Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Avslutte ubetalt faktura med tap

Når kunden ikke kan betale fakturaen du har sendt ut, kan du avslutte fakturaen med tap. I denne artikkelen forklarer vi når du kan gjøre det.

Elisabeth Ulla Uksnøy

Når kunden ikke kan betale fakturaen du har sendt ut, kan du avslutte fakturaen med tap. I denne artikkelen forklarer vi når du kan gjøre det.

Når du selger på kreditt, kan du oppleve at kunden din ikke har mulighet til å betale for seg. Manglende betalingsevne kan komme av at kunden har dårlig likviditet og lite penger, eller rett og slett har gått konkurs

Hva betyr det å avslutte en faktura med tap?

Når du avslutter en faktura med tap, betyr det at du ikke kommer til å få inn pengene du har fakturert for. Siden du har tapt penger, føres fakturaen som en kostnad i regnskapet. 

Noen fakturaprogram har en egen funksjon for å avslutte faktura som tap. Slik avslutter du fakturaer med tap i Conta

Når du bruker regnskapsprogrammet og det gratis fakturaprogrammet til Conta, blir alle fakturaer automatisk bokført.

Når kan du avslutte en faktura med tap?

Du kan føre en faktura som tap når det er endelig bekreftet at du ikke kommer til å få betalt. Det kan skje når:

  • fakturaen har gått til inkasso men fortsatt ikke blitt betalt
  • det har gått seks måneder etter forfall og du har sendt minst tre purringer uten at fakturaen har blitt betalt
  • bedriften har gått konkurs eller er avviklet
  • det er opprettet konkursbo på kunden, men det ikke er noen midler i boet

Kan jeg lage kreditnota for å avslutte en faktura med tap?

Du skal ikke lage en kreditnota hvis kunden ikke har mulighet til å betale for seg. Kreditnota brukes som regel for å nulle ut hvis det er feil på fakturaen, enten det er feil i summen, adressen til mottaker eller andre opplysninger. 

Les også: Hva er kreditnota?

Skyldes den manglende betalingen derimot at kunden nekter å betale deg selv om de har pengene til det, og du er enig i at det ikke er verdt å følge opp for å få betaling, kan du lage en kreditnota. Da har du ikke lenger noe krav mot kunden og du har akseptert at de ikke skal betale. 

Når du krediterer en faktura er det fordi det viste seg å ikke bli en inntekt likevel. Det kan skyldes uenighet om oppdraget, feil i utføringen av oppdraget eller feil på varen, eller at du gir opp å få inn pengene fordi det krever mer jobb enn det er verdt. Kreditering av en faktura gir redusert inntekt. 

Når du avslutter en faktura med tap, vil det fortsatt stå som en inntekt fordi du har utført jobben eller levert varen. Det vises likevel som en kostnad i regnskapet ditt fordi det ikke er mulig å få inn pengene. Overskuddet blir det samme, men den utførte jobben vises som inntekt og den ubetalte fakturaen som kostnad. 

Slik avslutter du en faktura med tap i Conta.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 34
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 49395
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-02-06 14:41:40
            [post_date_gmt] => 2020-02-06 13:41:40
            [post_content] => 

Det er mye å sette seg inn i når du er fersk eier og leder av din egen bedrift. Fakturering og regnskapsføring er to av tingene du garantert må forholde deg til. Her forklarer vi forskjellen på dem. 

Hva er en faktura?

Kort forklart er en faktura et dokument som viser en handel mellom selger og kjøper. Fakturaen viser blant annet hvilken tjeneste eller vare du har solgt, hvor mye kunden skal betale og når det skal betales. Du er pliktig til å sende ut en faktura når du skal ta betalt for noe bedriften din har solgt. 

Det er strenge krav til hva slags informasjon en faktura skal inneholde, og det er derfor både umulig og ulovlig å lage en faktura fra bunnen av i for eksempel Word. Du er blant annet pliktig til å lage fakturaer i et system eller en blokk som nummererer fakturaene automatisk, og denne funksjonen har ikke skriveprogrammer.

Hva er et fakturaprogram?

Et fakturaprogram har satt opp rammene for en faktura for deg, slik at du kun trenger å fylle inn detaljer som pris, varebeskrivelse og forfallsdato selv. Den ferdige fakturaen kan sendes til kunden på mail, i posten eller som EHF-faktura

I Conta sitt fakturaprogram kan du enkelt lage godkjente fakturaer helt gratis. For å sende faktura gratis oppretter du en faktura, velger “send selv”, går tilbake til fakturaoversikten og laster ned en PDF som du kan sende fra din egen e-post.

