7 regnskapstips for ferskinger

Startet egen virksomhet? Her er tipsene du trenger for å få komme på rett kjøl med regnskapsføringen.

Kafé-eier som ser inn i kameraet
Jostein Hakestad

Startet egen virksomhet? Her er tipsene du trenger for å få komme på rett kjøl med regnskapsføringen.

Regnskapsføring, det vil si prosessen med å registrere alle transaksjoner i firmaet ditt, er noe alle som driver egen virksomhet må gjøre. Det kan virke litt skummelt for mange. Den gode nyheten er at du kan gi deg selv en god start med noen få grep.

Her er de beste tipsene fra Conta sine regnskapsførere:

1. Ta vare på alle bilag

Et bilag er noe som dokumenterer at en transaksjon fant sted, enten det er snakk om en kassalapp eller en faktura du har sendt eller mottatt. Disse må du ta godt vare på. 

Lovkravene til oppbevaring av dokumentasjon er strenge. Alle fakturaer, kvitteringer og lignende må oppbevares trygt i fem år på norsk jord. «Trygt» i dette tilfellet betyr sikret mot tyveri, brann og andre former for skade.

Det betyr ikke at du må ha masse permer i en safe: Du kan lagre alt elektronisk så lenge du følger kravene til oppbevaring. Det er også viktig å ha et system på all dokumentasjonen som gjør det enkelt å hente bilag frem igjen. Alle bilag skal være nummererte og kunne spores tilbake til hver transaksjon. 

Conta Regnskap gjør det mulig å laste opp og lagre alle bilagene direkte i programmet, noe som gjør det enkelt å lete dem frem etterpå.

Det enkleste er å bruke vår mobilapp for kvitteringer, sende dem til innboksen i programmet på e-post eller laste dem opp direkte i nettleseren. E-postadressen du sender til er unik per virksomhet, og du finner den ved å gå til BILAG og så INNBOKS.

Husk at du også i mange tilfeller må sannsynliggjøre at kjøpet var relevant for virksomheten for å kunne trekke fra MVA på det. Skriv for eksempel en forklaring på bilaget og signer med dato. 

Les også: Dette koster det å miste en kvittering

2. Ikke jobb i skippertak

Det kan være veldig demotiverende å ha et fjell av kvitteringer å bokføre, samtidig som det faktisk kan være ganske tilfredsstillende å holde alt a jour på en ordentlig måte!

Gjør det til rutine å være mest mulig oppdatert med bokføringen. Nøyaktig hvordan du gjør dette velger du, men vi anbefaler at du setter opp faste tider, for eksempel en gang i uken, der du får unnagjort både fakturering og regnskap

Hvis ikke er det lett å miste oversikten, og da kan ting hope seg opp slik at du må sitte med regnskapet på sene kvelder.

3. Sett deg inn i regnskapskontoene tidlig

Bokføring betyr i praksis at man registrerer hver eneste transaksjon som finner sted i virksomheten. For å gjøre dette bruker man ulike grupper av regnskapskontoer som forteller hvor pengene kom fra og hvor pengene gikk hen. Alle transaksjoner skal derfor registreres på minst to kontoer

Conta Regnskap hjelper deg godt på vei, men det kan være en god idé å gjøre deg så kjent som mulig med regnskapskontoene som brukes i Norge (kalt SAF-T standarden) slik at det blir lettere å gjøre ting riktig. Ta en titt på kontoplanen under INNSTILLINGER og så REGNSKAP.

Kjøp av en skriver til 1 500 kroner til firmabruk, kjøpt med firmaets bankkort, kan for eksempel registreres slik:

Debet (inn på) konto 6540 Inventar: 1 500

Kredit (ut av) konto 1920 Bankkonto: 1 500 

Pengene ble dermed kreditert bankkontoen fordi pengene kom derfra, og siden de ble investert i en skriver blir samme summen ført der som debet.

Du kan lese mer om debet og kredit her.

En generell huskeregel er at jo lavere tallet på kontogruppen, jo mer langsiktig type verdi er det snakk om. Derfor er for eksempel eiendeler på gruppe 1, og varer som du skal omsette videre i 4-gruppen. 

