Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Hva er kostnadskontoer i regnskapet?

Kostnader firmaet ditt har skal føres i forskjellige kontogrupper avhengig av hvilken kostnad det er snakk om.

Mann på verksted som arbeider på pc
Jostein Hakestad
Jostein Hakestad

Kostnader firmaet ditt har skal føres i forskjellige kontogrupper avhengig av hvilken kostnad det er snakk om.

Fra 2020 blir det obligatorisk å bruke SAF-T-kontoplanen i all regnskapsføring, og det er denne som brukes i regnskapsprogrammet til Conta. Her går vi gjennom de forskjellige kontogruppene som du kan registrere kostnader på.

Gruppene som begynner på 4 til 8 gjelder kun kostnader, og det er disse vi skal se på her:

4 – VAREKOSTNAD

Alle kontoer som begynner på 4 omfatter varekostnader, for eksempel vareinnkjøp du gjør i bedriften.

Merk at vareinnkjøp skal føres på disse kontoene gjennom årets gang, men på slutten av året skal det gjøres vareopptelling, og da flyttes det som er igjen over til 14-gruppen, varelager. 

Eksempler:

4000 – Råvarer og halvfabrikata

Råvarekjøp som brukes i produksjon i selskapet. Dette kan for eksempel være kjøp av materiell og stoff til å lage klær.

4300 – Innkjøp av varer for videresalg

Handelsvarer som kjøpes inn og selges videre uten noen form for bearbeiding eller videreutvikling føres her. Dette er den vanligste kontogruppen for videresalg av varer

5: LØNNSKOSTNADER

Alle lønnskostnader føres på denne kontogruppen. Det omfatter også fordeler, arbeidsgiveravgift, godtgjørelser, og andre personalkostnader.

Eksempler:

5000 – Lønn til ansatte

Alle typer lønn (brutto), før skatt er trukket av føres på denne kontoen. 

5400 – Arbeidsgiveravgift

Arbeidsgiveravgift beregnes under lønnskjøring og føres løpende sammen med lønningen. 

5920 – Yrkesskadeforsikring

Det er obligatorisk for arbeidsgiver å tegne yrkesskadeforsikring for alle ansatte i virksomheten, og kostnaden til slik forsikring føres på denne kontoen.

Slik bokfører du lønn.

6 og 7: ANDRE KOSTNADER, AV- OG NEDSKRIVNING

Her fører man alle andre kostnader relatert til driften av firmaet, for eksempel leie av lokale, kjøp eller leie av maskiner, utstyr, inventar, telefonregninger og så videre.

Eksempler:

6300 – Leie av lokaler

Leiekostnader til kontorlokaler, forretningslokaler, næringsbygg, produksjonslokaler, lager, butikker, showroom og lignende.

6900 – Telefonregninger

Telefonregninger i firmaet føres mot denne kontoen.

Avskrivning og nedskrivning er begreper som går igjen i disse mange av kontoene under gruppene som begynner på 6.

Avskrivning er planlagt og forventet reduksjon av verdier, for eksempel 6015 for avskrivning på biler etter hvert som de faller i verdi, mens nedskrivning brukes ved uforutsett reduksjon i verdier, for eksempel 6050 for varige driftsmidler eller 6055 for patenter og lisenser. 

Disse regnskapsteknikkene brukes fordi verdien på eiendeler kan forringes over tid og verdireduksjonen må reflekteres i regnskapet. 

8: FINANSKOSTNADER

Selv om denne gruppen også omfatter finansinntekter som aksjeutbytte (hvis firmaet eier aksjer) eller renteinntekter, er de fleste underkontoene relatert til finanskostnader. 

Finanskostnader kan være ting som utbetaling av utbytte til aksjonærer, skattekostnader, rentekostnader og andre ekstraordinære kostnader. 

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 36
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 49933
            [post_author] => 69
            [post_date] => 2020-05-26 10:33:40
            [post_date_gmt] => 2020-05-26 09:33:40
            [post_content] => 

De alle fleste bedrifter må levere næringsoppgave sammen med skattemeldingen. Som regel leverer enkeltpersonforetak Næringsoppgave 1 og aksjeselskap Næringsoppgave 2.

Hvert år leverer innehavere av ENK en privat skattemelding som inkluderer info om enkeltpersonforetaket. Sammen med skattemeldingen skal de levere en næringsoppgave.

