Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Hva er balanse?

Kontoene som begynner på 1 og 2 i regnskapet viser hva selskapet ditt eier og hva det skylder. Når du sammenligner summen på disse kontoene kalles det balanse.

Kvinne som arbeider i et verksted
Avatar
Hanne Mørch

Kontoene som begynner på 1 og 2 i regnskapet viser hva selskapet ditt eier og hva det skylder. Når du sammenligner summen på disse kontoene kalles det balanse.

I Norge er det anbefalt at alle bruker de samme kontoinndelingene til å føre regnskap. Det gjør det mulig å sammenligne tallene dine, og for andre å forstå regnskapet ditt. Oppsettet som kalles SAF-T ble påbudt i Norge fra 2020. 

SAF-T spesifiserer hvilke kontoklasser og kontogrupper du skal bruke. Det første sifferet regnes som en kontoklasse (1), to siffer som en kontogruppe (10) og fire som en spesifikk konto (1000).

Kontoene deles inn i to hovedgrupper kalt resultatregnskap og balanse. Kontoklasse 1 og 2 utgjør balansen din, og viser eiendeler, gjeld og egenkapital

Kontoklasse 3 til 8 er resultatkontoene dine, og brukes når du fører inntekter og kostnader.

LES OGSÅ: Slik finner du riktig regnskapskonto.

Hva bruker du balansen til?

Balanse brukes til å sjekke statusen til bedriften din gjennom året. Ved å gå til balanserapporten får du en oversikt over kontoene 1000 til 2999, og kan se hva bedriften din eier og hva den skylder.

Eiendeler føres som positive verdier og egenkapital/gjeld med negative verdier. Når du sender inn årsregnskapet skal disse to kontoklassene oppveie hverandre slik at balansen din er null.

Eiendeler

Hver gang bedriften din får en eiendel, enten det er eiendom, transportmidler, aksjer, varelager eller penger skal det føres på en konto som begynner på 1. Disse kontoene gir deg oversikt over hva bedriften din eier og hvor mye eiendelene er verdt.

I regnskapsprogrammet til Conta kan du se summen av det som er bokført på kontoklasse 1 ved å gå til menyfanen RAPPORTER og SALDOBALANSE, og deretter velge fra den laveste til den høyeste 1xxx kontoen i regnskapet ditt.

Summen for kontoklassen står øverst, men du kan også bla deg nedover siden for å se summen per kontogruppe.

Langvarige eiendeler, kalt anleggsmidler, skal du føre på lave kontonummer, slik som 1000. Eiendeler med kortere levetid (omløpsmidler) føres på høye kontonummer, for eksempel vil du føre bankinnskudd på 1920 eller en annen bankkonto.

Egenkapital regnes som gjeld

Når bedriften din forplikter seg til å betale noe tilbake skal det føres på kontoklasse 2. Gjeld og egenkapital består av leverandørgjeld, banklån, skyldige offentlige avgifter og lignende.

Lurer du på hvorfor egenkapital står sammen med gjeld? Egenkapital regnes som en form for gjeld, siden det er penger bedriften din skylder aksjonærene.

For enkeltpersonforetak består egenkapitalen av bedriftens overskudd eller underskudd minus det som innehaveren tar ut på privat konto.

Langsiktig gjeld føres på lave kontonummer; aksjekapital henger sammen med selskapet levetid og føres på 20xx. 29xx er for kortsiktig gjeld som skal betales tilbake innen ett år.

Føringer mellom kontoklasse 1 og 2

La oss si at du lånt 100 000 fra banken, og skal nedbetale det med 1 000 kroner. Da fører du:

+ 1 000 på konto 2200 Gjeld til kredittinstitusjoner

– 1 000 på 1920 bankkontoen din

Det er fordi du mister en del av eiendelene dine, mens gjelden din, som er en minusverdi, kommer nærmere null.

Et annet eksempel på føringer i balansen er om du skal ta opp lån for å kjøpe en firmabil. Det skal føres som:

+ 100 000 på 12xx Transportmidler, inventar, maskiner o.l. (fordi du får en eiendel)

– 100 000 på 2220 Gjeld til kredittinstitusjoner (fordi gjelden øker).

Balanse versus resultat

Når du skal levere årsregnskapet må summen av eiendeler og gjeld/egenkapital være null. Men gjennom året vil ikke de to kontoklassene være balansert. 

