Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Hva er en næringsoppgave?

De alle fleste bedrifter må levere næringsoppgave sammen med skattemeldingen. Som regel leverer enkeltpersonforetak Næringsoppgave 1 og aksjeselskap Næringsoppgave 2.

Avatar
Hanne Mørch

De alle fleste bedrifter må levere næringsoppgave sammen med skattemeldingen. Som regel leverer enkeltpersonforetak Næringsoppgave 1 og aksjeselskap Næringsoppgave 2.

Hvert år leverer innehavere av ENK en privat skattemelding som inkluderer info om enkeltpersonforetaket. Sammen med skattemeldingen skal de levere en næringsoppgave.

Eiere av AS må levere en skattemelding som kun gjelder for bedriften (i tillegg til sin egen private skattemelding), og en næringsoppgave.

Se fristene for norske bedrifter.

Næringsoppgaven brukes til å informere Skatteetaten om hva som har skjedd i bedriften din i løpet av fjoråret, og danner sammen med skattemeldingen grunnlaget for hvor mye skatt du skal betale. 

Må jeg levere næringsoppgave? Det enkle svaret er ja. Det eneste unntaket er hvis bedriften din tjener under 50 000 kroner i året. 

Hvis du er under grensen mange år på rad, kan Skatteetaten regne det du driver med som en hobby. Da kan du ikke ha egen bedrift og heller ikke få skattefradrag på kostnadene dine. Driver du hobby eller næring

Hva skal være med i næringsoppgaven? 

Næringsoppgaven har generell info om bedriften din, slik som bedriftsnavn, organisasjonsnummer og om du har regnskapsfører eller revisor. 

Skjemaet viser også spesifikke ting som Skatteetaten vil se – blant annet bruttofortjeneste (fordi den viser om du tjener penger på det du driver med) og hvor mye utestående du har hos kunder. 

Alle summene fra de forskjellige regnskapskontoene dine er med i næringsoppgaven, men mange av dem er slått sammen. 

Til syvende og sist viser næringsoppgaven underskuddet eller overskuddet til bedriften din.

Du trenger ikke nødvendigvis sette deg nærmere inn i de forskjellige postene i næringsoppgaven. De fleste løser innleveringen på en av tre måter:

  1. Enkeltpersonforetak kan bruke rapporten Næringsoppgave 1 i Conta. Der finner du alle tallene du trenger til å levere. Vi har også skrevet en guide til å levere skattemelding og Næringsoppgave 1.
  1. Aksjeselskap bruker ofte et eget program til å levere Næringsoppgave 2. Da fyller du inn tallene fra saldobalansen i Conta og programmet gir deg tallene som skal inn i næringsoppgaven og i de andre skjemaene AS må levere.
  1. Mange velger også å leie inn en regnskapsfører, enten for å ta seg av hele innleveringen eller bare for å se over tallene som skal sendes inn. Når du fører regnskap i Conta kan du enkelt invitere en regnskapsfører til å hjelpe deg.


Prøv regnskapsføring i Conta

Allerede Conta-bruker? Logg inn for å prøve gratis.

Næringsoppgave 1

De aller fleste ENK kan levere Næringsoppgave 1. Det er en forenklet versjon av Næringsoppgave 2. Unntaket er hvis du har regnskapsplikt.

Du har regnskapsplikt hvis du har:

  • eiendeler verdt mer enn 20 millioner kroner, eller
  • ansatte som utgjør mer enn 20 årsverk

Slik leverer du skattemelding og Næringsoppgave 1.

Noen ENK kan levere en enda enklere versjon av næringsoppgaven, kalt Næringsrapport skatt. Sjekk om du kan levere Næringsrapport skatt.

Næringsoppgave 2

Alle AS, og ENK som har regnskapsplikt, leverer Næringsoppgave 2 sammen med skattemeldingen. 

ENK med regnskapsplikt kan velge å heller levere den forenklede versjonen Næringsoppgave 5. Vi anbefaler å velge Næringsoppgave 5, så lenge du ikke har en god grunn til å velge Næringsoppgave 2. Snakk gjerne med en regnskapsfører hvis du er usikker.

