Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

6 vanlige regnskapsfeil du bør unngå

Med tid, interesse og grunnleggende kunnskap er det fullt mulig å føre regnskapet selv. Men i begynnelsen er det lett å gjøre noen nybegynnerfeil. Slik unngår du vanlige regnskapsfeil.

Kvinne som jobber på PCen og klapper hund
Avatar
Hanne Mørch

Med tid, interesse og grunnleggende kunnskap er det fullt mulig å føre regnskapet selv. Men i begynnelsen er det lett å gjøre noen nybegynnerfeil. Slik unngår du vanlige regnskapsfeil.

1. Du kommer for sent i gang med regnskapet

Det er lett å nedprioritere regnskapet, spesielt i oppstarten når du har mye annet å tenke på, men du sparer deg selv mye hodebry ved å finne et regnskapsprogram du liker å jobbe med, og registrere kjøp og salg fortløpende.

Venter du for lenge er det fort gjort å glemme hva som ble kjøpt eller solgt, eller hvor du la kvitteringene. Det er ikke lurt å jobbe i store skippertak – da blir det mye vanskeligere å føre regnskap enn det trenger å være.

Bokføringsforskriften stiller også krav til hvor ofte regnskapet ditt må være oppdatert: Innen alle frister, men senest hver fjerde måned. Hvis regnskapet ditt generelt sett er nokså a jour, er det også mye lettere å overholde fristene.

Ikke gå glipp av en frist, da kan du ende opp med store bøter: å levere Aksjonærregisteroppgaven for sent, for eksempel, fører til bøter på over 1000 kroner per dag.

2. Du tar ikke vare på kvitteringer når du legger ut

Hvis du legger ut for firmaet i starten, må du huske å ta vare på kvitteringene! Med kvitteringene kan du føre kjøpene som penger du som privatperson har lånt til selskapet.

Når selskapet begynner å tjene kan du få igjen pengene skattefritt. Du må huske å få firmaets navn på kvitteringene, og levere utleggsliste når det dreier seg om mindre enn 1000 kroner.

Det er utrolig viktig at du tar vare på alt som viser inntektene og utgiftene til firmaet ditt. Du må ha kvitteringer for å kunne trekke fra skatt og merverdiavgift, og hver kvittering er derfor verdt mye penger for firmaet ditt.

Les også: Hva koster det å miste en kvittering på 1000 kroner?

Pass også på at dokumentasjonen møter kravene til bilag.

Du kan ta bilde av kvitteringene dine og sende kvitteringene rett til regnskapet med en gratis mobilapp hvis du fører regnskap i Conta.

Prøv Conta gratis

Allerede Conta-bruker? Logg inn og prøv gratis.

3. Du fører ikke skattepliktige fordeler på rett måte

Bedriften kan få skattefradrag for alle kostnader forbundet med driften. Men hvis selskapet betaler for noe du også bruker privat, for eksempel mobil eller bil, er det en skattepliktig fordel som du andre ansatte må skatte av privat. 

Dette føres ulikt for ansatte i aksjeselskap og innehavere av enkeltpersonforetak.

For alle som er ansatte i AS, inkludert eiere, må fordelene meldes inn via et lønnssystem slik at ansatte betaler skatt på beløpet og selskapet betaler arbeidsgiveravgift. Når du har kjørt lønn, vil lønnssystemet gi deg en rapport som viser hva som skal føres i regnskapet.

For innehavere av enkeltpersonforetak må fordelen føres direkte i regnskapet, og en del av beløpet skal bokføres slik at det skattes på.

For telefon/internett er det skattepliktige beløpet satt til 4392 kroner per år, uavhengig av hvor mange tjenester bedriften har og hvor mye totalen er på. 4392 kroner skal derfor føres som debet på konto 2068 – den viser at du har fått enten fordeler eller penger privat og skal skatte av dette.

Det samme beløpet skal føres som kredit på konto 7098, en konto du må opprette for å redusere beløpet som bedriften din får skattefradrag på.

