Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Regnskap: Slik retter du opp hvis du har bokført feil

Noe som ikke helt stemmer i regnskapet? Det er lett å ordne opp i de aller fleste feil i et regnskap, her viser vi deg hvordan.

Avatar
Hanne Mørch

Noe som ikke helt stemmer i regnskapet? Det er lett å ordne opp i de aller fleste feil i et regnskap, her viser vi deg hvordan.

Alle gjør feil en gang i blant, heldigvis trenger ikke det å være et stort problem. 

Den beste løsningen hvis du finner feil i regnskapet, er å føre motbilag med samme dato som nuller ut det som var feil. 

I Conta sitt regnskapsprogram er det så enkelt som å klikke “rediger” på et eksisterende bilag og endre det som ikke stemte. Da opprettes det automatisk et motbilag som nuller ut det du opprinnelig førte.

Men hvordan finner du egentlig ut om du har feil i regnskapet? Det enkleste er å se over regnskapsrapportene dine og sørge for å ta bankavstemming én gang i måneden. 

En annen viktig ting er å huske på å bokføre alle kvitteringene dine.

I farta og har kjøpt noe? Når du fører regnskap i Conta kan du knipse bilde av kvitteringen med mobilappen vår og sende til regnskapet. Da kan du kaste de gamle papirlappene!

Prøv regnskapsføring i Conta gratis i 30 dager.

Allerede Conta-bruker? Logg inn og prøv gratis.

LES OGSÅ: Dette er alt du må vite om regnskapsføring

Bankavstemming er en snarvei for deg

Bankavstemming er en av de raskeste måtene å sjekke at regnskapet ditt stemmer.

Å ta bankavstemming vil si å sammenligne det du har ført i regnskapet med det som står på kontoutskriften fra banken din. Så lenge du har egen bankkonto for bedriften (det er ikke et krav for ENK) anbefaler vi at du tar en slik sammenligning hver måned.

I praksis vil det si at du sjekker at endelig sum på regnskapskonto 1920 stemmer med kontoutskriften og at du har husket å bokføre alt som har gått inn og ut av kontoen i løpet av måneden. 

En vanlig feil vi ofte ser, er at en glemmer å føre renter og gebyrer fra banken – så pass på at de er bokført på regnskapskonto «7770 Bank- og kortgebyr». Hvis bedriften din har flere bankkontoer må du huske å sjekke at kjøp og salg er ført på de riktige kontoene.

Conta har selvfølgelig en egen funksjon for bankavstemming som gjør dette lett for deg. Les mer om bankavstemming i Conta.

Stemmer resultat og balanse?

Regnskap deles ofte opp i to deler.

Kontoer som starter på 1 og 2 i regnskapet kalles balanse. Der skal alle eiendelene og all gjelden til bedriften din bokføres, altså alt bedriften eier og skylder. For eksempel, så føres bankinnskudd på regnskapskonto 1920, og MVA du skylder til staten på konto 2740.

Kontoer som starter på 3 til 8 i regnskapet kalles resultat. Der fører du alle inntektene og kostnadene til bedriften.

Å se gjennom resultat- og balanserapporten lar deg enkelt oppdage feil i regnskapet ditt, for eksempel om det har sneket med seg et ekstra siffer i en kostnad, inntekt er ført på feil konto eller at du har glemt å føre firmabilen i regnskapet. 

En annen vanlig feil du kan oppdage i balanserapporten er at du har glemt å avskrive en eiendel. Ting du kjøper som koster mer enn 15 000 kroner og som du forventer å ha i mer enn 3 år, må avskrives hvert år.

LES OGSÅ: Ikke gå i disse 7 kontofellene

I Conta finner du både balanserapport og resultatrapport, som begge er lett oversiktlige, i tillegg til en rekke andre rapporter som gir deg bedre kontroll på bedriften din.

Det er lurt å se over rapportene annenhver måned.

Sjekk opp mot kunder og leverandører

I regnskapet ditt har du to rapporter som heter kundereskontro og leverandørreskontro. De viser åpne poster på hver kunde og leverandør, altså om du har noe utestående fra en kunde eller noe du skylder en leverandør.

I Conta har du vanlige reskontroer, i tillegg til aldersfordelte reskontroer, hvor du kan se hvor mye som er forfalt og hvor mange dager det er siden pengene skulle vært betalt.