Merk at det også finnes en egen næringsoppgave for billedkunstnere.

Mange lurer på om det finnes en egen oppgave for primærnæringer, slik som jordbruk, skogbruk og fiske. Det gjør det ikke, du leverer enten Næringsoppgave 1 eller Næringsoppgave 2.

Du må derimot levere et eget tilleggsskjema, enten «RF-1177 Landbruk» eller «RF-1213 Fiske».

Du kan bruke Conta til regnskapsføring også når driver med primærnæring.

Tips til når du skal levere 

Det behøver ikke å være så vanskelig å levere næringsoppgaven. Disse tipsene gjør det enda enklere:

1. Se på oppgaven fra i fjor

Hvis du leverte næringsoppgave i fjor, er det en god idé å finne den frem når du setter deg ned for å levere i år. Tallene fra i fjor gir deg en liten pekepinn på hva som skal hvor i skjemaet.

2. Bruk Conta til regnskapsføringen

Hvis du leverer Næringsoppgave 1 kan du finne alle tallene du trenger i Conta-rapporten. Slik gjør du.

Hvis du leverer Næringsoppgave 2, kan du bruke Conta til å føre regnskap og så invitere en regnskapsfører inn i programmet, som kan ta seg av innleveringen for deg. Eller du kan enkelt kopiere tallene fra Saldobalanse-rapporten og inn i et eget program som generer tallene til Næringsoppgave 2.

3. Ha god orden i regnskapet ditt

Hvis du allerede har bokført alle kjøp, salg og så videre fra fjoråret, er mye av jobben gjort. Du bør prøve å unngå store skippertak rett før en frist, i tilfelle du finner noe du må ordne opp i.

Funnet noen gamle kvitteringer? Slik fører du kvitteringer i regnskapet.

LES OGSÅ: Dette må du vite for å føre ditt eget regnskap

4. Spør om hjelp tidlig

Hvis du ser at du trenger hjelp, er det en god idé å være tidlig ute. Det er fordi det gjerne tar litt tid å ordne opp i ting som er feil. Husk også at regnskapsbyrå som regel har det travelt akkurat rundt fristene. 

Hvis du leverer skattemelding/næringsoppgave for sent, risikerer du at bedriften din får dagbøter. 

Finn en regnskapsfører som kan hjelpe deg i Conta.

5. Søk om utsatt frist hvis du trenger det

Hvis det er noe som hindrer deg fra å levere i tide, for eksempel sykdom, kan du søke om å utsette fristen én måned. Søk om utsatt frist.

Se oppdaterte frister for bedrifter.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 48
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 51551
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-10-23 07:28:53
            [post_date_gmt] => 2020-10-23 06:28:53
            [post_content] => 

Bokettersyn er en kontroll av regnskapet til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt, gjort av Skatteetaten. 

Hvis du driver din egen bedrift, er sannsynligheten stor for at du vil oppleve at Skatteetaten ber om bokettersyn. Da må du legge frem regnskapet ditt, slik at de kan kontrollere at alt er riktig og i henhold til lovene. 

Tidligere var det vanlig at Skatteetaten sjekket regnskapet til bedrifter i gjennomsnitt hvert sjuende år, men de siste årene har det blitt vanlig å ha mindre kontroller av for eksempel merverdiavgift oftere. I denne artikkelen går vi nærmere inn på hva som sjekkes i et bokettersyn, hvordan prosessen foregår og hva konsekvensene kan være dersom kontrollørene finner avvik. 

Les også: Hva er forskjellen på regnskapsplikt og bokføringsplikt

Slik fungerer bokettersyn

Når firmaet ditt får beskjed om bokettersyn, vil du først få en melding i Altinn. Mest sannsynlig vil kontrolløren (eller bokettersynrevisoren, som det også kalles) din be deg om å svare på spørsmål og levere dokumenter innen en gitt frist. 

Hensikten er å sjekke at bedriften betaler nok MVA, skatt, lønner de ansatte og ellers følger regnskapsloven på riktig måte

Hvis kontrolløren finner avvik eller trenger å undersøke mer, tar han eller hun kontakt for å stille flere spørsmål, få tilsendt flere dokumenter eller avtale et møte for å gjennomgå regnskapet ditt nøyere. Dette kalles et utvidet bokettersyn. Noen ganger vil kontrolløren da komme til kontoret eller stedet bedriften holder til for å utføre en utvidet kontroll. 

