Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

7 fakturatips for ferskinger

Hei, du som er nybakt gründer! Vi får mange spørsmål fra sånne som deg. Vi har også vært helt ferske en gang, så vi skjønner godt at du spør. Her er noen tips for å unngå at du kommer skeivt ut fra start.

Atle Hansson
Atle Hansson

Hei, du som er nybakt gründer! Vi får mange spørsmål fra sånne som deg. Vi har også vært helt ferske en gang, så vi skjønner godt at du spør. Her er noen tips for å unngå at du kommer skeivt ut fra start.

Visste du at du kan lage fakturaer enkelt og greit med Conta?

Kom i gang

1. Start på nummer én

I motsetning til hva mange ferskinger tror, er det ikke flaut å sende ut faktura nummer 1. Det går bare én vei etter dette: Oppover.

Unngå å rote til fakturanummeret ved å sette årstallet foran, som f.eks. 20150001. Fakturanummeret hopper ikke tilbake til null ved årsskiftet.

Hvis du vil ha et lengre fakturanummer i starten, kan du begynne på f.eks. 10001. (Har du allerede fakturert i et annet program må du lese dette).

Prøv fakturaprogram gratis! Send fakturaer enkelt, raskt og helt på egenhånd.

2. Legg inn MVA på varer, fra start

Har du akkurat startet firma? Da er ikke firmaet blitt registrert for merverdiavgift (MVA) ennå, og skal ikke fakturere MVA. Men når du legger inn varer i varelageret i Conta, bør du likevel registrere de med riktig MVA-sats. Da slipper du å gå gjennom hele varelista og endre satsene den dagen du er blitt MVA-registrert.

Conta setter automatisk merverdiavgift på varene til 0% så lenge du ikke har krysset av i innstillingene for at du er MVA-registrert. Når MVA-registreringen er i boks endrer du innstillingen, og alle varene dine får umiddelbart riktig MVA-sats fordi du har fortalt systemet hvilken sats som gjelder for hver vare.

Les mer: Alt du trenger å vite om MVA-meldingen.

Dette tipset gjelder bare for deg som selger varer eller tjenester som er MVA-pliktige. For eksempel, så skal en frilansjournalist som bare skriver tekst aldri fakturere MVA.

3. Nei, det er ikke lov til å slette

For å oppheve en faktura som er feil må du lage en kreditnota. Det spiller ingen rolle om du har sendt den til kunden eller ikke, eller om det bare var adressa som var feil. Alle typer feil gjør at det må lages en kreditnota, men kunden trenger ikke å få kreditnotaen tilsendt hvis de ikke allerede har mottatt fakturaen med feil.

Ved å være litt ekstra nøyaktig kan du spare deg for en ekstra kreditnota – og ekstra bokføring for både deg og kunden.

Trenger du et regnskapsprogram? Med Conta kan du føre regnskapet ditt helt selv. Prøv gratis i 30 dager.

Kunne du tenkt deg hjelp fra en regnskapsfører? Vi har regnskapsførere over hele landet klare til å hjelpe deg.

4. Beskjeder skal i beskjedfeltet

Ikke skriv beskjeder i fakturalinjene. Du har et fint felt spesielt til beskjeder i øvre del av fakturaen. Får du ikke plass der, kan du for eksempel legge til et PDF-vedlegg med flere detaljer, dette er det støtte for i Conta på siden der du sender fakturaen. Det er også plass til å skrive en melding i e-posten fra systemet, hvis du sender på denne måten.

Du kan også sende faktura som eFaktura. Da får kunden din fakturaen rett inn i nettbanken sin og godkjenner betalingen der. Les mer om eFaktura.

5. Fakturer i norske kroner

Det er ikke så vanlig at norske foretak fakturerer i fremmede valutaer. Har du noen gang mottatt en faktura fra et tysk firma som var utstedt i norske kroner? Neppe. Hvis du fakturerer i norske kroner slipper du komplisert bokføring. Avtal i kontrakten med kunden hva jobben du gjør skal koste i NOK, hvilken vekslingskurs som skal brukes (sikrer at du som selger ikke taper på at kursen svinger), og hvem som skal betale bankgebyrene.

En kort betalingsinstruks kan skrives i beskjedfeltet på Conta-fakturaen. Du kan også bruke vedlegg hvis du trenger mer plass. Les også artikkelen om å fakturere utenlandske kunder.

6. Slapp av!

Mange ferskinger bruker mye energi på å vente på betalingen. På å sjekke konto, på å sjekke forfallsdato og så å sjekke kontoen igjen for å se om pengene har kommet.

