Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

7 regnskapstips for ferskinger

Startet egen virksomhet? Her er tipsene du trenger for å få komme på rett kjøl med regnskapsføringen.

Kafé-eier som ser inn i kameraet
Jostein Hakestad
Jostein Hakestad

Startet egen virksomhet? Her er tipsene du trenger for å få komme på rett kjøl med regnskapsføringen.

Regnskapsføring, det vil si prosessen med å registrere alle transaksjoner i firmaet ditt, er noe alle som driver egen virksomhet må gjøre. Det kan virke litt skummelt for mange. Den gode nyheten er at du kan gi deg selv en god start med noen få grep.

Her er de beste tipsene fra Conta sine regnskapsførere:

1. Ta vare på alle bilag

Et bilag er noe som dokumenterer at en transaksjon fant sted, enten det er snakk om en kassalapp eller en faktura du har sendt eller mottatt. Disse må du ta godt vare på. 

Lovkravene til oppbevaring av dokumentasjon er strenge. Alle fakturaer, kvitteringer og lignende må oppbevares trygt i fem år på norsk jord. «Trygt» i dette tilfellet betyr sikret mot tyveri, brann og andre former for skade.

Det betyr ikke at du må ha masse permer i en safe: Du kan lagre alt elektronisk så lenge du følger kravene til oppbevaring. Det er også viktig å ha et system på all dokumentasjonen som gjør det enkelt å hente bilag frem igjen. Alle bilag skal være nummererte og kunne spores tilbake til hver transaksjon. 

Regnskap gjør det mulig å laste opp og lagre alle bilagene direkte i programmet, noe som gjør det enkelt å lete dem frem etterpå.

Det enkleste er å bruke vår mobilapp for kvitteringer, sende dem til innboksen i programmet på e-post eller laste dem opp direkte i nettleseren. E-postadressen du sender til er unik per virksomhet, og du finner den ved å gå til BILAG og så INNBOKS.

Husk at du også i mange tilfeller må sannsynliggjøre at kjøpet var relevant for virksomheten for å kunne trekke fra MVA på det. Skriv for eksempel en forklaring på bilaget og signer med dato. 

Les også: Dette koster det å miste en kvittering

2. Ikke jobb i skippertak

Det kan være veldig demotiverende å ha et fjell av kvitteringer å bokføre, samtidig som det faktisk kan være ganske tilfredsstillende å holde alt a jour på en ordentlig måte!

Gjør det til rutine å være mest mulig oppdatert med bokføringen. Nøyaktig hvordan du gjør dette velger du, men vi anbefaler at du setter opp faste tider, for eksempel en gang i uken, der du får unnagjort både fakturering og regnskap

Hvis ikke er det lett å miste oversikten, og da kan ting hope seg opp slik at du må sitte med regnskapet på sene kvelder.

3. Sett deg inn i regnskapskontoene tidlig

Bokføring betyr i praksis at man registrerer hver eneste transaksjon som finner sted i virksomheten. For å gjøre dette bruker man ulike grupper av regnskapskontoer som forteller hvor pengene kom fra og hvor pengene gikk hen. Alle transaksjoner skal derfor registreres på minst to kontoer

Regnskap hjelper deg godt på vei, men det kan være en god idé å gjøre deg så kjent som mulig med regnskapskontoene som brukes i Norge (kalt SAF-T standarden) slik at det blir lettere å gjøre ting riktig. Ta en titt på kontoplanen under INNSTILLINGER og så REGNSKAP.

Kjøp av en skriver til 1 500 kroner til firmabruk, kjøpt med firmaets bankkort, kan for eksempel registreres slik:

Debet (inn på) konto 6540 Inventar: 1 500

Kredit (ut av) konto 1920 Bankkonto: 1 500 

Pengene ble dermed kreditert bankkontoen fordi pengene kom derfra, og siden de ble investert i en skriver blir samme summen ført der som debet.

Du kan lese mer om debet og kredit her.

En generell huskeregel er at jo lavere tallet på kontogruppen, jo mer langsiktig type verdi er det snakk om. Derfor er for eksempel eiendeler på gruppe 1, og varer som du skal omsette videre i 4-gruppen. 

