Bokføre utlegg og tilbakebetaling i frivillig organisasjon
Har du eller noen andre i en frivillig organisasjon hatt et utlegg? I denne hjelpeartikkelen viser vi hvordan du bokfører både utlegget og tilbakebetalingen.
Dersom en frivillig har hatt et utlegg for en frivillig organisasjonen, kan man legge inn den frivillige som en leverandør og knyttet kjøpe opp mot den frivillige sin leverandørkonto i regnskapet. Det er en enkel og effektiv måte å bokføre utlegg fra frivillige på.
Det er også mulig å bokføre kjøp og tilbakebetaling via kjøp og konto «Gjeld til andre personer enn ansatte og eier», men for et ryddigst mulig regnskap anbefaler vi at du gjør det på følgende måte:
Gå til REGISTRER KJØP > REGISTRER NYTT BILAG > KJØP og fyll ut feltene.
Last opp kvittering eller faktura for kjøpet som bilag.
Under Fakturadetaljer kan du klikke på LEGG TIL NY LEVERANDØR eller søke etter en eksisterende leverandør, dersom det er en frivillig som har gjort utlegg for organisasjonen tidligere.
Under Kostnader legger du inn beskrivelse av kjøpet.
Til slutt velger du Betaling.
Fordelen med å bokføre utlegg på leverandørkonto, er at du kan velge Betal med Conta. Dette er en bankintegrasjon, som gjør at du kan betale leverandørene dine direkte fra Conta. Dette sparer deg for masse tid og du slipper å logge inn i egen nettbank for å betale.
Husk at for å kunne betale leverandører, eller som i dette eksempelet en frivillig i en organisasjon som har hatt utlegg, så må du legge inn kontonummeret pengene skal føres tilbake på når du legger inn leverandør.