Bruk av bil beskattes ulikt basert på om du har elektronisk kjørebok, hvilken verdi bilen har og hvor mye du kjører. Slik fungerer fradrag for bruk av bil

Hvis du, for eksempel, bruker firmabil privat fører du beløpet som debet på konto 2075 som viser at du har fått fordeler eller penger privat, og kredit på konto 7099, som du må opprette for å redusere beløpet som bedriften din får skattefradrag på.

Du må ha dokumentasjon på alt du fører i regnskapet. Du kan, for eksempel, bruke beregningen eller rapporten fra lønnssystemet som bilag.

4. Du fører ikke lønn på riktig måte

Hvis du har ansatte må du føre lønn i regnskapet. Det er noen som da fører utbetaling av lønn rett på konto 5000 Lønn til ansatte.

Men du må faktisk legge ved en lønnsberegning, som viser bruttolønn, nettolønn, skatt og arbeidsgiveravgift. Du kan ikke bare føre lønn, men må gjøre det som kalles å «kjøre lønn», og det bør gjøres i et lønnssystem.

Lønnssystemet vil gi deg en lønnsslipp, tall til a-meldingen du skal levere hver måned og bilag som du kan bruke som dokumentasjon på det du fører i regnskapet.

Hvis du driver et ENK og skal ta ut penger til privat bruk, føres det på 2060 Privat konto, og ikke på 5000 Lønn til ansatte.

For å føre lønn i Conta må du først kjøre lønn gjennom et lønnssystemet og så føre tallene du får inn i regnskapet ditt. Slik bokfører du lønn.

5. Du fører på feil kontogruppe

Å føre på feil konto er ikke så alvorlig, det er flere tilfeller hvor kjøp kan føres på ulike kontoer. Hvis en snekker, for eksempel, kjøper en drill kan det føres på 6500 motordrevet verktøy eller 6510 håndverktøy.

Det viktigste er å bruke sunn fornuft, og å være konsekvent med å føre like kjøp på samme konto.

Last ned denne oversikten over kontogruppene.

Kjapt om hvordan regnskapet ditt er satt opp: Alt som skjer i bedriften din skal bokføres på en regnskapskonto. For eksempel så skal penger inn og ut av bankkontoen til bedriften din føres på 1920. I dette eksempelet er:

1 kontoklassen
19 kontogruppen
1920 den spesifikke kontoen

Det viktigste er å bokføre på riktig kontoklasse og helst riktig kontogruppe. Da vil regnskapet ditt stort sett stemme, selv om du ikke har brukt akkurat riktig konto.

Fører du derimot på feil kontogruppe kan det få større konsekvenser for regnskapet ditt.

  • Kjøp av telefon skal ikke føres på kontoen som heter 6900 Telefon. Når du søker på «telefon» blant regnskapskontoene dine vil denne komme opp, men den er altså kun for telefonregninger. I stedet må du føre telefon på en 65 konto, enten 6540 Inventar eller 6559 Andre driftsmateriell.
  • Drivstoff for maskiner som brukes i produksjon skal ikke føres på kontoen som heter «7000 Drivstoff biler». I stedet skal kostnader til slikt drivstoff føres på konto 6200 Elektrisitet, drivstoff, vann til produksjon.
  • Renovasjon skal kun føres på 6320 Renovasjon, vann, avløp o.l., når det er snakk om kommunale avgifter på eiendom som du leier eller eier. Byggefirma som leverer avfall til deponi skal føre det på, for eksempel, 4500 Fremmedytelse og underentreprise, siden bortkjøring av avfall er en tjeneste de leverer til kundene sine, og det da er en varekostnad for firmaet.

Det er lett å ta feil når kontoene har navn som «Telefon» eller «Drivstoff». Den enkleste løsningen er å sette seg inn i hva de forskjellige kontogruppene betyr

I regnskapsprogrammet til Conta kan du gå til INNSTILLINGER > REGNSKAP og deretter KONTOPLAN for å redigere navn og beskrivelsen på kontoene. Vi anbefaler kun å gjøre det dersom du er sikker på hva kontoene skal brukes til, og endringer hjelper deg å føre riktig.

