Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Regnskap: Dette er avskrivning

Når bedriften din kjøper noe dyrt og langvarig skal det føres som en eiendel i regnskapet, ikke som en kostnad. Avskrivning er å redusere verdien på eiendelen etter hvert som den blir eldre.

Avatar
Hanne Mørch

Når bedriften din kjøper noe dyrt og langvarig skal det føres som en eiendel i regnskapet, ikke som en kostnad. Avskrivning er å redusere verdien på eiendelen etter hvert som den blir eldre.

Regelen er at hvis du kjøper noe som koster mer enn 15 000 kroner og som myndighetene forventer at du skal ha i mer enn tre år, må du føre det som en eiendel. Det kan gjelde, for eksempel, kjøp av kamera, firmabil, 3D-printer, traktor eller anleggsmaskin. 

Disse innkjøpene føres slik fordi det gir et mer korrekt bilde av hva bedriften din faktisk eier.

Det er to grunner til at vi må avskrive: For at regnskapet skal fortsette å være nøyaktig må det oppdateres etter hvert som eiendeler mister verdi. 

Avskrivning er også nødvendig for at skatt og fradrag skal stemme. Hvis du fører store innkjøp som en kostnad får du skattefradrag på hele beløpet det året du kjøper varen, selv om du bruker den i flere år fremover. Det blir feil. 

Men du skal selvfølgelig fortsatt ha skattefradrag; Med avskrivning får du fradraget fordelt på antall år eiendelen er forventet å vare.

Regnskapsprogrammet til Conta gir deg alt du trenger for å gjøre jobben selv. Slik ordner du avskrivning i Conta.

Ikke lyst til å gjøre det selv? Du kan også finne en autorisert regnskapsfører som kan hjelpe deg med hele eller deler av jobben.

Hvor mye skal du avskrive med?

Det finnes to typer avskrivning. 

Hvis du driver ENK (og ikke har regnskapsplikt) holder det at du leverer Næringsoppgave 1 eller Næringsrapport skatt. Det anbefaler vi å gjøre hvis du har muligheten til det, fordi det er mye mindre arbeid for deg. Der må du bruke det som kalles saldoavskriving.

Alle aksjeselskap må levere Næringsoppgave 2 og årsregnskap hvert år. De må bruke saldoavskrivning når de leverer næringsoppgaven, men kan velge å bruke lineær avskrivning i årsregnskapet.

Saldoavskrivning: Saldoavskrivning vil si å avskrive eiendelen med en fast prosentsats hvert år. Myndighetene har gitt forskjellige eiendeler forskjellige satser. 

Personbiler skal, for eksempel, avskrives med 20 prosent hvert år. Hvis du har en firmabil til 200 000 kroner vil det si at du får skattefradrag på 40 000 kroner det første året. 

Første år: 200 000 kroner – 20 prosent = 160 000 kroner

Andre år: 160 000 kroner – 20 prosent = 128 000 kroner

Tredje år: 128 000 kroner – 20 prosent = 102 400 kroner osv.

Det finnes ti ulike satser. Se avskrivningssatsene på Skatteetaten.no.

Du skal bruke samme saldo første året, uavhengig av når på året du faktisk kjøpte eiendelen. Det har ikke noe å si om du kjøpte personbilen i eksempelet over i januar eller i desember, du får fortsatt 40 000 kroner i fradrag i år.

Når du bruker saldoavskrivning må du levere skjemaet «RF-1084 Avskrivning» (ofte kalt saldoskjema) sammen med næringsoppgaven. Der beregner du årets avskrivning, og ser hvilke skattefradrag du har krav på i år. 

Hvis du leverer Næringsrapport Skatt er RF-1084 automatisk inkludert.

Lineær avskrivning: Lineær avskrivning vil si å avskrive eiendelen med et fast beløp i året. Det er eiendelens verdi delt på antall år den skal vare. 

