Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Starte egen bedrift: 5 tips til å føre regnskap

Dette er våre beste tips til gode regnskapsrutiner. Spar tid og penger på regnskapsføringen i 2020. 

Avatar
Hanne Mørch

Dette er våre beste tips til gode regnskapsrutiner. Spar tid og penger på regnskapsføringen i 2020. 

Enten du fører regnskapet selv eller får hjelp av en regnskapsfører, kan disse fem tipsene hjelpe deg å spare både tid og penger. 

1. Ta vare på alle kvitteringene dine

Dette er nummer én for de aller fleste. Når du driver eget firma kan du nemlig få skattefradrag på de aller fleste kostnadene firmaet har. Det gjelder alt fra datautstyr og kontorleie til annonsering på Facebook og kostnader for kundemøter.

Men du må ha bevis på kjøpene – ta derfor godt vare på kvitteringene, fakturaene, kontraktene og avtalene du får!

Uten dokumentasjon, ofte kalt bilag i regnskapssammenheng, kan du heller ikke få fradrag på merverdiavgiften, selv om bedriften din er registrert i MVA-registeret.

LES OGSÅ: Dette koster det å miste en kvittering på 1000 kroner.

Pass på at du får med bilag når du kjøper noe, og at bilagene har all informasjonen som må være med.

De må oppbevares sikret for tyveri, brann eller vannskader. Hvis du skanner bilagene og tar vare på de på PC-en din må du passe på å ha en sikkerhetskopi.

Når du bruker regnskapsprogrammet til Conta får du med en gratis mobilapp. Ta bilder av kvitteringene etter hvert som du kjøper noe og send til Conta med et par klikk. Da ligger alt klart til neste gang du skal bokføre og lagres trygt i 10 år. Null stress!

2. Sett deg inn i det grunnleggende

Hvis du velger å føre regnskap selv er det et par ting du bør kunne. Det gjør jobben mye lettere for deg. 

Regnskapskonto: Alt som skjer i bedriften din skal føres på ulike regnskapskontoer, fra 1000 til 8999. En regnskapskonto er ikke det samme som en bankkonto, men et spesifikt sted i regnskapet hvor du samler lignende kostnader, inntekt og så videre. Slik finner du riktig konto i regnskapet.

Regnskapet er delt inn slik:

Kontoklasse 1 og 2 er balansen din. Eiendeler skal føres på en konto som begynner med 1 (eiendelskontoer). Gjeld skal føres på en konto som begynner med 2 (gjeldskontoer).

Kontoklasse 3-8 kalles resultat. Inntekt føres på kontoer som starter på 3 (inntektskontoer), mens kostnader føres på kontoer som starter på 4-8 (kostnadskontoer).

Last ned en fullstendig oversikt over alle kontoklassene.

Les mer om resultatet og balansen i regnskapet.

Debet og kredit: Alt som skjer føres to steder i regnskapet. En konto går opp mens en annen går ned. De to føringene kalles debet og kredit, eller pluss og minus, men det er ikke pluss og minus i vanlig forstand.

For eksempel, når du selger en vare til Ola Nordmann føres det slik:

  • 500 kroner på «1500 Ola Nordmann», som er kundens konto og viser at han skylder deg 500 kroner (debet)

Salg til en kunde skal først føres på en kundekonto, ofte kalt kundereskontro. Det er fordi du som regel ikke får betalt samme dag som du sender fakturaen. Med kundekontoer har du alltid oversikt over hva du er skyldig.

Kjøp fra leverandører skal på samme måte innom en leverandørreskontro. 

  • 500 kroner på «3000 Salgsinntekt handelsvarer, avgiftspliktig, høy sats» som er en ofte brukt inntektskonto (kredit)

Selv om inntekt føres i minus, betyr det ikke at det er et negative beløp. Det føres i minus fordi det skal kunne settes opp mot kostnader på slutten av året, og kostnader føres som pluss på konto 4-8. 

Når du får betalt føres det som

  • 500 kroner på «1920 Bankkonto» (debet)
  • 500 kroner på «1500 Ola Nordmann», slik at kundens konto går i null (kredit)

Hvis du bruker et regnskapsprogram slipper du ofte å forholde deg til disse begrepene til daglig, men det er greit med en forståelse av hva som skjer bak kulissene.

LES OGSÅ: Alt om regnskapsføring for deg som skal føre selv

3. Bruk et godt regnskapsprogram

Du kan velge å føre regnskap i et regneark slik som Excel så lenge du har mindre enn 600 føringer i året – eksempel på føring er et kjøp, et salg eller avskrivning av en eiendel bedriften din har.