4. Finn et regnskapsprogram du liker å jobbe i

Hvis du skal bruke noen timer hver måned på regnskapsføring er det viktig at du finner et program du faktisk liker å bruke. 

Et godt regnskapsprogram gjør at du slipper for mange manuelle prosesser, og forenkler det som er komplisert. 

Et godt eksempel er hvordan programmet håndterer merverdiavgift, både når du registrerer en transaksjon og når du skal sende MVA-meldingen. Regnskapsprogrammet bør gjøre det vanskelig å gjøre feil, og lett å gjøre ting riktig! 

Conta Regnskap er gratis å prøve i en måned, og er laget for småbedrifter. Prøvekjør det og se om det passer firmaet ditt!

5. Gå gjennom bankutskriften hver måned

Kontoutskriften fra firmaets bankkonto er guiden du trenger for å sjekke om du har ført alle hendelser inn i regnskapet. Det er veldig viktig å gjøre dette steget hver eneste måned.

Etter hver måned går du rett og slett bare gjennom alle hendelser i banken din, og sjekker om de har en match i regnskapet. I regnskapsprogrammer er det som regel en funksjon hvor du kan laste opp kontoutskriften og kryssjekke alle transaksjonene.

Kun ved å ta denne jevnlige sjekken kan du være sikker på at du har fått med deg alt, siden utskriften fra banken tross alt er «fasiten» på hva som faktisk har gått inn og ut av kontoen din.

Slik gjør du: Du finner bankavstemming under menyfanen BILAG i Conta Regnskap. Her kan du laste opp en PDF av bankutskriften, føre inn saldoen fra denne og kontrollere at det er samme sum som i regnskapet. 

Hvis du sammenligner saldoen på regnskapskontoene med saldoen på bankkonto og finner et avvik på 1 500 kroner, er sjansen stor for at du ikke har bokført den skriveren du kjøpte i eksempelet lenger oppe. 

Mange firmaer har flere kontoer, og dette kompliserer bokføringen. Ta en vurdering på om du klarer deg med bare én bankkonto i virksomheten. Mange enkeltpersonforetak dropper til og med å ha egen bankkonto.

6. Finn ut hvilke skjema du må sende inn til myndighetene

Alle næringsdrivende har rapporteringsplikter overfor myndighetene enten det er enkeltpersonforetak, aksjeselskaper eller andre organisasjonsformer. Pliktene varierer basert på hva slags virksomhet du driver, omsetningen din og en rekke andre forhold. 

Derfor bør du gjøre deg kjent med hvilke skjema og frister som gjelder firmaet ditt. Har du ansatte må du levere a-melding, er du momsregistrert må du levere MVA-melding, og så videre. Et AS må levere årsregnskap, mens et enkeltpersonforetak stort sett ikke trenger å gjøre dette. 

Brønnøysundregistrene har utviklet et veldig praktisk skjema hvor du kan putte inn organisasjonsnummeret ditt og få ut en oversikt over rapporteringspliktene til firmaet ditt

7. Skaff hjelp om du ikke får det til 

Hvis du støter på et problem er det ingen skam i å søke hjelp. Det vil alltid dukke opp utfordringer og spørsmål underveis, og det å spørre en regnskapsfører vil gjøre deg trygg på at du håndterer ting riktig. 

Mange velger også å overlate hele regnskapet til en regnskapsfører. Med et visst volum av bilag i måneden kan det raskt svare seg å la noen andre ta over jobben. 

Du kan invitere andre brukere, for eksempel en regnskapsfører, til å bruke Conta Regnskap.  Gå til INNSTILLINGER, så VIRKSOMHET, og under BRUKERE-fanen kan du sende invitasjon til andre som skal ha tilgang til regnskapet ditt.

Finn en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta.

Hvis du driver et aksjeselskap, som har enda flere rapporteringsplikter og må levere årsregnskap, kan det gi deg trygghet å vite at alle frister blir overholdt og pliktene dine blir ivaretatt av profesjonelle. 