4. Finn et regnskapsprogram du liker å jobbe i

Hvis du skal bruke noen timer hver måned på regnskapsføring er det viktig at du finner et program du faktisk liker å bruke. 

Et godt regnskapsprogram gjør at du slipper for mange manuelle prosesser, og forenkler det som er komplisert. 

Et godt eksempel er hvordan programmet håndterer merverdiavgift, både når du registrerer en transaksjon og når du skal sende MVA-meldingen. Regnskapsprogrammet bør gjøre det vanskelig å gjøre feil, og lett å gjøre ting riktig! 

Regnskap er gratis å prøve i en måned, og er laget for småbedrifter. Prøvekjør det og se om det passer firmaet ditt!

5. Gå gjennom bankutskriften hver måned

Kontoutskriften fra firmaets bankkonto er guiden du trenger for å sjekke om du har ført alle hendelser inn i regnskapet. Det er veldig viktig å gjøre dette steget hver eneste måned.

Etter hver måned går du rett og slett bare gjennom alle hendelser i banken din, og sjekker om de har en match i regnskapet. I regnskapsprogrammer er det som regel en funksjon hvor du kan laste opp kontoutskriften og kryssjekke alle transaksjonene.

Kun ved å ta denne jevnlige sjekken kan du være sikker på at du har fått med deg alt, siden utskriften fra banken tross alt er «fasiten» på hva som faktisk har gått inn og ut av kontoen din.

Slik gjør du: Du finner bankavstemming under menyfanen BILAG i Regnskap. Her kan du laste opp en PDF av bankutskriften, føre inn saldoen fra denne og kontrollere at det er samme sum som i regnskapet. 

Hvis du sammenligner saldoen på regnskapskontoene med saldoen på bankkonto og finner et avvik på 1 500 kroner, er sjansen stor for at du ikke har bokført den skriveren du kjøpte i eksempelet lenger oppe. 

Mange firmaer har flere kontoer, og dette kompliserer bokføringen. Ta en vurdering på om du klarer deg med bare én bankkonto i virksomheten. Mange enkeltpersonforetak dropper til og med å ha egen bankkonto.

6. Finn ut hvilke skjema du må sende inn til myndighetene

Alle næringsdrivende har rapporteringsplikter overfor myndighetene enten det er enkeltpersonforetak, aksjeselskaper eller andre organisasjonsformer. Pliktene varierer basert på hva slags virksomhet du driver, omsetningen din og en rekke andre forhold. 

Derfor bør du gjøre deg kjent med hvilke skjema og frister som gjelder firmaet ditt. Har du ansatte må du levere a-melding, er du MVA-registrert må du levere MVA-melding, og så videre. Et AS må levere årsregnskap, mens et enkeltpersonforetak stort sett ikke trenger å gjøre dette. 

Leveringsfrister for ditt firma

Velg firmatype:

Dette er de generelle fristene som gjelder for alle enkeltpersonforetak. Du kan også krysse av i boksene for å se flere frister for bedriften din.

Enkeltpersonforetaket mitt er:

Januar

  • 6 Jan

    Levere A-melding.

  • 15 Jan

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

Februar

  • 1 Feb

    Frist for å søke om årlig innlevering av MVA-meldingen.

  • 1 Feb

    Sende årlig sammendrag til ansatte.

  • 5 Feb

    Levere A-melding.

  • 10 Feb

    Levere MVA-melding.
    Slik leverer du.

Mars

  • 5 Mar

    Levere A-melding.

  • 10 Mar

    Levere årlig innlevering av MVA-melding, hvis du har fått det godkjent.

  • 16 Mar

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 16 Mar

    Betale forskuddsskatt. Skatteetaten har valgt å flytte fristen til mai.

April

  • 6 apr

    Levere A-melding.

  • 14 apr

    Levere MVA-melding. NB! Hvis du må betale MVA er fristen for betalingen utsatt til 10. juni. MVA-meldingen må leveres som normalt. Slik leverer du.

  • 14 apr

    Levere årlig MVA-melding hvis du driver med primærnæring (jordbruk, gartneri, skogbruk, fiske eller har husdyr)

Mai

  • 4 Mai

    Betale forskuddsskatt. Den første fristen for forskuddsskatt ble flyttet fra mars til mai på grunn av koronaviruset.