Men regneark blir fort uoversiktlige. Vi anbefaler derfor at du finner deg et godt regnskapsprogram som kan hjelpe deg på veien. 

Se prisen for regnskapsprogrammet til Conta.

Dette er fordelene for deg:

  • Smart gjenkjenning fyller ut mange av feltene for deg så fort du laster opp en kvittering eller en faktura, slik som beløp, datoer og lignende.
  • Ferdig utfylt MVA-melding er selvfølgelig med, og den skal de fleste bedrifter levere til myndighetene seks ganger i året.
  • Alt lagres trygt i 10 år, i tråd med kravene i bokføringsloven.

For en liten ekstra kostnad kan du også sende og motta EHF-fakturaer. Å sende EHF er bra for likviditeten til firmaet ditt, det er nemlig enkelt og kjapt gjort for kundene å betale deg!

4. Ikke la det gå for lang tid

Et annet tips som ofte er undervurdert, er å jobbe jevnlig med regnskapet. Det er greit å komme fort i gang og så føre regelmessig, gjerne én gang i uka eller én gang i måneden, avhengig av hvor mange bilag du har.

Hvis du har en regnskapsfører bør du avtale med de om hvor ofte du skal sende over bilag for at dere skal holde regnskapet oppdatert.

Vi anbefaler også å ta bankavstemming én gang i måneden hvis du har en egen bedriftskonto. Da sammenligner du bankutskriften med det som er ført i regnskapet for å se at du har fått med alt og at alle tallene stemmer

Myndighetene krever at regnskapet er oppdatert før hver frist, og senest hver fjerde måned. Det er uansett greit å unngå å jobbe i skippertak, i alle fall rett før MVA-meldingen eller skattemeldingen skal inn. 

Leveringsfrister for firmaet ditt i 2020

Velg firmatype:

Dette er de generelle fristene som gjelder for alle enkeltpersonforetak. Du kan også krysse av i boksene for å se flere frister for bedriften din.

Enkeltpersonforetaket mitt er:

Januar

  • 6 Jan

    Levere A-melding.

  • 15 Jan

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

Februar

Mars

  • 5 Mar

    Levere A-melding.

  • 10 Mar

    Levere årlig innlevering av MVA-melding, hvis du har fått det godkjent.
    Slik leverer du.
    Gratis webinar om MVA-meldingen.

  • 16 Mar

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 16 Mar

    Betale forskuddsskatt. Skatteetaten har valgt å flytte fristen til mai.

April

Mai

  • 4 Mai

    Betale forskuddsskatt. Den første fristen for forskuddsskatt ble flyttet fra mars til mai på grunn av koronaviruset.

  • 5 Mai

    Levere A-melding.

  • 15 Mai

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk. NB! Denne fristen for arbeidsgiveravgift er utsatt. Den nye fristen er 17. august. Du må fortsatt betale skattetrekk på vegne av ansatte som normalt.

  • 15 Mai

    Betale forskuddsskatt. Skatteetaten har valgt å flytte fristen til 15. juli.

Juni

Juli

  • 6 Jul

    Levere A-melding.

  • 15 Jul

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk. NB! Denne fristen for arbeidsgiveravgift er utsatt. Den nye fristen er 15. oktober. Du må fortsatt betale skattetrekk på vegne av ansatte som normalt.

  • 15 Jul

    Betale forskuddsskatt. Den andre fristen for forskuddsskatt ble flyttet fra mai til juli på grunn av koronaviruset.

  • 31 Jul

    Levere årsregnskap. NB! Utsatt til 30. september.

August

September

  • 7 Sep

    Levere A-melding.

  • 15 Sep

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 15 Sep

    Betale forskuddsskatt.

  • 30 Sep

    Ny frist for å levere årsregnskap.

Oktober

November

  • 5 Nov

    Levere A-melding.

  • 16 Nov

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 16 Nov

    Betale forskuddsskatt.

Desember


Les mer om regnskapsfristene for 2020.

5. Spør om hjelp

Det aller viktigste er at tallene du fører stemmer og at føringen er på riktig kontoklasse (1-8). Hvis du blir usikker, eller trenger hjelp med spesifikke ting, slik som årsoppgjør, periodisering eller avskrivning er det lurt å spørre om hjelp.

På hjelpesidene våre kan du også finne artikler om regnskap og hjelpeartikler for regnskapsprogrammet.