Det skyldes at inntekter og utgifter, kontoklasse tre til åtte, ikke overføres til balanseregnskapet før ved slutten av året.

La oss si at du har solgt noe til Ola Nordmann ASA. Først har du ført salget som:

+ 5000 på eiendelskonto 1500 Ola Nordmann ASA (reskontroen til den kunden)

– 5000 på 3000 Salgsinntekter*

*FORKLARING: Det er ikke alltid logisk å tenke pluss og minus i forhold til regnskapet. Inntekt føres i minus på inntektskontoene dine, mens kostnader føres i pluss på kostnadskontoene.

Inntekt og utgifter stilles da opp mot hverandre. Dette kalles resultatregnskap.

Det kan være lettere å tenke på det som en høyre og venstreside i regnskapet som skal veies opp mot hverandre.

På slutten av regnskapsåret er inntekt med på å styrke egenkapitalen, som er en minusverdi i regnskapet, mens utgifter er med på å svekke egenkapitalen.

Når du får betalt fører du det som:

+ 5000 på 1920 Bankkonto

– 5000 på 1500 Ola Nordmann ASA (slik at reskontroen ender opp i null)

Så langt har salget kun rørt eiendelssiden av balansen din, og nå står konto 1920 med 5000 i pluss som ikke reflekteres i gjeld eller egenkapital. Det skaper ubalanse mellom konto 1 og 2.

Det løses ved slutten av regnskapsåret når inntekter og utgifter sammenlignes. Da vil du ha -5000 overskudd som overføres til kontoklasse 2, og styrker egenkapitalen for bedriften (som har minusverdi).

Da er det samme beløpet i pluss på eiendelskontoen og i minus på gjeld/egenkapital, slik at balansen går i null. 

Du beholder balanseregnskapet i neste regnskapsår, men starter alltid et nytt resultatregnskap.

I Conta finner du balanserapporten og resultatrapporten under menyfanen RAPPORTER. For å unngå forvirring vises alle verdier som positive, men programmet regner ut summen av balanse og resultat, slik at du enkelt kan se hvor mye du eier og hvor mye du skylder, og om du går med underskudd eller overskudd.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med å føre regnskap i Conta

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 49
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 52123
            [post_author] => 42
            [post_date] => 2021-02-22 15:10:15
            [post_date_gmt] => 2021-02-22 14:10:15
            [post_content] => 

«Goodwill» er et begrep på en tilleggsverdi som eksisterer i kraft av det gode navn og rykte, kundekretsen, eller andre verdier et firma har, som ikke direkte kan tallfestes til enhver tid.

Goodwill utgjør en immateriell eiendel eller verdi (les: uten fysisk substans), og er et begrep som i regnskapsføring brukes om noe abstrakt som påvirker bedriftens fremtidige potensial til å tjene penger. Denne typen eiendel er regulert i Regnskapsloven § 6-2.

Goodwill i praksis

Et konkret eksempel er verdien som kundene dine tilfører i kraft av å være nettopp dine kunder. Både størrelsen på kundemassen, og hvilke kunder firmaet ditt har, kan påvirke firmaets goodwill. Kunder som snakker positivt om firmaet til andre potensielle kunder har utvilsomt en slik verdi.

Et annet eksempel kan være kan være kompetansen til fagpersoner, markedsføringskampanjer, nye kontrakter eller anskaffelser, positiv medieomtale, bidrag til veldedighet, stordriftsfordeler, eller en generell forventning om økt fortjeneste.

Hvordan måles den?

Goodwill er ikke noe som måles og bokføres kontinuerlig, så det er utfordrende å beregne nøyaktig hvor mye av det et firma sitter på. Verdien kan altså sjelden tallfestes, men goodwill er like fullt en del av firmaets eiendom som blir tatt med i regnskapet når den anskaffes via en tredjepart, f.eks ved kjøp av et firma. Regnskapsmessig føres den som et anleggsmiddel. Det betyr at det er en eiendel som er antatt å utnyttes eller brukes over lengre tid til å genere profitt.

Bygninger eller kontorutstyr er i samme kategori, men en vesentlig forskjell på goodwill og annen eiendom er at den kun blir tatt med i regnskapet når den bytter eier. Når et firma kjøper et annet firma, og kjøpesummen overstiger verdiene av det kjøpte firmaets eiendeler, føres restsummen opp i balanseregnskapet til kjøper-firmaet som goodwill. Dette kan i mange tilfeller utgjøre store verdier.