  • 5 Mai

    Levere A-melding.

  • 15 Mai

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk. NB! Denne fristen for arbeidsgiveravgift er utsatt. Den nye fristen er 15. august. Du må fortsatt betale skattetrekk på vegne av ansatte som normalt.

  • 15 Mai

    Betale forskuddsskatt. Skatteetaten har valgt å flytte fristen til 15. juli.

Juni

  • 2 Jun

    Levere skattemelding og næringsoppgave.NB! Denne fristen er utsatt til 31. august.

  • 2 Jun

    Betale tilleggsforskudd på skatt, hvis det er nødvendig.

  • 5 Jun

    Levere A-melding.

  • 10 Jun

    Levere MVA-melding. NB! Du må også betale MVA som hadde original frist 14. april. Myndighetene utsatte fristen til denne datoen.
    Slik leverer du.

  • 30 Jun

    Signere og datere årsregnskap.

Juli

  • 6 Jul

    Levere A-melding.

  • 15 Jul

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 15 Jul

    Betale forskuddsskatt. Den andre fristen for forskuddsskatt ble flyttet fra mai til juli på grunn av koronaviruset.

  • 31 Jul

    Levere årsregnskap.

August

  • 5 Aug

    Levere A-melding.

  • 17 Aug

    Betale arbeidsgiveravgift som ble utsatt fra 15. mai.

  • 31 Aug

    Levere MVA-melding.
    Slik leverer du.

  • 31Aug

    Ny frist for å levere skattemelding og næringsoppgave. Slik leverer du.

September

  • 7 Sep

    Levere A-melding.

  • 15 Sep

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 15 Sep

    Betale forskuddsskatt.

Oktober

November

  • 5 Nov

    Levere A-melding.

  • 16 Nov

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 16 Nov

    Betale forskuddsskatt.

Desember

7. Skaff hjelp om du ikke får det til 

Hvis du støter på et problem er det ingen skam i å søke hjelp. Det vil alltid dukke opp utfordringer og spørsmål underveis, og det å spørre en regnskapsfører vil gjøre deg trygg på at du håndterer ting riktig. 

Mange velger også å overlate hele regnskapet til en regnskapsfører. Med et visst volum av bilag i måneden kan det raskt svare seg å la noen andre ta over jobben. 

Du kan invitere andre brukere, for eksempel en regnskapsfører, til å bruke Regnskap.  Gå til INNSTILLINGER, så VIRKSOMHET, og under BRUKERE-fanen kan du sende invitasjon til andre som skal ha tilgang til regnskapet ditt.

Finn en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta.

Hvis du driver et aksjeselskap, som har enda flere rapporteringsplikter og må levere årsregnskap, kan det gi deg trygghet å vite at alle frister blir overholdt og pliktene dine blir ivaretatt av profesjonelle. 

Merk at hvis noen utenfor firmaet skal føre regnskapet ditt må de ha autorisasjon fra Finanstilsynet.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 36
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 49933
            [post_author] => 69
            [post_date] => 2020-05-26 10:33:40
            [post_date_gmt] => 2020-05-26 09:33:40
            [post_content] => 

De alle fleste bedrifter må levere næringsoppgave sammen med skattemeldingen. Som regel leverer enkeltpersonforetak Næringsoppgave 1 og aksjeselskap Næringsoppgave 2.

Hvert år leverer innehavere av ENK en privat skattemelding som inkluderer info om enkeltpersonforetaket. Sammen med skattemeldingen skal de levere en næringsoppgave.

Eiere av AS må levere en skattemelding som kun gjelder for bedriften (i tillegg til sin egen private skattemelding), og en næringsoppgave.

Se fristene for norske bedrifter.

Næringsoppgaven brukes til å informere Skatteetaten om hva som har skjedd i bedriften din i løpet av fjoråret, og danner sammen med skattemeldingen grunnlaget for hvor mye skatt du skal betale. 

Må jeg levere næringsoppgave? Det enkle svaret er ja. Det eneste unntaket er hvis bedriften din tjener under 50 000 kroner i året. 