Dette er helt uproduktivt. Conta holder styringen for deg.

Du får en påminnelse på e-post når fakturaen har forfalt og det er tid for å sende purring eller inkassovarsel. Det er på dette tidspunktet du sjekker kontoen din. Altså før du eventuelt purrer på betalingen.

Har du Pluss kan du velge å sette på automatisk oppfølging av forfalte fakturaer. For å skru på dette går du enkelt til INNSTILLINGER > FAKTURAINNSTILLINGER og AUTOMATISK OPPFØLGING. Der kan du også aktivere Pluss hvis du ikke allerede har det.

Du bør bruke tiden din på å bli bedre i yrket ditt, eller til å skaffe deg flere kunder. Har du nok arbeid vil du også ha nok penger. Har du for lite penger betyr det at du har for lite å gjøre, eller for lave priser. Småfirmaer har begrenset kapasitet, og tiden din er ekstra dyrebar.

Mange ferskinger bruker også ekstremt mye energi på å samle sammen småkvitteringer som kanskje gir dem åtte kroner i skattefradrag. Dette er også ganske unødvendig når du tenker på hvor mye tid det tar å føre regnskapet og hva du heller kunne brukt tiden til. Men dét er en annen historie…

7. Det er greit med 10 dager

Selv om du ikke trenger å bekymre deg så mye for om pengene kommer (de aller fleste gjør opp for seg) så trenger du heller ikke å gi kundene 30 dagers betalingsfrist. 10 dager er helt fint. I alle de årene vi selv har vært næringsdrivende har vi aldri fått klager på at det kun er 10 dagers forfallsfrist på fakturaen. Kortere tid til oppgjøret kommer gir deg bedre likviditet, altså et mer positivt forhold mellom inntekter og utgifter.

Conta har 14 dager som standard, men dette kan du endre på i innstillingene.

LES OGSÅ: 6 1/2 tips til god likviditet.

Lykke til!

Prøv fakturaprogram gratis

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 155
            [name] => Fakturering
            [slug] => fakturering
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 155
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 31
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 50393
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-07-14 08:01:52
            [post_date_gmt] => 2020-07-14 07:01:52
            [post_content] => 

EHF står for «elektronisk handelsformat» og er en elektronisk faktura du sender til bedrifter. EHF gjør faktureringen enklere og raskere - les hvordan. 

Du har kanskje mottatt eFaktura i nettbanken din som privatperson? EHF-faktura er også en type elektronisk faktura, men i motsetning til eFaktura som kun sendes til privatpersoner, sender du EHF når du fakturerer bedrifter. 

LES OGSÅ: Derfor bør du sende eFaktura til privatkundene dine

EHF blir bare mer og mer vanlig blant norske bedrifter, og både staten og kommuner krever å få tilsendt fakturaer på denne måten. Hvorfor? Fordi det er innmari enkelt og sparer deg for mye arbeid! 

Du kan både sende og motta EHF i Conta. Når du skal sende en EHF-faktura oppretter du helt enkelt en faktura på vanlig måte, og velger «Send som EHF» når du skal sende fakturaen. Prøv faktura og regnskap fra Conta gratis.

Derfor bør du bruke EHF:

Det går raskt

Du kan sende en EHF-faktura på 1, 2, 3! Når du har opprettet en faktura i Conta trykker du på «Send som EHF» og fakturaen er ute av verden. Den sendes rett fra fakturasystemet, så du slipper å bruke tid på å laste den ned, sende som e-post eller postlegge den. 

Bedrifter må være registrert i ELMA-registeret («Elektronisk mottakeradresseregister») for å kunne motta EHF. Når du skal sende en EHF-faktura i Conta, får du beskjed om bedriften du sender til er i registeret. Hvis de ikke er det, må du sende fakturaen på en annen måte

Det er trygt

EHF er den tryggeste måten å sende fakturaer til bedrifter. Fakturaen du sender havner i regnskapsprogrammet til mottakeren, noe som gjør at du slipper å uroe deg for om den har havnet i søppelposten i innboksen, er levert til feil e-postadresse eller har forsvunnet i posten. 

Med EHF trenger du heller ikke å bekymre deg for å sende fakturaen til feil sted. Organisasjonsnummeret til mottakeren brukes som «adresse» og sikrer at fakturaen havner der den skal. 