Hva er et regnskap?

Et regnskap er en oversikt over bedriften din sine inntekter, utgifter, eiendeler og gjeld. Der legger du inn hva bedriften din har tjent og kjøpt, hva den eier og hva den skylder.

Regnskapet brukes for at både du og det offentlige skal vite hva som skjer i bedriften din, men også for å beregne hvor mye skatt og merverdiavgift du skal betale til staten. 

Hvis bedriften din tjener under 50 000 kroner i året er du ikke pliktig å føre regnskap, men du må uansett kunne legge frem en oversikt over inntekter og kostnader dersom du blir bedt om det. Det kan derfor være lurt å gjøre det i et ordentlig system fra starten av.

LES OGSÅ: Alt om regnskapsføring i 2020.

Hva er et regnskapsprogram?

Det er fullt lovlig å føre regnskapet i et regneark, men dersom du har lite erfaring med regnskapsføring, kan det lønne seg å bruke et regnskapsprogram. Med et regnskapsprogram trenger du som regel bare å fylle ut detaljer og velge riktig konto, så blir informasjonen systematisert for deg. Et regnskapsprogram sørger også for at du kan hente ut de rapportene du er lovpålagt å kunne hente ut om bedriften din, blant annet MVA-melding

I Conta sitt regnskapsprogram får du alt du trenger for å føre regnskap for bedriften din, enten du gjør jobben helt selv eller får hjelp fra en regnskapsfører. Smarte veivisere guider deg gjennom regnskapsføringen på en enkel måte.


Mange regnskapsprogram, blant annet Conta sitt, har fakturaprogram inkludert. Da vil inntekten din automatisk bli bokført i regnskapet, og du sparer tid ved at du slipper å gjøre det dobbelt.

[post_title] => Hva er forskjellen på et fakturaprogram og et regnskapsprogram? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => forskjellen-pa-et-fakturaprogram-og-et-regnskapsprogram [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/regnskap-hva-er-merverdiavgift/ [post_modified] => 2020-02-27 17:58:39 [post_modified_gmt] => 2020-02-27 16:58:39 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49395 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 49380 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-02-05 09:32:52 [post_date_gmt] => 2020-02-05 08:32:52 [post_content] =>

Dette er våre beste tips til gode regnskapsrutiner. Spar tid og penger på regnskapsføringen i 2020. 

Enten du fører regnskapet selv eller får hjelp av en regnskapsfører, kan disse fem tipsene hjelpe deg å spare både tid og penger. 

1. Ta vare på alle kvitteringene dine

Dette er nummer én for de aller fleste. Når du driver eget firma kan du nemlig få skattefradrag på de aller fleste kostnadene firmaet har. Det gjelder alt fra datautstyr og kontorleie til annonsering på Facebook og kostnader for kundemøter.

Men du må ha bevis på kjøpene - ta derfor godt vare på kvitteringene, fakturaene, kontraktene og avtalene du får!

Uten dokumentasjon, ofte kalt bilag i regnskapssammenheng, kan du heller ikke få fradrag på merverdiavgiften, selv om bedriften din er registrert i MVA-registeret.

LES OGSÅ: Dette koster det å miste en kvittering på 1000 kroner.

Pass på at du får med bilag når du kjøper noe, og at bilagene har all informasjonen som må være med.

De må oppbevares sikret for tyveri, brann eller vannskader. Hvis du skanner bilagene og tar vare på de på PC-en din må du passe på å ha en sikkerhetskopi.

Når du bruker regnskapsprogrammet til Conta får du med en gratis mobilapp. Ta bilder av kvitteringene etter hvert som du kjøper noe og send til Conta med et par klikk. Da ligger alt klart til neste gang du skal bokføre og lagres trygt i 10 år. Null stress!

2. Sett deg inn i det grunnleggende

Hvis du velger å føre regnskap selv er det et par ting du bør kunne. Det gjør jobben mye lettere for deg. 

Regnskapskonto: Alt som skjer i bedriften din skal føres på ulike regnskapskontoer, fra 1000 til 8999. En regnskapskonto er ikke det samme som en bankkonto, men et spesifikt sted i regnskapet hvor du samler lignende kostnader, inntekt og så videre.

Regnskapet er delt inn slik:

Kontogruppe 1 og 2 er balansen din. Eiendeler skal føres på en konto som begynner med 1. Gjeld skal føres på en konto som begynner med 2.

