Sende purring/inkassovarsel

Når kunden ikke betaler, kan du følge opp ved å sende purring eller inkassovarsel.

Når kunden ikke betaler, kan du følge opp ved å sende purring eller inkassovarsel.

Når kunden ikke betaler kan du følge opp ved å sende inkassovarsel eller purring. Hvis du velger inkassovarsel kan saken deretter sendes direkte til inkasso.

Klikk på DETALJER på fakturaen det gjelder. Fra fakturadetaljene har du mulighet til å klikke SEND PURRING for å gå videre.

Velg purremetode

Valgene du har i Conta er: INKASSOVARSEL og PURRING.

PURRING fungerer som en påminnelse, og sendes med forsinkelsesrenter, men uten purregebyr. Du står fritt til å sende denne via e-post eller i posten når som helst, etter at fakturaen har forfalt. Enkelte foretrekker å sende purring før et inkassovarsel, men de aller fleste hopper over denne ekstra etappen og sender inkassovarsel direkte.

Denne metoden korter ned tiden det tar før du kan ta en ubetalt faktura til inkasso med minst to uker. Hvis du har en dårlig betaler er det om å gjøre å være raskt ute med inkasso, for det øker sjansene for at du får betalt.

Forutsetningen for å sende inkassovarsel med purregebyr og forsinkelsesrenter er at fakturaen har forfalt med minst 14 dager. Det går an å sende inkassovarsel før dette, men da kan du ikke legge på gebyrer og forsinkelsesrenter.

Finansdepartementet fastsetter gebyr- og rentesatsene hvert halvår og disse er innebygget i Conta Faktura.

Purring med gebyr kan kun sendes i posten gjennom Conta, dette fordi det er regnet som en pålitelig metode, og standardene for hva lovverket tillater av elektronisk kommunikasjon er enda ikke fastsatt (selv om lovverket tillater «betryggende måter» av elektronisk sending av purringer og inkassovarsler)

Å sende i posten kan du også gjøre selv, eller du kan velge «Conta skriver ut og postlegger for meg, senest neste arbeidsdag.».

Merk: E-post, EHF, og postlegging av brev er betalingstjenester som krever at du kjøper Conta-kreditt. Som Conta Pluss-abonnent får du 3 stk EHF-sendinger i måneden, og du kan sende fakturaer på e-post uten at det koster ekstra.

Send til inkasso

Hvis kunden fremdeles ikke har betalt to uker etter at du sendte inkassovarsel, vil du i fakturadetaljene få frem valget SEND TIL INKASSO. Klikk deg inn dit hvis du vil sende saken til Contando.

Contando er Conta sitt eget inkassobyrå, og de tar seg av kravet ditt fra start til slutt.

Avslutte med tap

Regnskapsmessig kalles det at fakturaen «avskrives som tap» når fakturaen er endelig bekreftet som ikke betalt. For at du skal kunne gjøre dette, må en rekke lovmessige krav være oppfylt. 

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.