Du må selv bestemme hva som er reell levetid for eiendelen. Hvis du kjøper en personbil til 200 000 kroner, som du regner med skal vare i ti år, får du 20 000 kroner i fradrag i årsregnskapet hvert år.

Det er mange AS som velger å bruke lineær avskrivning i årsregnskapet fordi de da kan avskrive basert på den faktiske verdien til gjenstanden, slik at årsregnskapet viser så ekte verdier som mulig. Hvis en gjenstand varer i ti år så kan saldoavskrivning gi feil bilde av verdien.

Selv om du driver et ENK som ikke er regnskapspliktig kan du fortsatt velge å bruke lineær avskrivning, men da må du levere Næringsoppgave 2 og lage årsregnskap, slik som et AS.

Slik ordner du avskrivning i regnskapet

Først må du bokføre gjenstanden som en eiendel, da skal den føres mot en balansekonto i gruppe 1, og ikke mot en kostnadskonto

Hvis du kjøper personbilen nevnt over, føres kjøpet som:

+ 200 000 kroner på konto «1230 Personbiler»

– 200 000 kroner på konto «2400 Bruktbilselgeren AS»

Når du betaler fører du det som: 

+ 200 000 kroner på konto «2400 Bruktbilselgeren AS»

– 200 000 kroner på konto «1920 Bankkonto»

Mange velger årlig avskrivning, da gjøres det ved årsavslutningen, altså når du gjør alt klart for å levere skattemelding (selvangivelse), næringsoppgave og eventuelt årsregnskap. Da bruker du 31.12. som datoen.

Avskrivning føres med dato 31.12.2019: 

+ 40 000 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

– 40 000 kroner på konto «1230 Personbiler»

Det er fordi du «mister» 40 000 kroner av eiendelene dine, og fordi du har en kostnad på 40 000 kroner som du kan få skattefradrag på i 2019.

Du kan også velge å avskrive hver måned. Det er en god idé hvis du aktivt bruker regnskapet til å ha oversikt over bedriften din. Du deler da det årlige beløpet  på 12 og bokfører avskrivningen med dato den første i måneden.

1.1.2019:

+ 3333 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

– 3333 kroner på konto «1230 Personbiler»

1.2.2019:

+ 3333 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

– 3333 kroner på konto «1230 Personbiler»

Osv.

Det er akkurat samme løsning på lineær avskrivning, men summen du avskriver med er da avhengig av hvor lenge du tror personbilen vil vare.

Så fort eiendelens verdi kommer under 15 000 kroner (altså at mindre enn 15 000 av eiendelen står igjen på konto 1230), kan hele resten av verdien føres på konto 6010 slik at du får fradrag. 

MERK: Når du avskriver skal du aldri gjøre noe med merverdiavgiften. Pass derfor på at du bruker priser eks. MVA når du regner ut avskrivning og bokfører det. Merverdiavgift skal du nemlig alltid betale på fakturadatoen, uavhengig av hvor lenge eiendelen varer.

Hva skjer hvis eiendelen blir ødelagt eller selges?

Blir personbilen ødelagt mens den enda har verdi i regnskapet, kan du trekke fra summen som står igjen på konto 1230 det året bilen blir ødelagt. 

I 2020 har bilen i regnskapet en verdi på 160 000 kroner fordi 40 000 kroner er avskrevet. Selger du den i løpet av 2020 for 150 000 kroner, får du skattefradrag på de 10 000 kronene du taper. 

På samme måte må du føre gevinsten fra et slikt salg som inntekt, og skatte på de pengene. 

Hvis du skal levere årsregnskap og næringsoppgave 2 vil bilen ha ulik skattemessig og regnskapsmessig verdi. Det må du ta hensyn til, og da kan det være verdt å spørre en regnskapsfører om hjelp.

Hva skjer om du ikke avskriver? 

De fleste ønsker å få mest mulig skattefradrag. Hvis du kan argumentere for at eiendelen ikke varer mer enn tre år kan du føre hele kjøpet som en kostnad og få skattefradrag på det.

