Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Merverdiavgift ved viderefakturering av utgifter

Ved viderefakturering av utgifter for oppdragsgiveren skal du vanligvis legge til MVA på toppen, hvis firmaet ditt driver MVA-pliktig aktivitet.

Tog
Atle Hansson
Atle Hansson

Ved viderefakturering av utgifter for oppdragsgiveren skal du vanligvis legge til MVA på toppen, hvis firmaet ditt driver MVA-pliktig aktivitet.

Husk at rene utlegg ikke skal blandes inn i denne sammenhengen. Hvis en advokat eller eiendomsmegler legger ut for f.eks. offentlige avgifter på vegne av en kunde, er dette å regne som et rent utlegg. Men bare hvis det ikke blir fakturert noe påslag (avanse), og bare hvis betalingen skjer i kunden sitt navn. Ditt firmanavn kan ikke stå på kvitteringen.

For at rene utlegg ikke skal regnes som vanlig omsetning, må de regnskapsføres som … ja du gjettet riktig: Utlegg. Og de skal aldri viderefaktureres med MVA.

Når det gjelder alle andre typer utgifter, viderefakturerer du enten netto- eller bruttobeløpet, med en påplussing av MVA på toppen.

Om du skal velge netto- eller bruttobeløpet avhenger av om det er fradragsrett for merverdiavgiften du betalte, det som kalles inngående MVA. La oss se på de to alternativene her:

Scenario A

Det er normal fradragsrett for inngående MVA.

Firmaet vil få fradrag for MVA-en du betaler på kjøpet, f.eks. en taxitur eller en togbillett. Du summerer alle utgiftene du har lagt ut, bortsett fra MVA. Ta dette nettobeløpet og pluss på din egen MVA på toppen før du sender fakturaen. Du skal bare legge på én MVA-sats, selv om det kanskje var flere ulike MVA-satser på kvitteringene. MVA-satsen du skal bruke bestemmes av hvilken omsetningstype utleggene er knyttet til.

Eksempler: Hvis en drosjesjåfør skal viderefakturere utlegg i forbindelse med transport av en privatperson, er utleggene knyttet til persontransporttjenester og skal derfor viderefaktureres med 10 % MVA på toppen. Er de knyttet til f.eks. konsulent- eller webdesigntjenester, skal de viderefaktureres med 25 % MVA på toppen.

Scenario B

Det er ikke fradragsrett for inngående MVA.

Dette gjelder hvis firmaet ditt ikke er MVA-pliktig, eller hvis du har utgifter til kjøring med egen privatbil, leie av personbil, m.m. Her blir merverdiavgiften du betaler på kjøpet en endelig kostnad for firmaet ditt. Merverdiavgiftsloven forbyr oss nemlig å trekke MVA som er knyttet til drift og leie av personbil fra i MVA-oppgaven.

Derfor er det altså totalen, inkludert MVA, som må viderefaktureres til kunden. Med påplussing av MVA på toppen, som forklart i scenario A. Her blir det altså merverdiavgift på merverdiavgiften.

Siden firmaet ditt tar en risiko ved å forskutterer utgifter, er det naturlig å ta en avanse i begge scenariene, slik som når du kjøper inn en vare og videreselger den. Les mer om dette i artikkelen om hvordan du fakturerer utlegg oppdragsgiveren skal dekke på Frilansinfo.no.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 155
            [name] => Fakturering
            [slug] => fakturering
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 155
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 31
            [filter] => raw
        )

    [1] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 157
            [name] => Merverdiavgift
            [slug] => merverdiavgift
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 157
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 14
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 185
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-06-19 09:30:00
            [post_date_gmt] => 2020-06-19 08:30:00
            [post_content] => 

Skal du bytte til Conta sitt gratis fakturaprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice? Kom raskt i gang med å sende din neste faktura.

Det er kjapt gjort å bytte fra et annet fakturasystem til Conta sitt gratis fakturaprogram, og det er like enkelt enten du bytter fra Fiken, Visma, Tripletex, PowerOffice eller andre fakturaprogrammer. Det eneste du trenger å vite, er hva som er det neste fakturanummeret i rekken i det gamle systemet. 