Avskriving av goodwill i regnskapet

Anleggsmidler synker i verdi over tid, og etter Regnskapsloven § 5-3 skal goodwill, på lik linje med andre anleggsmidler, avskrives etter en «fornuftig avskrivningsplan». Avskrivning vil si at firmaet ikke kostnadsfører hele utgiften ved kjøp av anleggsmidler ettersom de har en forventet lengre varighet enn én enkel regnskapsperiode. I stedet fordeler man kostnaden på flere regnskapsperioder basert på en forventning om hvor lenge den skal vare.

Avskrivningsperioder på mer enn fem år må begrunnes med at verdien sikkert vil vare lenger enn dette, ifølge Regnskapsloven § 7-14. Et eksempel på dette kan være kundekontrakter med avtaletid som overstiger fem år. Det aller vanligste er likevel saldoavskrivninger med 20 % per år.

Når goodwill blir negativ

Goodwill skal beskattes som andre eiendeler når den realiseres i form av salg og kjøp. Gevinst beskattes med 25 prosent (2016), og tap er fradragsberettiget.

«Badwill», eller «negativ goodwill» som det ofte kalles, er det motsatte av goodwill. Når et firma blir kjøpt for under den totale verdien av eiendelene sine, er dette et eksempel på badwill. Gjør du et slikt «røverkjøp», er det gjerne som resultat av den negative goodwill som finnes i firmaet. Da vil selgeren også kunne få skattefradrag for tapet.

[post_title] => Hva er goodwill? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-goodwill [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2021-02-22 15:11:02 [post_modified_gmt] => 2021-02-22 14:11:02 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=52123 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 51551 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-10-23 07:28:53 [post_date_gmt] => 2020-10-23 06:28:53 [post_content] =>

Bokettersyn er en kontroll av regnskapet til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt, gjort av Skatteetaten. 

Hvis du driver din egen bedrift, er sannsynligheten stor for at du vil oppleve at Skatteetaten ber om bokettersyn. Da må du legge frem regnskapet ditt, slik at de kan kontrollere at alt er riktig og i henhold til lovene. 

Tidligere var det vanlig at Skatteetaten sjekket regnskapet til bedrifter i gjennomsnitt hvert sjuende år, men de siste årene har det blitt vanlig å ha mindre kontroller av for eksempel merverdiavgift oftere. I denne artikkelen går vi nærmere inn på hva som sjekkes i et bokettersyn, hvordan prosessen foregår og hva konsekvensene kan være dersom kontrollørene finner avvik. 

Les også: Hva er forskjellen på regnskapsplikt og bokføringsplikt

Slik fungerer bokettersyn

Når firmaet ditt får beskjed om bokettersyn, vil du først få en melding i Altinn. Mest sannsynlig vil kontrolløren (eller bokettersynrevisoren, som det også kalles) din be deg om å svare på spørsmål og levere dokumenter innen en gitt frist. 

Hensikten er å sjekke at bedriften betaler nok MVA, skatt, lønner de ansatte og ellers følger regnskapsloven på riktig måte

Hvis kontrolløren finner avvik eller trenger å undersøke mer, tar han eller hun kontakt for å stille flere spørsmål, få tilsendt flere dokumenter eller avtale et møte for å gjennomgå regnskapet ditt nøyere. Dette kalles et utvidet bokettersyn. Noen ganger vil kontrolløren da komme til kontoret eller stedet bedriften holder til for å utføre en utvidet kontroll. 

Les også: Alt du trenger å vite om å føre regnskap

Hva sjekkes i et bokettersyn?

Hva som sjekkes i et bokettersyn varierer. Noen ganger kontrolleres hele regnskapet, andre ganger bare noen poster. Som regel blir du bedt om å sende dokumentasjon som går ett til tre år tilbake i tid.

Når du skal ha bokettersyn, blir du som regel bedt om å sende en SAF-T-fil. SAF-T er en samling av flere regnskapsdata, og inneholder blant annet

I tillegg kan du bli bedt om å legge ved noen inngående fakturaer og kontoutskrift fra banken.

Når du fører regnskap i Conta tar det bare noen få sekunder å få ut en fullstendig SAF-T-rapport. Gå til RAPPORTER > TIL SKATTEETATEN > SAF-T og klikk LAST NED EKSPORTFILEN når du har valgt perioden du ønsker. Easy peasy. 

Les mer om SAF-T.

Hva er utvidet bokettersyn?