Les også: Alt du trenger å vite om å føre regnskap

Hva sjekkes i et bokettersyn?

Hva som sjekkes i et bokettersyn varierer. Noen ganger kontrolleres hele regnskapet, andre ganger bare noen poster. Som regel blir du bedt om å sende dokumentasjon som går ett til tre år tilbake i tid.

Når du skal ha bokettersyn, blir du som regel bedt om å sende en SAF-T-fil. SAF-T er en samling av flere regnskapsdata, og inneholder blant annet

I tillegg kan du bli bedt om å legge ved noen inngående fakturaer og kontoutskrift fra banken.

Når du fører regnskap i Conta tar det bare noen få sekunder å få ut en fullstendig SAF-T-rapport. Gå til RAPPORTER > TIL SKATTEETATEN > SAF-T og klikk LAST NED EKSPORTFILEN når du har valgt perioden du ønsker. Easy peasy. 

Les mer om SAF-T.

Hva er utvidet bokettersyn?

Hvis kontrolløren til Skatteetaten finner tegn på at bedriften din har gjort noe feil eller brutt loven, kan de sette igang et utvidet bokettersyn. Som regel blir du da varslet og avtaler et møte med kontrollør. I noen tilfeller, for eksempel hvis noen har meldt inn om ulovlige forhold og det er fare for at bevis kan bli ødelagt, vil kontrolløren møte uanmeldt opp på kontoret eller stedet der bedriften holder til. 

Bedriften din kan også bli tatt ut i en stikkprøve og dermed måtte gjennomføre utvidet bokettersyn. Noen ganger hender det også at Skatteetaten har en bransjekontroll der de sjekker forholdene i en bestemt bransje. Da kan du også bli tatt ut til utvidet bokettersyn uten at det er mistanke om at bedriften har gjort noe ulovlig. 

I et utvidet bokettersyn vil altså kontrolløren komme fysisk på besøk til bedriften din for å gå gjennom regnskapet ditt. De kan også be om dokumentasjon så langt som ti år tilbake i tid. 

Firmaer med ansatte kan få arbeidsgiverkontroll

Arbeidsgiverkontroll er også en variant av utvidet bokettersyn, men den blir utført av det lokale Kemnerkontoret ditt. 

Arbeidsgiverkontrollen kan gå ti år tilbake i tid og vil gjerne sjekke at 

Rettigheter og plikter ved bokettersyn

Det finnes selvsagt en hel del regler både for kontrolløren og bedriften som blir kontrollert. Før, under eller etter kontrollen skal kontrolløren fra Skatteetaten nemlig

Representanten for bedriften plikter å legge fram alle dokumenter og opplysninger som kan ha betydning for kontrollen. Bedriften skal også gi tilgang og disposisjon til utstyr og programvare som er knyttet til regnskapssystemet og regnskapsmaterialet. 

Merk at det er straffbart å prøve å hindre kontrollen eller ikke legge fram dokumentene kontrolløren ber om. Det gjelder også å ikke svare på meldingen fra Skatteetaten når du får beskjed om bokettersyn. 

Du har lov til å klage på kontrollen. Klagen gis skriftlig eller muntlig til Kemnerkontoret innen 3 virkedager. De bestemmer om klagen tas videre til behandling i Skatteetaten. 

Hva skjer hvis kontrolløren finner feil eller mangler under bokettersynet?

Alvorlighetsgraden på straffen varierer selvsagt også etter alvorlighetsgraden ved funnet. I mange tilfeller blir bedriften pålagt å etterbetale skatter eller avgifter, betale straffeskatt eller dagbøter. 

Selv om bokettersyn er en kontroll av virksomheten, kan de ved noen tilfeller gå over til å gjelde daglig leder eller andre som privatperson også. I et enkeltpersonforetak er det for eksempel ikke et skille mellom bedriftens og privatpersonens økonomi, og da kan selvsagt dagbøter eller andre betalingskrav gå hardt utover privatøkonomien din. 