Stemmer disse rapportene med virkeligheten? Hvis et kjøp har blitt kreditert, for eksempel, må du bokføre kreditnotaen du får fra leverandøren slik at regnskapet stemmer. 

Slik bokfører du refusjon fra kunde og til leverandør.

Avstemming er et godt verktøy her også: på slutten av året bør du eksportere reskontroen på de leverandørene og kundene hvor det er noe uoppgjort, og sende til dem slik at de kan sjekke mot sitt eget regnskap. 

Dette er en av sjekkene du må gjøre før du kan levere skattemelding og næringsoppgave.

Slik leverer ENK skattemelding og Næringsoppgave 1.

Slik leverer AS skattemelding og Næringsoppgave 2.

Kontroll på MVA-meldingen?

I Conta sitt regnskapsprogram finner du tallene til MVA-meldingen satt opp i samme system som innleveringen i Altinn.

I MVA-rapporten kan du enkelt se om det er noe som ikke stemmer – for eksempel så selges de aller fleste varer og tjenester i Norge med 25 prosent MVA (men det finnes noen unntak). I rapporten kan du se MVA fordelt på de ulike satsene, stemmer tallene? 

Før du leverer MVA-meldingen må du huske å avslutte MVA-perioden. 

Å avslutte perioden gjør du med et tastetrykk inne på MVA-rapporten, men bak kulissene så opprettes det et bilag som overfører merverdiavgiften du skylder staten til regnskapskonto «2740 Oppgjørskonto merverdiavgift». 

Når du har levert MVA-melding og betalt må du huske å føre at betalingen har gått ut av bankkontoen og nulle ut det som står på 2740.

I Conta er det ikke mulig å føre på MVA-perioder du har lukket, det er for å unngå feil i regnskapet.

Noen tips til regnskapsføring

Alle som starter AS må opprette en egen bankkonto for aksjekapitalen, og mange fortsetter å bruke den også i etterkant. Vi anbefaler ENK også å opprette en bedriftskonto slik at det er lettere å skille mellom privatøkonomien og økonomien til bedriften din. 

Å føre regnskap i et ordentlig regnskapsprogram som hjelper deg å unngå feil og som gjør det lettere å se avvik er også et sjakktrekk. Sjekk ut regnskapsprogrammet til Conta.

Det har en mengde nyttige funksjoner, blant annet:

  • Gratis regnskapskurs hvor du kan lære å føre ditt eget regnskap
  • Muligheten for å motta EHF-fakturaer, altså elektroniske fakturaer som dukker opp omtrent ferdig bokført inne i regnskapsprogrammet
  • En gratis kvitteringsapp slik at du kan ta bilde av kvitteringer i farta
  • Autoriserte regnskapsførere som kan hjelpe deg inne i programmet
  • Fiks ferdige MVA-meldinger og Næringsoppgave 1
  • Alle rapportene du trenger for å sjekke regnskapet

Les også 6 vanlige regnskapsfeil du bør unngå – da er du bedre rustet til å ordne opp i feil.

        Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 156
            [name] => Regnskap og bokføring
            [slug] => regnskap-og-bokforing
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 156
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 151
            [count] => 46
            [filter] => raw
        )

)
Array
(
    [0] => WP_Post Object
        (
            [ID] => 50584
            [post_author] => 76
            [post_date] => 2020-07-23 11:41:48
            [post_date_gmt] => 2020-07-23 10:41:48
            [post_content] => 

Det finnes noen triks som gjør det enklere å huske hvilken inntektskonto du skal bokføre forskjellige typer inntekt på. Et av dem er å sjekke MVA-satsen på fakturaen. 

Noe av det mange synes er det vanskeligste med å føre regnskapet selv, er å finne ut hvilken regnskapskonto de skal bokføre de forskjellige inntektene og kostnadene på. I denne artikkelen skal vi fortelle mer om hva inntekt er for noe og hvordan du enkelt kan finne ut hvilken konto de forskjellige inntektstypene skal føres på.

Trenger du et enkelt regnskapsprogram til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt? Conta tilbyr tjenester for fakturering, regnskapsføring og tilbud og ordre i ett og samme system - slik får du full oversikt over alt som skjer i bedriften din. Registrer deg og prøv Conta sitt faktura- og regnskapsprogram gratis i 30 dager

LES OGSÅ: Dette er hva du må vite for å føre ditt eget regnskap

Hva er regnskapskontoer?

