Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Regnskap: Dette er avskrivning

Når bedriften din kjøper noe dyrt og langvarig skal det føres som en eiendel i regnskapet, ikke som en kostnad. Avskrivning er å redusere verdien på eiendelen etter hvert som den blir eldre.

Avatar
Hanne Mørch

Når bedriften din kjøper noe dyrt og langvarig skal det føres som en eiendel i regnskapet, ikke som en kostnad. Avskrivning er å redusere verdien på eiendelen etter hvert som den blir eldre.

Regelen er at hvis du kjøper noe som koster mer enn 15 000 kroner og som myndighetene forventer at du skal ha i mer enn tre år, må du føre det som en eiendel. Det kan gjelde, for eksempel, kjøp av kamera, firmabil, 3D-printer, traktor eller anleggsmaskin. 

Disse innkjøpene føres slik fordi det gir et mer korrekt bilde av hva bedriften din faktisk eier.

Det er to grunner til at vi må avskrive: For at regnskapet skal fortsette å være nøyaktig må det oppdateres etter hvert som eiendeler mister verdi. 

Avskrivning er også nødvendig for at skatt og fradrag skal stemme. Hvis du fører store innkjøp som en kostnad får du skattefradrag på hele beløpet det året du kjøper varen, selv om du bruker den i flere år fremover. Det blir feil. 

Men du skal selvfølgelig fortsatt ha skattefradrag; Med avskrivning får du fradraget fordelt på antall år eiendelen er forventet å vare.

Regnskapsprogrammet til Conta gir deg alt du trenger for å gjøre jobben selv. Slik ordner du avskrivning i Conta.

Ikke lyst til å gjøre det selv? Du kan også finne en autorisert regnskapsfører som kan hjelpe deg med hele eller deler av jobben.

Hvor mye skal du avskrive med?

Det finnes to typer avskrivning. 

Hvis du driver ENK (og ikke har regnskapsplikt) holder det at du leverer Næringsoppgave 1 eller Næringsrapport skatt. Det anbefaler vi å gjøre hvis du har muligheten til det, fordi det er mye mindre arbeid for deg. Der må du bruke det som kalles saldoavskriving.

Alle aksjeselskap må levere Næringsoppgave 2 og årsregnskap hvert år. De må bruke saldoavskrivning når de leverer næringsoppgaven, men kan velge å bruke lineær avskrivning i årsregnskapet.

Saldoavskrivning: Saldoavskrivning vil si å avskrive eiendelen med en fast prosentsats hvert år. Myndighetene har gitt forskjellige eiendeler forskjellige satser. 

Personbiler skal, for eksempel, avskrives med 20 prosent hvert år. Hvis du har en firmabil til 200 000 kroner vil det si at du får skattefradrag på 40 000 kroner det første året. 

Første år: 200 000 kroner – 20 prosent = 160 000 kroner

Andre år: 160 000 kroner – 20 prosent = 128 000 kroner

Tredje år: 128 000 kroner – 20 prosent = 102 400 kroner osv.

Det finnes ti ulike satser. Se avskrivningssatsene på Skatteetaten.no.

Du skal bruke samme saldo første året, uavhengig av når på året du faktisk kjøpte eiendelen. Det har ikke noe å si om du kjøpte personbilen i eksempelet over i januar eller i desember, du får fortsatt 40 000 kroner i fradrag i år.

Når du bruker saldoavskrivning må du levere skjemaet «RF-1084 Avskrivning» (ofte kalt saldoskjema) sammen med næringsoppgaven. Der beregner du årets avskrivning, og ser hvilke skattefradrag du har krav på i år. 

Hvis du leverer Næringsrapport Skatt er RF-1084 automatisk inkludert.

Lineær avskrivning: Lineær avskrivning vil si å avskrive eiendelen med et fast beløp i året. Det er eiendelens verdi delt på antall år den skal vare. 

Du må selv bestemme hva som er reell levetid for eiendelen. Hvis du kjøper en personbil til 200 000 kroner, som du regner med skal vare i ti år, får du 20 000 kroner i fradrag i årsregnskapet hvert år.

