6 vanlige regnskapsfeil du bør unngå

Med tid, interesse og grunnleggende kunnskap er det fullt mulig å føre regnskapet selv. Men i begynnelsen er det lett å gjøre noen nybegynnerfeil. Slik unngår du de vanligste feilene.

Med tid, interesse og grunnleggende kunnskap er det fullt mulig å føre regnskapet selv. Men i begynnelsen er det lett å gjøre noen nybegynnerfeil. Slik unngår du de vanligste feilene.

1. Du kommer for sent i gang med regnskapet

Det er lett å nedprioritere regnskapet, spesielt i oppstarten når du har mye annet å tenke på, men du sparer deg selv mye hodebry ved å finne et regnskapsprogram du liker å jobbe med, og registrere kjøp og salg fortløpende.

Venter du for lenge er det fort gjort å glemme hva som ble kjøpt eller solgt, eller hvor du la kvitteringene. Det er ikke lurt å jobbe i store skippertak – da blir det mye vanskeligere å føre regnskap enn det trenger å være.

Bokføringsforskriften stiller også krav til hvor ofte regnskapet ditt må være oppdatert: Innen alle frister, men senest hver fjerde måned. Hvis regnskapet ditt generelt sett er nokså a jour, er det også mye lettere å overholde fristene.

Ikke gå glipp av en frist, da kan du ende opp med store bøter: å levere Aksjonærregisteroppgaven for sent, for eksempel, fører til bøter på over 1000 kroner per dag.

2. Du tar ikke vare på kvitteringer når du legger ut

Hvis du legger ut for firmaet i starten, må du huske å ta vare på kvitteringene! Med kvitteringene kan du føre kjøpene som penger du som privatperson har lånt til selskapet.

Når selskapet begynner å tjene kan du få igjen pengene skattefritt. Du må huske å få firmaets navn på kvitteringene, og levere utleggsliste når det dreier seg om mindre enn 1000 kroner.

Det er utrolig viktig at du tar vare på alt som viser inntektene og utgiftene til firmaet ditt. Du må ha kvitteringer for å kunne trekke fra skatt og merverdiavgift, og hver kvittering er derfor verdt mye penger for firmaet ditt.

Hva koster det å miste en kvittering på 1000 kroner?

Pass også på at dokumentasjonen møter kravene til bilag.

Du kan skanne og laste opp kvitteringene dine i Conta Regnskap så fort du har kjøpt noe. Gå til menyfanen BILAG > INNBOKS og velg LAST OPP, eller send kvitteringer direkte fra mobilen eller PCen ved å bruke e-postadressen som står i innboksen din.

3. Du fører ikke skattepliktige fordeler på rett måte

Bedriften kan få skattefradrag for alle kostnader forbundet med driften. Men hvis selskapet betaler for noe du også bruker privat, for eksempel mobil eller bil, er det en skattepliktig fordel som du andre ansatte må skatte av privat. 

Dette føres ulikt for ansatte i aksjeselskap og innehavere av enkeltpersonforetak.

For alle som er ansatte i AS, inkludert eiere, må fordelene meldes inn via et lønnssystem slik at ansatte betaler skatt på beløpet og selskapet betaler arbeidsgiveravgift. Når du har kjørt lønn, vil lønnssystemet gi deg en rapport som viser hva som skal føres i regnskapet.

For innehavere av enkeltpersonforetak må fordelen føres direkte i regnskapet, og en del av beløpet skal bokføres slik at det skattes på.

For telefon/internett er det skattepliktige beløpet satt til 4392 kroner per år, uavhengig av hvor mange tjenester bedriften har og hvor mye totalen er på. 4392 kroner skal derfor føres som debet på konto 2068 – den viser at du har fått enten fordeler eller penger privat og skal skatte av dette.

Det samme beløpet skal føres som kredit på konto 7098, en konto du må opprette for å redusere beløpet som bedriften din får skattefradrag på.

Bruk av bil beskattes ulikt basert på om du har elektronisk kjørebok, hvilken verdi bilen har og hvor mye du kjører. Slik fungerer fradrag for bruk av bil

Hvis du, for eksempel, bruker firmabil privat fører du beløpet som debet på konto 2075 som viser at du har fått fordeler eller penger privat, og kredit på konto 7099, som du må opprette for å redusere beløpet som bedriften din får skattefradrag på.