Kontogruppe 3-8 kalles resultat. Inntekt føres på kontoer som starter på 3 (inntektskontoer), mens kostnader føres på kontoer som starter på 4-8 (kostnadskontoer).

Les mer om resultatet og balansen i regnskapet.

Debet og kredit: Alt som skjer føres to steder i regnskapet. En konto går opp mens en annen går ned. De to føringene kalles debet og kredit, eller pluss og minus, men det er ikke pluss og minus i vanlig forstand.

For eksempel, når du selger en vare til Ola Nordmann føres det slik:

Salg til en kunde skal først føres på en kundekonto, ofte kalt kundereskontro. Det er fordi du som regel ikke får betalt samme dag som du sender fakturaen. Med kundekontoer har du alltid oversikt over hva du er skyldig.

Kjøp fra leverandører skal på samme måte innom en leverandørreskontro. 

Selv om inntekt føres i minus, betyr det ikke at det er et negative beløp. Det føres i minus fordi det skal kunne settes opp mot kostnader på slutten av året, og kostnader føres som pluss på konto 4-8. 

Når du får betalt føres det som

Hvis du bruker et regnskapsprogram slipper du ofte å forholde deg til disse begrepene til daglig, men det er greit med en forståelse av hva som skjer bak kulissene.

Les mer om debet og kredit.

3. Bruk et godt regnskapsprogram

Du kan velge å føre regnskap i et regneark slik som Excel så lenge du har mindre enn 600 føringer i året - eksempel på føring er et kjøp, et salg eller avskrivning av en eiendel bedriften din har.

Men regneark blir fort uoversiktlige. Vi anbefaler derfor at du finner deg et godt regnskapsprogram som kan hjelpe deg på veien. 

Å føre regnskap i Conta koster 99 kroner i måneden. 

Dette er fordelene for deg:

For en liten ekstra kostnad kan du også motta EHF-fakturaer rett inn i regnskapsprogrammet.

4. Ikke la det gå for lang tid

Et annet tips som ofte er undervurdert, er å jobbe jevnlig med regnskapet. Det er greit å komme fort i gang og så føre regelmessig, gjerne én gang i uka eller én gang i måneden, avhengig av hvor mange bilag du har.

Hvis du har en regnskapsfører bør du avtale med de om hvor ofte du skal sende over bilag for at dere skal holde regnskapet oppdatert.

Vi anbefaler også å ta bankavstemming én gang i måneden hvis du har en egen bedriftskonto. Da sammenligner du bankutskriften med det som er ført i regnskapet for å se at du har fått med alt og at alle tallene stemmer

Myndighetene krever at regnskapet er oppdatert før hver frist, og senest hver fjerde måned. Det er uansett greit å unngå å jobbe i skippertak, i alle fall rett før MVA-meldingen eller skattemeldingen skal inn. 

[deadline_section]

Les mer om regnskapsfristene for 2020.

5. Spør om hjelp

Det aller viktigste er at tallene du fører stemmer og at føringen er på riktig kontogruppe (1-8). Hvis du blir usikker, eller trenger hjelp med spesifikke ting, slik som årsoppgjør, periodisering eller avskrivning er det lurt å spørre om hjelp.

På hjelpesidene våre kan du også finne artikler om regnskap og hjelpeartikler for regnskapsprogrammet.

Hvis du vil ha mer spesifikke råd eller at noen andre skal ta seg av bokføringen kan du ta kontakt med en regnskapsfører.

[post_title] => Starte egen bedrift: 5 tips til å føre regnskap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => 5-tips-til-a-fore-regnskap [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/dette-er-periodisering/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/dette-er-avskrivning/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ [post_modified] => 2020-03-04 15:38:13 [post_modified_gmt] => 2020-03-04 14:38:13 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49380 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 49278 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-01-22 10:25:42 [post_date_gmt] => 2020-01-22 09:25:42 [post_content] =>

Når bedriften din kjøper noe dyrt og langvarig skal det føres som en eiendel i regnskapet, ikke som en kostnad. Avskrivning er å redusere verdien på eiendelen etter hvert som den blir eldre.

Regelen er at hvis du kjøper noe som koster mer enn 15 000 kroner og som myndighetene forventer at du skal ha i mer enn tre år, må du føre det som en eiendel. Det kan gjelde, for eksempel, kjøp av kamera, firmabil, 3D-printer, traktor eller anleggsmaskin. 

Det føres slik fordi det gir et mer korrekt bilde av hva bedriften din faktisk eier.

