Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

7 fakturatips for ferskinger

Hei, du som er nybakt gründer! Vi får mange spørsmål fra sånne som deg. Vi har også vært helt ferske en gang, så vi skjønner godt at du spør. Her er noen tips for å unngå at du kommer skeivt ut fra start.

Atle Hansson
Atle Hansson

Hei, du som er nybakt gründer! Vi får mange spørsmål fra sånne som deg. Vi har også vært helt ferske en gang, så vi skjønner godt at du spør. Her er noen tips for å unngå at du kommer skeivt ut fra start.

Visste du at du kan lage fakturaer enkelt og greit med Conta?

Kom i gang

1. Start på nummer én

I motsetning til hva mange ferskinger tror, er det ikke flaut å sende ut faktura nummer 1. Det går bare én vei etter dette: Oppover.

Unngå å rote til fakturanummeret ved å sette årstallet foran, som f.eks. 20150001. Fakturanummeret hopper ikke tilbake til null ved årsskiftet.

Hvis du vil ha et lengre fakturanummer i starten, kan du begynne på f.eks. 10001. (Har du allerede fakturert i et annet program må du lese dette).

Prøv fakturaprogram gratis! Send fakturaer enkelt, raskt og helt på egenhånd.

2. Legg inn MVA på varer, fra start

Har du akkurat startet firma? Da er ikke firmaet blitt registrert for merverdiavgift (MVA) ennå, og skal ikke fakturere MVA. Men når du legger inn varer i varelageret i Conta, bør du likevel registrere de med riktig MVA-sats. Da slipper du å gå gjennom hele varelista og endre satsene den dagen du er blitt MVA-registrert.

Conta setter automatisk merverdiavgift på varene til 0% så lenge du ikke har krysset av i innstillingene for at du er MVA-registrert. Når MVA-registreringen er i boks endrer du innstillingen, og alle varene dine får umiddelbart riktig MVA-sats fordi du har fortalt systemet hvilken sats som gjelder for hver vare.

Les mer: Alt du trenger å vite om MVA-meldingen.

Dette tipset gjelder bare for deg som selger varer eller tjenester som er MVA-pliktige. For eksempel, så skal en frilansjournalist som bare skriver tekst aldri fakturere MVA.

3. Nei, det er ikke lov til å slette

For å oppheve en faktura som er feil må du lage en kreditnota. Det spiller ingen rolle om du har sendt den til kunden eller ikke, eller om det bare var adressa som var feil. Alle typer feil gjør at det må lages en kreditnota, men kunden trenger ikke å få kreditnotaen tilsendt hvis de ikke allerede har mottatt fakturaen med feil.

Ved å være litt ekstra nøyaktig kan du spare deg for en ekstra kreditnota – og ekstra bokføring for både deg og kunden.

Trenger du et regnskapsprogram? Med Conta kan du føre regnskapet ditt helt selv. Prøv gratis i 30 dager.

Kunne du tenkt deg hjelp fra en regnskapsfører? Vi har regnskapsførere over hele landet klare til å hjelpe deg.

4. Beskjeder skal i beskjedfeltet

Ikke skriv beskjeder i fakturalinjene. Du har et fint felt spesielt til beskjeder i øvre del av fakturaen. Får du ikke plass der, kan du for eksempel legge til et PDF-vedlegg med flere detaljer, dette er det støtte for i Conta på siden der du sender fakturaen. Det er også plass til å skrive en melding i e-posten fra systemet, hvis du sender på denne måten.

Du kan også sende faktura som eFaktura. Da får kunden din fakturaen rett inn i nettbanken sin og godkjenner betalingen der. Les mer om eFaktura.

5. Fakturer i norske kroner

Det er ikke så vanlig at norske foretak fakturerer i fremmede valutaer. Har du noen gang mottatt en faktura fra et tysk firma som var utstedt i norske kroner? Neppe. Hvis du fakturerer i norske kroner slipper du komplisert bokføring. Avtal i kontrakten med kunden hva jobben du gjør skal koste i NOK, hvilken vekslingskurs som skal brukes (sikrer at du som selger ikke taper på at kursen svinger), og hvem som skal betale bankgebyrene.

En kort betalingsinstruks kan skrives i beskjedfeltet på Conta-fakturaen. Du kan også bruke vedlegg hvis du trenger mer plass. Les også artikkelen om å fakturere utenlandske kunder.

6. Slapp av!

Mange ferskinger bruker mye energi på å vente på betalingen. På å sjekke konto, på å sjekke forfallsdato og så å sjekke kontoen igjen for å se om pengene har kommet.

Dette er helt uproduktivt. Conta holder styringen for deg.