Du må ha dokumentasjon på alt du fører i regnskapet. Du kan, for eksempel, bruke beregningen eller rapporten fra lønnssystemet som bilag.

4. Du fører ikke lønn på riktig måte

Hvis du har ansatte må du føre lønn i regnskapet. Det er noen som da fører utbetaling av lønn rett på konto 5000 Lønn til ansatte.

Men du må faktisk legge ved en lønnsberegning, som viser bruttolønn, nettolønn, skatt og arbeidsgiveravgift. Du kan ikke bare føre lønn, men må gjøre det som kalles å «kjøre lønn», og det bør gjøres i et lønnssystem.

Lønnssystemet vil gi deg en lønnsslipp, tall til a-meldingen du skal levere hver måned og bilag som du kan bruke som dokumentasjon på det du fører i regnskapet.

Hvis du driver et ENK og skal ta ut penger til privat bruk, føres det på 2060 Privat konto, og ikke på 5000 Lønn til ansatte.

For å føre lønn i Conta Regnskap må du først kjøre lønn gjennom et lønnssystemet og så føre tallene du får inn i regnskapet ditt. 

5. Du fører på feil kontogruppe

Å føre på feil konto er ikke så alvorlig, det er flere tilfeller hvor kjøp kan føres på ulike kontoer. Hvis en snekker, for eksempel, kjøper en drill kan det føres på 6500 motordrevet verktøy eller 6510 håndverktøy.

Det viktigste er å bruke sunn fornuft, og å være konsekvent med å føre like kjøp på samme konto.

Fører du derimot på feil kontogruppe kan det få større konsekvenser for regnskapet ditt.

  • Kjøp av telefon skal ikke føres på kontoen som heter 6900 Telefon. Når du søker på «telefon» blant regnskapskontoene dine vil denne komme opp, men den er altså kun for telefonregninger. I stedet må du føre telefon på en 65 konto, enten 6540 Inventar eller 6559 Andre driftsmateriell.
  • Drivstoff for maskiner som brukes i produksjon skal ikke føres på kontoen som heter «7000 Drivstoff biler». I stedet skal kostnader til slikt drivstoff føres på konto 6200 Elektrisitet, drivstoff, vann til produksjon.
  • Renovasjon skal kun føres på 6320 Renovasjon, vann, avløp o.l., når det er snakk om kommunale avgifter på eiendom som du leier eller eier. Byggefirma som leverer avfall til deponi skal føre det på, for eksempel, 4500 Fremmedytelse og underentreprise, siden bortkjøring av avfall er en tjeneste de leverer til kundene sine, og det da er en varekostnad for firmaet.

Det er lett å ta feil når kontoene har navn som «Telefon» eller «Drivstoff». Den enkleste løsningen er å sette seg inn i hva de forskjellige kontogruppene betyr

I Conta Regnskap kan du gå til INNSTILLINGER > REGNSKAP og deretter KONTOPLAN for å redigere navn og beskrivelsen på kontoene. Vi anbefaler kun å gjøre det dersom du er sikker på hva kontoene skal brukes til, og endringer hjelper deg å føre riktig.

Kontoplanen i Conta Regnskap er basert på SAF-T standarden, som blir lovpålagt å bruke fra 2020.

6. Du skiller ikke ut varekostnader for selskapet ditt

Denne feilen høres komplisert ut, men betyr egentlig bare at du ikke skiller mellom kostnader knyttet til å produsere varer eller tjenester, og kostnadene som går med til å drive selskapet ditt.

For eksempel: du driver et renholdsfirma og kjøper inn renholdsprodukter. Fordi renholdsproduktene brukes når du leverer tjenester skal det føres på kontogruppe 40 Forbruk av råvarer og innkjøpte halvfabrikata. 

Hvis du derimot kjøper inn renholdsprodukter for å holde kontorlokalene dine rene skal det føres på kontogruppe 63 Kostnad Lokaler (og mer spesifikt 6360 Renhold).

Alt du kjøper inn som går med på å yte varer eller tjenester, for eksempel hvis du kjøper inn materiale til å sy klær som du skal selge videre, skal føres på kontogruppe 40. 

For å føre riktig her må du være nøye på å skille mellom hva som er en varekostnad for ditt selskap, og hva som hører til andre kontogrupper.

Vi håper disse tipsene hjelper deg i gang med regnskapet ditt. Du kan få en enda bedre start med våre 7 regnskapstips for ferskinger.

God regnskapsføring!

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.