Det er to grunner til at vi må avskrive: For at regnskapet skal fortsette å være nøyaktig må det oppdateres etter hvert som eiendeler mister verdi. 

Avskrivning er også nødvendig for at skatt og fradrag skal stemme. Hvis du fører store innkjøp som en kostnad får du skattefradrag på hele beløpet det året du kjøper varen, selv om du bruker den i flere år fremover. Det blir feil. 

Men du skal selvfølgelig fortsatt ha skattefradrag; Med avskrivning får du fradraget fordelt på antall år eiendelen er forventet å vare.

Regnskapsprogrammet til Conta gir deg alt du trenger for å gjøre jobben selv. Slik ordner du avskrivning i Conta.

Ikke lyst til å gjøre det selv? Du kan også finne en autorisert regnskapsfører som kan hjelpe deg med hele eller deler av jobben.

Hvor mye skal du avskrive med?

Det finnes to typer avskrivning. 

Hvis du driver ENK (og ikke har regnskapsplikt) holder det at du leverer Næringsoppgave 1 eller Næringsrapport skatt. Det anbefaler vi å gjøre hvis du har muligheten til det, fordi det er mye mindre arbeid for deg. Der må du bruke det som kalles saldoavskriving.

Alle aksjeselskap må levere Næringsoppgave 2 og årsregnskap hvert år. De må bruke saldoavskrivning når de leverer næringsoppgaven, men kan velge å bruke lineær avskrivning i årsregnskapet.

Saldoavskrivning: Saldoavskrivning vil si å avskrive eiendelen med en fast prosentsats hvert år. Myndighetene har gitt forskjellige eiendeler forskjellige satser. 

Personbiler skal, for eksempel, avskrives med 20 prosent hvert år. Hvis du har en firmabil til 200 000 kroner vil det si at du får skattefradrag på 40 000 kroner det første året. 

Første år: 200 000 kroner - 20 prosent = 160 000 kroner

Andre år: 160 000 kroner - 20 prosent = 128 000 kroner

Tredje år: 128 000 kroner - 20 prosent = 102 400 kroner osv.

Det finnes ti ulike satser. Se avskrivningssatsene på Skatteetaten.no.

Du skal bruke samme saldo første året, uavhengig av når på året du faktisk kjøpte eiendelen. Det har ikke noe å si om du kjøpte personbilen i eksempelet over i januar eller i desember, du får fortsatt 40 000 kroner i fradrag i år.

Når du bruker saldoavskrivning må du levere skjemaet «RF-1084 Avskrivning» (ofte kalt saldoskjema) sammen med næringsoppgaven. Der beregner du årets avskrivning, og ser hvilke skattefradrag du har krav på i år. 

Hvis du leverer Næringsrapport Skatt er RF-1084 automatisk inkludert.

Lineær avskrivning: Lineær avskrivning vil si å avskrive eiendelen med et fast beløp i året. Det er eiendelens verdi delt på antall år den skal vare. 

Du må selv bestemme hva som er reell levetid for eiendelen. Hvis du kjøper en personbil til 200 000 kroner, som du regner med skal vare i ti år, får du 20 000 kroner i fradrag i årsregnskapet hvert år.

Det er mange AS som velger å bruke lineær avskrivning i årsregnskapet fordi de da kan avskrive basert på den faktiske verdien til gjenstanden, slik at årsregnskapet viser så ekte verdier som mulig. Hvis en gjenstand varer i ti år så kan saldoavskrivning gi feil bilde av verdien.

Selv om du driver et ENK som ikke er regnskapspliktig kan du fortsatt velge å bruke lineær avskrivning, men da må du levere Næringsoppgave 2 og lage årsregnskap, slik som et AS.

Slik gjør du når du fører regnskap

Først må du bokføre gjenstanden som en eiendel, da skal den føres mot en balansekonto i gruppe 1, og ikke mot en kostnadskonto

Hvis du kjøper personbilen nevnt over, føres kjøpet som:

+ 200 000 kroner på konto «1230 Personbiler»

- 200 000 kroner på konto «2400 Bruktbilselgeren AS»

Når du betaler fører du det som: 

+ 200 000 kroner på konto «2400 Bruktbilselgeren AS»

- 200 000 kroner på konto «1920 Bankkonto»

Mange velger årlig avskrivning, da gjøres det ved årsavslutningen, altså når du gjør alt klart for å levere skattemelding (selvangivelse), næringsoppgave og eventuelt årsregnskap. Da bruker du 31.12. som datoen.