Merk at hvis noen utenfor firmaet skal føre regnskapet ditt må de ha autorisasjon fra Finanstilsynet.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 32
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 49278
            [post_author] => 69
            [post_date] => 2020-01-22 10:25:42
            [post_date_gmt] => 2020-01-22 09:25:42
            [post_content] => 

Når bedriften din kjøper noe dyrt og langvarig skal det føres som en eiendel i regnskapet, ikke som en kostnad. Avskrivning er å redusere verdien på eiendelen etter hvert som den blir eldre.

Regelen er at hvis du kjøper noe som koster mer enn 15 000 kroner og som myndighetene forventer at du skal ha i mer enn tre år, må du føre det som en eiendel. Det kan gjelde, for eksempel, kjøp av kamera, firmabil, 3D-printer, traktor eller anleggsmaskin. 

Det føres slik fordi det gir et mer korrekt bilde av hva bedriften din faktisk eier.

Det er to grunner til at vi må avskrive: For at regnskapet skal fortsette å være nøyaktig må det oppdateres etter hvert som eiendeler mister verdi. 

Avskrivning er også nødvendig for at skatt og fradrag skal stemme. Hvis du fører store innkjøp som en kostnad får du skattefradrag på hele beløpet det året du kjøper varen, selv om du bruker den i flere år fremover. Det blir feil. 

Men du skal selvfølgelig fortsatt ha skattefradrag; Med avskrivning får du fradraget fordelt på antall år eiendelen er forventet å vare.

Regnskapsprogrammet til Conta gir deg alt du trenger for å gjøre jobben selv. Slik ordner du avskrivning i Conta.

Ikke lyst til å gjøre det selv? Du kan også finne en autorisert regnskapsfører som kan hjelpe deg med hele eller deler av jobben.

Hvor mye skal du avskrive med?

Det finnes to typer avskrivning. 

Hvis du driver ENK (og ikke har regnskapsplikt) holder det at du leverer Næringsoppgave 1 eller Næringsrapport skatt. Det anbefaler vi å gjøre hvis du har muligheten til det, fordi det er mye mindre arbeid for deg. Der må du bruke det som kalles saldoavskriving.

Alle aksjeselskap må levere Næringsoppgave 2 og årsregnskap hvert år. De må bruke saldoavskrivning når de leverer næringsoppgaven, men kan velge å bruke lineær avskrivning i årsregnskapet.

Saldoavskrivning: Saldoavskrivning vil si å avskrive eiendelen med en fast prosentsats hvert år. Myndighetene har gitt forskjellige eiendeler forskjellige satser. 

Personbiler skal, for eksempel, avskrives med 20 prosent hvert år. Hvis du har en firmabil til 200 000 kroner vil det si at du får skattefradrag på 40 000 kroner det første året. 

Første år: 200 000 kroner - 20 prosent = 160 000 kroner

Andre år: 160 000 kroner - 20 prosent = 128 000 kroner

Tredje år: 128 000 kroner - 20 prosent = 102 400 kroner osv.

Det finnes ti ulike satser. Se avskrivningssatsene på Skatteetaten.no.

Du skal bruke samme saldo første året, uavhengig av når på året du faktisk kjøpte eiendelen. Det har ikke noe å si om du kjøpte personbilen i eksempelet over i januar eller i desember, du får fortsatt 40 000 kroner i fradrag i år.

Når du bruker saldoavskrivning må du levere skjemaet «RF-1084 Avskrivning» (ofte kalt saldoskjema) sammen med næringsoppgaven. Der beregner du årets avskrivning, og ser hvilke skattefradrag du har krav på i år. 

Hvis du leverer Næringsrapport Skatt er RF-1084 automatisk inkludert.

Lineær avskrivning: Lineær avskrivning vil si å avskrive eiendelen med et fast beløp i året. Det er eiendelens verdi delt på antall år den skal vare. 

Du må selv bestemme hva som er reell levetid for eiendelen. Hvis du kjøper en personbil til 200 000 kroner, som du regner med skal vare i ti år, får du 20 000 kroner i fradrag i årsregnskapet hvert år.