Men hvis det er sannsynlig at den varer mer enn tre år må du avskrive. Hvis ikke, vil myndighetene se på det som om du bevisst prøver å betale mindre skatt. Det er straffbart.

Det er også derfor saldoavskrivning brukes av myndighetene når de skal bestemme hvor mye skatt du skal betale. Med lineær avskrivning kan en velge å sette levetiden lavest mulig for å få større fradrag i regnskapet.

Merk at hvis du bruker lineær avskrivning for å levere årsregnskapet kommer du til å ha forskjeller i det regnskapet og det du sender inn som næringsoppgaven, hvor du må bruke saldoavskrivning.

Hvis du har kjøpt noe for 100 000 kroner og har saldoavskrivning på 20 prosent per år får du 20 000 kroner i fradrag første året (næringsoppgaven). Hvis du bruker lineær avskrivning og den skal vare i ti år får du 10 000 kroner i fradrag (årsregnskapet).

Hvis eiendelen skal vare veldig lenge, får du altså høyere skattefradrag med saldoavskrivning det første året. Da må du bokføre forskjellen mellom næringsoppgaven og årsregnskapet i regnskapet ditt som utsatt skatt fordi du har skattet mindre enn du skulle.

Regnskapet ditt skal nemlig vise at du har en forpliktelse til å betale mer skatt, men denne utsatte skatten vil jevnes ut av seg selv senere. Det er fordi totalbeløpet som avskrives med saldoavskrivning og med lineær avskrivning er det samme, altså kjøpesummen til eiendelen.

Hvis du trenger hjelp med avskrivning kan du finne en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta. De kan også hjelpe deg med mye annet, slik som periodisering eller kontroll av regnskapet ditt.

MER

LES OGSÅ: Vi svarer på det du lurer på om å føre regnskap

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 46
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 50584
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-07-23 11:41:48
            [post_date_gmt] => 2020-07-23 10:41:48
            [post_content] => 

Det finnes noen triks som gjør det enklere å huske hvilken inntektskonto du skal bokføre forskjellige typer inntekt på. Et av dem er å sjekke MVA-satsen på fakturaen. 

Noe av det mange synes er det vanskeligste med å føre regnskapet selv, er å finne ut hvilken regnskapskonto de skal bokføre de forskjellige inntektene og kostnadene på. I denne artikkelen skal vi fortelle mer om hva inntekt er for noe og hvordan du enkelt kan finne ut hvilken konto de forskjellige inntektstypene skal føres på.

Trenger du et enkelt regnskapsprogram til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt? Conta tilbyr tjenester for fakturering, regnskapsføring og tilbud og ordre i ett og samme system - slik får du full oversikt over alt som skjer i bedriften din. Registrer deg og prøv Conta sitt faktura- og regnskapsprogram gratis i 30 dager

LES OGSÅ: Dette er hva du må vite for å føre ditt eget regnskap

Hva er regnskapskontoer?

Regnskapskontoene hjelper deg med å ha system på bilagene i regnskapet ditt. I Norge følger vi kontoplanen i SAF-T-standarden

Kontoene består av åtte kontoklasser som avgjør hvilke transaksjoner som skal bokføres hvor. De fire hovedgruppene er eiendelskontoer, gjeldskontoer, inntektskontoer og kostnadskontoer

Kontonummer 3200 har for eksempel kontoklasse 3 (første siffer), kontogruppe 32 (første og andre siffer) og kontokode 00 (to siste sifre). Kontoklassen viser at det er en inntektskonto, kontogruppen forteller at det er en konto for omsetning unntatt MVA. Hvis du selger flere varer eller tjenester som er unntatt MVA, kan du dele dem opp og presisere det i kontokoden ved å lage kontoer som heter 3201, 3202 osv.

