Ta inkassosaken videre

Sendt inkassovarsel, men kunden har fremdeles ikke betalt? Slik tar du saken videre.

Sendt inkassovarsel, men kunden har fremdeles ikke betalt? Slik tar du saken videre.

Hvis kunden ikke betaler innen 14 dager etter at inkassovarselet har forfalt, kan du sende en betalingsoppfordring i posten. Her får kunden en siste sjanse til å betale før saken går til tvangsinnkreving eller konkursvarsel hos namsmannen.

I listen over inkassosaker vil saken vise statusen «inkassovarsel forfalt» når 14 dager har passert siden inkassovarselet forfalt. Gå videre til saksdetaljene og velg TA SAKEN VIDERE for å sende en betalingsoppfordring på samme måte som du sender andre dokumenter fra Conta-tjenestene.

Sammendrag av inkassosak

På neste side velger du sendemåte. Du kan sende i posten selv, eller velge «postlegg med Conta». Dette krever Conta-kreditt.

Valg av sendemåte

Klikk OPPRETT BETALINGSOPPFORDRINGEN når du har valgt sendemåte.

Velg utleggsbegjæring eller konkursvarsel

Hvis betalingsoppfordringen forfaller uten at kunden betaler, kan du fra saksdetaljene velge å ta saken videre til ett av to steg – enten utleggsbegjæring eller konkursvarsel.

  1. Privatpersoner og enkeltpersonforetak kan ikke slås konkurs gjennom egeninkasso, og derfor vil dette valget kun være begrenset til utleggsforretning hvis det gjelder en privatkunde
  2. Gå til saksdetaljene
  3. Klikk på TA SAKEN VIDERE
  4. På neste side klikker du på enten «utleggsforretning» eller «konkursvarsel» for å fortsette

Usikker på hva du skal velge?

Få mer bakgrunnsinformasjon i Inkassoskolen, og sørg for at du gjør informerte valg og er klar over konsekvensene.

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.