Det er kortere vei til betaling

Ved å sende fakturaen rett til økonomisystemet eller regnskapsprogrammet til mottakeren, blir det også enklere å få betalt. De aller fleste firmaer kan betale fakturaer direkte i regnskapssystemet sitt, og betalingsprosessen går dermed raskere enn hvis de betaler den i nettbanken. Du får penger raskere på konto og bedriften din opprettholder en god likviditet

Har du kunder som somler med å betale? Prøv å selge fakturaen med Superraskt oppgjør neste gang du sender en faktura i Conta. Partneren vår Easybank betaler deg innen én virkedag og tar over risikoen på fakturaen. Finn ut mer om Superraskt oppgjør fra Conta og Easybank

Du kutter kostnader og sparer miljøet

Siden EHF er helt elektronisk, sparer du miljøet for alle papirfakturaene du kanskje hadde sendt ellers.

Det er i tillegg ganske kostbart å postlegge fakturaer; faktisk anslår regjeringen at det vil spare samfunnet 5,2 milliarder kroner årlig om vi går over til å kun bruke eFaktura og EHF! Så med elektroniske fakturaer sparer du altså både penger og miljøet. EHF er fremtiden!

Superenkel bokføring

Når du driver et aksjeselskap eller enkeltpersonforetak kan du motta EHF i Conta. Det gir deg alle fordelene nevnt over, i tillegg til enda en stor fordel: EHF-fakturaen bokfører seg så å si selv

Du finner EHF-fakturaene du har mottat under BILAG > EHF. Klikk på fakturaen du vil bokføre under «Følg opp»-kolonnen og registrer bilaget som vanlig. EHF-formatet gjør at regnskapsprogrammet automatisk fyller ut alt bortsett fra kostnadskonto, så du slipper å skrive inn all informasjon slik som hvis du bokfører en papirfaktura. 

Så enkelt er det å bokføre bilag i Conta:

https://www.youtube.com/watch?v=vhdVQ-CLe78&t=64s

Slik aktiverer du mottak av EHF i Conta

Du må aktivere mottak av EHF i Conta før andre bedrifter kan sende det til deg. Virksomheten din blir registrert i ELMA-registeret når du aktiverer mottak av EHF i Conta. Leverandørene dine kan dermed søke deg opp i fakturaprogrammet sitt og sende EHF-er til deg.  

Gå til INNSTILLINGER > REGNSKAP > EHF for å aktivere mottak av EHF. Her kan du både velge om du vil motta EHF fra leverandører og om du vil vi skal sende deg en e-post hver gang du mottar en EHF. 

Det koster noen kroner hver gang du sender eller mottar EHF. Se priser for EHF i Conta

Med Conta kan du føre regnskapet selv eller få hjelp av en av våre regnskapspartnere. Få fortgang på bokføringen med EHF-fakturaer, gode veivisere og ferdig utfylte MVA-meldinger. 

Prøv Conta gratis

Allerede Conta-bruker? Logg inn og prøv regnskapsprogrammet gratis.

[post_title] => Dette er fordelene med å bruke EHF-faktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => dette-er-fordelene-med-a-bruke-ehf-faktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ https://hjelp.conta.no/faktura/selge-fakturaen-easybank-fakturasalg/ https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/registrere-ehf/ [post_modified] => 2020-09-15 11:48:17 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 10:48:17 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50393 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 185 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-06-19 09:30:00 [post_date_gmt] => 2020-06-19 08:30:00 [post_content] =>

Skal du bytte til Conta sitt gratis fakturaprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice? Kom raskt i gang med å sende din neste faktura.

Det er kjapt gjort å bytte fra et annet fakturasystem til Conta sitt gratis fakturaprogram, og det er like enkelt enten du bytter fra Fiken, Visma, Tripletex, PowerOffice eller andre fakturaprogrammer. Det eneste du trenger å vite, er hva som er det neste fakturanummeret i rekken i det gamle systemet. 

Kom i gang med å sende faktura gratis i dag. Med Conta kan du sende faktura som privatperson, enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. Fakturaprogrammet er enkelt og du kan sende ubegrenset med fakturaer helt gratis. Registrer deg og send din første faktura

Slik bytter du til Conta sitt fakturaprogram

Første gang du lager en faktura i Conta, får du spørsmål om hvilket nummer det skal være på den første Conta-fakturaen. Se på den siste fakturaen du sendte i det gamle programmet og fyll inn neste nummer i rekka:

Hvis den siste fakturaen i det forrige programmet hadde fakturanummer 1022, må du skrive inn 1023 når du lager din første faktura i Conta. 

Når du sender din første faktura i Conta og legger inn fakturanummer, legger du også inn hvilken bankkonto kundene skal betale til og navnet på kontoen, for eksempel «Brukskonto DNB». 