Det er mange AS som velger å bruke lineær avskrivning i årsregnskapet fordi de da kan avskrive basert på den faktiske verdien til gjenstanden, slik at årsregnskapet viser så ekte verdier som mulig. Hvis en gjenstand varer i ti år så kan saldoavskrivning gi feil bilde av verdien.

Selv om du driver et ENK som ikke er regnskapspliktig kan du fortsatt velge å bruke lineær avskrivning, men da må du levere Næringsoppgave 2 og lage årsregnskap, slik som et AS.

Slik ordner du avskrivning i regnskapet

Først må du bokføre gjenstanden som en eiendel, da skal den føres mot en balansekonto i gruppe 1, og ikke mot en kostnadskonto

Hvis du kjøper personbilen nevnt over, føres kjøpet som:

+ 200 000 kroner på konto «1230 Personbiler»

– 200 000 kroner på konto «2400 Bruktbilselgeren AS»

Når du betaler fører du det som: 

+ 200 000 kroner på konto «2400 Bruktbilselgeren AS»

– 200 000 kroner på konto «1920 Bankkonto»

Mange velger årlig avskrivning, da gjøres det ved årsavslutningen, altså når du gjør alt klart for å levere skattemelding (selvangivelse), næringsoppgave og eventuelt årsregnskap. Da bruker du 31.12. som datoen.

Avskrivning føres med dato 31.12.2019: 

+ 40 000 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

– 40 000 kroner på konto «1230 Personbiler»

Det er fordi du «mister» 40 000 kroner av eiendelene dine, og fordi du har en kostnad på 40 000 kroner som du kan få skattefradrag på i 2019.

Du kan også velge å avskrive hver måned. Det er en god idé hvis du aktivt bruker regnskapet til å ha oversikt over bedriften din. Du deler da det årlige beløpet  på 12 og bokfører avskrivningen med dato den første i måneden.

1.1.2019:

+ 3333 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

– 3333 kroner på konto «1230 Personbiler»

1.2.2019:

+ 3333 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

– 3333 kroner på konto «1230 Personbiler»

Osv.

Det er akkurat samme løsning på lineær avskrivning, men summen du avskriver med er da avhengig av hvor lenge du tror personbilen vil vare.

Så fort eiendelens verdi kommer under 15 000 kroner (altså at mindre enn 15 000 av eiendelen står igjen på konto 1230), kan hele resten av verdien føres på konto 6010 slik at du får fradrag. 

MERK: Når du avskriver skal du aldri gjøre noe med merverdiavgiften. Pass derfor på at du bruker priser eks. MVA når du regner ut avskrivning og bokfører det. Merverdiavgift skal du nemlig alltid betale på fakturadatoen, uavhengig av hvor lenge eiendelen varer.

Hva skjer hvis eiendelen blir ødelagt eller selges?

Blir personbilen ødelagt mens den enda har verdi i regnskapet, kan du trekke fra summen som står igjen på konto 1230 det året bilen blir ødelagt. 

I 2021 har bilen i regnskapet en verdi på 160 000 kroner fordi 40 000 kroner er avskrevet. Selger du den i løpet av 2021 for 150 000 kroner, får du skattefradrag på de 10 000 kronene du taper. 

På samme måte må du føre gevinsten fra et slikt salg som inntekt, og skatte på de pengene. 

Hvis du skal levere årsregnskap og næringsoppgave 2 vil bilen ha ulik skattemessig og regnskapsmessig verdi. Det må du ta hensyn til, og da kan det være verdt å spørre en regnskapsfører om hjelp.

Hva skjer om du ikke avskriver? 

De fleste ønsker å få mest mulig skattefradrag. Hvis du kan argumentere for at eiendelen ikke varer mer enn tre år kan du føre hele kjøpet som en kostnad og få skattefradrag på det.

Men hvis det er sannsynlig at den varer mer enn tre år må du avskrive. Hvis ikke, vil myndighetene se på det som om du bevisst prøver å betale mindre skatt. Det er straffbart.

Det er også derfor saldoavskrivning brukes av myndighetene når de skal bestemme hvor mye skatt du skal betale. Med lineær avskrivning kan en velge å sette levetiden lavest mulig for å få større fradrag i regnskapet.