Les mer om hvordan kontoer fungerer eller last ned en PDF med oversikt over alle kontoklassene

All inntekt til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt bokføres på en konto som begynner på 3, altså en inntektskonto. Nå skal vi se nærmere på hvordan du finner ut hva som er riktig inntektskonto for det du skal bokføre.

Hva er inntekt?

Definisjonen på inntekt er enkelt og greit inntjening av penger. Det kan være penger du tjener ved å selge varer eller tjenester, men også renter på bankinnskudd, salg av aksjer og obligasjoner eller lignende.

Et annet begrep for inntekt er omsetning. Forskjellen på inntekt om omsetning er at inntekt alltid er trekt fra merverdiavgiften. Når det er snakk om omsetning, kan det være snakk om inntjente penger både inkludert og ekskludert MVA. Tilskudd fra Innovasjon Norge eller andre støtteordninger er en inntekt, men ikke en omsetning du betaler MVA for. Tilskuddet skal derfor bokføres på en inntektskonto i regnskapet, men ikke være med i MVA-meldingen

Når du fører regnskapet ditt i Conta, skiller systemet automatisk merverdiavgiften fra inntekten slik at du slipper å tenke på det når du bokfører. Det sparer deg mye tid og arbeid!

Noen forveksler også inntekt og innbetaling. Enkelt forklart, er innbetaling det du registrerer i regnskapet når du faktisk får betalt. Inntekt og innbetaling kan derfor være samme beløp registrert på samme dato, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. Slik registrerer du inntekt og betaling i Conta

Hva er MVA?

Hvilken MVA-sats varen eller tjenesten har, kan hjelpe deg med å finne riktig konto for inntekten i regnskapet.

MVA eller merverdiavgift ble tidligere kalt moms og er en slags skatt du som næringsdrivende samler inn for staten når du selger varer og tjenester. Vi skiller gjerne mellom lav MVA-sats, høy MVA-sats, unntatt MVA og fritatt MVA. 

Den lave satsen er 12 prosent (endret til 6 prosent under koronapandemien i 2020) og den høye er 25 prosent. Dette er de mest vanlige, men det finnes også andre satser for spesielle varer eller tjenester. Et eksempel er salg av rå fisk, som har en MVA-sats på 11,11 prosent. 

Både varer og tjenester som er unntatt og de som er fritatt fra merverdiavgift skal faktureres med 0 prosent MVA. Det er likevel viktig at du skiller mellom disse i regnskapet ditt. 

Når firmaet ditt er unntatt merverdiavgiftsloven, skal du ikke være registrert i Merverdiavgiftsregisteret, og du får heller ikke fradrag på MVA du betaler ved kjøp av varer og tjenester til virksomheten din. Eksempler på bransjer som er unntatt MVA er helsetjenester, undervisning og kultur. 

Selger du derimot tjenester eller varer som er fritatt MVA, skal du fortsatt være registrert i Merverdiavgiftsregisteret og kan få fradrag for MVA på ting du kjøper til bedriften. Bøker, pressen og salg av bruktbil er eksempler på varer og tjenester som er fritatt for MVA. 

Les mer om forskjellen på unntak og fritak av MVA

Du kan bruke MVA-kodene for å finne ut hvilken sats du skal bruke. Noen MVA-koder har samme sats, så hvis du er usikker, anbefaler vi å spørre en regnskapsfører

Finn riktig inntektskonto ved hjelp av MVA-satsen

Når du vet MVA-satsen til varen eller tjenesten du har solgt, kan du enkelt bruke tabellen under til å finne ut hvilken konto du skal bokføre inntekten på:

MVA-kodene er nemlig knyttet til bestemte kontoer i regnskapet gjennom SAF-T-standarden. Har du dermed sendt en faktura med 12 prosent MVA, vet du at inntekten skal bokføres på konto 3030 fordi det er den eneste kontoen for inntekter med lav MVA. 

Du kan laste ned oversikten over inntektskontoene slik at du har den tilgjengelig når du fører regnskap. 