Regnskapskontoene hjelper deg med å ha system på bilagene i regnskapet ditt. I Norge følger vi kontoplanen i SAF-T-standarden

Kontoene består av åtte kontoklasser som avgjør hvilke transaksjoner som skal bokføres hvor. De fire hovedgruppene er eiendelskontoer, gjeldskontoer, inntektskontoer og kostnadskontoer

Kontonummer 3200 har for eksempel kontoklasse 3 (første siffer), kontogruppe 32 (første og andre siffer) og kontokode 00 (to siste sifre). Kontoklassen viser at det er en inntektskonto, kontogruppen forteller at det er en konto for omsetning unntatt MVA. Hvis du selger flere varer eller tjenester som er unntatt MVA, kan du dele dem opp og presisere det i kontokoden ved å lage kontoer som heter 3201, 3202 osv.

Les mer om hvordan kontoer fungerer eller last ned en PDF med oversikt over alle kontoklassene

All inntekt til enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt bokføres på en konto som begynner på 3, altså en inntektskonto. Nå skal vi se nærmere på hvordan du finner ut hva som er riktig inntektskonto for det du skal bokføre.

Hva er inntekt?

Definisjonen på inntekt er enkelt og greit inntjening av penger. Det kan være penger du tjener ved å selge varer eller tjenester, men også renter på bankinnskudd, salg av aksjer og obligasjoner eller lignende.

Et annet begrep for inntekt er omsetning. Forskjellen på inntekt om omsetning er at inntekt alltid er trekt fra merverdiavgiften. Når det er snakk om omsetning, kan det være snakk om inntjente penger både inkludert og ekskludert MVA. Tilskudd fra Innovasjon Norge eller andre støtteordninger er en inntekt, men ikke en omsetning du betaler MVA for. Tilskuddet skal derfor bokføres på en inntektskonto i regnskapet, men ikke være med i MVA-meldingen

Når du fører regnskapet ditt i Conta, skiller systemet automatisk merverdiavgiften fra inntekten slik at du slipper å tenke på det når du bokfører. Det sparer deg mye tid og arbeid!

Noen forveksler også inntekt og innbetaling. Enkelt forklart, er innbetaling det du registrerer i regnskapet når du faktisk får betalt. Inntekt og innbetaling kan derfor være samme beløp registrert på samme dato, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. Slik registrerer du inntekt og betaling i Conta

Hva er MVA?

Hvilken MVA-sats varen eller tjenesten har, kan hjelpe deg med å finne riktig konto for inntekten i regnskapet.

MVA eller merverdiavgift ble tidligere kalt moms og er en slags skatt du som næringsdrivende samler inn for staten når du selger varer og tjenester. Vi skiller gjerne mellom lav MVA-sats, høy MVA-sats, unntatt MVA og fritatt MVA. 

Den lave satsen er 12 prosent (endret til 6 prosent under koronapandemien i 2020) og den høye er 25 prosent. Dette er de mest vanlige, men det finnes også andre satser for spesielle varer eller tjenester. Et eksempel er salg av rå fisk, som har en MVA-sats på 11,11 prosent. 

Både varer og tjenester som er unntatt og de som er fritatt fra merverdiavgift skal faktureres med 0 prosent MVA. Det er likevel viktig at du skiller mellom disse i regnskapet ditt. 

Når firmaet ditt er unntatt merverdiavgiftsloven, skal du ikke være registrert i Merverdiavgiftsregisteret, og du får heller ikke fradrag på MVA du betaler ved kjøp av varer og tjenester til virksomheten din. Eksempler på bransjer som er unntatt MVA er helsetjenester, undervisning og kultur. 

Selger du derimot tjenester eller varer som er fritatt MVA, skal du fortsatt være registrert i Merverdiavgiftsregisteret og kan få fradrag for MVA på ting du kjøper til bedriften. Bøker, pressen og salg av bruktbil er eksempler på varer og tjenester som er fritatt for MVA. 

Les mer om forskjellen på unntak og fritak av MVA

Du kan bruke MVA-kodene for å finne ut hvilken sats du skal bruke. Noen MVA-koder har samme sats, så hvis du er usikker, anbefaler vi å spørre en regnskapsfører

Finn riktig inntektskonto ved hjelp av MVA-satsen

Når du vet MVA-satsen til varen eller tjenesten du har solgt, kan du enkelt bruke tabellen under til å finne ut hvilken konto du skal bokføre inntekten på:

MVA-kodene er nemlig knyttet til bestemte kontoer i regnskapet gjennom SAF-T-standarden. Har du dermed sendt en faktura med 12 prosent MVA, vet du at inntekten skal bokføres på konto 3030 fordi det er den eneste kontoen for inntekter med lav MVA. 