Merk at hvis du bruker lineær avskrivning for å levere årsregnskapet kommer du til å ha forskjeller i det regnskapet og det du sender inn som næringsoppgaven, hvor du må bruke saldoavskrivning.

Hvis du har kjøpt noe for 100 000 kroner og har saldoavskrivning på 20 prosent per år får du 20 000 kroner i fradrag første året (næringsoppgaven). Hvis du bruker lineær avskrivning og den skal vare i ti år får du 10 000 kroner i fradrag (årsregnskapet).

Hvis eiendelen skal vare veldig lenge, får du altså høyere skattefradrag med saldoavskrivning det første året. Da må du bokføre forskjellen mellom næringsoppgaven og årsregnskapet i regnskapet ditt som utsatt skatt fordi du har skattet mindre enn du skulle.

Regnskapet ditt skal nemlig vise at du har en forpliktelse til å betale mer skatt, men denne utsatte skatten vil jevnes ut av seg selv senere. Det er fordi totalbeløpet som avskrives med saldoavskrivning og med lineær avskrivning er det samme, altså kjøpesummen til eiendelen.

Hvis du trenger hjelp med avskrivning kan du finne en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta. De kan også hjelpe deg med mye annet, slik som periodisering eller kontroll av regnskapet ditt.

MER

LES OGSÅ: Vi svarer på det du lurer på om å føre regnskap

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 48
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 52123
            [post_author] => 42
            [post_date] => 2021-02-22 15:10:15
            [post_date_gmt] => 2021-02-22 14:10:15
            [post_content] => 

«Goodwill» er et begrep på en tilleggsverdi som eksisterer i kraft av det gode navn og rykte, kundekretsen, eller andre verdier et firma har, som ikke direkte kan tallfestes til enhver tid.

Goodwill utgjør en immateriell eiendel eller verdi (les: uten fysisk substans), og er et begrep som i regnskapsføring brukes om noe abstrakt som påvirker bedriftens fremtidige potensial til å tjene penger. Denne typen eiendel er regulert i Regnskapsloven § 6-2.

Goodwill i praksis

Et konkret eksempel er verdien som kundene dine tilfører i kraft av å være nettopp dine kunder. Både størrelsen på kundemassen, og hvilke kunder firmaet ditt har, kan påvirke firmaets goodwill. Kunder som snakker positivt om firmaet til andre potensielle kunder har utvilsomt en slik verdi.

Et annet eksempel kan være kan være kompetansen til fagpersoner, markedsføringskampanjer, nye kontrakter eller anskaffelser, positiv medieomtale, bidrag til veldedighet, stordriftsfordeler, eller en generell forventning om økt fortjeneste.

Hvordan måles den?

Goodwill er ikke noe som måles og bokføres kontinuerlig, så det er utfordrende å beregne nøyaktig hvor mye av det et firma sitter på. Verdien kan altså sjelden tallfestes, men goodwill er like fullt en del av firmaets eiendom som blir tatt med i regnskapet når den anskaffes via en tredjepart, f.eks ved kjøp av et firma. Regnskapsmessig føres den som et anleggsmiddel. Det betyr at det er en eiendel som er antatt å utnyttes eller brukes over lengre tid til å genere profitt.

Bygninger eller kontorutstyr er i samme kategori, men en vesentlig forskjell på goodwill og annen eiendom er at den kun blir tatt med i regnskapet når den bytter eier. Når et firma kjøper et annet firma, og kjøpesummen overstiger verdiene av det kjøpte firmaets eiendeler, føres restsummen opp i balanseregnskapet til kjøper-firmaet som goodwill. Dette kan i mange tilfeller utgjøre store verdier.

Avskriving av goodwill i regnskapet

Anleggsmidler synker i verdi over tid, og etter Regnskapsloven § 5-3 skal goodwill, på lik linje med andre anleggsmidler, avskrives etter en «fornuftig avskrivningsplan». Avskrivning vil si at firmaet ikke kostnadsfører hele utgiften ved kjøp av anleggsmidler ettersom de har en forventet lengre varighet enn én enkel regnskapsperiode. I stedet fordeler man kostnaden på flere regnskapsperioder basert på en forventning om hvor lenge den skal vare.