Når du fører regnskap i Conta vil systemet automatisk finne riktig konto for deg, basert på MVA-satsen på fakturaen. Dette er en del av jobben med å gjøre regnskapsprogrammet enda smartere og enda enklere for deg å bruke. Spar tid med regnskap fra Conta - prøv det gratis i 30 dager.

[post_title] => Slik velger du riktig inntektskonto når du fører regnskap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => slik-velger-du-riktig-inntektskonto-nar-du-forer-regnskap [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-finner-du-kontoene-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-eiendelskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-gjeldskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-09-15 13:43:26 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 12:43:26 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50584 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 50427 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-07-16 12:08:43 [post_date_gmt] => 2020-07-16 11:08:43 [post_content] =>

Når du fører regnskap registrerer du alle transaksjoner i firmaet på ulike kontoer. Egenkapital og gjeld skal føres på en gjeldskonto som begynner på 2.

Kontoklasse 1 og 2 i regnskapet ditt viser hva du eier og hva du skylder. Egenkapital og gjeld hører til i kontoklasse 2 i kontoplanen. Kontoplanen er en oversikt over de ulike kontoene du bokfører alle transaksjonene dine på. Du bokfører for eksempel aksjekapital på konto 2000 og gjeld til leverandør på 2400. Alle i Norge følger standarden for regnskap som kalles SAF-T standarden

Eiendelskontoer bokføres som en positiv verdi, mens gjeldskontoer bokføres som en negativ verdi. Det vil si at totalsummen på eiendelene på den ene siden, og totalsummen på gjelden på den andre siden må være like og gå i null. Slik blir det balanse i regnskapet ditt.  

Kontoklasser fra 3 til 8 er resultatkontoene dine, og de brukes når du fører inntekter og kostnader

LES OGSÅ: Slik finner du kontoene i regnskapet 

Egenkapital føres på gjeldskonto

Aksjekapital, egenkapital og private innskudd skal føres på en gjeldskonto. Det kan kanskje ikke virke logisk at penger du setter inn i firmaet ditt blir ført som gjeld, men det blir ansett som et lån fordi dette er penger som eierne kan ha tilgode på et senere tidspunkt. 

Du skal for eksempel sette inn en aksjekapital på minimum 30 000 kroner når du oppretter et aksjeselskap, og da står firmaet skyldig 30 000 kroner til aksjonærene.  

Andre utgifter som skal føres på gjeldskonto 

Har du banklån, leverandørgjeld, skylder penger for offentlige avgifter eller lignende skal det også føres i kontoklasse 2.  

Gjelden deles inn i langsiktig og kortsiktig gjeld. Langsiktig gjeld er for eksempel gjeld du har til en kredittinstitusjon som skal betales over mer enn et år. Kortsiktig gjeld er gjeld som forfaller innen et år, og omfatter leverandørgjeld, gjeld til offentlige myndigheter og å sette av midler til en fremtidig utgift i regnskapet. 

Hvordan bokfører du egenkapital og gjeld i regnskapet? 

Når du skal bokføre egenkapital eller gjeld i regnskapet oppretter du et nytt bilag under menyfanen BILAG. Summen som er gjeld skal føres på konto som starter på 2. 

Si du for eksempel tar opp et lån fra banken, da bokføres det slik i det du mottar lånet og får det innbetalt på konto:

+ 1920 Bedriftskonto med det beløpet som ble satt over til bedriftens konto

+ 8150 Rentekostnader med det beløpet som du betaler banken for etableringsgebyr eller andre gebyrer når du tar opp lånet.

- 2220 Gjeld til kredittinstitusjon med hele beløpet du skylder banken 

Som regel når du tar opp et lån fra banken trekkes du automatisk et beløp en gang i måneden. Etterhvert som du betaler på lånet bør du be om å få en spesifikasjon fra banken på hva man har betalt i renter, avdrag og termingebyr.