Hvis du vil ha mer spesifikke råd eller at noen andre skal ta seg av bokføringen kan du ta kontakt med en regnskapsfører.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 46
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 50584
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-07-23 11:41:48
            [post_date_gmt] => 2020-07-23 10:41:48
            [post_content] => 

Det finnes noen triks som gjør det enklere å huske hvilken inntektskonto du skal bokføre forskjellige typer inntekt på. Et av dem er å sjekke MVA-satsen på fakturaen. 

Noe av det mange synes er det vanskeligste med å føre regnskapet selv, er å finne ut hvilken regnskapskonto de skal bokføre de forskjellige inntektene og kostnadene på. I denne artikkelen skal vi fortelle mer om hva inntekt er for noe og hvordan du enkelt kan finne ut hvilken konto de forskjellige inntektstypene skal føres på.

Trenger du et enkelt regnskapsprogram til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt? Conta tilbyr tjenester for fakturering, regnskapsføring og tilbud og ordre i ett og samme system - slik får du full oversikt over alt som skjer i bedriften din. Registrer deg og prøv Conta sitt faktura- og regnskapsprogram gratis i 30 dager

LES OGSÅ: Dette er hva du må vite for å føre ditt eget regnskap

Hva er regnskapskontoer?

Regnskapskontoene hjelper deg med å ha system på bilagene i regnskapet ditt. I Norge følger vi kontoplanen i SAF-T-standarden

Kontoene består av åtte kontoklasser som avgjør hvilke transaksjoner som skal bokføres hvor. De fire hovedgruppene er eiendelskontoer, gjeldskontoer, inntektskontoer og kostnadskontoer

Kontonummer 3200 har for eksempel kontoklasse 3 (første siffer), kontogruppe 32 (første og andre siffer) og kontokode 00 (to siste sifre). Kontoklassen viser at det er en inntektskonto, kontogruppen forteller at det er en konto for omsetning unntatt MVA. Hvis du selger flere varer eller tjenester som er unntatt MVA, kan du dele dem opp og presisere det i kontokoden ved å lage kontoer som heter 3201, 3202 osv.

Les mer om hvordan kontoer fungerer eller last ned en PDF med oversikt over alle kontoklassene

All inntekt til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt bokføres på en konto som begynner på 3, altså en inntektskonto. Nå skal vi se nærmere på hvordan du finner ut hva som er riktig inntektskonto for det du skal bokføre.

Hva er inntekt?

Definisjonen på inntekt er enkelt og greit inntjening av penger. Det kan være penger du tjener ved å selge varer eller tjenester, men også renter på bankinnskudd, salg av aksjer og obligasjoner eller lignende.

Et annet begrep for inntekt er omsetning. Forskjellen på inntekt om omsetning er at inntekt alltid er trekt fra merverdiavgiften. Når det er snakk om omsetning, kan det være snakk om inntjente penger både inkludert og ekskludert MVA. Tilskudd fra Innovasjon Norge eller andre støtteordninger er en inntekt, men ikke en omsetning du betaler MVA for. Tilskuddet skal derfor bokføres på en inntektskonto i regnskapet, men ikke være med i MVA-meldingen

Når du fører regnskapet ditt i Conta, skiller systemet automatisk merverdiavgiften fra inntekten slik at du slipper å tenke på det når du bokfører. Det sparer deg mye tid og arbeid!

Noen forveksler også inntekt og innbetaling. Enkelt forklart, er innbetaling det du registrerer i regnskapet når du faktisk får betalt. Inntekt og innbetaling kan derfor være samme beløp registrert på samme dato, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. Slik registrerer du inntekt og betaling i Conta

Hva er MVA?

Hvilken MVA-sats varen eller tjenesten har, kan hjelpe deg med å finne riktig konto for inntekten i regnskapet.

MVA eller merverdiavgift ble tidligere kalt moms og er en slags skatt du som næringsdrivende samler inn for staten når du selger varer og tjenester. Vi skiller gjerne mellom lav MVA-sats, høy MVA-sats, unntatt MVA og fritatt MVA. 

Den lave satsen er 12 prosent (endret til 6 prosent under koronapandemien i 2020) og den høye er 25 prosent. Dette er de mest vanlige, men det finnes også andre satser for spesielle varer eller tjenester. Et eksempel er salg av rå fisk, som har en MVA-sats på 11,11 prosent. 

Både varer og tjenester som er unntatt og de som er fritatt fra merverdiavgift skal faktureres med 0 prosent MVA. Det er likevel viktig at du skiller mellom disse i regnskapet ditt. 

Når firmaet ditt er unntatt merverdiavgiftsloven, skal du ikke være registrert i Merverdiavgiftsregisteret, og du får heller ikke fradrag på MVA du betaler ved kjøp av varer og tjenester til virksomheten din. Eksempler på bransjer som er unntatt MVA er helsetjenester, undervisning og kultur. 