Bokettersyn kan også gå utover privatpersoner hvis det er blitt gjort noe straffbart. Det hele kan nemlig ende med både bøter og fengselsstraff til styre eller daglig leder, hvis det er ille nok. Det gjelder også hvis noen andre i bedriften for eksempel har unndratt penger til seg selv. 

Tips til bokettersyn

Bokettersyn høres kanskje skummelt ut, men så lenge du har alt på stell, er det ikke noe problem! 

Vårt aller beste tips er å ta tak i det med det samme du får en melding om bokettersyn i Altinn og levere det du skal. Mange havner i trøbbel fordi de ikke svarer, og det kan også gjøre at kontrollen blir utvidet. Det er gjort på 1-2-3 å ta ut en SAF-T-rapport i Conta, så da er det egentlig ingen grunn til å utsette det. 

Det tar oss til neste tips: Før regnskapet til bedriften i et regnskapssystem fra starten av. Det er verken ulovlig eller umulig å føre regnskap i et regneark, men det gjør det mye mer tungvint for deg når Skatteetaten vil ha bokettersyn. 

I et regnskapsprogram har du alle bokføringer, bilag og rapporter samlet på samme sted, noe som gjør det enkelt å samle sammen dokumentene de ber om. Du får jo faktisk alle dokumentene de vanligvis etterspør i SAF-T-rapporten som du enkelt kan laste ned! 

Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis

[post_title] => Hva er bokettersyn? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-bokettersyn [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-forskjellen-pa-bokforingsplikt-og-regnskapsplikt/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/lov-og-rett/slik-tolker-og-folger-du-regnskapsloven/ https://hjelp.conta.no/regnskap/rapporter-regnskap/eksportere-data-fra-regnskapet-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ [post_modified] => 2020-10-23 09:01:18 [post_modified_gmt] => 2020-10-23 08:01:18 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51551 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 51196 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-10-05 12:19:39 [post_date_gmt] => 2020-10-05 11:19:39 [post_content] =>

Kvitteringer er noe de fleste av oss er vant med å motta når vi handler en vare eller tjeneste. Men hva betyr alt som står på kvitteringen, hvilke krav stilles og hvordan skal du føre den i regnskapet? Det kan du lese mer her.

Kjøper du en vare i en butikk eller er ute å spiser på restaurant, mottar du en kvittering etter at du har betalt. Handler du på nett mottar du også en kvittering eller en faktura for kjøpet ditt. Er innkjøpet gjort til bedriften regnes kvitteringen som dokumentasjonen for kjøpet ditt og du bruker den når du fører regnskap. 

La oss se nærmere på krav for kvitteringer og hvordan du fører dem i regnskapet ditt. 

Hva er en gyldig kvittering? 

Det finnes en rekke krav for at en kvittering skal være gyldig. Det skal blant annet stå hva som er kjøpt og hvem som har solgt varen, hvordan varen er betalt for, dato for kjøpet, organisasjonsnummer til selger og et kvitteringsnummer slik at transaksjonen er sporbar i et kassessytem.

På kjøp av varer for videresalg, for drivstoff i transportbransjen og for kontantkjøp på over 40 000 kroner er det krav om at også kjøper sitt navn og bedriftsnavn er på kvitteringen. Bruker du kontanter på kjøp mellom 1000 og 40 000 kroner, så skal selger skrive navnet ditt og navnet til bedriften på kvitteringen, og deretter stemple og signere den. 

En gyldig kvittering er viktig for både deg som skal føre regnskap etter du har kjøpt noe, men også for deg som gir ut salgskvitteringer når du selger en vare eller en tjeneste. 

Hvordan bokfører jeg en kvittering? 

Har du mottatt en kvittering for et kjøp av en vare eller tjeneste, skal dette bokføres i regnskapet ditt. Du bokfører kvitteringer som et vanlig kjøp og legger den ved som dokumentasjon i bilaget. 

Det kan være lurt å ta bilde av kvitteringen med en gang du mottar den. Bruker du en app tilknyttet regnskapssystemet ditt er den klar til bokføring. Du må også velge hvilken kostnad det er og om det er betalt med firmakort eller privatkort. 