Du kan laste ned oversikten over inntektskontoene slik at du har den tilgjengelig når du fører regnskap. 

Når du fører regnskap i Conta vil systemet automatisk finne riktig konto for deg, basert på MVA-satsen på fakturaen. Dette er en del av jobben med å gjøre regnskapsprogrammet enda smartere og enda enklere for deg å bruke. Spar tid med regnskap fra Conta - prøv det gratis i 30 dager.

[post_title] => Slik velger du riktig inntektskonto når du fører regnskap [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => slik-velger-du-riktig-inntektskonto-nar-du-forer-regnskap [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-finner-du-kontoene-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-eiendelskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-gjeldskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-09-15 13:43:26 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 12:43:26 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50584 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 50427 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-07-16 12:08:43 [post_date_gmt] => 2020-07-16 11:08:43 [post_content] =>

Når du fører regnskap registrerer du alle transaksjoner i firmaet på ulike kontoer. Egenkapital og gjeld skal føres på en gjeldskonto som begynner på 2.

Kontoklasse 1 og 2 i regnskapet ditt viser hva du eier og hva du skylder. Egenkapital og gjeld hører til i kontoklasse 2 i kontoplanen. Kontoplanen er en oversikt over de ulike kontoene du bokfører alle transaksjonene dine på. Du bokfører for eksempel aksjekapital på konto 2000 og gjeld til leverandør på 2400. Alle i Norge følger standarden for regnskap som kalles SAF-T standarden

Eiendelskontoer bokføres som en positiv verdi, mens gjeldskontoer bokføres som en negativ verdi. Det vil si at totalsummen på eiendelene på den ene siden, og totalsummen på gjelden på den andre siden må være like og gå i null. Slik blir det balanse i regnskapet ditt.  

Kontoklasser fra 3 til 8 er resultatkontoene dine, og de brukes når du fører inntekter og kostnader

LES OGSÅ: Slik finner du kontoene i regnskapet 

Egenkapital føres på gjeldskonto

Aksjekapital, egenkapital og private innskudd skal føres på en gjeldskonto. Det kan kanskje ikke virke logisk at penger du setter inn i firmaet ditt blir ført som gjeld, men det blir ansett som et lån fordi dette er penger som eierne kan ha tilgode på et senere tidspunkt. 

Du skal for eksempel sette inn en aksjekapital på minimum 30 000 kroner når du oppretter et aksjeselskap, og da står firmaet skyldig 30 000 kroner til aksjonærene.  

Andre utgifter som skal føres på gjeldskonto 

Har du banklån, leverandørgjeld, skylder penger for offentlige avgifter eller lignende skal det også føres i kontoklasse 2.  

Gjelden deles inn i langsiktig og kortsiktig gjeld. Langsiktig gjeld er for eksempel gjeld du har til en kredittinstitusjon som skal betales over mer enn et år. Kortsiktig gjeld er gjeld som forfaller innen et år, og omfatter leverandørgjeld, gjeld til offentlige myndigheter og å sette av midler til en fremtidig utgift i regnskapet. 

Hvordan bokfører du egenkapital og gjeld i regnskapet? 

Når du skal bokføre egenkapital eller gjeld i regnskapet oppretter du et nytt bilag under menyfanen BILAG. Summen som er gjeld skal føres på konto som starter på 2. 

Si du for eksempel tar opp et lån fra banken, da bokføres det slik i det du mottar lånet og får det innbetalt på konto:

+ 1920 Bedriftskonto med det beløpet som ble satt over til bedriftens konto

+ 8150 Rentekostnader med det beløpet som du betaler banken for etableringsgebyr eller andre gebyrer når du tar opp lånet.

- 2220 Gjeld til kredittinstitusjon med hele beløpet du skylder banken 

Som regel når du tar opp et lån fra banken trekkes du automatisk et beløp en gang i måneden. Etterhvert som du betaler på lånet bør du be om å få en spesifikasjon fra banken på hva man har betalt i renter, avdrag og termingebyr.