Skal du bytte til Conta fra et annet regnskapsprogram? Overgangen til systemet tar kun noen få minutter, så kan du sette i gang med regnskapsføringen med det samme.

Få en sømløs arbeidshverdag med fakturering og regnskapsføring i samme system. Alle fakturaene du lager i Conta blir selvfølgelig automatisk bokført i regnskapet ditt.  Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis i 30 dager

Importere kunder og varer fra et annet fakturaprogram

Hvis du har mange kunder i det gamle fakturaprogrammet ditt, kan du enkelt importere dem til Conta. Det enkleste er å eksportere en csv-fil fra det gamle programmet. Dette er en funksjon som er tilgjengelig i de fleste fakturaprogrammer. 

Når du har filen klar, går du til KUNDER i menyfanen, trykk på KUNDEIMPORT > IMPORTER FRA FIL. Her kan du laste opp CSV-filen fra det gamle programmet, så vil all informasjonen du har om kundene dukke opp i Conta. 

Du kan importere varelisten din til Conta på samme måte som du importerer kunder. Gå til VARER i menyfanen, trykk på VAREIMPORT > IMPORTER FRA FIL. Her kan du laste opp en CSV-fil med varene dine på samme måte som du lastet opp kundene. 

Hvordan kreditere fakturaer fra et annet fakturaprogram

Hvis du oppdager at du må kreditere en faktura du har laget i et annet fakturaprogram, må du først legge inn fakturaen som en «gammel faktura» i Conta. Slik gjør du det

Etter du har lagt inn den gamle fakturaen, finner du den sammen med de andre fakturaene dine i fakturalista. Velg fakturaen, klikk på FAKTURADETALJER og deretter på LAG KREDITNOTA. 

Spar penger og gjør det enkelt å få betalt med fakturaprogrammet fra Conta. Du kan også sende fakturaene som EHF eller eFaktura - sømløst, enkelt og papirløst. Prøv Conta sitt fakturasystem nå.

[post_title] => Hvordan bytte til Conta sitt fakturaprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => overgang-til-conta-faktura-fra-et-annet-program [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/slik-kan-du-sende-faktura-som-privatperson-i-conta-faktura/ [post_modified] => 2020-09-15 11:51:23 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 10:51:23 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=185 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 60 [post_author] => 42 [post_date] => 2020-05-31 13:04:00 [post_date_gmt] => 2020-05-31 12:04:00 [post_content] =>

En kontantfaktura er en kvittering som dokumenterer at penger er mottatt for en vare/tjeneste, enten elektronisk eller som fysiske kontanter. Her skal vi se litt på hvordan du kan bruke kontantfakturaer til å dokumentere inntekt.

Hvilke krav stilles til en kontantfaktura?

En kontaktfaktura kan lages i et fakturaprogram, genereres fra et godkjent kassasymet, eller være skrevet ut på forhåndsnummererte blanketter.

De skal inneholde de samme opplysningene som en vanlig faktura:

Kontantfakturaer som lages i Conta oppfyller naturligvis alle disse kravene.

Slik lager du en kontantfaktura i Conta.

Når kan du bruke kontantfakturaer?

Vanlige fakturaer er dokumentasjon på at du har solgt noe på kreditt, og har dermed en forfallsdato der kunden må innfri gjelden innen den datoen.

Kontantfakturaer kan brukes når kjøperen betaler ved levering. Eksempler på dette kan være:

Les om regnskapsføring av kontantbetalinger her.

Når trenger jeg kassaapparat?

Loven sier at foretak som normalt selger på kreditt (altså fakturerer på etterskudd) ikke trenger et godkjent kassaapparat for å kunne håndtere kontanter, men i stedet kan lage kontantfaktura i et fakturaprogram som Conta.

Men driver du derimot butikk som i hovedsak baserer seg på kontantsalg er det krav om at firmaet bruker godkjent kassapparat med produkterklæring. Skatteetaten fører en liste over slike apparater.

Salg via internett er unntatt fra kravet om kassaapparat, men du må huske å fikse ordentlig dokumentasjon. Mange nettbutikker har ikke dette innebygd, så i disse tilfellene anbefaler vi å bruke Conta til å lage kontantfakturaer for hvert salg.

[post_title] => Kontantfaktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => kontantfaktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/hvordan-bokfore-innbetalinger-fra-vipps-og-izettle-i-conta/ [post_modified] => 2020-07-20 13:34:07 [post_modified_gmt] => 2020-07-20 12:34:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=60 [menu_order] => 5 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.