Det er mange AS som velger å bruke lineær avskrivning i årsregnskapet fordi de da kan avskrive basert på den faktiske verdien til gjenstanden, slik at årsregnskapet viser så ekte verdier som mulig. Hvis en gjenstand varer i ti år så kan saldoavskrivning gi feil bilde av verdien.

Selv om du driver et ENK som ikke er regnskapspliktig kan du fortsatt velge å bruke lineær avskrivning, men da må du levere Næringsoppgave 2 og lage årsregnskap, slik som et AS.

Slik gjør du når du fører regnskap

Først må du bokføre gjenstanden som en eiendel, da skal den føres mot en balansekonto i gruppe 1, og ikke mot en kostnadskonto

Hvis du kjøper personbilen nevnt over, føres kjøpet som:

+ 200 000 kroner på konto «1230 Personbiler»

- 200 000 kroner på konto «2400 Bruktbilselgeren AS»

Når du betaler fører du det som: 

+ 200 000 kroner på konto «2400 Bruktbilselgeren AS»

- 200 000 kroner på konto «1920 Bankkonto»

Mange velger årlig avskrivning, da gjøres det ved årsavslutningen, altså når du gjør alt klart for å levere skattemelding (selvangivelse), næringsoppgave og eventuelt årsregnskap. Da bruker du 31.12. som datoen.

Avskrivning føres med dato 31.12.2019: 

+ 40 000 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

- 40 000 kroner på konto «1230 Personbiler»

Det er fordi du «mister» 40 000 kroner av eiendelene dine, og fordi du har en kostnad på 40 000 kroner som du kan få skattefradrag på i 2019.

Du kan også velge å avskrive hver måned. Det er en god idé hvis du aktivt bruker regnskapet til å ha oversikt over bedriften din. Du deler da det årlige beløpet  på 12 og bokfører avskrivningen med dato den første i måneden.

1.1.2019:

+ 3333 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

- 3333 kroner på konto «1230 Personbiler»

1.2.2019:

+ 3333 kroner på konto «6010 Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»

- 3333 kroner på konto «1230 Personbiler»

Osv.

Det er akkurat samme løsning på lineær avskrivning, men summen du avskriver med er da avhengig av hvor lenge du tror personbilen vil vare.

Så fort eiendelens verdi kommer under 15 000 kroner (altså at mindre enn 15 000 av eiendelen står igjen på konto 1230), kan hele resten av verdien føres på konto 6010 slik at du får fradrag. 

MERK: Når du avskriver skal du aldri gjøre noe med merverdiavgiften. Pass derfor på at du bruker priser eks. MVA når du regner ut avskrivning og bokfører det. Merverdiavgift skal du nemlig alltid betale på fakturadatoen, uavhengig av hvor lenge eiendelen varer.

Hva skjer hvis eiendelen blir ødelagt eller selges?

Blir personbilen ødelagt mens den enda har verdi i regnskapet, kan du trekke fra summen som står igjen på konto 1230 det året bilen blir ødelagt. 

I 2020 har bilen i regnskapet en verdi på 160 000 kroner fordi 40 000 kroner er avskrevet. Selger du den i løpet av 2020 for 150 000 kroner, får du skattefradrag på de 10 000 kronene du taper. 

På samme måte må du føre gevinsten fra et slikt salg som inntekt, og skatte på de pengene. 

Hvis du skal levere årsregnskap og næringsoppgave 2 vil bilen ha ulik skattemessig og regnskapsmessig verdi. Det må du ta hensyn til, og da kan det være verdt å spørre en regnskapsfører om hjelp.

Hva skjer om du ikke avskriver? 

De fleste ønsker å få mest mulig skattefradrag. Hvis du kan argumentere for at eiendelen ikke varer mer enn tre år kan du føre hele kjøpet som en kostnad og få skattefradrag på det.

Men hvis det er sannsynlig at den varer mer enn tre år må du avskrive. Hvis ikke, vil myndighetene se på det som om du bevisst prøver å betale mindre skatt. Det er straffbart.

Det er også derfor saldoavskrivning brukes av myndighetene når de skal bestemme hvor mye skatt du skal betale. Med lineær avskrivning kan en velge å sette levetiden lavest mulig for å få større fradrag i regnskapet.