Kontoplanen i Conta er basert på SAF-T standarden, som ble lovpålagt å bruke fra 2020.

6. Du skiller ikke ut varekostnader for selskapet ditt

Denne feilen høres komplisert ut, men betyr egentlig bare at du ikke skiller mellom kostnader knyttet til å produsere varer eller tjenester, og kostnadene som går med til å drive selskapet ditt.

For eksempel: du driver et renholdsfirma og kjøper inn renholdsprodukter. Fordi renholdsproduktene brukes når du leverer tjenester skal det føres på kontogruppe 40 Forbruk av råvarer og innkjøpte halvfabrikata. 

Hvis du derimot kjøper inn renholdsprodukter for å holde kontorlokalene dine rene skal det føres på kontogruppe 63 Kostnad Lokaler (og mer spesifikt 6360 Renhold).

Alt du kjøper inn som går med på å yte varer eller tjenester, for eksempel hvis du kjøper inn materiale til å sy klær som du skal selge videre, skal føres på kontogruppe 40. 

For å føre riktig her må du være nøye på å skille mellom hva som er en varekostnad for ditt selskap, og hva som hører til andre kontogrupper.

Vi håper disse tipsene hjelper deg i gang med regnskapet ditt. Du kan få en enda bedre start med våre 7 regnskapstips for ferskinger.

Sjekk også ut denne guiden til alt du må vite om regnskapsføring. God regnskapsføring!

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 48
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 51551
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-10-23 07:28:53
            [post_date_gmt] => 2020-10-23 06:28:53
            [post_content] => 

Bokettersyn er en kontroll av regnskapet til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt, gjort av Skatteetaten. 

Hvis du driver din egen bedrift, er sannsynligheten stor for at du vil oppleve at Skatteetaten ber om bokettersyn. Da må du legge frem regnskapet ditt, slik at de kan kontrollere at alt er riktig og i henhold til lovene. 

Tidligere var det vanlig at Skatteetaten sjekket regnskapet til bedrifter i gjennomsnitt hvert sjuende år, men de siste årene har det blitt vanlig å ha mindre kontroller av for eksempel merverdiavgift oftere. I denne artikkelen går vi nærmere inn på hva som sjekkes i et bokettersyn, hvordan prosessen foregår og hva konsekvensene kan være dersom kontrollørene finner avvik. 

Les også: Hva er forskjellen på regnskapsplikt og bokføringsplikt

Slik fungerer bokettersyn

Når firmaet ditt får beskjed om bokettersyn, vil du først få en melding i Altinn. Mest sannsynlig vil kontrolløren (eller bokettersynrevisoren, som det også kalles) din be deg om å svare på spørsmål og levere dokumenter innen en gitt frist. 

Hensikten er å sjekke at bedriften betaler nok MVA, skatt, lønner de ansatte og ellers følger regnskapsloven på riktig måte

Hvis kontrolløren finner avvik eller trenger å undersøke mer, tar han eller hun kontakt for å stille flere spørsmål, få tilsendt flere dokumenter eller avtale et møte for å gjennomgå regnskapet ditt nøyere. Dette kalles et utvidet bokettersyn. Noen ganger vil kontrolløren da komme til kontoret eller stedet bedriften holder til for å utføre en utvidet kontroll. 

Les også: Alt du trenger å vite om å føre regnskap

Hva sjekkes i et bokettersyn?

Hva som sjekkes i et bokettersyn varierer. Noen ganger kontrolleres hele regnskapet, andre ganger bare noen poster. Som regel blir du bedt om å sende dokumentasjon som går ett til tre år tilbake i tid.

Når du skal ha bokettersyn, blir du som regel bedt om å sende en SAF-T-fil. SAF-T er en samling av flere regnskapsdata, og inneholder blant annet

I tillegg kan du bli bedt om å legge ved noen inngående fakturaer og kontoutskrift fra banken.