Selger du derimot tjenester eller varer som er fritatt MVA, skal du fortsatt være registrert i Merverdiavgiftsregisteret og kan få fradrag for MVA på ting du kjøper til bedriften. Bøker, pressen og salg av bruktbil er eksempler på varer og tjenester som er fritatt for MVA. 

Les mer om forskjellen på unntak og fritak av MVA

Du kan bruke MVA-kodene for å finne ut hvilken sats du skal bruke. Noen MVA-koder har samme sats, så hvis du er usikker, anbefaler vi å spørre en regnskapsfører

Finn riktig inntektskonto ved hjelp av MVA-satsen

Når du vet MVA-satsen til varen eller tjenesten du har solgt, kan du enkelt bruke tabellen under til å finne ut hvilken konto du skal bokføre inntekten på:

MVA-kodene er nemlig knyttet til bestemte kontoer i regnskapet gjennom SAF-T-standarden. Har du dermed sendt en faktura med 12 prosent MVA, vet du at inntekten skal bokføres på konto 3030 fordi det er den eneste kontoen for inntekter med lav MVA. 

Du kan laste ned oversikten over inntektskontoene slik at du har den tilgjengelig når du fører regnskap. 

Når du fører regnskap i Conta vil systemet automatisk finne riktig konto for deg, basert på MVA-satsen på fakturaen. Dette er en del av jobben med å gjøre regnskapsprogrammet enda smartere og enda enklere for deg å bruke. Spar tid med regnskap fra Conta - prøv det gratis i 30 dager.

[post_title] => Slik velger du riktig inntektskonto når du fører regnskap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => slik-velger-du-riktig-inntektskonto-nar-du-forer-regnskap [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-finner-du-kontoene-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-eiendelskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-gjeldskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-09-15 13:43:26 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 12:43:26 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50584 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 50427 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-07-16 12:08:43 [post_date_gmt] => 2020-07-16 11:08:43 [post_content] =>

Når du fører regnskap registrerer du alle transaksjoner i firmaet på ulike kontoer. Egenkapital og gjeld skal føres på en gjeldskonto som begynner på 2.

Kontoklasse 1 og 2 i regnskapet ditt viser hva du eier og hva du skylder. Egenkapital og gjeld hører til i kontoklasse 2 i kontoplanen. Kontoplanen er en oversikt over de ulike kontoene du bokfører alle transaksjonene dine på. Du bokfører for eksempel aksjekapital på konto 2000 og gjeld til leverandør på 2400. Alle i Norge følger standarden for regnskap som kalles SAF-T standarden

Eiendelskontoer bokføres som en positiv verdi, mens gjeldskontoer bokføres som en negativ verdi. Det vil si at totalsummen på eiendelene på den ene siden, og totalsummen på gjelden på den andre siden må være like og gå i null. Slik blir det balanse i regnskapet ditt.  

Kontoklasser fra 3 til 8 er resultatkontoene dine, og de brukes når du fører inntekter og kostnader

LES OGSÅ: Slik finner du kontoene i regnskapet 

Egenkapital føres på gjeldskonto

Aksjekapital, egenkapital og private innskudd skal føres på en gjeldskonto. Det kan kanskje ikke virke logisk at penger du setter inn i firmaet ditt blir ført som gjeld, men det blir ansett som et lån fordi dette er penger som eierne kan ha tilgode på et senere tidspunkt. 

Du skal for eksempel sette inn en aksjekapital på minimum 30 000 kroner når du oppretter et aksjeselskap, og da står firmaet skyldig 30 000 kroner til aksjonærene.  

Andre utgifter som skal føres på gjeldskonto 

Har du banklån, leverandørgjeld, skylder penger for offentlige avgifter eller lignende skal det også føres i kontoklasse 2.  

Gjelden deles inn i langsiktig og kortsiktig gjeld. Langsiktig gjeld er for eksempel gjeld du har til en kredittinstitusjon som skal betales over mer enn et år. Kortsiktig gjeld er gjeld som forfaller innen et år, og omfatter leverandørgjeld, gjeld til offentlige myndigheter og å sette av midler til en fremtidig utgift i regnskapet. 

Hvordan bokfører du egenkapital og gjeld i regnskapet? 

Når du skal bokføre egenkapital eller gjeld i regnskapet oppretter du et nytt bilag under menyfanen BILAG. Summen som er gjeld skal føres på konto som starter på 2. 