Merk at hvis du bruker lineær avskrivning for å levere årsregnskapet kommer du til å ha forskjeller i det regnskapet og det du sender inn som næringsoppgaven, hvor du må bruke saldoavskrivning.

Hvis du har kjøpt noe for 100 000 kroner og har saldoavskrivning på 20 prosent per år får du 20 000 kroner i fradrag første året (næringsoppgaven). Hvis du bruker lineær avskrivning og den skal vare i ti år får du 10 000 kroner i fradrag (årsregnskapet).

Hvis eiendelen skal vare veldig lenge, får du altså høyere skattefradrag med saldoavskrivning det første året. Da må du bokføre forskjellen mellom næringsoppgaven og årsregnskapet i regnskapet ditt som utsatt skatt fordi du har skattet mindre enn du skulle.

Regnskapet ditt skal nemlig vise at du har en forpliktelse til å betale mer skatt, men denne utsatte skatten vil jevnes ut av seg selv senere. Det er fordi totalbeløpet som avskrives med saldoavskrivning og med lineær avskrivning er det samme, altså kjøpesummen til eiendelen.

Hvis du trenger hjelp med avskrivning kan du finne en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta. De kan også hjelpe deg med mye annet, slik som periodisering eller kontroll av regnskapet ditt.

MER
[post_title] => Regnskap: Dette er avskrivning [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => dette-er-avskrivning [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/slik-bokforer-du-avskrivning/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-01-22 10:27:12 [post_modified_gmt] => 2020-01-22 09:27:12 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49278 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 49248 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-01-21 09:06:10 [post_date_gmt] => 2020-01-21 08:06:10 [post_content] =>

Å periodisere vil si å flytte ting rundt i regnskapet slik at inntekter, kostnader og lignende står på rett måned. Da får du rapporter som stemmer og du betaler riktig skatt hvert år.

Ofte er det slik at du gjør en jobb i desember, men fakturerer i januar, eller at du betaler tre måneders kontorleie i desember, men «forbruker» den tjenesten fra januar til mars. 

Da må du periodisere regnskapet slik at inntekten viser på den måneden du gjorde jobben (desember) eller kostnaden på de månedene du faktisk brukte kontoret (januar til mars).

Å periodisere er også nødvendig for å betale riktig skatt: Før du kan sende inn skattemeldingen for 2019 må du fjerne kostnader og inntekt som ikke hører hjemme i 2019, og legge til de som gjør det.

Periodisering kalles gjerne tidfesting, eller å flytte inntekter og kostnader. 

Når må du periodisere?

Alle som fører regnskap må periodisere minst én gang i året. Det må gjøres når du holder på med årsoppgjøret, før du kan levere skattemeldingen (selvangivelsen) og næringsoppgaven. 

Bruker du regnskapet som et styringsverktøy bør du periodisere oftere slik at du hele tiden har et riktig bilde av den økonomiske situasjonen til bedriften din. Da er det vanlig å periodisere én gang i måneden.

Når du gjør jobben med å periodisere må du ta med alle kostnader og all inntekt som ble fakturert på forskudd eller etterskudd, altså i en annen måned enn kjøpet/salget fant sted. 

Eksempler på dette kan være kontorleie, forsikringer og lønn. I tillegg må du periodisere varelageret ditt.

Merk at lønn skal periodiseres slik at det i regnskapet står på den måneden de ansatte jobbet, ikke måneden etter når de fleste får betalt. Men når du rapporterer til myndighetene om lønn, arbeidsgiveravgift, skatt og lignende skal du basere det på måneden du faktisk betaler ut lønn.

Slik gjør du

Kort oppsummert gjelder periodisering altså: 

Eksempel:

Snekker Amundsen har bygget en levegg i desember, men har ikke sendt fakturaen før januar. Når han bruker Conta til å fakturere føres inntekten, og senere innbetalingen, automatisk i regnskapet. 