Avskrivning føres med dato 31.12.2019: 

+ 40 000 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

- 40 000 kroner på konto «1230 Personbiler»

Det er fordi du «mister» 40 000 kroner av eiendelene dine, og fordi du har en kostnad på 40 000 kroner som du kan få skattefradrag på i 2019.

Du kan også velge å avskrive hver måned. Det er en god idé hvis du aktivt bruker regnskapet til å ha oversikt over bedriften din. Du deler da det årlige beløpet  på 12 og bokfører avskrivningen med dato den første i måneden.

1.1.2019:

+ 3333 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

- 3333 kroner på konto «1230 Personbiler»

1.2.2019:

+ 3333 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

- 3333 kroner på konto «1230 Personbiler»

Osv.

Det er akkurat samme løsning på lineær avskrivning, men summen du avskriver med er da avhengig av hvor lenge du tror personbilen vil vare.

Så fort eiendelens verdi kommer under 15 000 kroner (altså at mindre enn 15 000 av eiendelen står igjen på konto 1230), kan hele resten av verdien føres på konto 6010 slik at du får fradrag. 

MERK: Når du avskriver skal du aldri gjøre noe med merverdiavgiften. Pass derfor på at du bruker priser eks. MVA når du regner ut avskrivning og bokfører det. Merverdiavgift skal du nemlig alltid betale på fakturadatoen, uavhengig av hvor lenge eiendelen varer.

Hva skjer hvis eiendelen blir ødelagt eller selges?

Blir personbilen ødelagt mens den enda har verdi i regnskapet, kan du trekke fra summen som står igjen på konto 1230 det året bilen blir ødelagt. 

I 2020 har bilen i regnskapet en verdi på 160 000 kroner fordi 40 000 kroner er avskrevet. Selger du den i løpet av 2020 for 150 000 kroner, får du skattefradrag på de 10 000 kronene du taper. 

På samme måte må du føre gevinsten fra et slikt salg som inntekt, og skatte på de pengene. 

Hvis du skal levere årsregnskap og næringsoppgave 2 vil bilen ha ulik skattemessig og regnskapsmessig verdi. Det må du ta hensyn til, og da kan det være verdt å spørre en regnskapsfører om hjelp.

Hva skjer om du ikke avskriver? 

De fleste ønsker å få mest mulig skattefradrag. Hvis du kan argumentere for at eiendelen ikke varer mer enn tre år kan du føre hele kjøpet som en kostnad og få skattefradrag på det.

Men hvis det er sannsynlig at den varer mer enn tre år må du avskrive. Hvis ikke, vil myndighetene se på det som om du bevisst prøver å betale mindre skatt. Det er straffbart.

Det er også derfor saldoavskrivning brukes av myndighetene når de skal bestemme hvor mye skatt du skal betale. Med lineær avskrivning kan en velge å sette levetiden lavest mulig for å få større fradrag i regnskapet.

Merk at hvis du bruker lineær avskrivning for å levere årsregnskapet kommer du til å ha forskjeller i det regnskapet og det du sender inn som næringsoppgaven, hvor du må bruke saldoavskrivning.

Hvis du har kjøpt noe for 100 000 kroner og har saldoavskrivning på 20 prosent per år får du 20 000 kroner i fradrag første året (næringsoppgaven). Hvis du bruker lineær avskrivning og den skal vare i ti år får du 10 000 kroner i fradrag (årsregnskapet).

Hvis eiendelen skal vare veldig lenge, får du altså høyere skattefradrag med saldoavskrivning det første året. Da må du bokføre forskjellen mellom næringsoppgaven og årsregnskapet i regnskapet ditt som utsatt skatt fordi du har skattet mindre enn du skulle.

Regnskapet ditt skal nemlig vise at du har en forpliktelse til å betale mer skatt, men denne utsatte skatten vil jevnes ut av seg selv senere. Det er fordi totalbeløpet som avskrives med saldoavskrivning og med lineær avskrivning er det samme, altså kjøpesummen til eiendelen.

Hvis du trenger hjelp med avskrivning kan du finne en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta. De kan også hjelpe deg med mye annet, slik som periodisering eller kontroll av regnskapet ditt.

MER
[post_title] => Regnskap: Dette er avskrivning [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => dette-er-avskrivning [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/slik-bokforer-du-avskrivning/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-01-22 10:27:12 [post_modified_gmt] => 2020-01-22 09:27:12 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49278 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.