KID i Conta Faktura

For å lage og sende fakturaer med KID, må du ha Conta Pluss. Her går vi litt nærmere inn på hvordan det fungerer i praksis.

Først må du bli Conta Pluss-abonnent. Har du allerede Conta Pluss kan du gå videre.

Illustrasjon: Slik virker KID-innbetalinger

Registrere deg for KID

Når Conta Pluss er aktivert, kan du gå til menyfanen INNSTILLINGER, og så klikke på KID. Fyll ut skjemaet der for å få en PDF med opplysninger, som du så må sende til banken. Følg instruksjonene nøye når du fyller ut skjemaet. Flere banker krever at KID-bestillingen må gjøres på nettsidene deres, så sjekk denne muligheten først av alt. Du må i et slikt tilfelle bruke informasjonen i skjemaet fra Conta når du bestiller.

Skjermbilde av bestillingsskjema for KID

Banken sender opplysningene om KID-kontoen din videre til Nets, som sender melding til både banken og Conta når avtalen er ferdig registrert. Vanligvis tar det opptil 14 dager. Dessverre er denne prosedyren utenfor Conta sin kontroll, men vi aktiverer støtte for KID så fort vi får tilbakemelding fra Nets.

Da registrerer Conta avtalen i systemet, og sender melding til deg om at KID nå er aktivert på fakturaer.

Når KID er skrudd på i Conta Faktura, vil hver nye faktura inneholde et automatisk generert KID-nummer som kunden må bruke ved betaling. Betalinger blir så registrert automatisk i Conta Faktura.

I tillegg til Conta Pluss-kostnaden, vil også banken ta seg betalt for tjenesten. Dette varierer fra bank til bank. DNB tar for eksempel 1,75 kroner per faktura, en månedspris på 60 kroner, og kr 5per filoverføring. I tillegg pleier det også å være en etableringskostnad, men dette varierer også fra bank til bank.

En KID-avtale med banken din kan kun knyttes til én bankkonto om gangen. Hvis du vil bytte konto, for eksempel ved bytte av bank, må du lage et nytt skjema og følge samme prosedyre igjen.

Alle endringer i avtalen med Nets og banken din krever at du tegner ny avtale. Du kan ikke endre en eksisterende avtale.

Bruke KID

KID må være skrudd på i innstillingene. Dette sjekker du under menypunktet INNSTILLINGER og så KID.

Så lenge KID er skrudd på, vil hver faktura som lages inkludere et automatisk generert KID som kunden kan benytte til å betale. Da vil betalinger automatisk registreres i Conta Faktura.

Filene (såkalte «OCR-filer») med innbetalingsinformasjon leses inn 4 ganger om dagen: Morgen, formiddag, ettermiddag og kveld. Det hender likevel at det går 1-2 dager før en kunde betaler til innbetalingsinformasjonen kommer til Conta Faktura.


Ofte stilte spørsmål

For alle innbetalinger som skjer med KID blir det sendt over informasjon fra Nets til Conta Faktura. Av og til glemmer kunden å bruke KID. Disse blir også som oftest registrert, men av og til kan dette feile.

Noen ganger kan betalinger som gjøres med KID mellom to kontoer i samme bank skape trøbbel, betalingen vil da dukke opp som varsel om en innbetaling med avvik på startsiden din. Dette er dessverre svakheter med KID-teknologien som ligger utenfor Contas kontroll.

Nets kan også få problemer med å sende over informasjon når det brukes gamle betalingsmetoder, f.eks. betaling over skranke. Selv om du bruker KID bør du altså sjekke nettbanken din med jevne mellomrom for å se om det har kommet inn noen betalinger som ikke har blitt registrert.

Betalinger med avvik betyr at det ikke er benyttet KID, eller at det innbetalte beløpet er større eller mindre enn det som står på fakturaen. Conta Faktura vil dermed ikke vite hvilken faktura betalingen skal registreres på.Innbetalinger med avvik behandles ved å klikke på «behandle innbetalingene» på startsiden i Conta Faktura, og så klikke på “behandle” på betalingen det gjelder.

Inneholder ikke innbetalingen kundenavn vil det som regel være informasjon om hvilket kontonummer betalingen har kommet fra, og av og til fritekst som kunden har skrevet inn i nettbanken når vedkommende gjorde innbetalingen. Utifra kontonummer og fritekst kan du kanskje finne ut av hvem som står bak.

Du kan finne hvem som eier et kontonummer ved å skrive nummeret inn i nettbanken i en ny betaling, og så se hvilket navn eller firmanavn som dukker opp.

Ja, men du må opprette en egen avtale for hvert firma. Klikk på virksomheten din øverst i Conta Faktura og velg «legg til en ny virksomhet» hvis du har behov for å registrere flere firma på brukerkontoen din.

Tilbakemelding

NB: Ikke bruk dette skjemaet ved spørsmål til brukerstøtte. Bruk kontaktskjemaet i stedet.