For å vise at inntekten på 10 000 kroner (eks. MVA) gjaldt desember, må han også gå til regnskapet og føre :

+ 10 000 kroner på «1530 Opptjent, ikke fakturert inntekt»

- 10 000 kroner på «3950 Endring i opptjent ikke utfakturert inntekt»

Det skal føres med dato 31.12.2019. Denne datoen er uavhengig av når i desember Amundsen gjorde jobben - så lenge måneden stemmer, stemmer regnskapet.

Deretter må han føre:

+ 10 000 kroner på «3950 Endring i opptjent ikke utfakturert inntekt»

- 10 000 kroner på «1530 Opptjent, ikke fakturert inntekt»

Med dato 1.1.2020, uavhengig av når han sender fakturaen.

Siden det samme beløpet er ført i pluss og minus på de to kontoene det gjelder påvirker det ikke totalen til Snekker Amundsen, men rapportene hans vil nå vise at han tjente 10 000 kroner i desember, selv om han ikke sender fakturaen før januar.

Det gjør også at han betaler riktig skatt for 2019, siden inntekt nå er med i det året jobben ble gjort.

I regnskapsprogrammet til Conta, er det en enkel sak å periodisere.

Periodisering er også noen en regnskapsfører kan hjelpe deg med, sammen med resten av det som skal gjøres ved årsavslutningen. Finn en regnskapsfører til å hjelpe deg i Conta.

Ikke flytt merverdiavgiften

Merk at du aldri gjør noe med MVA når du periodiserer, alt du periodiserer skal være eks. MVA. Det er fordi merverdiavgiftsloven krever at MVA betales på fakturadatoen. 

I dette tilfellet blir MVA-en fra byggingen av leveggen med på MVA-meldingen Amundsen leverer 10. april, og som dekker januar og februar 2020.

Hva skjer om du ikke periodiserer? 

Hvis du ikke periodiserer er ikke regnskapet like hjelpsomt for deg, men viktigst av alt kan det føre til at du betaler for mye eller for lite skatt. 

For eksempel, hvis du kjøper en vare eller tjeneste i desember og får fakturaen i januar, vil det å flytte kostnaden til desember gjøre at du med det rette reduserer det skattepliktige beløpet ditt i 2019, altså får det skattefradraget du har krav på.

I verste fall kan Skatteetaten se på manglende periodisering som skatteplanlegging, altså at du bevisst prøver å betale for lite skatt. For eksempel, hvis du fakturerer i januar for en jobb du gjorde i desember og så ikke registrerer at inntekten hørte hjemme i desember, betaler du mindre skatt i 2019 fordi det skattepliktige beløpet ditt er lavere. Det er straffbart. 

Hvis du ikke har periodisert regnskapet ditt og blir kontrollert av myndighetene kan du få gebyr. Sender du inn årsregnskap med feil må du sende inn en ny versjon. Skal du bruke årsregnskapet til å få lån fra en bank eller støtte fra, for eksempel, Innovasjon Norge risikerer du å få avslag.

Små bedrifter vil som regel ikke ha mye arbeid med periodiseringen, men sørg uansett for at du gjør det minst én gang i året slik at du er klar for å levere skattemelding og næringsoppgave innen 31. mai. 

[post_title] => Regnskap: Dette er periodisering [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => dette-er-periodisering [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/alt-om-mva-meldingen/ https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/slik-periodiserer-du/ [post_modified] => 2020-01-21 09:21:04 [post_modified_gmt] => 2020-01-21 08:21:04 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49248 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 49208 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-01-14 14:07:25 [post_date_gmt] => 2020-01-14 13:07:25 [post_content] =>

Alle som driver et selskap må forholde seg til innleveringsfristene satt av myndighetene. Her får du en oversikt over hva du skal levere og når du skal levere det.

Å levere for sent eller levere feil informasjon, kan føre til at du må betale tilleggsskatt eller gebyrer. Derfor er det viktig å holde tunga rett i munnen og følge med på fristene for deg som har eget firma.

Frist for skattemelding og næringsoppgave

Fristen for å levere skattemelding for både enkeltpersonforetak, tidligere kalt enkeltmannsforetak, og aksjeselskap er i år 2. juni. 