Kom i gang med å sende faktura gratis i dag. Med Conta kan du sende faktura som privatperson, enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. Fakturaprogrammet er enkelt og du kan sende ubegrenset med fakturaer helt gratis. Registrer deg og send din første faktura

Slik bytter du til Conta sitt fakturaprogram

Første gang du lager en faktura i Conta, får du spørsmål om hvilket nummer det skal være på den første Conta-fakturaen. Se på den siste fakturaen du sendte i det gamle programmet og fyll inn neste nummer i rekka:

Hvis den siste fakturaen i det forrige programmet hadde fakturanummer 1022, må du skrive inn 1023 når du lager din første faktura i Conta. 

Når du sender din første faktura i Conta og legger inn fakturanummer, legger du også inn hvilken bankkonto kundene skal betale til og navnet på kontoen, for eksempel «Brukskonto DNB». 

Skal du bytte til Conta fra et annet regnskapsprogram? Overgangen til systemet tar kun noen få minutter, så kan du sette i gang med regnskapsføringen med det samme.

Få en sømløs arbeidshverdag med fakturering og regnskapsføring i samme system. Alle fakturaene du lager i Conta blir selvfølgelig automatisk bokført i regnskapet ditt.  Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis i 30 dager

Importere kunder og varer fra et annet fakturaprogram

Hvis du har mange kunder i det gamle fakturaprogrammet ditt, kan du enkelt importere dem til Conta. Det enkleste er å eksportere en csv-fil fra det gamle programmet. Dette er en funksjon som er tilgjengelig i de fleste fakturaprogrammer. 

Når du har filen klar, går du til KUNDER i menyfanen, trykk på KUNDEIMPORT > IMPORTER FRA FIL. Her kan du laste opp CSV-filen fra det gamle programmet, så vil all informasjonen du har om kundene dukke opp i Conta. 

Du kan importere varelisten din til Conta på samme måte som du importerer kunder. Gå til VARER i menyfanen, trykk på VAREIMPORT > IMPORTER FRA FIL. Her kan du laste opp en CSV-fil med varene dine på samme måte som du lastet opp kundene. 

Hvordan kreditere fakturaer fra et annet fakturaprogram

Hvis du oppdager at du må kreditere en faktura du har laget i et annet fakturaprogram, må du først legge inn fakturaen som en «gammel faktura» i Conta. Slik gjør du det

Etter du har lagt inn den gamle fakturaen, finner du den sammen med de andre fakturaene dine i fakturalista. Velg fakturaen, klikk på FAKTURADETALJER og deretter på LAG KREDITNOTA. 

Spar penger og gjør det enkelt å få betalt med fakturaprogrammet fra Conta. Fakturaen blir akkurat som du ser den på skjermen og det er helt gratis å bruke. Prøv Conta sitt fakturasystem nå.

[post_title] => Hvordan bytte til Conta sitt fakturaprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => overgang-til-conta-faktura-fra-et-annet-program [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/slik-kan-du-sende-faktura-som-privatperson-i-conta-faktura/ [post_modified] => 2020-06-19 09:51:16 [post_modified_gmt] => 2020-06-19 08:51:16 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=185 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 60 [post_author] => 42 [post_date] => 2020-05-31 13:04:00 [post_date_gmt] => 2020-05-31 12:04:00 [post_content] =>

En kontantfaktura er en kvittering som dokumenterer at penger er mottatt for en vare/tjeneste, enten elektronisk eller som fysiske kontanter. Her skal vi se litt på hvordan du kan bruke kontantfakturaer til å dokumentere inntekt.

Hvilke krav stilles til en kontantfaktura?

En kontaktfaktura kan lages i et fakturaprogram, genereres fra et godkjent kassasymet, eller være skrevet ut på forhåndsnummererte blanketter.

De skal inneholde de samme opplysningene som en vanlig faktura:

Kontantfakturaer som lages i Conta oppfyller naturligvis alle disse kravene.

Slik lager du en kontantfaktura i Conta.

Når kan du bruke kontanfakturaer?

Vanlige fakturaer er dokumentasjon på at du har solgt noe på kreditt, og har dermed en forfallsdato der kunden må innfri gjelden innen den datoen.

Kontantfakturaer kan brukes når kjøperen betaler ved levering. Eksempler på dette kan være:

Les om regnskapsføring av kontantbetalinger her.

Når trenger jeg kassaapparat?

Loven sier at foretak som normalt selger på kreditt (altså fakturerer på etterskudd) ikke trenger et godkjent kassaapparat for å kunne håndtere kontanter, men i stedet kan lage kontantfaktura i et fakturaprogram som Conta.