Betalingen av avdrag på lån bokføres slik: 

+ 2220 Gjeld til Kredittinsititusjon med avdragsbeløpet

+ 7798 Annen kostnad for termingebyret

+ 8150 Rentekostnad for betalte renter
 
- 1920 Bedriftskonto for hele lånetrekket

Ny når det gjelder regnskapsføring? Dette er alt du må vite for å føre ditt eget regnskap

[post_title] => Hva er gjeldskontoer? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-gjeldskontoer [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-kostnadskontoer-i-regnskapet/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/slik-finner-du-kontoene-i-regnskapet/ [post_modified] => 2020-09-15 13:46:40 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 12:46:40 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50427 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 50424 [post_author] => 74 [post_date] => 2020-07-16 12:02:05 [post_date_gmt] => 2020-07-16 11:02:05 [post_content] =>

Alle transaksjoner skal registreres på ulike kontoer i regnskapet. Eiendeler føres på kontoer som starter med 1. 

I kontoplanen bokføres eiendeler i kontoklasse 1. Kontoplanen er alle kontoene du kan bokføre transaksjoner på. I kontoklasse 1 kan det for eksempel være en varebil til firmaet ditt som da skal føres på konto 1236 Varebiler, eller hvis du har kjøpt aksjer i et annet selskap skal det på konto 1350. I Norge følger vi regnskapsstandarden SAF-T standarden

Eiendelskontoer bokføres som en positiv verdi, mens gjeldskontoer bokføres som en negativ verdi. Det vil si at totalsummen på eiendelene på den ene siden, og totalsummen på gjelden på den andre siden må være like og gå i null. Slik blir det balanse i regnskapet ditt. 

Kontoklassene som går fra 3 til 8 er resultatkontoene dine, og de brukes når du fører inntekter og kostnader

LES OGSÅ: Slik finner du kontoene i regnskapet

Hva er en eiendel? 

En eiendel kan være eiendom, transportmidler, aksjer, varelager eller penger. Det vil si at du skal føre på kontoklasse 1 hvis du har kjøpt deg aksjer eller en varebil.

Eiendeler kan deles inn i to hovedgrupper: anleggsmiddel og omløpsmiddel.

Anleggsmidler er mer langsiktige og ikke så lett å omsette. Anleggsmiddel kan for eksempel være en bygning du eier, eller en maskin du bruker i arbeidet ditt. Det kan selges, men går under langsiktig eiendel fordi du har kjøpt det med intensjon om å eie det en evig eller over en lang periode. 

Omløpsmiddel er kortsiktige eiendeler, som betyr at det er eiendeler du har en kortere periode, og som du kan selge unna raskt. Et eksempel på en eiendel som går under omløpsmiddel er varelager. Har du en bedrift som selger klær, vil varelageret bli borte i løpet av året og du har fått penger for det du har solgt. Omløpsmidler er ofte en god vei til likviditet, fordi de kan gjøres om til kontakter raskt.  

Hvordan fører jeg kjøp av eiendeler i regnskapet? 

Når du kjøper en eiendel skal den bokføres i regnskapet ditt. I Conta bokfører du dette ved å trykke på BILAG i menyen eller ved å trykke på REGISTRER KJØP på forsiden, når du er logget inn i regnskapsprogrammet. Husk at skal du ha en leverandør må du legge inn navnet på leverandørkontoen selv. 

Når du bokfører en eiendel på velger du en konto som starter med tallet 1. 

Hvis du for eksempel har kjøpt en varebil, bokfører du den slik:

+ Varebil 1236
- Leverandørgjeld 2400 

Og slik når du betaler den: 

+ Leverandørgjeld 2400 
- Bankkonto 1920 

Da har du økt eiendelene med det verdien på varebilen, og redusert eiendeler med pengene du har tatt ut av konto. 

Kjøper du en langsiktig eiendel må den som regel avskrives etterhvert som verdien synker, les mer om avskrivning av eiendeler og hvordan du bokfører avskrivning i Conta

[post_title] => Hva er eiendelskontoer? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => hva-er-eiendelskontoer [to_ping] => [pinged] => https://hjelp.conta.no/regnskap/bilag/slik-bokforer-du-avskrivning/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-balanse/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-resultat/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-saf-t/ https://hjelp.conta.no/kunnskapssidene/regnskap-og-bokforing/hva-er-inntektskontoer/ [post_modified] => 2020-09-15 09:54:00 [post_modified_gmt] => 2020-09-15 08:54:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hjelp.conta.no/?p=50424 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

På tide å bytte ut hjemmelagede fakturaer og bæreposer med kvitteringer?
Opplev hvor mye enklere det kan gjøres med Conta.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.