Eiere av AS må levere en skattemelding som kun gjelder for bedriften (i tillegg til sin egen private skattemelding), og en næringsoppgave.

Se fristene for norske bedrifter.

Næringsoppgaven brukes til å informere Skatteetaten om hva som har skjedd i bedriften din i løpet av fjoråret, og danner sammen med skattemeldingen grunnlaget for hvor mye skatt du skal betale. 

Må jeg levere næringsoppgave? Det enkle svaret er ja. Det eneste unntaket er hvis bedriften din tjener under 50 000 kroner i året. 

Hvis du er under grensen mange år på rad, kan Skatteetaten regne det du driver med som en hobby. Da kan du ikke ha egen bedrift og heller ikke få skattefradrag på kostnadene dine. Driver du hobby eller næring

Hva skal være med i næringsoppgaven? 

Næringsoppgaven har generell info om bedriften din, slik som bedriftsnavn, organisasjonsnummer og om du har regnskapsfører eller revisor. 

Skjemaet viser også spesifikke ting som Skatteetaten vil se - blant annet bruttofortjeneste (fordi den viser om du tjener penger på det du driver med) og hvor mye utestående du har hos kunder. 

Alle summene fra de forskjellige regnskapskontoene dine er med i næringsoppgaven, men mange av dem er slått sammen. 

Til syvende og sist viser næringsoppgaven underskuddet eller overskuddet til bedriften din.

Du trenger ikke nødvendigvis sette deg nærmere inn i de forskjellige postene i næringsoppgaven. De fleste løser innleveringen på en av tre måter:

  1. Enkeltpersonforetak kan bruke rapporten Næringsoppgave 1 i Conta. Der finner du alle tallene du trenger til å levere. Vi har også skrevet en guide til å levere skattemelding og Næringsoppgave 1.
  1. Aksjeselskap bruker ofte et eget program til å levere Næringsoppgave 2. Da fyller du inn tallene fra saldobalansen i Conta og programmet gir deg tallene som skal inn i næringsoppgaven og i de andre skjemaene AS må levere.
  1. Mange velger også å leie inn en regnskapsfører, enten for å ta seg av hele innleveringen eller bare for å se over tallene som skal sendes inn. Når du fører regnskap i Conta kan du enkelt invitere en regnskapsfører til å hjelpe deg.

Prøv regnskapsføring i Conta

Allerede Conta-bruker? Logg inn for å prøve gratis.

Næringsoppgave 1

De aller fleste ENK kan levere Næringsoppgave 1. Det er en forenklet versjon av Næringsoppgave 2. Unntaket er hvis du har regnskapsplikt.

Du har regnskapsplikt hvis du har:

Slik leverer du skattemelding og Næringsoppgave 1.

Noen ENK kan levere en enda enklere versjon av næringsoppgaven, kalt Næringsrapport skatt. Sjekk om du kan levere Næringsrapport skatt.

Næringsoppgave 2

Alle AS, og ENK som har regnskapsplikt, leverer Næringsoppgave 2 sammen med skattemeldingen. 

ENK med regnskapsplikt kan velge å heller levere den forenklede versjonen Næringsoppgave 5. Vi anbefaler å velge Næringsoppgave 5, så lenge du ikke har en god grunn til å velge Næringsoppgave 2. Snakk gjerne med en regnskapsfører hvis du er usikker.

Merk at det også finnes en egen næringsoppgave for billedkunstnere.

Mange lurer på om det finnes en egen næringsoppgave for primærnæringer, slik som jordbruk, skogbruk og fiske. Det gjør det ikke, du leverer enten Næringsoppgave 1 eller Næringsoppgave 2.

Du må derimot levere et eget tilleggsskjema, enten «RF-1177 Landbruk» eller «RF-1213 Fiske».

Du kan bruke Conta til regnskapsføring også når driver med primærnæring.

Tips til når du skal levere næringsoppgave 

Det behøver ikke å være så vanskelig å levere næringsoppgaven. Disse tipsene gjør det enda enklere:

1. Se på oppgaven fra i fjor

Hvis du leverte næringsoppgave i fjor, er det en god idé å finne den frem når du setter deg ned for å levere i år. Tallene fra i fjor gir deg en liten pekepinn på hva som skal hvor i skjemaet.

2. Bruk Conta til regnskapsføringen

Hvis du leverer Næringsoppgave 1 kan du finne alle tallene du trenger i Conta-rapporten. Slik gjør du.

