Gratis webinarer fra Conta - Lær om regnskap, skatt og mye mer!

Dobbel betaling på faktura? Slik løser du det

Enten du har fått dobbel betaling fra en kunde, eller har betalt to ganger til leverandør, er det viktig å rette det opp i regnskapet.

Enten du har fått dobbel betaling fra en kunde, eller har betalt to ganger til leverandør, er det viktig å rette det opp i regnskapet.

Det er heldigvis enklere enn mange tror, og det er kanskje nettopp derfor mange overkompliserer og ender opp med å gjøre feil. La oss se på prosedyrene for begge tilfellene, og hvorfor det ikke er noe stress å rette opp i.

Du har mottatt dobbel betaling

Hva gjør du når du har mottatt betaling for samme faktura to ganger? Om du lar være å gjøre noe med dette vil det skape krøll i regnskapet.

Feilen mange gjør er å opprette en kreditnota for fakturaen, men da skaper du enda et problem – du skulle jo ha inntekten fra fakturaen. Ikke på noe tidspunkt i dette scenarioet trenger du å opprette en kreditnota, det vil bare føre til enda mer behov for å rette opp.

Riktig prosedyre er superenkel: Først må du tilbakebetale den ene betalingen du mottok, og så reskontroføre det på den relevante kunden i regnskapet. Som dokumentasjon kan du legge ved skjermbilde av bankoverføringen (bankbilaget). 

Reskontroføring vil si at du oppdaterer i regnskapet ditt at du tilbakebetalte det overskytende beløpet. Grunnen til dette er at det ellers vil stå i regnskapet at du skylder kunden penger (noe du ikke gjør når du faktisk betaler tilbake).

Du har betalt dobbelt

Det skjer den beste! 

Det første du må gjøre er å kontakte leverandøren og be om pengene tilbake for den ene betalingen. Om de har stell på sine sysaker er ikke dette et problem.

Alternativet er å be om at beløpet trekkes fra neste faktura, noe som kan være aktuelt hvis du handler mye med denne leverandøren, og det eliminerer dessuten behovet for en ekstra bankoverføring.

Så: Etter hvert som du får pengene tilbake, eller du får en redusert faktura, og du bokfører disse på leverandøren – så vil ting rette seg opp igjen.

Les mer om reskontro på leverandører og kunder.

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.