Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

7 fakturatips for ferskinger

Hei du som er nybakt gründer! Vi får mange spørsmål fra sånne som deg. Vi har også vært helt ferske en gang, så vi skjønner godt at du spør. Her er noen tips for å unngå at du kommer skeivt ut fra start.

Atle Hansson
Atle Hansson

Hei du som er nybakt gründer! Vi får mange spørsmål fra sånne som deg. Vi har også vært helt ferske en gang, så vi skjønner godt at du spør. Her er noen tips for å unngå at du kommer skeivt ut fra start.

1. Start på nummer én

I motsetning til hva mange ferskinger tror, er det ikke flaut å sende ut faktura nummer 1. Det går bare én vei etter dette: Oppover.

Unngå å rote til fakturanummeret ved å sette årstallet foran, som f.eks. 20150001. Fakturanummeret hopper ikke tilbake til null ved årsskiftet.

Hvis du vil ha et lengre fakturanummer i starten, kan du begynne på f.eks. 10001. (Hvis du allerede har fakturert i et annet program må du lese dette).

2. Legg inn MVA på varer, fra start

Har du akkurat startet firma? Da er ikke firmaet blitt MVA-registrert enda, og skal ikke fakturere merverdiavgift. Men når du legger inn varer i varelageret i Conta, bør du likevel registrere de med riktig MVA-sats. Da slipper du å gå gjennom hele varelista og endre satsene den dagen du er blitt MVA-registrert.

Conta setter automatisk merverdiavgift på varene til 0% så lenge du ikke har krysset av i innstillingene for at du er MVA-registrert. Når MVA-registreringen er i boks endrer du innstillingen, og alle varene dine får umiddelbart riktig MVA-sats fordi du har fortalt systemet hvilken sats som gjelder for hver vare.

Dette tipset gjelder bare for deg som selger varer eller tjenester som er MVA-pliktige. For eksempel, så skal en frilansjournalist som bare skriver tekst aldri fakturere MVA.

3. Nei, det er ikke lov til å slette

For å oppheve en faktura som er feil må du lage en kreditnota. Det spiller ingen rolle om du har sendt den til kunden eller ikke, eller om det bare var adressa som var feil. Alle typer feil gjør at det må lages en kreditnota, men kunden trenger ikke å få kreditnotaen tilsendt hvis de ikke allerede har mottatt fakturaen med feil.

Ved å være litt ekstra nøyaktig kan du spare deg for en ekstra kreditnota – og ekstra bokføring for både deg og kunden.

4. Beskjeder skal i beskjedfeltet

Ikke skriv beskjeder i fakturalinjene. Du har et fint felt spesielt til beskjeder i øvre del av fakturaen. Får du ikke plass der, kan du for eksempel legge til et PDF-vedlegg med flere detaljer, dette er det støtte for i Conta på siden der du sender fakturaen. Det er også plass til å skrive en melding i e-posten fra systemet, hvis du sender på denne måten.

Med Pluss-pakken kan du sende ubegrenset med faktura på e-post rett fra systemet.

Aktiver Pluss

Ikke Conta-bruker enda? Nye brukere får prøve Pluss gratis i 30 dager. Kom i gang med Conta.

5. Fakturer i norske kroner

Det er ikke så vanlig at norske foretak fakturerer i fremmede valutaer. Har du noen gang mottatt en faktura fra et tysk firma som var utstedt i norske kroner? Neppe. Hvis du fakturerer i norske kroner slipper du komplisert bokføring. Avtal i kontrakten med kunden hva jobben du gjør skal koste i NOK, hvilken vekslingskurs som skal brukes (sikrer at du som selger ikke taper på at kursen svinger), og hvem som skal betale bankgebyrene.

En kort betalingsinstruks kan skrives i beskjedfeltet på Conta-fakturaen. Du kan også bruke vedlegg hvis du trenger mer plass. Les også artikkelen om å fakturere utenlandske kunder.

6. Slapp av!

Mange ferskinger bruker mye energi på å vente på betalingen. På å sjekke konto, på å sjekke forfallsdato og så å sjekke kontoen igjen for å se om pengene har kommet.

