Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Hvordan bokføre frakt

Frakt- og tollkostnader skal også inn i regnskapet ditt. Slik bokfører du når du har betalt frakt på ting du har kjøpt og solgt.

Frakt- og tollkostnader skal også inn i regnskapet ditt. Slik bokfører du når du har betalt frakt på ting du har kjøpt og solgt.

Fraktkostnader bokføres litt forskjellig avhengig av hva du har kjøpt, eller om det frakt på noe du sender til en kunde.

Frakt på varekostnader

Hva er varekostnader? Det er kostnader som er knyttet til salg av varene og tjenestene dine, altså:

  • varer du har kjøpt som skal selges videre, for eksempel, sportsutstyr du selger i en butikk eller nettbutikk
  • utstyr du har kjøpt som hjelper deg med å produsere varene eller tjenestene dine, slik som hårpleieprodukter du bruker i en frisørsalong eller en pakkemaskin for å pakke varer

Fraktkostnader for slike ting skal føres på en egen konto.

Varekostnaden føres alltid på en konto som starter med 4. Hvor du skal føre fraktkostnadene avhenger av hvilken 4xxx konto kjøpet føres på: Kjøp som føres på 4000, skal ha frakt på 4060. Kjøp som føres på 4100 skal ha frakt på 4160, og så videre – det er alltid samme to første siffer og så 60.

La oss si du har kjøpt 200 t-skjorter som du skal selge videre. De kostet 10 000 kroner, og hadde en fraktkostnad på 500 kroner.

For å føre kjøpet i Conta, går du til BILAG > REGISTRER NYTT BILAG > REGISTER KJØP.

Du fører først inn info om fakturaen, inkludert totalprisen. Slik vil det se ut:

Legg til varekostnaden og trykk NYTT DELBELØP for å legge til fraktkostnadene.

Husk å sjekke om det er MVA på fraktkostnadene. I Conta står det i utgangspunktet 0% MVA, men du kan justere merverdiavgiften avhengig av hva som står på fakturaen du har fått.

Tips: Hvis du setter betalingsdatoen i Conta med samme dato du har satt i nettbanken din, trenger du ikke å gå inn og oppdatere bokføringen i Conta etter at du har betalt.

Frakt når du kjøper andre ting

For alt annet enn varekostnader, skal frakt føres på samme regnskapskonto som tingen du har kjøpt. 

For eksempel, hvis du kjøper kontormøbler for 10 000 kroner og frakten var 2 250 kroner, skal hele beløpet føres på regnskapskonto «6540 Inventar»:

Det kan hende du får to forskjellige fakturaer, en for varen og en for frakten. Da bokfører du bare varen først og deretter frakten, på kontoene som vist over. Husk å laste opp bilag for hver bokføring.

NB! Regelen om at fraktkostnad skal på samme konto som kjøpet, gjelder også for eiendeler som skal avskrives. Du må avskrive ting du kjøper hvis det koster mer enn 15 000 kroner og du forventer å ha de i minst 3 år. Hvis du har kjøpt en pakkemaskin for mer enn 15 000 kroner, for eksempel, skal kjøpet føres på riktig regnskapskonto som starter med 1, inkludert frakt. Frakten blir med i totalprisen du avskriver hvert år.

Slik avskriver du i Conta.

Frakt når du selger varer

Frakten du betaler når du sender en vare til kunden, skal føres som en kostnad på konto «6100 Frakt, transportkostnad og forsikring ved varesendelse». 

La oss si du selger 20 t-skjorter og sender disse på postkontoret for 1000 kroner. Du tar kvitteringen du får, og bokfører det slik:

Betalingen føres med samme dato som kvitteringen, og som enten kontant eller bankkonto, avhengig av hvordan du betalte.

Merk at kostnader i forbindelse med toll skal føres på de samme regnskapskontoene som annen frakt. Noen ganger er tollkostnadene med MVA og noen ganger er de uten, du må se på fakturaen du får slik at du fører riktig i Conta.

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.