Si du for eksempel tar opp et lån fra banken, da bokføres det slik i det du mottar lånet og får det innbetalt på konto:

+ 1920 Bedriftskonto med det beløpet som ble satt over til bedriftens konto

+ 8150 Rentekostnader med det beløpet som du betaler banken for etableringsgebyr eller andre gebyrer når du tar opp lånet.

- 2220 Gjeld til kredittinstitusjon med hele beløpet du skylder banken 

Som regel når du tar opp et lån fra banken trekkes du automatisk et beløp en gang i måneden. Etterhvert som du betaler på lånet bør du be om å få en spesifikasjon fra banken på hva man har betalt i renter, avdrag og termingebyr.

Betalingen av avdrag på lån bokføres slik: 

+ 2220 Gjeld til Kredittinsititusjon med avdragsbeløpet

+ 7798 Annen kostnad for termingebyret

+ 8150 Rentekostnad for betalte renter
 
- 1920 Bedriftskonto for hele lånetrekket

Ny når det gjelder regnskapsføring? Dette er alt du må vite for å føre ditt eget regnskap

[post_title] => Hva er gjeldskontoer? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-gjeldskontoer [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-finner-du-kontoene-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-09-15 13:46:40 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 12:46:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50427 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 50424 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-07-16 12:02:05 [post_date_gmt] => 2020-07-16 11:02:05 [post_content] =>

Alle transaksjoner skal registreres på ulike kontoer i regnskapet. Eiendeler føres på kontoer som starter med 1. 

I kontoplanen bokføres eiendeler i kontoklasse 1. Kontoplanen er alle kontoene du kan bokføre transaksjoner på. I kontoklasse 1 kan det for eksempel være en varebil til firmaet ditt som da skal føres på konto 1236 Varebiler, eller hvis du har kjøpt aksjer i et annet selskap skal det på konto 1350. I Norge følger vi regnskapsstandarden SAF-T standarden

Eiendelskontoer bokføres som en positiv verdi, mens gjeldskontoer bokføres som en negativ verdi. Det vil si at totalsummen på eiendelene på den ene siden, og totalsummen på gjelden på den andre siden må være like og gå i null. Slik blir det balanse i regnskapet ditt. 

Kontoklassene som går fra 3 til 8 er resultatkontoene dine, og de brukes når du fører inntekter og kostnader

LES OGSÅ: Slik finner du kontoene i regnskapet

Hva er en eiendel? 

En eiendel kan være eiendom, transportmidler, aksjer, varelager eller penger. Det vil si at du skal føre på kontoklasse 1 hvis du har kjøpt deg aksjer eller en varebil.

Eiendeler kan deles inn i to hovedgrupper: anleggsmiddel og omløpsmiddel.

Anleggsmidler er mer langsiktige og ikke så lett å omsette. Anleggsmiddel kan for eksempel være en bygning du eier, eller en maskin du bruker i arbeidet ditt. Det kan selges, men går under langsiktig eiendel fordi du har kjøpt det med intensjon om å eie det en evig eller over en lang periode. 

Omløpsmiddel er kortsiktige eiendeler, som betyr at det er eiendeler du har en kortere periode, og som du kan selge unna raskt. Et eksempel på en eiendel som går under omløpsmiddel er varelager. Har du en bedrift som selger klær, vil varelageret bli borte i løpet av året og du har fått penger for det du har solgt. Omløpsmidler er ofte en god vei til likviditet, fordi de kan gjøres om til kontakter raskt.  

Hvordan fører jeg kjøp av eiendeler i regnskapet? 

Når du kjøper en eiendel skal den bokføres i regnskapet ditt. I Conta bokfører du dette ved å trykke på BILAG i menyen eller ved å trykke på REGISTRER KJØP på forsiden, når du er logget inn i regnskapsprogrammet. Husk at skal du ha en leverandør må du legge inn navnet på leverandørkontoen selv. 

Når du bokfører en eiendel på velger du en konto som starter med tallet 1. 

Hvis du for eksempel har kjøpt en varebil, bokfører du den slik:

+ Varebil 1236
- Leverandørgjeld 2400 

Og slik når du betaler den: 

+ Leverandørgjeld 2400 
- Bankkonto 1920 

Da har du økt eiendelene med det verdien på varebilen, og redusert eiendeler med pengene du har tatt ut av konto. 

Kjøper du en langsiktig eiendel må den som regel avskrives etterhvert som verdien synker, les mer om avskrivning av eiendeler og hvordan du bokfører avskrivning i Conta

[post_title] => Hva er eiendelskontoer? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-eiendelskontoer [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/slik-bokforer-du-avskrivning/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ [post_modified] => 2020-09-15 09:54:00 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 08:54:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50424 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.