Dette er helt uproduktivt. Conta holder styringen for deg.

Du får en påminnelse på e-post når fakturaen har forfalt og det er tid for å sende purring eller inkassovarsel. Det er på dette tidspunktet du sjekker kontoen din. Altså før du eventuelt purrer på betalingen.

Har du Pluss kan du velge å sette på automatisk oppfølging av forfalte fakturaer. For å skru på dette går du enkelt til INNSTILLINGER > FAKTURAINNSTILLINGER og AUTOMATISK OPPFØLGING. Der kan du også aktivere Pluss hvis du ikke allerede har det.

Du bør bruke tiden din på å bli bedre i yrket ditt, eller til å skaffe deg flere kunder. Har du nok arbeid vil du også ha nok penger. Har du for lite penger betyr det at du har for lite å gjøre, eller for lave priser. Småfirmaer har begrenset kapasitet, og tiden din er ekstra dyrebar.

Mange ferskinger bruker også ekstremt mye energi på å samle sammen småkvitteringer som kanskje gir dem åtte kroner i skattefradrag. Dette er også ganske unødvendig når du tenker på hvor mye tid det tar å føre regnskapet og hva du heller kunne brukt tiden til. Men dét er en annen historie…

7. Det er greit med 10 dager

Selv om du ikke trenger å bekymre deg så mye for om pengene kommer (de aller fleste gjør opp for seg) så trenger du heller ikke å gi kundene 30 dagers betalingsfrist. 10 dager er helt fint. I alle de årene vi selv har vært næringsdrivende har vi aldri fått klager på at det kun er 10 dagers forfallsfrist på fakturaen. Kortere tid til oppgjøret kommer gir deg bedre likviditet, altså et mer positivt forhold mellom inntekter og utgifter.

Conta har 14 dager som standard, men dette kan du endre på i innstillingene.

LES OGSÅ: 6 1/2 tips til god likviditet.

Lykke til!


Et annet godt tips for ferskinger:

Spar tid og penger på regnskapsføringen.

Med regnskapsføring i Conta får du med:

ENK får også alle tallene de trenger til å levere Næringsoppgave 1.

Alle fakturaene du lager i Conta føres automatisk. Da er nesten halve jobben allerede gjort!

Prøv Regnskap gratis.

Ikke Conta-bruker enda? Kom i gang gratis.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 155
            [name] => Fakturering
            [slug] => fakturering
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 155
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 31
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 185
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-06-19 09:30:00
            [post_date_gmt] => 2020-06-19 08:30:00
            [post_content] => 

Skal du bytte til Conta sitt gratis fakturaprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice? Kom raskt i gang med å sende din neste faktura.

Det er kjapt gjort å bytte fra et annet fakturasystem til Conta sitt gratis fakturaprogram, og det er like enkelt enten du bytter fra Fiken, Visma, Tripletex, PowerOffice eller andre fakturaprogrammer. Det eneste du trenger å vite, er hva som er det neste fakturanummeret i rekken i det gamle systemet. 

Kom i gang med å sende faktura gratis i dag. Med Conta kan du sende faktura som privatperson, enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. Fakturaprogrammet er enkelt og du kan sende ubegrenset med fakturaer helt gratis. Registrer deg og send din første faktura

Slik bytter du til Conta sitt fakturaprogram

Første gang du lager en faktura i Conta, får du spørsmål om hvilket nummer det skal være på den første Conta-fakturaen. Se på den siste fakturaen du sendte i det gamle programmet og fyll inn neste nummer i rekka:

Hvis den siste fakturaen i det forrige programmet hadde fakturanummer 1022, må du skrive inn 1023 når du lager din første faktura i Conta. 

Når du sender din første faktura i Conta og legger inn fakturanummer, legger du også inn hvilken bankkonto kundene skal betale til og navnet på kontoen, for eksempel «Brukskonto DNB». 

Skal du bytte til Conta fra et annet regnskapsprogram? Overgangen til systemet tar kun noen få minutter, så kan du sette i gang med regnskapsføringen med det samme.

