Hva er dobbelt bokføringsprinsipp?

Når du fører i et regnskapsprogram registrerer du kjøps- eller salgssummen som pluss ett sted i regnskapet og minus ett annet sted, slik at regnskapet går i null. Dette kalles dobbel bokføring, og er standarden i Norge. 

Når du fører i et regnskapsprogram registrerer du kjøps- eller salgssummen som pluss ett sted i regnskapet og minus ett annet sted, slik at regnskapet går i null. Dette kalles dobbel bokføring, og er standarden i Norge. 

Det er nemlig den enkleste måten å ha kontroll på føringene dine.

Dobbel bokføring kalles også tosidig bokføring eller dobbelt bokholderi.

Enklere å føre riktig

Dobbel bokføring vil si at for hvert kjøp og salg føres det samme beløpet i kredit og debet, altså som både pluss og minus i regnskapet.  

For eksempel føres kjøp som pluss på en kostnadskonto, siden det øker kostnadene til bedriften din, og minus på en bankkonto, siden firmaet ditt har brukt penger.

Slik ser det ut hvis firmaet ditt kjøper en mobiltelefon og betaler med firmakortet*:

  • 6 000 kroner på konto 6551 Datautstyr (debet)
  • 6 000 kroner på konto 1920 eller en annen bankkonto (kredit)

* hvis dette kjøpet var på mer enn 40 000 kroner, eller det var et varekjøp, måtte du ha ført det via en leverandørreskontro.

De to beløpene går da i null, og regnskapet ditt sjekker seg selv. Hvis du ender opp med positiv eller negativ sum når du fører et bilag vet du at du har ført feil et sted.

I Conta Regnskap får du beskjed hvis bilaget du fører har differanse mellom debet og kredit. Det må du rette opp i før du kan trykke BOKFØR BILAG.

Husk at debet er pluss og kredit er minus.

Hver føring skal gå i null

Målet med dobbel bokføring er at hver føring skal gå i null. Dette gjelder også når kjøpet og betalingen føres hver for seg. 

Hvis du fikk faktura for kjøpet, føres mobiltelefonen først som:

  • 6 000 kroner på konto 6551 Datautstyr (debet).
  • 6 000 kroner på konto 2400 Leverandørkonto (kredit), siden du skylder leverandøren penger.

Når du har betalt, fører du det som:

  • 6 000 kroner på konto 2400 Leverandørkonto (debet), siden du har betalt leverandøren.
  • 6 000 kroner på konto 1920 eller en annen bankkonto (kredit).

Det samme prinsippet gjelder når et kjøp eller salg fordeles på flere kontoer. 

La oss si du har kjøpt inn varer for videresalg, med en kostnad på 10 000 kroner og frakt på 200 kroner. Innkjøp av varer og frakt tilhører to forskjellige kontoer i regnskapet.

Det føres slik:

  • 10 000 kroner på konto 4300 Innkjøp av varer for videresalg
  • 200 kroner på konto 4360 Frakt, toll og spedisjon
  • 10 200 kroner på konto 1920 eller en annen bankkonto

Du kan bokføre på så mange kontoer som trengs, så lenge føringen går i null.

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.