Hvis du er under grensen mange år på rad, kan Skatteetaten regne det du driver med som en hobby. Da kan du ikke ha egen bedrift og heller ikke få skattefradrag på kostnadene dine. Driver du hobby eller næring

Hva skal være med i næringsoppgaven? 

Næringsoppgaven har generell info om bedriften din, slik som bedriftsnavn, organisasjonsnummer og om du har regnskapsfører eller revisor. 

Skjemaet viser også spesifikke ting som Skatteetaten vil se - blant annet bruttofortjeneste (fordi den viser om du tjener penger på det du driver med) og hvor mye utestående du har hos kunder. 

Alle summene fra de forskjellige regnskapskontoene dine er med i næringsoppgaven, men mange av dem er slått sammen. 

Til syvende og sist viser næringsoppgaven underskuddet eller overskuddet til bedriften din.

Du trenger ikke nødvendigvis sette deg nærmere inn i de forskjellige postene i næringsoppgaven. De fleste løser innleveringen på en av tre måter:

  1. Enkeltpersonforetak kan bruke rapporten Næringsoppgave 1 i Conta. Der finner du alle tallene du trenger til å levere. Vi har også skrevet en guide til å levere skattemelding og Næringsoppgave 1.
  1. Aksjeselskap bruker ofte et eget program til å levere Næringsoppgave 2. Da fyller du inn tallene fra saldobalansen i Conta og programmet gir deg tallene som skal inn i næringsoppgaven og i de andre skjemaene AS må levere.
  1. Mange velger også å leie inn en regnskapsfører, enten for å ta seg av hele innleveringen eller bare for å se over tallene som skal sendes inn. Når du fører regnskap i Conta kan du enkelt invitere en regnskapsfører til å hjelpe deg.

Prøv regnskapsføring i Conta

Allerede Conta-bruker? Logg inn for å prøve gratis.

Næringsoppgave 1

De aller fleste ENK kan levere Næringsoppgave 1. Det er en forenklet versjon av Næringsoppgave 2. Unntaket er hvis du har regnskapsplikt.

Du har regnskapsplikt hvis du har:

Slik leverer du skattemelding og Næringsoppgave 1.

Noen ENK kan levere en enda enklere versjon av næringsoppgaven, kalt Næringsrapport skatt. Sjekk om du kan levere Næringsrapport skatt.

Næringsoppgave 2

Alle AS, og ENK som har regnskapsplikt, leverer Næringsoppgave 2 sammen med skattemeldingen. 

ENK med regnskapsplikt kan velge å heller levere den forenklede versjonen Næringsoppgave 5. Vi anbefaler å velge Næringsoppgave 5, så lenge du ikke har en god grunn til å velge Næringsoppgave 2. Snakk gjerne med en regnskapsfører hvis du er usikker.

Merk at det også finnes en egen næringsoppgave for billedkunstnere.

Mange lurer på om det finnes en egen næringsoppgave for primærnæringer, slik som jordbruk, skogbruk og fiske. Det gjør det ikke, du leverer enten Næringsoppgave 1 eller Næringsoppgave 2.

Du må derimot levere et eget tilleggsskjema, enten «RF-1177 Landbruk» eller «RF-1213 Fiske».

Du kan bruke Conta til regnskapsføring også når driver med primærnæring.

Tips til når du skal levere næringsoppgave 

Det behøver ikke å være så vanskelig å levere næringsoppgaven. Disse tipsene gjør det enda enklere:

1. Se på oppgaven fra i fjor

Hvis du leverte næringsoppgave i fjor, er det en god idé å finne den frem når du setter deg ned for å levere i år. Tallene fra i fjor gir deg en liten pekepinn på hva som skal hvor i skjemaet.

2. Bruk Conta til regnskapsføringen

Hvis du leverer Næringsoppgave 1 kan du finne alle tallene du trenger i Conta-rapporten. Slik gjør du.

Hvis du leverer Næringsoppgave 2, kan du bruke Conta til å føre regnskap og så invitere en regnskapsfører inn i programmet, som kan ta seg av innleveringen for deg. Eller du kan enkelt kopiere tallene fra Saldobalanse-rapporten og inn i et eget program som generer tallene til Næringsoppgave 2.