Få en sømløs arbeidshverdag med fakturering og regnskapsføring i samme system. Alle fakturaene du lager i Conta blir selvfølgelig automatisk bokført i regnskapet ditt.  Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis i 30 dager

Importere kunder og varer fra et annet fakturaprogram

Hvis du har mange kunder i det gamle fakturaprogrammet ditt, kan du enkelt importere dem til Conta. Det enkleste er å eksportere en csv-fil fra det gamle programmet. Dette er en funksjon som er tilgjengelig i de fleste fakturaprogrammer. 

Når du har filen klar, går du til KUNDER i menyfanen, trykk på KUNDEIMPORT > IMPORTER FRA FIL. Her kan du laste opp CSV-filen fra det gamle programmet, så vil all informasjonen du har om kundene dukke opp i Conta. 

Du kan importere varelisten din til Conta på samme måte som du importerer kunder. Gå til VARER i menyfanen, trykk på VAREIMPORT > IMPORTER FRA FIL. Her kan du laste opp en CSV-fil med varene dine på samme måte som du lastet opp kundene. 

Hvordan kreditere fakturaer fra et annet fakturaprogram

Hvis du oppdager at du må kreditere en faktura du har laget i et annet fakturaprogram, må du først legge inn fakturaen som en «gammel faktura» i Conta. Slik gjør du det

Etter du har lagt inn den gamle fakturaen, finner du den sammen med de andre fakturaene dine i fakturalista. Velg fakturaen, klikk på FAKTURADETALJER og deretter på LAG KREDITNOTA. 

Spar penger og gjør det enkelt å få betalt med fakturaprogrammet fra Conta. Fakturaen blir akkurat som du ser den på skjermen og det er helt gratis å bruke. Prøv Conta sitt fakturasystem nå.

[post_title] => Hvordan bytte til Conta sitt fakturaprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => overgang-til-conta-faktura-fra-et-annet-program [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/slik-kan-du-sende-faktura-som-privatperson-i-conta-faktura/ [post_modified] => 2020-06-19 09:51:16 [post_modified_gmt] => 2020-06-19 08:51:16 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=185 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 60 [post_author] => 42 [post_date] => 2020-05-31 13:04:00 [post_date_gmt] => 2020-05-31 12:04:00 [post_content] =>

En kontantfaktura er en kvittering som dokumenterer at penger er mottatt for en vare/tjeneste, enten elektronisk eller som fysiske kontanter. Her skal vi se litt på hvordan du kan bruke kontantfakturaer til å dokumentere inntekt.

Hvilke krav stilles til en kontantfaktura?

En kontaktfaktura kan lages i et fakturaprogram, genereres fra et godkjent kassasymet, eller være skrevet ut på forhåndsnummererte blanketter.

De skal inneholde de samme opplysningene som en vanlig faktura:

Kontantfakturaer som lages i Conta oppfyller naturligvis alle disse kravene.

Slik lager du en kontantfaktura i Conta.

Når kan du bruke kontanfakturaer?

Vanlige fakturaer er dokumentasjon på at du har solgt noe på kreditt, og har dermed en forfallsdato der kunden må innfri gjelden innen den datoen.

Kontantfakturaer kan brukes når kjøperen betaler ved levering. Eksempler på dette kan være:

Les om regnskapsføring av kontantbetalinger her.

Når trenger jeg kassaapparat?

Loven sier at foretak som normalt selger på kreditt (altså fakturerer på etterskudd) ikke trenger et godkjent kassaapparat for å kunne håndtere kontanter, men i stedet kan lage kontantfaktura i et fakturaprogram som Conta.

Men driver du derimot butikk som i hovedsak baserer seg på kontantsalg er det krav om at firmaet bruker godkjent kassapparat med produkterklæring. Skatteetaten fører en liste over slike apparater.

Salg via internett er unntatt fra kravet om kassaapparat, men du må huske å fikse ordentlig dokumentasjon. Mange nettbutikker har ikke dette innebygd, så i disse tilfellene anbefaler vi å bruke Conta til å lage kontantfakturaer for hvert salg.