Hvis kontrolløren til Skatteetaten finner tegn på at bedriften din har gjort noe feil eller brutt loven, kan de sette igang et utvidet bokettersyn. Som regel blir du da varslet og avtaler et møte med kontrollør. I noen tilfeller, for eksempel hvis noen har meldt inn om ulovlige forhold og det er fare for at bevis kan bli ødelagt, vil kontrolløren møte uanmeldt opp på kontoret eller stedet der bedriften holder til. 

Bedriften din kan også bli tatt ut i en stikkprøve og dermed måtte gjennomføre utvidet bokettersyn. Noen ganger hender det også at Skatteetaten har en bransjekontroll der de sjekker forholdene i en bestemt bransje. Da kan du også bli tatt ut til utvidet bokettersyn uten at det er mistanke om at bedriften har gjort noe ulovlig. 

I et utvidet bokettersyn vil altså kontrolløren komme fysisk på besøk til bedriften din for å gå gjennom regnskapet ditt. De kan også be om dokumentasjon så langt som ti år tilbake i tid. 

Firmaer med ansatte kan få arbeidsgiverkontroll

Arbeidsgiverkontroll er også en variant av utvidet bokettersyn, men den blir utført av det lokale Kemnerkontoret ditt. 

Arbeidsgiverkontrollen kan gå ti år tilbake i tid og vil gjerne sjekke at 

Rettigheter og plikter ved bokettersyn

Det finnes selvsagt en hel del regler både for kontrolløren og bedriften som blir kontrollert. Før, under eller etter kontrollen skal kontrolløren fra Skatteetaten nemlig

Representanten for bedriften plikter å legge fram alle dokumenter og opplysninger som kan ha betydning for kontrollen. Bedriften skal også gi tilgang og disposisjon til utstyr og programvare som er knyttet til regnskapssystemet og regnskapsmaterialet. 

Merk at det er straffbart å prøve å hindre kontrollen eller ikke legge fram dokumentene kontrolløren ber om. Det gjelder også å ikke svare på meldingen fra Skatteetaten når du får beskjed om bokettersyn. 

Du har lov til å klage på kontrollen. Klagen gis skriftlig eller muntlig til Kemnerkontoret innen 3 virkedager. De bestemmer om klagen tas videre til behandling i Skatteetaten. 

Hva skjer hvis kontrolløren finner feil eller mangler under bokettersynet?

Alvorlighetsgraden på straffen varierer selvsagt også etter alvorlighetsgraden ved funnet. I mange tilfeller blir bedriften pålagt å etterbetale skatter eller avgifter, betale straffeskatt eller dagbøter. 

Selv om bokettersyn er en kontroll av virksomheten, kan de ved noen tilfeller gå over til å gjelde daglig leder eller andre som privatperson også. I et enkeltpersonforetak er det for eksempel ikke et skille mellom bedriftens og privatpersonens økonomi, og da kan selvsagt dagbøter eller andre betalingskrav gå hardt utover privatøkonomien din. 

Bokettersyn kan også gå utover privatpersoner hvis det er blitt gjort noe straffbart. Det hele kan nemlig ende med både bøter og fengselsstraff til styre eller daglig leder, hvis det er ille nok. Det gjelder også hvis noen andre i bedriften for eksempel har unndratt penger til seg selv. 

Tips til bokettersyn

Bokettersyn høres kanskje skummelt ut, men så lenge du har alt på stell, er det ikke noe problem! 

Vårt aller beste tips er å ta tak i det med det samme du får en melding om bokettersyn i Altinn og levere det du skal. Mange havner i trøbbel fordi de ikke svarer, og det kan også gjøre at kontrollen blir utvidet. Det er gjort på 1-2-3 å ta ut en SAF-T-rapport i Conta, så da er det egentlig ingen grunn til å utsette det. 

Det tar oss til neste tips: Før regnskapet til bedriften i et regnskapssystem fra starten av. Det er verken ulovlig eller umulig å føre regnskap i et regneark, men det gjør det mye mer tungvint for deg når Skatteetaten vil ha bokettersyn. 

I et regnskapsprogram har du alle bokføringer, bilag og rapporter samlet på samme sted, noe som gjør det enkelt å samle sammen dokumentene de ber om. Du får jo faktisk alle dokumentene de vanligvis etterspør i SAF-T-rapporten som du enkelt kan laste ned! 

Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis

[post_title] => Hva er bokettersyn? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-bokettersyn [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-forskjellen-pa-bokforingsplikt-og-regnskapsplikt/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/lov-og-rett/slik-tolker-og-folger-du-regnskapsloven/ https://hjelp.conta.no/regnskap/rapporter-regnskap/eksportere-data-fra-regnskapet-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-et-regnskapssystem/ [post_modified] => 2021-02-22 10:10:27 [post_modified_gmt] => 2021-02-22 09:10:27 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51551 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 51196 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-10-05 12:19:39 [post_date_gmt] => 2020-10-05 11:19:39 [post_content] =>

Kvitteringer er noe de fleste av oss er vant med å motta når vi handler en vare eller tjeneste. Men hva betyr alt som står på kvitteringen, hvilke krav stilles og hvordan skal du føre den i regnskapet? Det kan du lese mer her.

Kjøper du en vare i en butikk eller er ute å spiser på restaurant, mottar du en kvittering etter at du har betalt. Handler du på nett mottar du også en kvittering eller en faktura for kjøpet ditt. Er innkjøpet gjort til bedriften regnes kvitteringen som dokumentasjonen for kjøpet ditt og du bruker den når du fører regnskap. 

La oss se nærmere på krav for kvitteringer og hvordan du fører dem i regnskapet ditt. 

Hva er en gyldig kvittering? 

Det finnes en rekke krav for at en kvittering skal være gyldig. Det skal blant annet stå hva som er kjøpt og hvem som har solgt varen, hvordan varen er betalt for, dato for kjøpet, organisasjonsnummer til selger og et kvitteringsnummer slik at transaksjonen er sporbar i et kassessytem.

På kjøp av varer for videresalg, for drivstoff i transportbransjen og for kontantkjøp på over 40 000 kroner er det krav om at også kjøper sitt navn og bedriftsnavn er på kvitteringen. Bruker du kontanter på kjøp mellom 1000 og 40 000 kroner, så skal selger skrive navnet ditt og navnet til bedriften på kvitteringen, og deretter stemple og signere den. 

En gyldig kvittering er viktig for både deg som skal føre regnskap etter du har kjøpt noe, men også for deg som gir ut salgskvitteringer når du selger en vare eller en tjeneste. 

Hvordan bokfører jeg en kvittering? 

Har du mottatt en kvittering for et kjøp av en vare eller tjeneste, skal dette bokføres i regnskapet ditt. Du bokfører kvitteringer som et vanlig kjøp og legger den ved som dokumentasjon i bilaget. 

Det kan være lurt å ta bilde av kvitteringen med en gang du mottar den. Bruker du en app tilknyttet regnskapssystemet ditt er den klar til bokføring. Du må også velge hvilken kostnad det er og om det er betalt med firmakort eller privatkort. 

Du må som regel også skrive på kvitteringen hvorfor du har kjøpt varen eller tjenesten for å få skattefradrag fra kjøpet. Har du for eksempel en kvittering fra en jobblunsj, skriver du jobblunsj eller kundelunsj på kvitteringen. 

Se hvordan du bokfører en kvittering i Conta her

Trenger du et regnskapsprogram hvor du kan føre kostnadene dine? Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis i 30 dager.

Og du, med Conta sin kvitteringsapp kan du skanne inn kvitteringene dine rett inn i regnskapet mens du er på farta! Enklere blir det ikke.

https://www.youtube.com/watch?v=NRIj_AL4GjI&feature=emb_title

Hvordan lager jeg en kvittering for bedriften jeg jobber i?

Skal du drive en butikk eller restaurant er du blant dem som er pliktig til å ha salgskvitteringer. Vanligvis vil et lovlig kassesystem være innstilt slik at du får de riktige opplysningene når du setter det opp for bedriften din. Men det er lurt å dobbeltsjekke at du oppfyller alle kravene for kvittering.

Har du en butikk som også sender varer fra en nettbutikk, skal du sende med en faktura eller salgskvittering på kjøpet.

Les mer om hvordan du oppretter en faktura i Conta.

For deg som selger vil dette bokføres som salg, og deg som kjøper vil det bokføres som kjøp. Kvittering eller fakturaer bilagene du legger ved som dokumentasjon for transaksjonen. 

Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis [post_title] => Hva er en kvittering? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-en-kvittering [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/krav-til-dokumentasjon/ [post_modified] => 2020-10-05 12:19:40 [post_modified_gmt] => 2020-10-05 11:19:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51196 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.