Men driver du derimot butikk som i hovedsak baserer seg på kontantsalg er det krav om at firmaet bruker godkjent kassapparat med produkterklæring. Skatteetaten fører en liste over slike apparater.

Salg via internett er unntatt fra kravet om kassaapparat, men du må huske å fikse ordentlig dokumentasjon. Mange nettbutikker har ikke dette innebygd, så i disse tilfellene anbefaler vi å bruke Conta til å lage kontantfakturaer for hvert salg.

[post_title] => Kontantfaktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => kontantfaktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/hvordan-bokfore-innbetalinger-fra-vipps-og-izettle-i-conta/ [post_modified] => 2020-06-08 12:34:14 [post_modified_gmt] => 2020-06-08 11:34:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=60 [menu_order] => 5 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 153 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-05-25 07:33:36 [post_date_gmt] => 2020-05-25 06:33:36 [post_content] =>

EHF-faktura og eFaktura kan høres likt ut, men det er én viktig forskjell: EHF sendes til et regnskapsprogram og eFaktura til en nettbank.

Både EHF og eFaktura er digitale måter å sende fakturaer på, og er gode alternativer til å postlegge fakturaen eller å sende på e-post.

Kort oppsummert så er forskjellen at EHF:

Du kan sende EHF-faktura når du fakturerer med Conta.

eFaktura på den andre siden:

De aller fleste av oss har i dag en eFaktura-avtale med, for eksempel, strømleverandøren eller telefonselskapet.

Ulempen med eFaktura, sett fra perspektivet til bedriften din, er at kunden må ta initiativet til å aktivere avtalen via nettbanken sin. 

Du kan sende eFaktura når du fakturerer med Conta.

Hvorfor velge EHF?

EHF er tidsbesparende fordi du ikke trenger å skrive ut og postlegge fakturaen eller sende avgårde en e-post. Mottakeren setter sikkert også pris på å slippe å laste fakturaen opp i regnskapsprogrammet sitt. 

Du sparer penger på porto, og du legger i tillegg opp til at kunden kan betale deg raskere. Det er bra for likviditeten til bedriften din.

Sist, men ikke minst, er EHF en trygg måte å sende fakturaen på. Du slipper å bekymre deg for adressefeil, fulle innbokser eller spamfiltre.

I Conta kan du fakturere gratis og føre regnskap selv. Du kan både sende EHF til kundene dine og motta EHF rett inn i regnskapet ditt.

Det er bare én av mange måtene vi hjelper deg med å spare tid og penger: 

Slik gjør Conta hverdagen din enklere:

https://www.youtube.com/watch?v=dSMP4IBp3FM

Kom i gang gratis

Allerede Conta-bruker? Logg inn for å sende EHF.

Så hvordan fungerer det med EHF-faktura?

Når du velger EHF som sendemåte i Conta, sendes fakturaen din rett fra fakturaprogrammet og inn i kundens regnskapsprogram. 

Det gjør du ved å lage fakturaen akkurat som du pleier, og velger EHF i siste steg.

Så taster du bare inn mottakerens organisasjonsnummer. Vi sjekker at bedriften du sender til har sagt ja til EHF, og tar oss av det tekniske for deg.

Å sende fakturaer som EHF krever Conta-kreditt.

Du kan også motta EHF i Conta

For å kunne motta EHF i Conta sitt regnskapsprogram trenger du bare å gå til BILAG > EHF og velge «JA, AKTIVER»:

Da dukker du opp i det som kalles ELMA-registeret («Elektronisk mottakeradresseregister») og avsenderen av fakturaen kan finne deg når de søker på organisasjonsnummeret ditt.

Du finner alle EHF som du har mottatt under BILAG > EHF. Så enkelt er det å bokføre en EHF

Hva om du er tom for Conta-kreditt og noen sender deg en EHF? Ingen grunn til bekymring! Hvis det skulle skje, legger vi enkelt til 50 Conta-kreditter på kontoen din og sender deg en faktura.

Du kan også velge å få varsel på e-post hver gang noen sender deg en EHF. Da har du full kontroll.

[post_title] => Forskjellen på EHF-faktura og eFaktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => forskjellen-pa-ehf-faktura-og-efaktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/registrere-ehf/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ [post_modified] => 2020-07-06 11:48:02 [post_modified_gmt] => 2020-07-06 10:48:02 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=153 [menu_order] => 13 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.