[post_title] => Kontantfaktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => kontantfaktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/hvordan-bokfore-innbetalinger-fra-vipps-og-izettle-i-conta/ [post_modified] => 2020-06-08 12:34:14 [post_modified_gmt] => 2020-06-08 11:34:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=60 [menu_order] => 5 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 153 [post_author] => 69 [post_date] => 2020-05-25 07:33:36 [post_date_gmt] => 2020-05-25 06:33:36 [post_content] =>

EHF-faktura og eFaktura kan høres likt ut, men det er én viktig forskjell: EHF sendes til et regnskapsprogram og eFaktura til en nettbank.

Både EHF og eFaktura er digitale måter å sende fakturaer på, og er gode alternativer til å postlegge fakturaen eller å sende på e-post.

Kort oppsummert så er forskjellen at EHF:

Du kan sende EHF-faktura når du fakturerer med Conta.

eFaktura på den andre siden:

De aller fleste av oss har i dag en eFaktura-avtale med, for eksempel, strømleverandøren eller telefonselskapet.

Ulempen med eFaktura, sett fra perspektivet til bedriften din, er at kunden må ta initiativet til å aktivere avtalen via nettbanken sin. 

Conta støtter per i dag ikke sending av eFaktura.

Hvorfor velge EHF?

EHF er tidsbesparende fordi du ikke trenger å skrive ut og postlegge fakturaen eller sende avgårde en e-post. Mottakeren setter sikkert også pris på å slippe å laste fakturaen opp i regnskapsprogrammet sitt. 

Du sparer penger på porto, og du legger i tillegg opp til at kunden kan betale deg raskere. Det er bra for likviditeten til bedriften din.

Sist, men ikke minst, er EHF en trygg måte å sende fakturaen på. Du slipper å bekymre deg for adressefeil, fulle innbokser eller spamfiltre.

I Conta kan du fakturere gratis og føre regnskap selv. Du kan både sende EHF til kundene dine og motta EHF rett inn i regnskapet ditt.

Det er bare én av mange måtene vi hjelper deg med å spare tid og penger: 

Slik gjør Conta hverdagen din enklere:

https://www.youtube.com/watch?v=dSMP4IBp3FM

Kom i gang gratis

Allerede Conta-bruker? Logg inn for å sende EHF.

Så hvordan fungerer det med EHF-faktura?

Når du velger EHF som sendemåte i Conta, sendes fakturaen din rett fra fakturaprogrammet og inn i kundens regnskapsprogram. 

Det gjør du ved å lage fakturaen akkurat som du pleier, og velger EHF i siste steg.

Så taster du bare inn mottakerens organisasjonsnummer. Vi sjekker at bedriften du sender til har sagt ja til EHF, og tar oss av det tekniske for deg.

Å sende fakturaer som EHF krever Conta-kreditt.

Du kan også motta EHF i Conta

For å kunne motta EHF i Conta sitt regnskapsprogram trenger du bare å gå til BILAG > EHF og velge «JA, AKTIVER»:

Da dukker du opp i det som kalles ELMA-registeret («Elektronisk mottakeradresseregister») og avsenderen av fakturaen kan finne deg når de søker på organisasjonsnummeret ditt.

Du finner alle EHF som du har mottatt under BILAG > EHF. Så enkelt er det å bokføre en EHF

Hva om du er tom for Conta-kreditt og noen sender deg en EHF? Ingen grunn til bekymring! Hvis det skulle skje, legger vi enkelt til 50 Conta-kreditter på kontoen din og sender deg en faktura.

Du kan også velge å få varsel på e-post hver gang noen sender deg en EHF. Da har du full kontroll.

[post_title] => Forskjellen på EHF-faktura og eFaktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => forskjellen-pa-ehf-faktura-og-efaktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/registrere-ehf/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ [post_modified] => 2020-06-18 09:56:00 [post_modified_gmt] => 2020-06-18 08:56:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=153 [menu_order] => 13 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.