I tillegg til skattemeldingen, skal du som driver ENK eller AS enten levere Næringsoppgave 1 eller Næringsoppgave 2. Noen kan også levere Næringsrapport Skatt. Du blir bedt om å velge næringsoppgave første gang du åpner skattemeldingen din, så det kan være lurt å sjekke hvilken du skal levere.

Både skattemeldingen og næringsoppgaven for AS blir tilgjengelig 17. februar, mens for ENK og privatpersoner blir den tilgjengelig 31. mars. En av grunnene til at de kommer til forskjellige tidspunkter, er at skattemeldingen for ENK kommer med forhåndsutfylte data som Skatteetaten allerede har om bedriften din, mens skattemeldingen for AS er tom og må fylles ut selv. 

Driver du et enkeltpersonforetak, skal du betale forskuddsskatt fire ganger i året:

Som AS betaler du forskuddsskatt to ganger i året: innen 17. februar og innen 15. april året etter inntektsåret. 

Forskuddsskatten din er beregnet på bakgrunn av siste kjente skattemelding, og vil fremgå i skattetrekksmeldingen din. Er det første året du driver bedrift, må du i stedet melde forventet overskudd slik at Skatteetaten kan si hvor mye du skal betale i forskudd. 

Har du betalt for lite skatt, må du betale restskatt etter skatteoppgjøret. 

Frister for MVA-melding

Så lenge du ikke selger noe som er unntatt MVA, skal alle bedrifter som omsetter for mer enn 50 000 kroner i løpet av 12 måneder registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret. 

Er bedriften din registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal du levere MVA-melding. Den viser hvor mye merverdiavgift du skal betale til staten, eller hvor mye staten skal betale til deg. Det vanligste er å levere MVA-meldingen annenhver måned. 

Slik leverer du med enkeltpersonforetak MVA-melding.

Dette er fristene for å levere MVA-melding i 2020:

Bedrifter som oppfyller visse krav, kan rapportere merverdiavgift en gang i året. Ønsker du å levere MVA-melding kun en gang i året, må du søke om det innen 1. februar. Dette kalles årstermin, og MVA-meldingen skal da leveres innen 10. mars året etter inntektsåret. 

Ønsker du å gå tilbake til å rapportere annenhver måned, må du søke til Skatteetaten innen 1. desember for at dette skal gjelde fra 1. januar 2021. 

Frister for deg med ansatte

Hvis du har ansatte, inkludert hvis du er eneste ansatte i ditt eget aksjeselskap, og utbetaler lønn over 1000 kroner per år, må du levere A-melding i Altinn. A-meldingen skal inneholde info om ansattes inntekt, arbeidsforhold og forskuddstrekk, i tillegg til arbeidsgiveravgift og finansskatt for virksomheten din. 

Har du faste ansatte, må du sende inn A-melding hver måned, uavhengig om du har utbetalt lønn til dem eller ikke. 

Husk at selv om du ikke har fast ansatte, men tidvis lønner frilansere eller oppdragstakere som ikke er selvstendig næringsdrivende, må du også levere A-melding for de månedene du har gjort utbetalinger til dem. 

Dersom du har utbetalt lønn til selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted i foregående år, skal dette rapporteres innen 15. februar. 

Har du ansatte i firmaet ditt, er du også pliktig til å gi dine ansatte et årlig sammendrag over inntekter, fradrag og trekk fra foregående år. Årsoppgaven skal ikke leveres til Skatteetaten, men direkte til de ansatte innen 1. februar. 

Dette er fristene for levering og betaling av a-melding i 2020:

Andre frister for AS

Driver du ditt eget AS, har du litt flere frister å forholde deg til. Du må blant annet huske å levere aksjonærregisteroppgaven til Skatteetaten. Aksjonærregisteroppgaven samler informasjon om alle hendelser og transaksjoner av aksjer i selskapet ditt, og hjelper deg til å levere riktig skattemelding. 

Du må levere aksjonærregisteroppgaven innen 31. januar. 

Hvem må levere inn regnskap?

