrift-gar-konkurs/ https://hjelp.conta.no/faktura/fakturaer/slik-avslutter-du-en-faktura-med-tap-i-conta/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ [post_modified] => 2020-03-19 11:31:14 [post_modified_gmt] => 2020-03-19 10:31:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=179 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 49395 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-02-06 14:41:40 [post_date_gmt] => 2020-02-06 13:41:40 [post_content] =>

Det er mye å sette seg inn i når du er fersk eier og leder av din egen bedrift. Fakturering og regnskapsføring er to av tingene du garantert må forholde deg til. Her forklarer vi forskjellen på dem. 

Hva er en faktura?

Kort forklart er en faktura et dokument som viser en handel mellom selger og kjøper. Fakturaen viser blant annet hvilken tjeneste eller vare du har solgt, hvor mye kunden skal betale og når det skal betales. Du er pliktig til å sende ut en faktura når du skal ta betalt for noe bedriften din har solgt. 

Det er strenge krav til hva slags informasjon en faktura skal inneholde, og det er derfor både umulig og ulovlig å lage en faktura fra bunnen av i for eksempel Word. Du er blant annet pliktig til å lage fakturaer i et system eller en blokk som nummererer fakturaene automatisk, og denne funksjonen har ikke skriveprogrammer.

Hva er et fakturaprogram?

Et fakturaprogram har satt opp rammene for en faktura for deg, slik at du kun trenger å fylle inn detaljer som pris, varebeskrivelse og forfallsdato selv. Den ferdige fakturaen kan sendes til kunden på mail, i posten eller som EHF-faktura

I Conta sitt fakturaprogram kan du enkelt lage godkjente fakturaer helt gratis. For å sende faktura gratis oppretter du en faktura, velger “send selv”, går tilbake til fakturaoversikten og laster ned en PDF som du kan sende fra din egen e-post.

Hva er et regnskap?

Et regnskap er en oversikt over bedriften din sine inntekter, utgifter, eiendeler og gjeld. Der legger du inn hva bedriften din har tjent og kjøpt, hva den eier og hva den skylder.

Regnskapet brukes for at både du og det offentlige skal vite hva som skjer i bedriften din, men også for å beregne hvor mye skatt og merverdiavgift du skal betale til staten. 

Hvis bedriften din tjener under 50 000 kroner i året er du ikke pliktig å føre regnskap, men du må uansett kunne legge frem en oversikt over inntekter og kostnader dersom du blir bedt om det. Det kan derfor være lurt å gjøre det i et ordentlig system fra starten av.

LES OGSÅ: Alt om regnskapsføring i 2020.

Hva er et regnskapsprogram?

Det er fullt lovlig å føre regnskapet i et regneark, men dersom du har lite erfaring med regnskapsføring, kan det lønne seg å bruke et regnskapsprogram. Med et regnskapsprogram trenger du som regel bare å fylle ut detaljer og velge riktig konto, så blir informasjonen systematisert for deg. Et regnskapsprogram sørger også for at du kan hente ut de rapportene du er lovpålagt å kunne hente ut om bedriften din, blant annet MVA-melding

I Conta sitt regnskapsprogram får du alt du trenger for å føre regnskap for bedriften din, enten du gjør jobben helt selv eller får hjelp fra en regnskapsfører. Smarte veivisere guider deg gjennom regnskapsføringen på en enkel måte.


Mange regnskapsprogram, blant annet Conta sitt, har fakturaprogram inkludert. Da vil inntekten din automatisk bli bokført i regnskapet, og du sparer tid ved at du slipper å gjøre det dobbelt.

[post_title] => Hva er forskjellen på et fakturaprogram og et regnskapsprogram? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => forskjellen-pa-et-fakturaprogram-og-et-regnskapsprogram [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/regnskap-hva-er-merverdiavgift/ [post_modified] => 2020-02-27 17:58:39 [post_modified_gmt] => 2020-02-27 16:58:39 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49395 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 49380 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-02-05 09:32:52 [post_date_gmt] => 2020-02-05 08:32:52 [post_content] =>

Dette er våre beste tips til gode regnskapsrutiner. Spar tid og penger på regnskapsføringen i 2020. 

Enten du fører regnskapet selv eller får hjelp av en regnskapsfører, kan disse fem tipsene hjelpe deg å spare både tid og penger. 

1. Ta vare på alle kvitteringene dine

Dette er nummer én for de aller fleste. Når du driver eget firma kan du nemlig få skattefradrag på de aller fleste kostnadene firmaet har. Det gjelder alt fra datautstyr og kontorleie til annonsering på Facebook og kostnader for kundemøter.

Men du må ha bevis på kjøpene - ta derfor godt vare på kvitteringene, fakturaene, kontraktene og avtalene du får!

Uten dokumentasjon, ofte kalt bilag i regnskapssammenheng, kan du heller ikke få fradrag på merverdiavgiften, selv om bedriften din er registrert i MVA-registeret.

LES OGSÅ: Dette koster det å miste en kvittering på 1000 kroner.