Du må som regel også skrive på kvitteringen hvorfor du har kjøpt varen eller tjenesten for å få skattefradrag fra kjøpet. Har du for eksempel en kvittering fra en jobblunsj, skriver du jobblunsj eller kundelunsj på kvitteringen. 

Se hvordan du bokfører en kvittering i Conta her

Trenger du et regnskapsprogram hvor du kan føre kostnadene dine? Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis i 30 dager.

Og du, med Conta sin kvitteringsapp kan du skanne inn kvitteringene dine rett inn i regnskapet mens du er på farta! Enklere blir det ikke.

https://www.youtube.com/watch?v=NRIj_AL4GjI&feature=emb_title

Hvordan lager jeg en kvittering for bedriften jeg jobber i?

Skal du drive en butikk eller restaurant er du blant dem som er pliktig til å ha salgskvitteringer. Vanligvis vil et lovlig kassesystem være innstilt slik at du får de riktige opplysningene når du setter det opp for bedriften din. Men det er lurt å dobbeltsjekke at du oppfyller alle kravene for kvittering.

Har du en butikk som også sender varer fra en nettbutikk, skal du sende med en faktura eller salgskvittering på kjøpet.

Les mer om hvordan du oppretter en faktura i Conta.

For deg som selger vil dette bokføres som salg, og deg som kjøper vil det bokføres som kjøp. Kvittering eller fakturaer bilagene du legger ved som dokumentasjon for transaksjonen. 

Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis [post_title] => Hva er en kvittering? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-en-kvittering [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/krav-til-dokumentasjon/ [post_modified] => 2020-10-05 12:19:40 [post_modified_gmt] => 2020-10-05 11:19:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51196 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 50584 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-07-23 11:41:48 [post_date_gmt] => 2020-07-23 10:41:48 [post_content] =>

Det finnes noen triks som gjør det enklere å huske hvilken inntektskonto du skal bokføre forskjellige typer inntekt på. Et av dem er å sjekke MVA-satsen på fakturaen. 

Noe av det mange synes er det vanskeligste med å føre regnskapet selv, er å finne ut hvilken regnskapskonto de skal bokføre de forskjellige inntektene og kostnadene på. I denne artikkelen skal vi fortelle mer om hva inntekt er for noe og hvordan du enkelt kan finne ut hvilken konto de forskjellige inntektstypene skal føres på.

Trenger du et enkelt regnskapsprogram til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt? Conta tilbyr tjenester for fakturering, regnskapsføring og tilbud og ordre i ett og samme system - slik får du full oversikt over alt som skjer i bedriften din. Registrer deg og prøv Conta sitt faktura- og regnskapsprogram gratis i 30 dager

LES OGSÅ: Dette er hva du må vite for å føre ditt eget regnskap

Hva er regnskapskontoer?

Regnskapskontoene hjelper deg med å ha system på bilagene i regnskapet ditt. I Norge følger vi kontoplanen i SAF-T-standarden

Kontoene består av åtte kontoklasser som avgjør hvilke transaksjoner som skal bokføres hvor. De fire hovedgruppene er eiendelskontoer, gjeldskontoer, inntektskontoer og kostnadskontoer

Kontonummer 3200 har for eksempel kontoklasse 3 (første siffer), kontogruppe 32 (første og andre siffer) og kontokode 00 (to siste sifre). Kontoklassen viser at det er en inntektskonto, kontogruppen forteller at det er en konto for omsetning unntatt MVA. Hvis du selger flere varer eller tjenester som er unntatt MVA, kan du dele dem opp og presisere det i kontokoden ved å lage kontoer som heter 3201, 3202 osv.

Les mer om hvordan kontoer fungerer eller last ned en PDF med oversikt over alle kontoklassene

All inntekt til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt bokføres på en konto som begynner på 3, altså en inntektskonto. Nå skal vi se nærmere på hvordan du finner ut hva som er riktig inntektskonto for det du skal bokføre.

Hva er inntekt?

Definisjonen på inntekt er enkelt og greit inntjening av penger. Det kan være penger du tjener ved å selge varer eller tjenester, men også renter på bankinnskudd, salg av aksjer og obligasjoner eller lignende.