Betalingen av avdrag på lån bokføres slik: 

+ 2220 Gjeld til Kredittinsititusjon med avdragsbeløpet

+ 7798 Annen kostnad for termingebyret

+ 8150 Rentekostnad for betalte renter
 
- 1920 Bedriftskonto for hele lånetrekket

Ny når det gjelder regnskapsføring? Dette er alt du må vite for å føre ditt eget regnskap

[post_title] => Hva er gjeldskontoer? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-gjeldskontoer [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-finner-du-kontoene-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-09-15 13:46:40 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 12:46:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50427 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 50424 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-07-16 12:02:05 [post_date_gmt] => 2020-07-16 11:02:05 [post_content] =>

Alle transaksjoner skal registreres på ulike kontoer i regnskapet. Eiendeler føres på kontoer som starter med 1. 

I kontoplanen bokføres eiendeler i kontoklasse 1. Kontoplanen er alle kontoene du kan bokføre transaksjoner på. I kontoklasse 1 kan det for eksempel være en varebil til firmaet ditt som da skal føres på konto 1236 Varebiler, eller hvis du har kjøpt aksjer i et annet selskap skal det på konto 1350. I Norge følger vi regnskapsstandarden SAF-T standarden

Eiendelskontoer bokføres som en positiv verdi, mens gjeldskontoer bokføres som en negativ verdi. Det vil si at totalsummen på eiendelene på den ene siden, og totalsummen på gjelden på den andre siden må være like og gå i null. Slik blir det balanse i regnskapet ditt. 

Kontoklassene som går fra 3 til 8 er resultatkontoene dine, og de brukes når du fører inntekter og kostnader

LES OGSÅ: Slik finner du kontoene i regnskapet

Hva er en eiendel? 

En eiendel kan være eiendom, transportmidler, aksjer, varelager eller penger. Det vil si at du skal føre på kontoklasse 1 hvis du har kjøpt deg aksjer eller en varebil.

Eiendeler kan deles inn i to hovedgrupper: anleggsmiddel og omløpsmiddel.

Anleggsmidler er mer langsiktige og ikke så lett å omsette. Anleggsmiddel kan for eksempel være en bygning du eier, eller en maskin du bruker i arbeidet ditt. Det kan selges, men går under langsiktig eiendel fordi du har kjøpt det med intensjon om å eie det en evig eller over en lang periode. 

Omløpsmiddel er kortsiktige eiendeler, som betyr at det er eiendeler du har en kortere periode, og som du kan selge unna raskt. Et eksempel på en eiendel som går under omløpsmiddel er varelager. Har du en bedrift som selger klær, vil varelageret bli borte i løpet av året og du har fått penger for det du har solgt. Omløpsmidler er ofte en god vei til likviditet, fordi de kan gjøres om til kontakter raskt.  

Hvordan fører jeg kjøp av eiendeler i regnskapet? 

Når du kjøper en eiendel skal den bokføres i regnskapet ditt. I Conta bokfører du dette ved å trykke på BILAG i menyen eller ved å trykke på REGISTRER KJØP på forsiden, når du er logget inn i regnskapsprogrammet. Husk at skal du ha en leverandør må du legge inn navnet på leverandørkontoen selv. 

Når du bokfører en eiendel på velger du en konto som starter med tallet 1. 

Hvis du for eksempel har kjøpt en varebil, bokfører du den slik:

+ Varebil 1236
- Leverandørgjeld 2400 

Og slik når du betaler den: 

+ Leverandørgjeld 2400 
- Bankkonto 1920 

Da har du økt eiendelene med det verdien på varebilen, og redusert eiendeler med pengene du har tatt ut av konto. 

Kjøper du en langsiktig eiendel må den som regel avskrives etterhvert som verdien synker, les mer om avskrivning av eiendeler og hvordan du bokfører avskrivning i Conta

[post_title] => Hva er eiendelskontoer? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-eiendelskontoer [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/slik-bokforer-du-avskrivning/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ [post_modified] => 2020-09-15 09:54:00 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 08:54:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50424 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.