Pass på at du får med bilag når du kjøper noe, og at bilagene har all informasjonen som må være med.

De må oppbevares sikret for tyveri, brann eller vannskader. Hvis du skanner bilagene og tar vare på de på PC-en din må du passe på å ha en sikkerhetskopi.

Når du bruker regnskapsprogrammet til Conta får du med en gratis mobilapp. Ta bilder av kvitteringene etter hvert som du kjøper noe og send til Conta med et par klikk. Da ligger alt klart til neste gang du skal bokføre og lagres trygt i 10 år. Null stress!

2. Sett deg inn i det grunnleggende

Hvis du velger å føre regnskap selv er det et par ting du bør kunne. Det gjør jobben mye lettere for deg. 

Regnskapskonto: Alt som skjer i bedriften din skal føres på ulike regnskapskontoer, fra 1000 til 8999. En regnskapskonto er ikke det samme som en bankkonto, men et spesifikt sted i regnskapet hvor du samler lignende kostnader, inntekt og så videre.

Regnskapet er delt inn slik:

Kontogruppe 1 og 2 er balansen din. Eiendeler skal føres på en konto som begynner med 1. Gjeld skal føres på en konto som begynner med 2.

Kontogruppe 3-8 kalles resultat. Inntekt føres på kontoer som starter på 3 (inntektskontoer), mens kostnader føres på kontoer som starter på 4-8 (kostnadskontoer).

Les mer om resultatet og balansen i regnskapet.

Debet og kredit: Alt som skjer føres to steder i regnskapet. En konto går opp mens en annen går ned. De to føringene kalles debet og kredit, eller pluss og minus, men det er ikke pluss og minus i vanlig forstand.

For eksempel, når du selger en vare til Ola Nordmann føres det slik:

Salg til en kunde skal først føres på en kundekonto, ofte kalt kundereskontro. Det er fordi du som regel ikke får betalt samme dag som du sender fakturaen. Med kundekontoer har du alltid oversikt over hva du er skyldig.

Kjøp fra leverandører skal på samme måte innom en leverandørreskontro. 

Selv om inntekt føres i minus, betyr det ikke at det er et negative beløp. Det føres i minus fordi det skal kunne settes opp mot kostnader på slutten av året, og kostnader føres som pluss på konto 4-8. 

Når du får betalt føres det som

Hvis du bruker et regnskapsprogram slipper du ofte å forholde deg til disse begrepene til daglig, men det er greit med en forståelse av hva som skjer bak kulissene.

Les mer om debet og kredit.

3. Bruk et godt regnskapsprogram

Du kan velge å føre regnskap i et regneark slik som Excel så lenge du har mindre enn 600 føringer i året - eksempel på føring er et kjøp, et salg eller avskrivning av en eiendel bedriften din har.

Men regneark blir fort uoversiktlige. Vi anbefaler derfor at du finner deg et godt regnskapsprogram som kan hjelpe deg på veien. 

Å føre regnskap i Conta koster 99 kroner i måneden. 

Dette er fordelene for deg:

For en liten ekstra kostnad kan du også motta EHF-fakturaer rett inn i regnskapsprogrammet.

4. Ikke la det gå for lang tid

Et annet tips som ofte er undervurdert, er å jobbe jevnlig med regnskapet. Det er greit å komme fort i gang og så føre regelmessig, gjerne én gang i uka eller én gang i måneden, avhengig av hvor mange bilag du har.

Hvis du har en regnskapsfører bør du avtale med de om hvor ofte du skal sende over bilag for at dere skal holde regnskapet oppdatert.

Vi anbefaler også å ta bankavstemming én gang i måneden hvis du har en egen bedriftskonto. Da sammenligner du bankutskriften med det som er ført i regnskapet for å se at du har fått med alt og at alle tallene stemmer

Myndighetene krever at regnskapet er oppdatert før hver frist, og senest hver fjerde måned. Det er uansett greit å unngå å jobbe i skippertak, i alle fall rett før MVA-meldingen eller skattemeldingen skal inn. 

[deadline_section]

Les mer om regnskapsfristene for 2020.

5. Spør om hjelp

Det aller viktigste er at tallene du fører stemmer og at føringen er på riktig kontogruppe (1-8). Hvis du blir usikker, eller trenger hjelp med spesifikke ting, slik som årsoppgjør, periodisering eller avskrivning er det lurt å spørre om hjelp.

På hjelpesidene våre kan du også finne artikler om regnskap og hjelpeartikler for regnskapsprogrammet.

Hvis du vil ha mer spesifikke råd eller at noen andre skal ta seg av bokføringen kan du ta kontakt med en regnskapsfører.

[post_title] => Starte egen bedrift: 5 tips til å føre regnskap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => 5-tips-til-a-fore-regnskap [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/dette-er-periodisering/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/dette-er-avskrivning/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ [post_modified] => 2020-03-04 15:38:13 [post_modified_gmt] => 2020-03-04 14:38:13 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49380 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.