Et annet begrep for inntekt er omsetning. Forskjellen på inntekt om omsetning er at inntekt alltid er trekt fra merverdiavgiften. Når det er snakk om omsetning, kan det være snakk om inntjente penger både inkludert og ekskludert MVA. Tilskudd fra Innovasjon Norge eller andre støtteordninger er en inntekt, men ikke en omsetning du betaler MVA for. Tilskuddet skal derfor bokføres på en inntektskonto i regnskapet, men ikke være med i MVA-meldingen

Når du fører regnskapet ditt i Conta, skiller systemet automatisk merverdiavgiften fra inntekten slik at du slipper å tenke på det når du bokfører. Det sparer deg mye tid og arbeid!

Noen forveksler også inntekt og innbetaling. Enkelt forklart, er innbetaling det du registrerer i regnskapet når du faktisk får betalt. Inntekt og innbetaling kan derfor være samme beløp registrert på samme dato, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. Slik registrerer du inntekt og betaling i Conta

Hva er MVA?

Hvilken MVA-sats varen eller tjenesten har, kan hjelpe deg med å finne riktig konto for inntekten i regnskapet.

MVA eller merverdiavgift ble tidligere kalt moms og er en slags skatt du som næringsdrivende samler inn for staten når du selger varer og tjenester. Vi skiller gjerne mellom lav MVA-sats, høy MVA-sats, unntatt MVA og fritatt MVA. 

Den lave satsen er 12 prosent (endret til 6 prosent under koronapandemien i 2020) og den høye er 25 prosent. Dette er de mest vanlige, men det finnes også andre satser for spesielle varer eller tjenester. Et eksempel er salg av rå fisk, som har en MVA-sats på 11,11 prosent. 

Både varer og tjenester som er unntatt og de som er fritatt fra merverdiavgift skal faktureres med 0 prosent MVA. Det er likevel viktig at du skiller mellom disse i regnskapet ditt. 

Når firmaet ditt er unntatt merverdiavgiftsloven, skal du ikke være registrert i Merverdiavgiftsregisteret, og du får heller ikke fradrag på MVA du betaler ved kjøp av varer og tjenester til virksomheten din. Eksempler på bransjer som er unntatt MVA er helsetjenester, undervisning og kultur. 

Selger du derimot tjenester eller varer som er fritatt MVA, skal du fortsatt være registrert i Merverdiavgiftsregisteret og kan få fradrag for MVA på ting du kjøper til bedriften. Bøker, pressen og salg av bruktbil er eksempler på varer og tjenester som er fritatt for MVA. 

Les mer om forskjellen på unntak og fritak av MVA

Du kan bruke MVA-kodene for å finne ut hvilken sats du skal bruke. Noen MVA-koder har samme sats, så hvis du er usikker, anbefaler vi å spørre en regnskapsfører

Finn riktig inntektskonto ved hjelp av MVA-satsen

Når du vet MVA-satsen til varen eller tjenesten du har solgt, kan du enkelt bruke tabellen under til å finne ut hvilken konto du skal bokføre inntekten på:

MVA-kodene er nemlig knyttet til bestemte kontoer i regnskapet gjennom SAF-T-standarden. Har du dermed sendt en faktura med 12 prosent MVA, vet du at inntekten skal bokføres på konto 3030 fordi det er den eneste kontoen for inntekter med lav MVA. 

Du kan laste ned oversikten over inntektskontoene slik at du har den tilgjengelig når du fører regnskap. 

Når du fører regnskap i Conta vil systemet automatisk finne riktig konto for deg, basert på MVA-satsen på fakturaen. Dette er en del av jobben med å gjøre regnskapsprogrammet enda smartere og enda enklere for deg å bruke. Spar tid med regnskap fra Conta - prøv det gratis i 30 dager.

[post_title] => Slik velger du riktig inntektskonto når du fører regnskap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => slik-velger-du-riktig-inntektskonto-nar-du-forer-regnskap [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-finner-du-kontoene-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-eiendelskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-gjeldskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-09-15 13:43:26 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 12:43:26 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50584 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.