Registrere inntekt

Alle fakturaer du lager med Conta blir automatisk registrert som inntekt i regnskapet. Hvis du har dokumentasjon på inntekt fra andre steder, anbefaler vi å bokføre dem i denne veiviseren.

Alle fakturaer du lager med Conta blir automatisk registrert som inntekt i regnskapet. Hvis du har dokumentasjon på inntekt fra andre steder, anbefaler vi å bokføre dem i denne veiviseren.

Før du bokfører bilaget bør du ha scannet eller tatt bilde av originalbilaget (kvitteringen eller fakturaen) for å legge inn i veiviseren. Vi anbefaler Conta sin mobil-app for scanning av kvitteringer! Du finner den på App Store og Google Play. Les om hvordan du bruker den.

Du kan også sende bilaget til innboksen for bilag eller laste det opp direkte i veiviseren.

Inntektsdetaljer

Skjermbilde av inntektsdetaljer

For å registrere inntekt velger du BILAG > REGISTRERE INNTEKT. Her fører du opp beløpet, og fyller ut hvilken kunde som betalte deg. Legg også inn en beskrivelse som vil hjelpe deg når du eventuelt sporer det opp igjen senere.

Bokfør faktura først, så innbetalingen når den kommer

Trykk på LEGG INN NY KUNDE hvis du ikke allerede har opprettet kunden.

Vi anbefaler å bokføre inntekter umiddelbart, og så registrere innbetalingen når du mottar den. Dette beskrives nederst i artikkelen.

Venter du med å registrere inntekten din, kan det føre til sanksjoner eller forsinkelsesrenter fra Skatteetaten fordi du egentlig skulle betalt MVA for salget i en annen periode.

Det er nemlig fakturadato på salgsdokumentasjonen, ikke innbetalingen, som sier når merverdiavgiften skal betales. Så det er viktig at fakturaen blir bokført i samme periode som du faktisk leverte varen eller tjenesten.

Inntekter

Skjermbilde av inntekter

Her velger du hvilken konto inntektene skal føres på. De fleste som selger varer og tjenester skal føre inntektene sine på «3000 Salgsinntekt, avgiftspliktig, høy sats» men sjekk med regnskapsfører om du er i tvil. Husk på å velge riktig MVA-sats for fakturaen det gjelder.

Du kan også velge å registere inntekten på en spesifikk avdeling. Avdelinger kan settes opp i INSTILLINGER > VIRKSOMHET > AVDELINGER. Har du allerede opprettet avdelinger vil disse vises her.

Avdelinger krever Conta Pluss.

Delbeløp

Delbeløp brukes hvis fakturaen inneholder flere kilder til inntekt som skal bokføres på ulike kontoer. Totalen for inntekten må være den samme. Trykk på «Nytt delbeløp» for å legge til et nytt beløp.

Har du mottatt betaling?

Her registrerer du selve innbetalingen fra kunden. Grunnen til at Conta Regnskap spør om dette er at innbetalingen i seg selv blir en transaksjon som må bokføres, for å «avslutte» bokføringen av bilaget. Inntil fakturaen er betalt står jo kunden i gjeld til deg.

Skjermbilde av mottatt betaling-meny

Veiviseren ordner dette hvis kunden har betalt og du velger bankkontoen din eller kontanter fra nedtrekksmenyen.

Nå kan du klikke på REGISTRER INNTEKT.

Ikke fått betalt ennå?

Hvis du bokfører denne inntekten før kunden har betalt, kan du komme tilbake til dette bilaget senere fra bilagsjournalen, og fullføre det når betaling har kommet inn.

Finn bilaget fra bilagsjournalen eller fra kundekortet. Rediger bilaget og gå ned til «Har du mottatt betaling?», og fyll ut dato, sum og hvilken konto du mottok betalingen på.

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.