Sende purring/inkassovarsel

Når kunden ikke betaler, kan du følge opp ved å sende purring eller inkassovarsel.

Når kunden ikke betaler kan du følge opp ved å sende inkassovarsel eller purring. Hvis du velger inkassovarsel kan saken deretter sendes direkte til inkasso.

Klikk på DETALJER på fakturaen det gjelder. Fra fakturadetaljene har du mulighet til å klikke SEND PURRING for å gå videre.

Velg purremetode

Valgene du har i Conta Faktura er: INKASSOVARSEL og PURRING.

NB: Du kan bare sende enten én purring eller ett inkassovarsel i Conta Faktura. Har du sendt purring først og vil sende inkassovarsel etterpå, må kravet sendes over i Conta Inkasso (betalingstjeneste).

PURRING fungerer som en påminnelse, og sendes med forsinkelsesrenter, men uten purregebyr. Du står fritt til å sende denne via e-post eller i posten når som helst, etter at fakturaen har forfalt. Enkelte foretrekker å sende purring før et inkassovarsel, men de aller fleste hopper over denne ekstra etappen og sender inkassovarsel direkte.

Metoden er lovlig, og korter ned tiden det tar før du kan ta en ubetalt faktura til inkasso med minst to uker. Hvis du har en dårlig betaler er det om å gjøre å være raskt ute med inkasso, for det øker sjansene for at du får betalt.

Forutsetningen for å sende inkassovarsel er at fakturaen har forfalt med minst 14 dager. Da kan du også legge på purregebyr med renter. Finansdepartementet fastsetter gebyr- og rentesatsene hvert halvår og disse er innebygget i Conta Faktura.

Lovverket krever at en purring med gebyr må sendes i posten. Dette kan du gjøre selv, eller du kan velge «Conta skriver ut og postlegger for meg, senest neste arbeidsdag.». Dette krever Conta-kreditt. Les mer om Conta-kreditt.

Send til inkasso

Hvis kunden fremdeles ikke har betalt to uker etter at du sendte inkassovarsel, vil du i fakturadetaljene få frem valget SEND TIL INKASSO. Klikker du på den, vil du få valget mellom å sende saken til Conta Inkasso eller Contando.

Conta Inkasso er Conta sin selvbetjente egeninkassotjeneste der du kan følge opp saken selv gjennom å følge stegene i tjenesten.

Hvis du foretrekker at eksperter skal ta seg av innkrevingen, anbefaler vi Contando. Dette er Conta sitt eget inkassobyrå, og de tar seg av kravet ditt fra start til slutt.

Fakturaen blir så sendt videre til Conta Inkasso. Les mer om hvordan du følger opp en inkassosak.

Avslutte med tap

Regnskapsmessig kalles det at fakturaen «avskrives som tap» når fakturaen er endelig bekreftet som ikke betalt. For at du skal kunne gjøre dette, må en rekke lovmessige krav være oppfylt. 


Ofte stilte spørsmål

De aller fleste fakturaprogrammer mangler en funksjon for å avskrive tap på fordringer. Du blir derfor «tvunget» til å lage en kreditnota for å kunne fjerne fakturaen fra purrelisten. Denne framgangsmåten er feil etter Bokføringsloven, og fører til at regnskapstall og rapporter blir uriktige.
Her kan du følge opp kunden ved å sende restsummen til inkasso, men det vil i de fleste tilfeller være litt drastisk for en liten sum. Du kan derfor velge å avslutte fakturaen ved å avskrive den som tap. I Conta Faktura blir ikke renter og gebyrer reellt ført som tap hvis du bruker denne funksjonen.
Hvis du vil kreve inn småsummer kan du etter å ha avsluttet fakturaen enten lage en egen faktura på restbeløpet, eller du kan plusse på småsummene på neste faktura til kunden. Les mer om hvordan du krever inn småbeløp.

Tilbakemelding

NB: Ikke bruk dette skjemaet ved spørsmål til brukerstøtte. Bruk kontaktskjemaet i stedet.