Avskrivningsperioder på mer enn fem år må begrunnes med at verdien sikkert vil vare lenger enn dette, ifølge Regnskapsloven § 7-14. Et eksempel på dette kan være kundekontrakter med avtaletid som overstiger fem år. Det aller vanligste er likevel saldoavskrivninger med 20 % per år.

Når goodwill blir negativ

Goodwill skal beskattes som andre eiendeler når den realiseres i form av salg og kjøp. Gevinst beskattes med 25 prosent (2016), og tap er fradragsberettiget.

«Badwill», eller «negativ goodwill» som det ofte kalles, er det motsatte av goodwill. Når et firma blir kjøpt for under den totale verdien av eiendelene sine, er dette et eksempel på badwill. Gjør du et slikt «røverkjøp», er det gjerne som resultat av den negative goodwill som finnes i firmaet. Da vil selgeren også kunne få skattefradrag for tapet.

[post_title] => Hva er goodwill? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-goodwill [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2021-02-22 15:11:02 [post_modified_gmt] => 2021-02-22 14:11:02 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=52123 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 51551 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-10-23 07:28:53 [post_date_gmt] => 2020-10-23 06:28:53 [post_content] =>

Bokettersyn er en kontroll av regnskapet til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt, gjort av Skatteetaten. 

Hvis du driver din egen bedrift, er sannsynligheten stor for at du vil oppleve at Skatteetaten ber om bokettersyn. Da må du legge frem regnskapet ditt, slik at de kan kontrollere at alt er riktig og i henhold til lovene. 

Tidligere var det vanlig at Skatteetaten sjekket regnskapet til bedrifter i gjennomsnitt hvert sjuende år, men de siste årene har det blitt vanlig å ha mindre kontroller av for eksempel merverdiavgift oftere. I denne artikkelen går vi nærmere inn på hva som sjekkes i et bokettersyn, hvordan prosessen foregår og hva konsekvensene kan være dersom kontrollørene finner avvik. 

Les også: Hva er forskjellen på regnskapsplikt og bokføringsplikt

Slik fungerer bokettersyn

Når firmaet ditt får beskjed om bokettersyn, vil du først få en melding i Altinn. Mest sannsynlig vil kontrolløren (eller bokettersynrevisoren, som det også kalles) din be deg om å svare på spørsmål og levere dokumenter innen en gitt frist. 

Hensikten er å sjekke at bedriften betaler nok MVA, skatt, lønner de ansatte og ellers følger regnskapsloven på riktig måte

Hvis kontrolløren finner avvik eller trenger å undersøke mer, tar han eller hun kontakt for å stille flere spørsmål, få tilsendt flere dokumenter eller avtale et møte for å gjennomgå regnskapet ditt nøyere. Dette kalles et utvidet bokettersyn. Noen ganger vil kontrolløren da komme til kontoret eller stedet bedriften holder til for å utføre en utvidet kontroll. 

Les også: Alt du trenger å vite om å føre regnskap

Hva sjekkes i et bokettersyn?

Hva som sjekkes i et bokettersyn varierer. Noen ganger kontrolleres hele regnskapet, andre ganger bare noen poster. Som regel blir du bedt om å sende dokumentasjon som går ett til tre år tilbake i tid.

Når du skal ha bokettersyn, blir du som regel bedt om å sende en SAF-T-fil. SAF-T er en samling av flere regnskapsdata, og inneholder blant annet

I tillegg kan du bli bedt om å legge ved noen inngående fakturaer og kontoutskrift fra banken.

Når du fører regnskap i Conta tar det bare noen få sekunder å få ut en fullstendig SAF-T-rapport. Gå til RAPPORTER > TIL SKATTEETATEN > SAF-T og klikk LAST NED EKSPORTFILEN når du har valgt perioden du ønsker. Easy peasy. 

Les mer om SAF-T.

Hva er utvidet bokettersyn?

Hvis kontrolløren til Skatteetaten finner tegn på at bedriften din har gjort noe feil eller brutt loven, kan de sette igang et utvidet bokettersyn. Som regel blir du da varslet og avtaler et møte med kontrollør. I noen tilfeller, for eksempel hvis noen har meldt inn om ulovlige forhold og det er fare for at bevis kan bli ødelagt, vil kontrolløren møte uanmeldt opp på kontoret eller stedet der bedriften holder til. 