Når du fører regnskap i Conta tar det bare noen få sekunder å få ut en fullstendig SAF-T-rapport. Gå til RAPPORTER > TIL SKATTEETATEN > SAF-T og klikk LAST NED EKSPORTFILEN når du har valgt perioden du ønsker. Easy peasy. 

Les mer om SAF-T.

Hva er utvidet bokettersyn?

Hvis kontrolløren til Skatteetaten finner tegn på at bedriften din har gjort noe feil eller brutt loven, kan de sette igang et utvidet bokettersyn. Som regel blir du da varslet og avtaler et møte med kontrollør. I noen tilfeller, for eksempel hvis noen har meldt inn om ulovlige forhold og det er fare for at bevis kan bli ødelagt, vil kontrolløren møte uanmeldt opp på kontoret eller stedet der bedriften holder til. 

Bedriften din kan også bli tatt ut i en stikkprøve og dermed måtte gjennomføre utvidet bokettersyn. Noen ganger hender det også at Skatteetaten har en bransjekontroll der de sjekker forholdene i en bestemt bransje. Da kan du også bli tatt ut til utvidet bokettersyn uten at det er mistanke om at bedriften har gjort noe ulovlig. 

I et utvidet bokettersyn vil altså kontrolløren komme fysisk på besøk til bedriften din for å gå gjennom regnskapet ditt. De kan også be om dokumentasjon så langt som ti år tilbake i tid. 

Firmaer med ansatte kan få arbeidsgiverkontroll

Arbeidsgiverkontroll er også en variant av utvidet bokettersyn, men den blir utført av det lokale Kemnerkontoret ditt. 

Arbeidsgiverkontrollen kan gå ti år tilbake i tid og vil gjerne sjekke at 

Rettigheter og plikter ved bokettersyn

Det finnes selvsagt en hel del regler både for kontrolløren og bedriften som blir kontrollert. Før, under eller etter kontrollen skal kontrolløren fra Skatteetaten nemlig

Representanten for bedriften plikter å legge fram alle dokumenter og opplysninger som kan ha betydning for kontrollen. Bedriften skal også gi tilgang og disposisjon til utstyr og programvare som er knyttet til regnskapssystemet og regnskapsmaterialet. 

Merk at det er straffbart å prøve å hindre kontrollen eller ikke legge fram dokumentene kontrolløren ber om. Det gjelder også å ikke svare på meldingen fra Skatteetaten når du får beskjed om bokettersyn. 

Du har lov til å klage på kontrollen. Klagen gis skriftlig eller muntlig til Kemnerkontoret innen 3 virkedager. De bestemmer om klagen tas videre til behandling i Skatteetaten. 

Hva skjer hvis kontrolløren finner feil eller mangler under bokettersynet?

Alvorlighetsgraden på straffen varierer selvsagt også etter alvorlighetsgraden ved funnet. I mange tilfeller blir bedriften pålagt å etterbetale skatter eller avgifter, betale straffeskatt eller dagbøter. 

Selv om bokettersyn er en kontroll av virksomheten, kan de ved noen tilfeller gå over til å gjelde daglig leder eller andre som privatperson også. I et enkeltpersonforetak er det for eksempel ikke et skille mellom bedriftens og privatpersonens økonomi, og da kan selvsagt dagbøter eller andre betalingskrav gå hardt utover privatøkonomien din. 

Bokettersyn kan også gå utover privatpersoner hvis det er blitt gjort noe straffbart. Det hele kan nemlig ende med både bøter og fengselsstraff til styre eller daglig leder, hvis det er ille nok. Det gjelder også hvis noen andre i bedriften for eksempel har unndratt penger til seg selv. 

Tips til bokettersyn

Bokettersyn høres kanskje skummelt ut, men så lenge du har alt på stell, er det ikke noe problem! 