Du får en påminnelse på e-post når fakturaen har forfalt og det er tid for å sende purring eller inkassovarsel. Det er på dette tidspunktet du sjekker kontoen din. Altså før du eventuelt purrer på betalingen.

Har du Smart-abonnementet kan du velge å sette på automatisk oppfølging av forfalte fakturaer. For å skru på dette går du enkelt til INNSTILLINGER > FAKTURAINNSTILLINGER og AUTOMATISK OPPFØLGING. Der kan du også oppgradere til Smart hvis du ikke allerede har det.

Du bør bruke tiden din på å bli bedre i yrket ditt, eller til å skaffe deg flere kunder. Har du nok arbeid vil du også ha nok penger. Har du for lite penger betyr det at du har for lite å gjøre, eller for lave priser. Småfirmaer har begrenset kapasitet, og tiden din er ekstra dyrebar.

Mange ferskinger bruker også ekstremt mye energi på å samle sammen småkvitteringer som kanskje gir dem åtte kroner i skattefradrag. Dette er også ganske unødvendig når du tenker på hvor mye tid det tar å føre regnskapet og hva du heller kunne brukt tiden til. Men dét er en annen historie…

7. Det er greit med 10 dager

Selv om du ikke trenger å bekymre deg så mye for om pengene kommer (de aller fleste gjør opp for seg) så trenger du heller ikke å gi kundene 30 dagers betalingsfrist. 10 dager er helt fint. I alle de årene vi selv har vært næringsdrivende har vi aldri fått klager på at det kun er 10 dagers forfallsfrist på fakturaen. Kortere tid til oppgjøret kommer gir deg bedre likviditet, altså et mer positivt forhold mellom inntekter og utgifter.

Conta har 14 dager som standard, men dette kan du endre på i innstillingene.

LES OGSÅ: 6 1/2 tips til god likviditet.

Lykke til!

Prøv faktura gratis

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 155
            [name] => Fakturering
            [slug] => fakturering
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 155
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 31
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 147
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-10-20 12:00:10
            [post_date_gmt] => 2020-10-20 11:00:10
            [post_content] => 

Når du bruker din private bil til å kjøre i jobbsammenheng kan du som hovedregel trekke fra 3,50 kroner per kilometer på skatten. Du kan likevel fakturere mer for kjøring med privatbil, hvis du vil.

Når du kjører bil som en del av jobben i enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt, kan du få betalt tilbake 3,50 kroner per kilometer fra selskapet ditt eller kunden du jobber for, skattefritt. Det betyr ikke at det er den totale prisen du må sette når du fakturerer.

Statens satser for kjøring med privatbil

Mange bruker statens satser når de skal fakturere kjøring med privatbil. I 2020 er den på 4,03 kroner per kilometer. Tidligere var statens satser det du hadde lov å trekke fra på skatten, men slik er det ikke lenger. 

Nå opererer vi med hovedsaklig to satser: 

Det betyr at hvis du er ansatt og det rapporteres lønn (for eksempel hvis du er ansatt i ditt eget aksjeselskap) kan du som privatperson få igjen høyere beløper enn 3,50 kroner per kilometer, men alt over 3,50 kroner må skattes av. 

Hvis du for eksempel har i kontrakten din at du skal få dekket etter statens satser, fakturerer du 4,03 kroner per kilometer. Da er 3,50 kroner skattefrie og 53 øre skattepliktige. 

Det samme gjelder hvis du driver enkeltmannsforetak. Du kan fakturere kundene dine den prisen du vil for kjøring med privatbil, men du har kun lov å trekke fra 3,50 kroner per kilometer i regnskapet ditt. 

Les også:

Hva skal du fakturere for kjøring?

Når du driver ENK eller AS kan du faktisk bestemme selv hvor mye du vil fakturere kundene dine for kilometergodtgjørelse. Det er en utbredt misforståelse at eiere av små firmaer må forholde seg til statens kilometergodtgjørelse når de fakturerer. Denne satsen er satsen ansatte i staten bruker og mange har valgt å bruke den samme, men det er ingen krav om å bruke statens sats i bedriften din. 

Den skattefrie satsen brukes til å beregne kilometergodtgjørelse i ENK og sier hvor mye av satsen som er skattefri når du rapporterer det som lønn. Mange som driver AS bruker bare den skattefrie satsen til seg selv for å gjøre det enkelt og for å få skattefordelen. 

Med Conta blir fakturering og regnskapsføring stressfritt, og du kan fokusere på det du kan best.