Bedriften din kan også bli tatt ut i en stikkprøve og dermed måtte gjennomføre utvidet bokettersyn. Noen ganger hender det også at Skatteetaten har en bransjekontroll der de sjekker forholdene i en bestemt bransje. Da kan du også bli tatt ut til utvidet bokettersyn uten at det er mistanke om at bedriften har gjort noe ulovlig. 

I et utvidet bokettersyn vil altså kontrolløren komme fysisk på besøk til bedriften din for å gå gjennom regnskapet ditt. De kan også be om dokumentasjon så langt som ti år tilbake i tid. 

Firmaer med ansatte kan få arbeidsgiverkontroll

Arbeidsgiverkontroll er også en variant av utvidet bokettersyn, men den blir utført av det lokale Kemnerkontoret ditt. 

Arbeidsgiverkontrollen kan gå ti år tilbake i tid og vil gjerne sjekke at 

Rettigheter og plikter ved bokettersyn

Det finnes selvsagt en hel del regler både for kontrolløren og bedriften som blir kontrollert. Før, under eller etter kontrollen skal kontrolløren fra Skatteetaten nemlig

Representanten for bedriften plikter å legge fram alle dokumenter og opplysninger som kan ha betydning for kontrollen. Bedriften skal også gi tilgang og disposisjon til utstyr og programvare som er knyttet til regnskapssystemet og regnskapsmaterialet. 

Merk at det er straffbart å prøve å hindre kontrollen eller ikke legge fram dokumentene kontrolløren ber om. Det gjelder også å ikke svare på meldingen fra Skatteetaten når du får beskjed om bokettersyn. 

Du har lov til å klage på kontrollen. Klagen gis skriftlig eller muntlig til Kemnerkontoret innen 3 virkedager. De bestemmer om klagen tas videre til behandling i Skatteetaten. 

Hva skjer hvis kontrolløren finner feil eller mangler under bokettersynet?

Alvorlighetsgraden på straffen varierer selvsagt også etter alvorlighetsgraden ved funnet. I mange tilfeller blir bedriften pålagt å etterbetale skatter eller avgifter, betale straffeskatt eller dagbøter. 

Selv om bokettersyn er en kontroll av virksomheten, kan de ved noen tilfeller gå over til å gjelde daglig leder eller andre som privatperson også. I et enkeltpersonforetak er det for eksempel ikke et skille mellom bedriftens og privatpersonens økonomi, og da kan selvsagt dagbøter eller andre betalingskrav gå hardt utover privatøkonomien din. 

Bokettersyn kan også gå utover privatpersoner hvis det er blitt gjort noe straffbart. Det hele kan nemlig ende med både bøter og fengselsstraff til styre eller daglig leder, hvis det er ille nok. Det gjelder også hvis noen andre i bedriften for eksempel har unndratt penger til seg selv. 

Tips til bokettersyn

Bokettersyn høres kanskje skummelt ut, men så lenge du har alt på stell, er det ikke noe problem! 

Vårt aller beste tips er å ta tak i det med det samme du får en melding om bokettersyn i Altinn og levere det du skal. Mange havner i trøbbel fordi de ikke svarer, og det kan også gjøre at kontrollen blir utvidet. Det er gjort på 1-2-3 å ta ut en SAF-T-rapport i Conta, så da er det egentlig ingen grunn til å utsette det. 

Det tar oss til neste tips: Før regnskapet til bedriften i et regnskapssystem fra starten av. Det er verken ulovlig eller umulig å føre regnskap i et regneark, men det gjør det mye mer tungvint for deg når Skatteetaten vil ha bokettersyn. 

I et regnskapsprogram har du alle bokføringer, bilag og rapporter samlet på samme sted, noe som gjør det enkelt å samle sammen dokumentene de ber om. Du får jo faktisk alle dokumentene de vanligvis etterspør i SAF-T-rapporten som du enkelt kan laste ned! 

Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis

[post_title] => Hva er bokettersyn? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-bokettersyn [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-forskjellen-pa-bokforingsplikt-og-regnskapsplikt/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/lov-og-rett/slik-tolker-og-folger-du-regnskapsloven/ https://hjelp.conta.no/regnskap/rapporter-regnskap/eksportere-data-fra-regnskapet-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-et-regnskapssystem/ [post_modified] => 2021-02-22 10:10:27 [post_modified_gmt] => 2021-02-22 09:10:27 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51551 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 51196 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-10-05 12:19:39 [post_date_gmt] => 2020-10-05 11:19:39 [post_content] =>

Kvitteringer er noe de fleste av oss er vant med å motta når vi handler en vare eller tjeneste. Men hva betyr alt som står på kvitteringen, hvilke krav stilles og hvordan skal du føre den i regnskapet? Det kan du lese mer her.

Kjøper du en vare i en butikk eller er ute å spiser på restaurant, mottar du en kvittering etter at du har betalt. Handler du på nett mottar du også en kvittering eller en faktura for kjøpet ditt. Er innkjøpet gjort til bedriften regnes kvitteringen som dokumentasjonen for kjøpet ditt og du bruker den når du fører regnskap. 

La oss se nærmere på krav for kvitteringer og hvordan du fører dem i regnskapet ditt. 

Hva er en gyldig kvittering? 

Det finnes en rekke krav for at en kvittering skal være gyldig. Det skal blant annet stå hva som er kjøpt og hvem som har solgt varen, hvordan varen er betalt for, dato for kjøpet, organisasjonsnummer til selger og et kvitteringsnummer slik at transaksjonen er sporbar i et kassessytem.

På kjøp av varer for videresalg, for drivstoff i transportbransjen og for kontantkjøp på over 40 000 kroner er det krav om at også kjøper sitt navn og bedriftsnavn er på kvitteringen. Bruker du kontanter på kjøp mellom 1000 og 40 000 kroner, så skal selger skrive navnet ditt og navnet til bedriften på kvitteringen, og deretter stemple og signere den. 

En gyldig kvittering er viktig for både deg som skal føre regnskap etter du har kjøpt noe, men også for deg som gir ut salgskvitteringer når du selger en vare eller en tjeneste. 

Hvordan bokfører jeg en kvittering? 

Har du mottatt en kvittering for et kjøp av en vare eller tjeneste, skal dette bokføres i regnskapet ditt. Du bokfører kvitteringer som et vanlig kjøp og legger den ved som dokumentasjon i bilaget. 

Det kan være lurt å ta bilde av kvitteringen med en gang du mottar den. Bruker du en app tilknyttet regnskapssystemet ditt er den klar til bokføring. Du må også velge hvilken kostnad det er og om det er betalt med firmakort eller privatkort. 

Du må som regel også skrive på kvitteringen hvorfor du har kjøpt varen eller tjenesten for å få skattefradrag fra kjøpet. Har du for eksempel en kvittering fra en jobblunsj, skriver du jobblunsj eller kundelunsj på kvitteringen. 

Se hvordan du bokfører en kvittering i Conta her

Trenger du et regnskapsprogram hvor du kan føre kostnadene dine? Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis i 30 dager.

Og du, med Conta sin kvitteringsapp kan du skanne inn kvitteringene dine rett inn i regnskapet mens du er på farta! Enklere blir det ikke.

https://www.youtube.com/watch?v=NRIj_AL4GjI&feature=emb_title

Hvordan lager jeg en kvittering for bedriften jeg jobber i?

Skal du drive en butikk eller restaurant er du blant dem som er pliktig til å ha salgskvitteringer. Vanligvis vil et lovlig kassesystem være innstilt slik at du får de riktige opplysningene når du setter det opp for bedriften din. Men det er lurt å dobbeltsjekke at du oppfyller alle kravene for kvittering.

Har du en butikk som også sender varer fra en nettbutikk, skal du sende med en faktura eller salgskvittering på kjøpet.

Les mer om hvordan du oppretter en faktura i Conta.

For deg som selger vil dette bokføres som salg, og deg som kjøper vil det bokføres som kjøp. Kvittering eller fakturaer bilagene du legger ved som dokumentasjon for transaksjonen. 

Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis [post_title] => Hva er en kvittering? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-en-kvittering [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/krav-til-dokumentasjon/ [post_modified] => 2020-10-05 12:19:40 [post_modified_gmt] => 2020-10-05 11:19:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51196 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.