Vårt aller beste tips er å ta tak i det med det samme du får en melding om bokettersyn i Altinn og levere det du skal. Mange havner i trøbbel fordi de ikke svarer, og det kan også gjøre at kontrollen blir utvidet. Det er gjort på 1-2-3 å ta ut en SAF-T-rapport i Conta, så da er det egentlig ingen grunn til å utsette det. 

Det tar oss til neste tips: Før regnskapet til bedriften i et regnskapssystem fra starten av. Det er verken ulovlig eller umulig å føre regnskap i et regneark, men det gjør det mye mer tungvint for deg når Skatteetaten vil ha bokettersyn. 

I et regnskapsprogram har du alle bokføringer, bilag og rapporter samlet på samme sted, noe som gjør det enkelt å samle sammen dokumentene de ber om. Du får jo faktisk alle dokumentene de vanligvis etterspør i SAF-T-rapporten som du enkelt kan laste ned! 

Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis

[post_title] => Hva er bokettersyn? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-bokettersyn [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-forskjellen-pa-bokforingsplikt-og-regnskapsplikt/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/lov-og-rett/slik-tolker-og-folger-du-regnskapsloven/ https://hjelp.conta.no/regnskap/rapporter-regnskap/eksportere-data-fra-regnskapet-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ [post_modified] => 2020-10-23 09:01:18 [post_modified_gmt] => 2020-10-23 08:01:18 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51551 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 51196 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-10-05 12:19:39 [post_date_gmt] => 2020-10-05 11:19:39 [post_content] =>

Kvitteringer er noe de fleste av oss er vant med å motta når vi handler en vare eller tjeneste. Men hva betyr alt som står på kvitteringen, hvilke krav stilles og hvordan skal du føre den i regnskapet? Det kan du lese mer her.

Kjøper du en vare i en butikk eller er ute å spiser på restaurant, mottar du en kvittering etter at du har betalt. Handler du på nett mottar du også en kvittering eller en faktura for kjøpet ditt. Er innkjøpet gjort til bedriften regnes kvitteringen som dokumentasjonen for kjøpet ditt og du bruker den når du fører regnskap. 

La oss se nærmere på krav for kvitteringer og hvordan du fører dem i regnskapet ditt. 

Hva er en gyldig kvittering? 

Det finnes en rekke krav for at en kvittering skal være gyldig. Det skal blant annet stå hva som er kjøpt og hvem som har solgt varen, hvordan varen er betalt for, dato for kjøpet, organisasjonsnummer til selger og et kvitteringsnummer slik at transaksjonen er sporbar i et kassessytem.

På kjøp av varer for videresalg, for drivstoff i transportbransjen og for kontantkjøp på over 40 000 kroner er det krav om at også kjøper sitt navn og bedriftsnavn er på kvitteringen. Bruker du kontanter på kjøp mellom 1000 og 40 000 kroner, så skal selger skrive navnet ditt og navnet til bedriften på kvitteringen, og deretter stemple og signere den. 

En gyldig kvittering er viktig for både deg som skal føre regnskap etter du har kjøpt noe, men også for deg som gir ut salgskvitteringer når du selger en vare eller en tjeneste. 

Hvordan bokfører jeg en kvittering? 

Har du mottatt en kvittering for et kjøp av en vare eller tjeneste, skal dette bokføres i regnskapet ditt. Du bokfører kvitteringer som et vanlig kjøp og legger den ved som dokumentasjon i bilaget. 

Det kan være lurt å ta bilde av kvitteringen med en gang du mottar den. Bruker du en app tilknyttet regnskapssystemet ditt er den klar til bokføring. Du må også velge hvilken kostnad det er og om det er betalt med firmakort eller privatkort. 

Du må som regel også skrive på kvitteringen hvorfor du har kjøpt varen eller tjenesten for å få skattefradrag fra kjøpet. Har du for eksempel en kvittering fra en jobblunsj, skriver du jobblunsj eller kundelunsj på kvitteringen. 

Se hvordan du bokfører en kvittering i Conta her

Trenger du et regnskapsprogram hvor du kan føre kostnadene dine? Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis i 30 dager.