Se hvor enkelt det er å komme i gang med regnskap og fakturering:

https://www.youtube.com/watch?v=dSMP4IBp3FM&feature=emb_title
Prøv Conta gratis

Du bestemmer kilometerprisen

Det er du som næringsdrivende, ikke oppdragsgiveren din, som setter kjørehonoraret du mener er riktig. På samme måte som du setter din egen timepris, er det du som bestemmer hva kjøring skal koste, og at du må her som ellers ta deg skikkelig betalt. Bompenger og broavgifter må også regnes med i prisen. Du skal ikke bare ha dekket utgiftene dine, du skal også ha en profitt på toppen. 

I virkeligheten koster det mer enn statens sats å kjøre en middels stor bil på norske veier. Avhengig av om du har elbil, dieselbil eller bensinbil, vil en bil som kjører omtrent 15 000 kilometer i året koste deg mellom 5 og 7 kroner per kilometer. Dette er ifølge Opplysningsrådet for veitrafikk sin rapport om kostnader ved bilhold fra 2020. 

For å finne den reelle kilometerutgiften må du blant annet regne med statlige avgifter, forsikring, bilens verdifall og drivstoff.

Tenk på bilen som et arbeidsredskap, en maskin som produserer omsetning for firmaet ditt, som om den var en hjullaster, en lastebil eller et hvilket som helst annet driftsmiddel. Når du driver næring er det derfor lurt å ta bedre betalt enn statens satser. 

Husk kjørebok

For at du skal kunne kreve fradrag på 3,50 kroner per kilometer (2020) når du leverer skattemelding og næringsoppgave, bør du føre en detaljert kjørebok. Kjøringen må kunne dokumenteres for at du skal kunne føre den i regnskapet eller utbetale kjøregodgjørelse til ansatte. Det er også den eneste måten Skatteetaten kan vurdere saken hvis de er i tvil om fradraget ditt er riktig.

Den samme satsen gjelder uansett hvor mange kilometer du kjører i løpet av et år.

[post_title] => Slik bør du fakturere kjøring med privatbil [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => slik-fakturerer-du-kjoring-med-privatbil-naering [to_ping] => [pinged] => https://conta.no/fakturering/timepris-sett-pris-pa-arbeidet-ditt/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hvordan-bokfore-lonn/ [post_modified] => 2020-10-20 13:02:34 [post_modified_gmt] => 2020-10-20 12:02:34 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=147 [menu_order] => 10 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 58 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-10-13 10:00:00 [post_date_gmt] => 2020-10-13 09:00:00 [post_content] =>

Det beste med å fakturere med Conta er at fakturaen blir akkurat slik du ser den i nettleseren. Slik ser den ut:

Er du på jakt etter et fakturaprogram? Det finnes mange på markedet, men ikke alle er like enkle å bruke.

Godkjente fakturaer

Når du fakturerer med Conta, blir fakturaen akkurat slik du ser den i nettleseren din. Alle fakturaer er forhåndsnummerert, så du slipper å tenke på de formelle kravene til en faktura.

Informasjonen om bedriften din som navn og adresse ligger allerede klar i fakturaen. Du legger inn kunden din, fakturadato og forfallsdato, beskrivelse av varen du har solgt, antall, pris og MVA-sats.

Du har også mulighet til å legge på KID på fakturaen slik at innbetalingen registreres automatisk.

Slik ser fakturaen i Conta ut:

Automatisk bokføring av fakturaer

Når du fører regnskap i Conta bokføres alle fakturaene du lager automatisk. På den måten sparer du mye tid på regnskapet!

Er du klar til å lage din første faktura? Du kan prøve Conta gratis i 30 dager.

Prøv Conta [post_title] => Slik ser en faktura fra Conta ut [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => fakturaeksempel [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-10-14 09:41:57 [post_modified_gmt] => 2020-10-14 08:41:57 [post_content_filtered] => [post_parent] => 19 [guid] => https://hjelp.conta.no/?page_id=58 [menu_order] => 4 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 50393 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-07-14 08:01:52 [post_date_gmt] => 2020-07-14 07:01:52 [post_content] =>

EHF står for «elektronisk handelsformat» og er en elektronisk faktura du sender til bedrifter. EHF gjør faktureringen enklere og raskere - les hvordan. 

Du har kanskje mottatt eFaktura i nettbanken din som privatperson? EHF-faktura er også en type elektronisk faktura, men i motsetning til eFaktura som kun sendes til privatpersoner, sender du EHF når du fakturerer bedrifter. 

LES OGSÅ: Derfor bør du sende eFaktura til privatkundene dine

EHF blir bare mer og mer vanlig blant norske bedrifter, og både staten og kommuner krever å få tilsendt fakturaer på denne måten. Hvorfor? Fordi det er innmari enkelt og sparer deg for mye arbeid! 

Du kan både sende og motta EHF i Conta. Når du skal sende en EHF-faktura oppretter du helt enkelt en faktura på vanlig måte, og velger «Send som EHF» når du skal sende fakturaen. Prøv faktura og regnskap fra Conta gratis.