Hvis du leverer Næringsoppgave 2, kan du bruke Conta til å føre regnskap og så invitere en regnskapsfører inn i programmet, som kan ta seg av innleveringen for deg. Eller du kan enkelt kopiere tallene fra Saldobalanse-rapporten og inn i et eget program som generer tallene til Næringsoppgave 2.

3. Ha god orden i regnskapet ditt

Hvis du allerede har bokført alle kjøp, salg og så videre fra fjoråret, er mye av jobben gjort. Du bør prøve å unngå store skippertak rett før en frist, i tilfelle du finner noe du må ordne opp i.

Funnet noen gamle kvitteringer? Slik fører du kvitteringer i regnskapet.

LES OGSÅ: 5 tips til å føre regnskap.

4. Spør om hjelp tidlig

Hvis du ser at du trenger hjelp, er det en god idé å være tidlig ute. Det er fordi det gjerne tar litt tid å ordne opp i ting som er feil. Husk også at regnskapsbyrå som regel har det travelt akkurat rundt fristene. 

Hvis du leverer skattemelding/næringsoppgave for sent, risikerer du at bedriften din får dagbøter. 

Finn en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta.

5. Søk om utsatt frist hvis du trenger det

Hvis det er noe som hindrer deg fra å levere i tide, for eksempel sykdom, kan du søke om å utsette fristen én måned. Søk om utsatt frist. NB! Det gjelder ikke i 2019. Fristen for skattemelding og næringsoppgave er nemlig utsatt fra 31. mai til 31. august, for alle bedrifter. 

Se oppdaterte frister for bedrifter.

[post_title] => Hva er en næringsoppgave? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-en-naeringsoppgave [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/rapporter-regnskap/naeringsoppgave1/ [post_modified] => 2020-05-26 10:33:40 [post_modified_gmt] => 2020-05-26 09:33:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49933 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 49698 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-04-20 10:14:20 [post_date_gmt] => 2020-04-20 09:14:20 [post_content] =>

Størrelsen på bedriften din og om det er et aksjeselskap eller enkeltpersonforetak avgjør om du har bokføringsplikt og regnskapsplikt. I denne artikkelen forklarer vi hva som er forskjellen.

De aller fleste firmaer er faktisk pliktig til å føre regnskap etter loven (bokføringsplikt), og noen er også pliktig til å sende inn et årsregnskap til Regnskapsregisteret (regnskapsplikt). Se hva som gjelder for din bedrift. 

Hvem har bokføringsplikt og hva er det? 

Alle aksjeselskaper har bokføringsplikt. Det samme gjelder for alle enkeltpersonforetak som tjener mer enn 50 000 kroner i året.

Å bokføre betyr å føre regnskap. Når du har bokføringsplikt må du føre regnskap etter  bokføringsloven og bokføringsforskriften. Det betyr at du må ha et fullstendig og sporbart regnskap.

Regnskapet ditt kan bli kontrollert av Skatteetaten. Dette kalles bokettersyn. 

Conta sitt regnskapsprogram er laget for små og mellomstore bedrifter som vil føre regnskapet selv eller sammen med regnskapsfører. Prøv regnskapsprogrammet gratis de første 30 dagene

Unntak fra bokføringsplikten

Enkeltpersonforetak som har en inntekt under 50 000 kroner i året er unntatt fra bokføringsplikten. De virksomhetene som ikke er bokføringspliktige, trenger heller ikke levere næringsoppgave.

Du må likevel dokumentere alle inntekter og kostnader og oppbevare dette i tråd med bokføringsreglene. Det er fordi du skal kunne dokumentere at du ikke har bokføringsplikt. 

Sjekk om du bør føre regnskapet i regneark eller i et regnskapsprogram

Hvem har regnskapsplikt?

Alle aksjeselskap har regnskapsplikt og må sende inn årsregnskap. Noen få enkeltpersonforetak har også regnskapsplikt. 

Grensen for regnskapsplikt for enkeltmannsforetak er når firmaet har eiendeler verdt over 20 millioner kroner, eller har ansatte som i gjennomsnitt utgjør over 20 årsverk (ett årsverk er rundt 1700 arbeidstimer). 

Det er også noen andre organisasjonsformer og bransjer som har regnskapsplikt. Du kan se en fullstendig liste over regnskapspliktige foretak og foreninger på nettsiden til Brønnøysundregisteret

Hva er regnskapsplikt?