Og du, med Conta sin kvitteringsapp kan du skanne inn kvitteringene dine rett inn i regnskapet mens du er på farta! Enklere blir det ikke.

https://www.youtube.com/watch?v=NRIj_AL4GjI&feature=emb_title

Hvordan lager jeg en kvittering for bedriften jeg jobber i?

Skal du drive en butikk eller restaurant er du blant dem som er pliktig til å ha salgskvitteringer. Vanligvis vil et lovlig kassesystem være innstilt slik at du får de riktige opplysningene når du setter det opp for bedriften din. Men det er lurt å dobbeltsjekke at du oppfyller alle kravene for kvittering.

Har du en butikk som også sender varer fra en nettbutikk, skal du sende med en faktura eller salgskvittering på kjøpet.

Les mer om hvordan du oppretter en faktura i Conta.

For deg som selger vil dette bokføres som salg, og deg som kjøper vil det bokføres som kjøp. Kvittering eller fakturaer bilagene du legger ved som dokumentasjon for transaksjonen. 

Prøv Conta sitt regnskapsprogram gratis [post_title] => Hva er en kvittering? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-en-kvittering [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/krav-til-dokumentasjon/ [post_modified] => 2020-10-05 12:19:40 [post_modified_gmt] => 2020-10-05 11:19:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=51196 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 50584 [post_author] => 76 [post_date] => 2020-07-23 11:41:48 [post_date_gmt] => 2020-07-23 10:41:48 [post_content] =>

Det finnes noen triks som gjør det enklere å huske hvilken inntektskonto du skal bokføre forskjellige typer inntekt på. Et av dem er å sjekke MVA-satsen på fakturaen. 

Noe av det mange synes er det vanskeligste med å føre regnskapet selv, er å finne ut hvilken regnskapskonto de skal bokføre de forskjellige inntektene og kostnadene på. I denne artikkelen skal vi fortelle mer om hva inntekt er for noe og hvordan du enkelt kan finne ut hvilken konto de forskjellige inntektstypene skal føres på.

Trenger du et enkelt regnskapsprogram til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt? Conta tilbyr tjenester for fakturering, regnskapsføring og tilbud og ordre i ett og samme system - slik får du full oversikt over alt som skjer i bedriften din. Registrer deg og prøv Conta sitt faktura- og regnskapsprogram gratis i 30 dager

LES OGSÅ: Dette er hva du må vite for å føre ditt eget regnskap

Hva er regnskapskontoer?

Regnskapskontoene hjelper deg med å ha system på bilagene i regnskapet ditt. I Norge følger vi kontoplanen i SAF-T-standarden

Kontoene består av åtte kontoklasser som avgjør hvilke transaksjoner som skal bokføres hvor. De fire hovedgruppene er eiendelskontoer, gjeldskontoer, inntektskontoer og kostnadskontoer

Kontonummer 3200 har for eksempel kontoklasse 3 (første siffer), kontogruppe 32 (første og andre siffer) og kontokode 00 (to siste sifre). Kontoklassen viser at det er en inntektskonto, kontogruppen forteller at det er en konto for omsetning unntatt MVA. Hvis du selger flere varer eller tjenester som er unntatt MVA, kan du dele dem opp og presisere det i kontokoden ved å lage kontoer som heter 3201, 3202 osv.

Les mer om hvordan kontoer fungerer eller last ned en PDF med oversikt over alle kontoklassene

All inntekt til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt bokføres på en konto som begynner på 3, altså en inntektskonto. Nå skal vi se nærmere på hvordan du finner ut hva som er riktig inntektskonto for det du skal bokføre.

Hva er inntekt?

Definisjonen på inntekt er enkelt og greit inntjening av penger. Det kan være penger du tjener ved å selge varer eller tjenester, men også renter på bankinnskudd, salg av aksjer og obligasjoner eller lignende.

