
Du kan sende en purrefaktura så snart betalingsfristen går ut, men da kan du ikke legge til purregebyr. 14 dager etter betalingsfristen har du rett til å legge på purregebyr og renter.
Du kan sende en purrefaktura så snart betalingsfristen går ut, men da kan du ikke legge til purregebyr. 14 dager etter betalingsfristen har du rett til å legge på purregebyr og renter.
Finansdepartementet fastsetter gebyr- og rentesatsene hvert halvår. I Conta oppdaterer vi disse satsene fortløpende, slik at du slipper å tenke på det.
Du får en melding på e-post fra Conta når fakturaen har forfalt med 14 dager. Logg inn og send en purring ved å gå til lista under menypunktet FØLG OPP og klikk deg inn på fakturadetaljene til fakturaen det gjelder. Du stiller selv inn i INNSTILLINGER om overskriften skal være inkassovarsel eller purring, eller begge deler.
Purringer og inkassovarsel med gebyr/renter skal sendes på papir. Ikke bare er du sikrere på at de kommer fram, men du har også større rettslig tyngde i forhold til et pengekrav på e-post. Purringer må ha betalingsfrist på minst 14 dager.
Det er ingen grunn til å være flau for å be om å få betalingen du har krav på. Alle bedrifter purrer hvis kunder ikke betaler. Men hvis du absolutt ikke ønsker å sende en formell purring, kan du ta en telefon til kontaktpersonen din eller til økonomiavdelingen. Eller sende en e-post og høre.
De fleste uteblitte innbetalinger skyldes misforståelser eller forglemmelser. Hvis de har somlet bort fakturaen kan du sende den på nytt på e-post ved å gå inn på fakturadetaljene i Conta og klikke SEND PÅ NYTT
For å unngå purringer, kan du også prøve fakturasalg. I Conta samarbeider vi med Brabank om tjenesten Superraskt oppgjør, der Brabank kjøper fakturaen din og følge opp betalingen med kunden for deg. Du må selge fakturaen i det du skal til å sende den, og kan ikke bruke det som et alternativ til purring. Les mer om Superraskt oppgjør.
Disse reglene blir ivaretatt for deg av Conta. Her er en oppsummering:
Du har lov til å sende inntil to purringer med gebyr før du sender inkassovarsel. Erfaringene viser at jo tidligere du kommer i gang med inkassoen, desto større er sjansene for å få betalt. Vi anbefaler på det sterkeste å ikke la det gå måneder før du setter rettslig kraft bak innkrevingen din. Du risikerer f.eks. at kunden går konkurs, eller får likviditetsproblemer og mister betalingskraften og -viljen de hadde da de bestilte varer eller tjenester fra firmaet ditt. Du kan kun sende ut én purring eller inkassovarsel i Conta før saken sendes over i inkassosystemet.
På purringen må det komme tydelig fram at kravet går til inkasso dersom betalingen uteblir. Les mer om inkasso.
Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.