Gratis webinarer fra Conta - Lær om regnskap, skatt og mye mer!

Kundekort

Kundekortet inneholder all informasjon om kundene dine. Mye av informasjonen går på tvers av alle Conta-tjenestene, men når du fører regnskap kan du også se kundereskontroen.

Kundekortet inneholder all informasjon om kundene dine. Mye av informasjonen går på tvers av alle Conta-tjenestene, men når du fører regnskap kan du også se kundereskontroen.

Du finner kundekortet til en kunde ved å gå til menyfanen KUNDER og så KUNDEKORT i kolonnen til høyre.

Tips: Hold informasjonen om kundene dine oppdatert. Alle endringer du gjør i kundeinformasjonen vil bli reflektert i alle Conta-tjenestene du bruker.

Kundeinfo

KUNDEINFO viser basisinformasjonen til kunden, som f.eks adresse og organisasjonsnummer og lar deg endre dette.

Kundereskontro

Selv om du finner kunder på konto 1500 og leverandører på 2400, gjør reskontroen det mulig å dele opp disse kontoene i underkontoer, én per kunde eller leverandør, og man kan dermed holde kontroll med transaksjoner og betalinger på detaljnivå.

Reskontro er et begrep som kommer fra italienske riscontro som betyr noe sånt som kontroll eller gransking. Det er en måte å holde kontroll på transaksjoner og fordringer mellom et firma og kundene eller leverandørene til firmaet, og er lovpålagt i alle regnskap.

Klikk på menypunktet KUNDERESKONTRO for å se hva kunden skylder deg, og hvilke poster i regnskapet som er åpne. Du kan også se åpne poster på spesifikke prosjekter eller avdelinger. Prosjekt og avdeling krever Smart-abonnementet.

Du kan sortere på kundens åpne poster eller velge «Periode» for å se alle poster for den perioden du velger i datofeltene, inkludert lukkede poster.

Les mer om kundereskontro.

Kontakter

Under KONTAKTER kan du skrive inn nye kontaktpersoner – hvis kunden er en firmakunde. Privatkunder har kun seg selv som kontaktperson.

Klikk på NY KONTAKTPERSON og fyll inn detaljene.

Notater

Under NOTATER kan du legge til tilleggsopplysninger for kunden ved å trykke på NYTT NOTAT. Menyfanen vil oppdateres til å vise hvor mange notater du har på kunden du er inne på.

Du kan slette eksisterende notater ved å trykke på X-en.

Filer

Under FILER kan du laste opp filvedlegg for kunden. Dette kan være kontrakter eller andre dokumenter som hører til kundeforholdet ditt. Maks filstørrelse er 50 MB.

Du kan sortere filer på opplastningstidspunkt, filnavn, beskrivelse eller størrelse.

Du kan klikke på LEGG TIL EN BESKRIVELSE for å gjøre det klart hvilken fil du har lastet opp. Fra oversikten kan du også laste ned og slette filer.

Fillagring krever Smart-abonnementet.

Gjøremål

GJØREMÅL er en praktisk funksjon for å legge inn påminnelser til deg selv, knyttet til kunden. For å bruke denne funksjonen må du oppgradere til Smart.

For å lage et gjøremål klikker du på LEGG TIL ET GJØREMÅL. Fyll ut tittel, dato og tidspunkt. Når du registrerer et gjøremål kan du i tillegg velge å bli varslet på e-post til valgt tid.

Menyfanen GJØREMÅL oppdateres for å vise hvor mange gjøremål du har satt opp på kunden. Gjøremål du har laget på samme kunde i andre Conta-tjenester, slik som fakturaprogrammet, vil også vises her.

Klikk på SE/ENDRE for å gjøre endringer i gjøremålet.

Etter du har fullført gjøremålet må du huske å huke av at du er ferdig med det. Gå til gjøremålet fra gjøremålslisten på kundekortet for kunden det gjelder, og følg opp gjøremålene der slik at du holder orden på hva du har gjort, og ikke.

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike
Relaterte artikler

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.