3. Ha god orden i regnskapet ditt

Hvis du allerede har bokført alle kjøp, salg og så videre fra fjoråret, er mye av jobben gjort. Du bør prøve å unngå store skippertak rett før en frist, i tilfelle du finner noe du må ordne opp i.

Funnet noen gamle kvitteringer? Slik fører du kvitteringer i regnskapet.

LES OGSÅ: 5 tips til å føre regnskap.

4. Spør om hjelp tidlig

Hvis du ser at du trenger hjelp, er det en god idé å være tidlig ute. Det er fordi det gjerne tar litt tid å ordne opp i ting som er feil. Husk også at regnskapsbyrå som regel har det travelt akkurat rundt fristene. 

Hvis du leverer skattemelding/næringsoppgave for sent, risikerer du at bedriften din får dagbøter. 

Finn en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta.

5. Søk om utsatt frist hvis du trenger det

Hvis det er noe som hindrer deg fra å levere i tide, for eksempel sykdom, kan du søke om å utsette fristen én måned. Søk om utsatt frist. NB! Det gjelder ikke i 2019. Fristen for skattemelding og næringsoppgave er nemlig utsatt fra 31. mai til 31. august, for alle bedrifter. 

Se oppdaterte frister for bedrifter.

[post_title] => Hva er en næringsoppgave? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-en-naeringsoppgave [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/rapporter-regnskap/naeringsoppgave1/ [post_modified] => 2020-05-26 10:33:40 [post_modified_gmt] => 2020-05-26 09:33:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49933 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 49698 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-04-20 10:14:20 [post_date_gmt] => 2020-04-20 09:14:20 [post_content] =>

Størrelsen på bedriften din og om det er et aksjeselskap eller enkeltpersonforetak avgjør om du har bokføringsplikt og regnskapsplikt. I denne artikkelen forklarer vi hva som er forskjellen.

De aller fleste firmaer er faktisk pliktig til å føre regnskap etter loven (bokføringsplikt), og noen er også pliktig til å sende inn et årsregnskap til Regnskapsregisteret (regnskapsplikt). Se hva som gjelder for din bedrift. 

Hvem har bokføringsplikt og hva er det? 

Alle aksjeselskaper har bokføringsplikt. Det samme gjelder for alle enkeltpersonforetak som tjener mer enn 50 000 kroner i året.

Å bokføre betyr å føre regnskap. Når du har bokføringsplikt må du føre regnskap etter  bokføringsloven og bokføringsforskriften. Det betyr at du må ha et fullstendig og sporbart regnskap.

Regnskapet ditt kan bli kontrollert av Skatteetaten. Dette kalles bokettersyn. 

Conta sitt regnskapsprogram er laget for små og mellomstore bedrifter som vil føre regnskapet selv eller sammen med regnskapsfører. Prøv regnskapsprogrammet gratis de første 30 dagene

Unntak fra bokføringsplikten

Enkeltpersonforetak som har en inntekt under 50 000 kroner i året er unntatt fra bokføringsplikten. De virksomhetene som ikke er bokføringspliktige, trenger heller ikke levere næringsoppgave.

Du må likevel dokumentere alle inntekter og kostnader og oppbevare dette i tråd med bokføringsreglene. Det er fordi du skal kunne dokumentere at du ikke har bokføringsplikt. 

Sjekk om du bør føre regnskapet i regneark eller i et regnskapsprogram

Hvem har regnskapsplikt?

Alle aksjeselskap har regnskapsplikt og må sende inn årsregnskap. Noen få enkeltpersonforetak har også regnskapsplikt. 

Grensen for regnskapsplikt for enkeltmannsforetak er når firmaet har eiendeler verdt over 20 millioner kroner, eller har ansatte som i gjennomsnitt utgjør over 20 årsverk (ett årsverk er rundt 1700 arbeidstimer). 

Det er også noen andre organisasjonsformer og bransjer som har regnskapsplikt. Du kan se en fullstendig liste over regnskapspliktige foretak og foreninger på nettsiden til Brønnøysundregisteret

Hva er regnskapsplikt?

Når du har regnskapsplikt, må du levere et årsregnskap til Regnskapsregisteret via Altinn hvert år. Det skal godkjennes av generalforsamlingen (eller av innehaveren i enkeltpersonforetak) innen 30. juni og leveres senest 31. juli. Se alle regnskapsfrister.

