Lage repeterende faktura
Hvis du har kunder som du fakturerer med jevne mellomrom, er det enklere å sette fakturaer på repetisjon enn å lage en ny hver gang.
Hvis du har kunder som du fakturerer med jevne mellomrom, er det enklere å sette fakturaer på repetisjon enn å lage en ny hver gang.
Du velger om fakturaen skal repeteres samtidig som du lager fakturaen. Klikk på «Repetere denne fakturaen?» oppe til høyre over fakturaredigereren, og du vil få opp et dialogvindu:
Slik fungerer repetisjon
Fremtidige fakturadatoer vil alltid være basert på den første fakturadatoen. Hvis du sender en husleiefaktura den 1. i hver måned, må du altså sende den første fakturaen på den datoen.
Så lenge repetisjonen er aktiv, vil kunden motta fakturaen ved hjelp av sendemåten du først brukte. Hvis du valgte e-post, vil kunden få den som e-post hver gang.
Hvis du bruker regnskapsprogrammet kan du sende fakturaer på e-post uten å betale ekstra. Sending av EHF-faktura er inkludert i Smart-abonnementet, men merk at du må kjøpe Conta-kreditt for å sende e-post og EHF i noen abonnementer.
Hvis du valgte SKRIV UT SELV må du gjøre dette hver intervall, og sende selv.
Repeterende fakturaer vises i fakturalisten med et hurtigikon i kolonnen «detaljer» som indikerer at fakturaen repeteres, og du kan klikke på det for å enkelt avslutte repetisjonen.
Tidsrommene du kan velge mellom er:
- Hver uke
- Hver 14.dag
- Hver måned
- Hver 2.måned
- Hvert kvartal
- Hvert halvår
- Hvert år
Slå av repetisjon
Vi anbefaler å legge inn sluttdato til datoen du har avtalt med kunden, for eksempel i henhold til kontraktens varighet. Dette gjør du i dialogvinduet som kommer opp når du velger å repetere fakturaen, under SLUTTDATO. Om du ikke har lagt inn sluttdato er det likevel enkelt å avbryte repeteringen.
Den letteste måten å avbryte repeteringen er å finne den repeterende fakturaen i fakturalisten under menypunktet «Repeterende», og klikke på hurtigikonet for repetisjon helt til høyre. Bekreft at du stopper repetisjonen i dialogvinduet som kommer opp.
VIKTIG: En repeterende faktura fra en avdeling vil fremdeles sendes fra den avdelingen selv om du nedgraderer til Standard-abonnementet. Avdelinger er funksjonalitet som er inkludert i Smart-abonnementet.
Du kan også gå til KUNDER, og så finne den nyeste fakturaen som har blitt repetert. I fakturadetaljene kan du nå slå av repetisjonen ved å klikke på SLÅ AV.