Slik luker du ut vanlige feil i regnskapet

Det er fort gjort å gjøre feil her og der når du fører eget regnskap. Det fine er at disse feilene raskt blir synlige når du sammenligner med bankutskriften hver måned. 

Det er fort gjort å gjøre feil her og der når du fører eget regnskap. Det fine er at disse feilene raskt blir synlige når du sammenligner med bankutskriften hver måned. 

Hva gjør du når saldoen på kontoutskriften ikke matcher den i regnskapet? Mest sannsynlig har du glemt noe eller ført feil et sted. Det er som regel enkelt å rette opp i, men kan ta litt tid! Det gjelder rett og slett å finne sin indre Sherlock Holmes, ved å bruke den gode, gamle eliminasjonsmetoden.

For det er dessverre ingen vei utenom: Du må faktisk lete, og gå systematisk gjennom kontoutskriften fra banken for å se om noen av transaksjonene ikke er ført i regnskapet. Derfor anbefaler vi å gjøre det én gang i måneden så det ikke blir for mye å lete gjennom

Kontoutskriften er fasiten, og regnskapet må stemme overens med den. Det er derfor man gjør avstemming: Regnskapet skal reflektere transaksjonene som har skjedd den måneden.

Conta sitt regnskapsprogram har en egen side for bankavstemming, hvor du enkelt kan sammenligne bankutskrift og hva som er ført i regnskapet, side om side. 

Sjekk bank- og kortgebyrene først

Men først: Noe som ofte kan være synderen her, er bank- og kortgebyrer. Sjekk gjerne om disse er bokført, først som sist. Dette er som regel småbeløp, men for at regnskapet skal bli helt korrekt må du naturligvis bokføre disse også. 

Om det fremdeles er en differanse mellom bank og regnskap, kan du gå gjennom bankutskriften for å se om du finner et beløp som matcher differansen til punkt og prikke. I så fall er jo saken enkel, og du kan bokføre denne transaksjonen for å få saldoene til å bli like.

Sjekk også at du ikke har bokført transaksjoner som ikke har skjedd i virkeligheten, for eksempel ved at du har gjort en dobbeltføring av samme bilaget eller har bokført noe på feil måned.

En feil vi har sett folk gjøre i Conta er å føre fakturaer som allerede er registrert i regnskapet, på nytt. Det er viktig å huske på at fakturaene du lager i Conta automatisk blir registrert i regnskapet, og det samme gjelder forøvrig kreditnotaer og innbetalingene du registrerer på fakturaene!

TIPS! Sett gjerne en hake ved hvert beløp på kontoutskriften etter hvert som du jobber deg nedover og eliminerer mulige årsaker til differansen. 

Hvis du ikke finner noe som matcher, har du sannsynligvis flere feil. Men det fikser du! Det eneste som hjelper er å gå systematisk gjennom måneden. Husk at hvis du gjør dette hver måned blir det mye lettere for deg, og du trenger ikke ta skippertak.

Gode beskrivelser av bilag hjelper deg

Det er lurt å venne seg til å skrive gode beskrivelser hver gang du bokfører et bilag. Dette vil gjøre jobben med å luke ut feil betydelig lettere ettersom det blir enkelt å lese ut fra beskrivelsene hva som er ført, og hva som ikke er ført. 

Vi håper du har fått noen nyttige tips til hvordan du kan luke ut vanlige feil i regnskapet etter hver måned. Det er ikke så skummelt som en kan frykte, og hvis man jobber systematisk finner man feilen til slutt. Sett på noe musikk du kan konsentrere deg til, ta deg en kopp kaffe og sett i gang! 

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.