Et annet begrep for inntekt er omsetning. Forskjellen på inntekt om omsetning er at inntekt alltid er trekt fra merverdiavgiften. Når det er snakk om omsetning, kan det være snakk om inntjente penger både inkludert og ekskludert MVA. Tilskudd fra Innovasjon Norge eller andre støtteordninger er en inntekt, men ikke en omsetning du betaler MVA for. Tilskuddet skal derfor bokføres på en inntektskonto i regnskapet, men ikke være med i MVA-meldingen

Når du fører regnskapet ditt i Conta, skiller systemet automatisk merverdiavgiften fra inntekten slik at du slipper å tenke på det når du bokfører. Det sparer deg mye tid og arbeid!

Noen forveksler også inntekt og innbetaling. Enkelt forklart, er innbetaling det du registrerer i regnskapet når du faktisk får betalt. Inntekt og innbetaling kan derfor være samme beløp registrert på samme dato, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. Slik registrerer du inntekt og betaling i Conta

Hva er MVA?

Hvilken MVA-sats varen eller tjenesten har, kan hjelpe deg med å finne riktig konto for inntekten i regnskapet.

MVA eller merverdiavgift ble tidligere kalt moms og er en slags skatt du som næringsdrivende samler inn for staten når du selger varer og tjenester. Vi skiller gjerne mellom lav MVA-sats, høy MVA-sats, unntatt MVA og fritatt MVA. 

Den lave satsen er 12 prosent (endret til 6 prosent under koronapandemien i 2020) og den høye er 25 prosent. Dette er de mest vanlige, men det finnes også andre satser for spesielle varer eller tjenester. Et eksempel er salg av rå fisk, som har en MVA-sats på 11,11 prosent. 

Både varer og tjenester som er unntatt og de som er fritatt fra merverdiavgift skal faktureres med 0 prosent MVA. Det er likevel viktig at du skiller mellom disse i regnskapet ditt. 

Når firmaet ditt er unntatt merverdiavgiftsloven, skal du ikke være registrert i Merverdiavgiftsregisteret, og du får heller ikke fradrag på MVA du betaler ved kjøp av varer og tjenester til virksomheten din. Eksempler på bransjer som er unntatt MVA er helsetjenester, undervisning og kultur. 

Selger du derimot tjenester eller varer som er fritatt MVA, skal du fortsatt være registrert i Merverdiavgiftsregisteret og kan få fradrag for MVA på ting du kjøper til bedriften. Bøker, pressen og salg av bruktbil er eksempler på varer og tjenester som er fritatt for MVA. 

Les mer om forskjellen på unntak og fritak av MVA

Du kan bruke MVA-kodene for å finne ut hvilken sats du skal bruke. Noen MVA-koder har samme sats, så hvis du er usikker, anbefaler vi å spørre en regnskapsfører

Finn riktig inntektskonto ved hjelp av MVA-satsen

Når du vet MVA-satsen til varen eller tjenesten du har solgt, kan du enkelt bruke tabellen under til å finne ut hvilken konto du skal bokføre inntekten på:

MVA-kodene er nemlig knyttet til bestemte kontoer i regnskapet gjennom SAF-T-standarden. Har du dermed sendt en faktura med 12 prosent MVA, vet du at inntekten skal bokføres på konto 3030 fordi det er den eneste kontoen for inntekter med lav MVA. 

Du kan laste ned oversikten over inntektskontoene slik at du har den tilgjengelig når du fører regnskap. 

Når du fører regnskap i Conta vil systemet automatisk finne riktig konto for deg, basert på MVA-satsen på fakturaen. Dette er en del av jobben med å gjøre regnskapsprogrammet enda smartere og enda enklere for deg å bruke. Spar tid med regnskap fra Conta - prøv det gratis i 30 dager.

[post_title] => Slik velger du riktig inntektskonto når du fører regnskap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => slik-velger-du-riktig-inntektskonto-nar-du-forer-regnskap [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-finner-du-kontoene-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-eiendelskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-gjeldskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-09-15 13:43:26 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 12:43:26 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50584 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.