I tillegg til alle aksjeselskaper, er enkeltpersonforetak som i løpet av forrige år har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk, etter regnskapsloven regnskapspliktige og skal levere årsregnskap.

Årsregnskapet viser den økonomiske situasjonen til firmaet ditt og skal være klart senest seks måneder etter regnskapsårets slutt. Fristen for å sende inn årsregnskap til Regnskapsregisteret er 31. juli.

Husk at årsregnskapet må godkjennes i en generalforsamling senest en måned før fristen, altså 30. juni.

Du trenger ikke å sende inn regnskapet med mindre du er regnskapspliktig, men myndighetene kan kreve at du legger det frem ved kontroll. Er du ikke regnskapspliktig, men omsetter for mer enn 50 000 kroner i året, har du uansett bokføringsplikt etter bokføringsloven og må likevel føre et fullstendig, oversiktlig og sporbart regnskap. 

Du kan enkelt føre regnskapet selv eller få hjelp av regnskapsfører i Conta sitt regnskapsprogram. Der får du også alle rapportene du trenger (inkludert ferdig utfylt MVA-melding), så det meste er allerede ordnet for deg. 

Prøv Regnskap gratis i 30 dager. Deretter koster det 99 kroner i måneden. 

Her er et sammendrag av regnskapsfristene i 2020: 

Januar:

6. januar: A-melding for desember

15. januar: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

31. januar: Frist for levering av aksjonærregisteroppgaven

Februar:

1. februar: Frist for å søke om årstermin for MVA-melding

1. februar: Frist for årsoppgave til arbeidstaker

5. februar: A-melding for januar

10. februar: Frist for levering og betaling av MVA-melding

15. februar: Frist for å rapportere betalinger gjort til selvstendig næringsdrivende i 2019

17. februar: Frist for betaling av forskuddsskatt for AS

Mars:

5. mars: A-melding for februar

10. mars: Frist for levering og betaling av MVA-melding for små virksomheter med årstermin

16. mars: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

16. mars: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

April:

6. april: A-melding for mars

14. april: Frist for levering og betaling av MVA-melding

15. april: Frist for betaling av forskuddsskatt for AS

Mai:

5. mai: A-melding for april

15. mai: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

15. mai: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

Juni:

2. juni: Frist for levering av skattemelding

2. juni: Frist for levering av næringsoppgave

5. juni: A-melding for mai

10. juni: Frist for levering og betaling av MVA-melding

30. juni: Frist for å avgi og godkjenne årsregnskap for 2020

Juli:

6. juli: A-melding for juni

15. juli: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

31. juli: Frist for innsendelse av årsregnskap til Regnskapsregisteret

August:

5. august: A-melding for juli

31. august: Frist for levering og betaling av MVA-melding

September:

7. september: A-melding for august

15. september: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

15. september: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

Oktober:

5. oktober: A-melding for september

12. oktober: Frist for levering og betaling av MVA-melding

November:

5. november: A-melding for oktober

16. november: Frist for betaling av forskuddsskatt for ENK

16. november: Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

Desember:

1. desember: Årlig MVA-melding og frist for å søke om 2-månedlig termin

7. desember: A-melding for november

10. desember: Frist for levering og betaling av MVA-melding

Vi gjør oppmerksom på at listen inneholder generelle frister for næringsdrivende. For spesielle tilfeller, se Skatteetatens fullstendige liste over frister og oppgaver for næringsdrivende.

Andre datoer som kan være greie å huske (ikke frister):

17. februar: Skattemelding (selvangivelsen) for aksjeselskap blir tilgjengelig 

31. mars: Skattemelding (selvangivelsen) blir tilgjengelig elektronisk for alle næringsdrivende

12. august: Første pulje av skatteoppgjøret for næringsdrivende er klart

21. oktober: Siste pulje av skatteoppgjøret for næringsdrivende er klart (foreløpig dato)

[post_title] => Frister for næringsdrivende i 2020 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => frister-for-naeringsdrivende [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/alt-om-mva-meldingen/ [post_modified] => 2020-01-16 08:48:28 [post_modified_gmt] => 2020-01-16 07:48:28 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49208 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.