Gratis webinarer fra Conta - Lær om regnskap, skatt og mye mer!

Ny inkassosak

Hvis en faktura har forfalt, kan du sende den til Conta Inkasso direkte fra Conta.

Conta Inkasso er en tjeneste som ikke lenger eksisterer. Se hvordan du sender ubetalte fakturaer til innkreving via partneren vår, Kravia.

Hvis en faktura har forfalt, kan du sende den til Conta Inkasso direkte fra Conta.

Enkelte velger å sende en valgfri purring først, men dette er ikke lovpålagt. En purring er ikke nok til å få sendt saken til inkasso. Det er bare et inkassovarsel som kan sette prosessen i gang.

Først: Husk å registrere innbetalinger

Du må registrere innbetalinger som kunden eventuelt måtte gjøre underveis for at saldo og status skal bli korrekt. Dette kan du gjøre fra ved å gå til menyfanen INKASSOSAKER og så menypunktet ALLE INKASSOSAKER, og klikk på + i høyre kolonne på saken det gjelder. Da vil summen bli redusert med det kunden har betalt inn. Hvis du har KID-nummer på fakturaen fra Conta, vil betalingen bli registrert automatisk når kunden betaler inn med KID. Er det KID-nummer fra et annet fakturasystem vil du måtte registrere betalinger manuelt.

Forfalt faktura fra Conta

Hvis den opprinnelige fakturaen ble laget i Conta, kan den enkelt sendes derfra til Conta Inkasso. Dette er kun mulig å gjøre etter at inkassovarsel har blitt sendt fra Conta, og har forfalt med 14 dager. Da har den statusen «inkassovarsel forfalt» i fakturalisten.

Slik gjør du:

  1. Finn fakturaen i Conta. Der velger du SEND TIL INKASSO
  2. Hvis du har flere utestående fakturaer som har forfalt med mer enn 14 dager etter inkassovarsel ble sendt, vil du nå få opp en liste over disse. Loven krever nemlig at alle utestående krav mot samme kunde må samles i samme inkassosak, og derfor kan du få opp denne listen.
  3. Hvis fakturaene er registrert på ulike avdelinger eller prosjekter i Conta, må du spesifisere hvilke av disse inntektene fra inkassokravene og gebyrene skal bokføres på. Avdelinger og prosjekter krever at du har Smart.
  4. Til slutt må du velge om du selv vil postlegge fakturaen, eller om Conta skal gjøre det. Sistnevnte krever Conta-kreditt. Den totale kostnaden vil du bli opplyst om når du går videre og skal betale.

Nå kan du laste ned en PDF av inkassobrevet.

Registrering av forfalt faktura fra annet system

Slik lager du en ny inkassosak av en faktura fra utenfor Conta-tjenestene, som du legger inn manuelt.

  1. Klikk på START EN INKASSOSAK fra startsiden.
  2. Hvis denne kunden er registrert i systemet fra før, kan du bare søke etter kunden i søkefeltet, og kunden vil dukke opp. Hvis ikke, trykk på knappen LEGG INN EN NY KUNDE. Husk å velge om kunden er bedrifts- eller privatkunde helt øverst på skjemaet.
  3. Når du har valgt en kunde får du frem et nytt skjema der du skal skrive inn fakturanummer, beløp og den opprinnelige forfallsdatoen for fakturaen». Det er også smart, men ikke pålagt hvis ikke du vil at Conta skal sende inkassokravet for deg, å laste opp fakturaen i PDF-format. Hvis du har flere forfalte krav på samme kunde, må du også legge de inn her.
  4. Klikk på knappen VIDERE for å gå til neste steg.
  5. Under «legg inn flere saksopplysninger» er det flere felt å forholde seg til.
  6. Hvis du har sendt flere inkassovarsel til samme kunde, huk av på «Ja, jeg har sendt inkassovarsel tidligere». Da vil systemet generere en betalingsoppfordring istedet, og i praksis «hoppe over» inkassovarselet, siden du allerede har fullført dette lovpålagte steget.
  7. Skriv også inn eventuelle purregebyr her. Legg også inn KID-nummer hvis fakturaen hadde det.
  8. Hvis firmaet ditt har flere avdelinger, eller fakturaen kommer fra et prosjekt i firmaet, kan du spesifisere det fra nedtrekksmenyene på denne siden.
  9. Hvis kunden allerede har betalt deler av fakturaen må du legge inn dette nederst ved å klikke på «Har kunden allerede betalt deler av fakturaen?» Da trekkes dette beløpet fra det samlede inkassokravet.
  10. Klikk VIDERE
  11. Du får nå opp et sammendrag over kravbeløpet, renter og gebyrer som kunden skylder deg. Alt dette samles på betalingsoppfordringen.
  12. Til slutt må du velge om du selv vil postlegge betalingsoppfordringen, eller om Conta skal gjøre det. Postlegging med Conta må betales med Conta-kreditt.
  13. Klikk på knappen START INKASSOSAKEN

Hvis kunden betaler, kan du når som helst gå til saken det gjelder og klikke REGISTRER INNBETALING. Og da er saken avsluttet.

Nå kan du ta saken videre.

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.