Derfor bør du bruke EHF:

Det går raskt

Du kan sende en EHF-faktura på 1, 2, 3! Når du har opprettet en faktura i Conta trykker du på «Send som EHF» og fakturaen er ute av verden. Den sendes rett fra fakturasystemet, så du slipper å bruke tid på å laste den ned, sende som e-post eller postlegge den. 

Bedrifter må være registrert i ELMA-registeret («Elektronisk mottakeradresseregister») for å kunne motta EHF. Når du skal sende en EHF-faktura i Conta, får du beskjed om bedriften du sender til er i registeret. Hvis de ikke er det, må du sende fakturaen på en annen måte

Det er trygt

EHF er den tryggeste måten å sende fakturaer til bedrifter. Fakturaen du sender havner i regnskapsprogrammet til mottakeren, noe som gjør at du slipper å uroe deg for om den har havnet i søppelposten i innboksen, er levert til feil e-postadresse eller har forsvunnet i posten. 

Med EHF trenger du heller ikke å bekymre deg for å sende fakturaen til feil sted. Organisasjonsnummeret til mottakeren brukes som «adresse» og sikrer at fakturaen havner der den skal. 

Det er kortere vei til betaling

Ved å sende fakturaen rett til økonomisystemet eller regnskapsprogrammet til mottakeren, blir det også enklere å få betalt. De aller fleste firmaer kan betale fakturaer direkte i regnskapssystemet sitt, og betalingsprosessen går dermed raskere enn hvis de betaler den i nettbanken. Du får penger raskere på konto og bedriften din opprettholder en god likviditet

Har du kunder som somler med å betale? Prøv å selge fakturaen med Superraskt oppgjør neste gang du sender en faktura i Conta. Partneren vår Brabank betaler deg innen én virkedag og tar over risikoen på fakturaen. Finn ut mer om Superraskt oppgjør fra Conta og Brabank

Du kutter kostnader og sparer miljøet

Siden EHF er helt elektronisk, sparer du miljøet for alle papirfakturaene du kanskje hadde sendt ellers.

Det er i tillegg ganske kostbart å postlegge fakturaer; faktisk anslår regjeringen at det vil spare samfunnet 5,2 milliarder kroner årlig om vi går over til å kun bruke eFaktura og EHF! Så med elektroniske fakturaer sparer du altså både penger og miljøet. EHF er fremtiden!

Superenkel bokføring

Når du driver et aksjeselskap eller enkeltpersonforetak kan du motta EHF i Conta. Det gir deg alle fordelene nevnt over, i tillegg til enda en stor fordel: EHF-fakturaen bokfører seg så å si selv

Du finner EHF-fakturaene du har mottat under BILAG > EHF. Klikk på fakturaen du vil bokføre under «Følg opp»-kolonnen og registrer bilaget som vanlig. EHF-formatet gjør at regnskapsprogrammet automatisk fyller ut alt bortsett fra kostnadskonto, så du slipper å skrive inn all informasjon slik som hvis du bokfører en papirfaktura. 

Så enkelt er det å bokføre bilag i Conta:

https://www.youtube.com/watch?v=vhdVQ-CLe78&t=64s

Slik aktiverer du mottak av EHF i Conta

Du må aktivere mottak av EHF i Conta før andre bedrifter kan sende det til deg. Virksomheten din blir registrert i ELMA-registeret når du aktiverer mottak av EHF i Conta. Leverandørene dine kan dermed søke deg opp i fakturaprogrammet sitt og sende EHF-er til deg.  

Gå til INNSTILLINGER > REGNSKAP > EHF for å aktivere mottak av EHF. Her kan du både velge om du vil motta EHF fra leverandører og om du vil vi skal sende deg en e-post hver gang du mottar en EHF. 

Har du Standard koster noen kroner hver gang du sender eller mottar EHF. Har du abonnementet Smart er sending og mottak av EHF inkludert. Se priser for EHF i Conta

Med Conta kan du føre regnskapet selv eller få hjelp av en av våre regnskapspartnere. Få fortgang på bokføringen med EHF-fakturaer, gode veivisere og ferdig utfylte MVA-meldinger. 

Prøv Conta gratis

Allerede Conta-bruker? Logg inn og prøv regnskapsprogrammet gratis.

[post_title] => Dette er fordelene med å bruke EHF-faktura [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => dette-er-fordelene-med-a-bruke-ehf-faktura [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/likviditet/alt-om-likviditet/ https://hjelp.conta.no/faktura/selge-fakturaen-easybank-fakturasalg/ https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/registrere-ehf/ [post_modified] => 2020-11-04 09:00:36 [post_modified_gmt] => 2020-11-04 08:00:36 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50393 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.