Årsregnskapet skal settes opp etter reglene i regnskapsloven og inneholde minimum resultat, balanse og noter.

Årsregnskapet du sender inn er offentlig tilgjengelig og gjør det mulig for blant annet myndighetene, investorer, støtteordninger og potensielle ansatte å se hvordan det går med bedriften. 

Store foretak må lage en årsberetning som de leverer sammen med årsregnskapet. Regnskapsloven definerer store foretak som bedrifter med en salgsinntekt høyere enn 70 millioner kroner i året, en balansesum over 35 millioner kroner og med gjennomsnittlig 50 årsverk. Årsberetningen skal vise utviklingen til selskapet og hvilke forutsetninger det har for videre drift. 

[post_title] => Hva er forskjellen på bokføringsplikt og regnskapsplikt? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-forskjellen-pa-bokforingsplikt-og-regnskapsplikt [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ [post_modified] => 2020-04-20 10:14:22 [post_modified_gmt] => 2020-04-20 09:14:22 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=49698 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 179 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-03-19 11:26:00 [post_date_gmt] => 2020-03-19 10:26:00 [post_content] =>

Når kunden ikke kan betale fakturaen du har sendt ut, kan du avslutte fakturaen med tap. I denne artikkelen forklarer vi når du kan gjøre det.

Når du selger på kreditt, kan du oppleve at kunden din ikke har mulighet til å betale for seg. Manglende betalingsevne kan komme av at kunden har dårlig likviditet og lite penger, eller rett og slett har gått konkurs

Hva betyr det å avslutte en faktura med tap?

Når du avslutter en faktura med tap, betyr det at du ikke kommer til å få inn pengene du har fakturert for. Siden du har tapt penger, føres fakturaen som en kostnad i regnskapet. 

Noen fakturaprogram har en egen funksjon for å avslutte faktura som tap. Slik avslutter du fakturaer med tap i Conta

Når du bruker regnskapsprogrammet og det gratis fakturaprogrammet til Conta, blir alle fakturaer automatisk bokført.

Når kan du avslutte en faktura med tap?

Du kan føre en faktura som tap når det er endelig bekreftet at du ikke kommer til å få betalt. Det kan skje når:

Kan jeg lage kreditnota for å avslutte en faktura med tap?

Du skal ikke lage en kreditnota hvis kunden ikke har mulighet til å betale for seg. Kreditnota brukes som regel for å nulle ut hvis det er feil på fakturaen, enten det er feil i summen, adressen til mottaker eller andre opplysninger. 

Les også: Hva er kreditnota?

Skyldes den manglende betalingen derimot at kunden nekter å betale deg selv om de har pengene til det, og du er enig i at det ikke er verdt å følge opp for å få betaling, kan du lage en kreditnota. Da har du ikke lenger noe krav mot kunden og du har akseptert at de ikke skal betale. 

Når du krediterer en faktura er det fordi det viste seg å ikke bli en inntekt likevel. Det kan skyldes uenighet om oppdraget, feil i utføringen av oppdraget eller feil på varen, eller at du gir opp å få inn pengene fordi det krever mer jobb enn det er verdt. Kreditering av en faktura gir redusert inntekt. 

Når du avslutter en faktura med tap, vil det fortsatt stå som en inntekt fordi du har utført jobben eller levert varen. Det vises likevel som en kostnad i regnskapet ditt fordi det ikke er mulig å få inn pengene. Overskuddet blir det samme, men den utførte jobben vises som inntekt og den ubetalte fakturaen som kostnad. 

Slik avslutter du en faktura med tap i Conta.

[post_title] => Avslutte ubetalt faktura med tap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => avskrive-tap-ved-ubetalt-faktura [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/hva-er-en-kreditnota/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/drive-firma/hva-skjer-nar-en-bedrift-gar-konkurs/ https://hjelp.conta.no/faktura/fakturaer/slik-avslutter-du-en-faktura-med-tap-i-conta/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ [post_modified] => 2020-03-19 11:31:14 [post_modified_gmt] => 2020-03-19 10:31:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=179 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.