Regnskap: Hvordan rette opp hvis du har bokført feil

Noe som ikke helt stemmer i regnskapet? Det er lett å rette opp i de aller fleste feil i et regnskap, her viser vi deg hvordan.

Post-thumb

Noe som ikke helt stemmer i regnskapet? Det er lett å rette opp i de aller fleste feil i et regnskap, her viser vi deg hvordan.

rette feil regnskap

Alle gjør feil en gang i blant, heldigvis trenger ikke det å være et stort problem. 

Den beste løsningen hvis du finner feil i regnskap, er å føre motbilag med samme dato som skal rette opp det som var feil. 

I Conta sitt regnskapsprogram er det så enkelt som å klikke “rediger” på et eksisterende bilag og endre det som ikke stemte. Da opprettes det automatisk et motbilag som nuller ut det du opprinnelig førte.

Men hvordan finner du egentlig ut om du har feil i regnskapet? Det enkleste er å se over regnskapsrapportene dine og sørge for å ta bankavstemming én gang i måneden. 

En annen viktig ting er å huske på å bokføre alle kvitteringene dine.

I farta og har kjøpt noe? Når du fører regnskap i Conta kan du knipse bilde av kvitteringen med mobilappen vår og sende til regnskapet. Da kan du kaste de gamle papirlappene!


Prøv Conta gratis

LES OGSÅ: Dette er alt du må vite om regnskapsføring

Bankavstemming er en snarvei for deg

Bankavstemming er en av de raskeste måtene å sjekke at ditt regnskap stemmer, slik at du kan rette opp eventuelle feil.

Å ta bankavstemming vil si å sammenligne det du har ført i regnskapet med det som står på kontoutskriften fra banken din. Så lenge du har egen bankkonto for bedriften (det er ikke et krav for ENK) anbefaler vi at du tar en slik sammenligning hver måned.

I praksis vil det si at du sjekker at endelig sum på regnskapskonto 1920 stemmer med kontoutskriften og at du har husket å bokføre alt som har gått inn og ut av kontoen i løpet av måneden. 

En vanlig feil vi ofte ser, er at en glemmer å føre renter og gebyrer fra banken – så pass på at de er bokført på regnskapskonto «7770 Bank- og kortgebyr». Hvis bedriften din har flere bankkontoer må du huske å sjekke at kjøp og salg er ført på de riktige kontoene.

Conta har selvfølgelig en egen funksjon for bankavstemming som gjør dette lett for deg. Les mer om bankavstemming i Conta.

Stemmer resultat og balanse?

Regnskap deles ofte opp i to deler.

Kontoer som starter på 1 og 2 i regnskapet kalles balanse. Der skal alle eiendelene og all gjelden til bedriften din bokføres, altså alt bedriften eier og skylder. For eksempel, så føres bankinnskudd på regnskapskonto 1920, og MVA du skylder til staten på konto 2740.

Kontoer som starter på 3 til 8 i regnskapet kalles resultat. Der fører du alle inntektene og kostnadene til bedriften.

Å se gjennom resultat- og balanserapporten lar deg enkelt oppdage feil i regnskapet ditt, for eksempel om det har sneket med seg et ekstra siffer i en kostnad, inntekt er ført på feil konto eller at du har glemt å føre firmabilen i regnskapet. 

En annen vanlig feil du kan oppdage i balanserapporten er at du har glemt å avskrive en eiendel. Ting du kjøper som koster mer enn 30 000 kroner og som du forventer å ha i mer enn 3 år, må avskrives hvert år.

LES OGSÅ: Ikke gå i disse 7 kontofellene

I Conta finner du både balanserapport og resultatrapport, som begge er lett oversiktlige, i tillegg til en rekke andre rapporter som gir deg bedre kontroll på bedriften din.

Det er lurt å se over rapportene annenhver måned for å rette feil i ditt regnskap.

Sjekk opp mot kunder og leverandører

I regnskapet ditt har du to rapporter som heter kundereskontro og leverandørreskontro. De viser åpne poster på hver kunde og leverandør, altså om du har noe utestående fra en kunde eller noe du skylder en leverandør.

I Conta har du vanlige reskontroer, i tillegg til aldersfordelte reskontroer, hvor du kan se hvor mye som er forfalt og hvor mange dager det er siden pengene skulle vært betalt.

Stemmer disse rapportene med virkeligheten? Hvis et kjøp har blitt kreditert, for eksempel, må du bokføre kreditnotaen du får fra leverandøren slik at regnskapet stemmer. 

Slik bokfører du refusjon fra kunde og til leverandør.

Avstemming er et godt verktøy her også: på slutten av året bør du eksportere reskontroen på de leverandørene og kundene hvor det er noe uoppgjort, og sende til dem slik at de kan sjekke mot sitt eget regnskap. 

Dette er en av sjekkene du må gjøre før du kan levere skattemelding og næringsspesifikasjon.

Slik leverer ENK skattemelding.

Slik leverer AS skattemelding.

Kontroll på MVA-meldingen?

I Conta sitt regnskapsprogram finner du tallene til MVA-meldingen satt opp i samme system som innleveringen i Altinn.

I MVA-rapporten kan du enkelt se om det er noe som ikke stemmer – for eksempel så selges de aller fleste varer og tjenester i Norge med 25 prosent MVA (men det finnes noen unntak). I rapporten kan du se MVA fordelt på de ulike satsene, stemmer tallene? 

Før du leverer MVA-meldingen må du huske å avslutte MVA-perioden. 

Å avslutte perioden gjør du med et tastetrykk inne på MVA-rapporten, men bak kulissene så opprettes det et bilag som overfører merverdiavgiften du skylder staten til regnskapskonto «2740 Oppgjørskonto merverdiavgift». 

Når du har levert MVA-melding og betalt må du huske å føre at betalingen har gått ut av bankkontoen og nulle ut det som står på 2740.

I Conta er det ikke mulig å føre på MVA-perioder du har lukket, det er for å unngå feil i regnskapet.

Noen tips til regnskapsføring

Alle som starter AS må opprette en egen bankkonto for aksjekapitalen, og mange fortsetter å bruke den også i etterkant. Vi anbefaler ENK også å opprette en bedriftskonto slik at det er lettere å skille mellom privatøkonomien og økonomien til bedriften din. 

Å føre regnskap i et ordentlig regnskapsprogram som hjelper deg å unngå feil og som gjør det lettere å se avvik er også et sjakktrekk. Sjekk ut regnskapsprogrammet til Conta.

Det har en mengde nyttige funksjoner, blant annet:

  • Gratis regnskapskurs hvor du kan lære å føre ditt eget regnskap
  • Muligheten for å motta EHF-fakturaer, altså elektroniske fakturaer som dukker opp omtrent ferdig bokført inne i regnskapsprogrammet
  • En gratis kvitteringsapp slik at du kan ta bilde av kvitteringer i farta
  • Autoriserte regnskapsførere som kan hjelpe deg inne i programmet
  • Fiks ferdige MVA-meldinger og næringsspesifikasjon
  • Alle rapportene du trenger for å sjekke regnskapet

Les også 6 vanlige regnskapsfeil du bør unngå – da er du bedre rustet til å ordne opp i feil.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Kun levere skattemelding / årsregnskap? Kom i gang med årsoppgjør i Conta!