Når du har regnskapsplikt, må du levere et årsregnskap til Regnskapsregisteret via Altinn hvert år. Det skal godkjennes av generalforsamlingen (eller av innehaveren i enkeltpersonforetak) innen 30. juni og leveres senest 31. juli. Se alle regnskapsfrister.

Årsregnskapet skal settes opp etter reglene i regnskapsloven og inneholde minimum resultat, balanse og noter.

Årsregnskapet du sender inn er offentlig tilgjengelig og gjør det mulig for blant annet myndighetene, investorer, støtteordninger og potensielle ansatte å se hvordan det går med bedriften. 

Store foretak må lage en årsberetning som de leverer sammen med årsregnskapet. Regnskapsloven definerer store foretak som bedrifter med en salgsinntekt høyere enn 70 millioner kroner i året, en balansesum over 35 millioner kroner og med gjennomsnittlig 50 årsverk. Årsberetningen skal vise utviklingen til selskapet og hvilke forutsetninger det har for videre drift. 

[post_title] => Hva er forskjellen på bokføringsplikt og regnskapsplikt? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-forskjellen-pa-bokforingsplikt-og-regnskapsplikt [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ [post_modified] => 2020-04-20 10:14:22 [post_modified_gmt] => 2020-04-20 09:14:22 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49698 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 179 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-03-19 11:26:00 [post_date_gmt] => 2020-03-19 10:26:00 [post_content] =>

Når kunden ikke kan betale fakturaen du har sendt ut, kan du avslutte fakturaen med tap. I denne artikkelen forklarer vi når du kan gjøre det.

Når du selger på kreditt, kan du oppleve at kunden din ikke har mulighet til å betale for seg. Manglende betalingsevne kan komme av at kunden har dårlig likviditet og lite penger, eller rett og slett har gått konkurs

Hva betyr det å avslutte en faktura med tap?

Når du avslutter en faktura med tap, betyr det at du ikke kommer til å få inn pengene du har fakturert for. Siden du har tapt penger, føres fakturaen som en kostnad i regnskapet. 

Noen fakturaprogram har en egen funksjon for å avslutte faktura som tap. Slik avslutter du fakturaer med tap i Conta

Når du bruker regnskapsprogrammet og det gratis fakturaprogrammet til Conta, blir alle fakturaer automatisk bokført.

Når kan du avslutte en faktura med tap?

Du kan føre en faktura som tap når det er endelig bekreftet at du ikke kommer til å få betalt. Det kan skje når:

Kan jeg lage kreditnota for å avslutte en faktura med tap?

Du skal ikke lage en kreditnota hvis kunden ikke har mulighet til å betale for seg. Kreditnota brukes som regel for å nulle ut hvis det er feil på fakturaen, enten det er feil i summen, adressen til mottaker eller andre opplysninger. 

Les også: Hva er kreditnota?

Skyldes den manglende betalingen derimot at kunden nekter å betale deg selv om de har pengene til det, og du er enig i at det ikke er verdt å følge opp for å få betaling, kan du lage en kreditnota. Da har du ikke lenger noe krav mot kunden og du har akseptert at de ikke skal betale. 

Når du krediterer en faktura er det fordi det viste seg å ikke bli en inntekt likevel. Det kan skyldes uenighet om oppdraget, feil i utføringen av oppdraget eller feil på varen, eller at du gir opp å få inn pengene fordi det krever mer jobb enn det er verdt. Kreditering av en faktura gir redusert inntekt. 

Når du avslutter en faktura med tap, vil det fortsatt stå som en inntekt fordi du har utført jobben eller levert varen. Det vises likevel som en kostnad i regnskapet ditt fordi det ikke er mulig å få inn pengene. Overskuddet blir det samme, men den utførte jobben vises som inntekt og den ubetalte fakturaen som kostnad. 

Slik avslutter du en faktura med tap i Conta.

[post_title] => Avslutte ubetalt faktura med tap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => avskrive-tap-ved-ubetalt-faktura [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/hva-er-en-kreditnota/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/drive-firma/hva-skjer-nar-en-bedrift-gar-konkurs/ https://hjelp.conta.no/faktura/fakturaer/slik-avslutter-du-en-faktura-med-tap-i-conta/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ [post_modified] => 2020-03-19 11:31:14 [post_modified_gmt] => 2020-03-19 10:31:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=179 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.