Kravia Q&A
I denne artikkelen finner du svar på en rekke spørsmål som omhandler inkasso fra Conta og vår inkassopartner Kravia.
I denne artikkelen finner du svar på en rekke spørsmål som omhandler inkasso fra Conta og vår inkassopartner Kravia.
Hva er inkasso?
Inkasso betyr å kreve inn penger fra kundenes ubetalte regninger når de går over forfallsdato. Både den opprinnelige selgeren og et inkassobyrå kan kreve inn penger.
Vi skiller mellom egeninkasso og å bruke et inkassobyrå. Med egeninkasso tar du deg av innkrevingen selv. Ulempen med dette er at det kan både være tidkrevende og skape en dårlig relasjon med kunden. I Conta kan du sende inkasso direkte til vår inkassopartner Kravia.
Hvem er Kravia?
Kravia er Conta sin inkassopartner. Kravia tilbyr profesjonell hjelp med betalingsoppfølging og inkasso. I tråd med Conta sin filosofi er Kravia opptatt av smart teknologi og menneskelig dialog.
Opplever du å ikke få betalt utsendte faktura etter forfallsdatoen, kan du sende fakturaen rett til inkasso fra Conta. Det er enkelt og raskt, og du slipper å håndtere innkrevingen selv. Betalinger du mottar gjennom innkreving blir også bokført automatisk.
Hva koster det å sende en faktura til inkasso med Kravia?
Benytter du deg av Conta sin inkassopartner, Kravia, er det faktisk gratis* å sende faktura til inkasso. Får du ikke betalt fra en kunde, er det derfor lurt å prøve å sende den til Kravia.
Du kan enten sette opp automatisk oppfølging av forfalte fakturaer, eller vurdere og sende hver enkelt faktura etter hvert som de forfaller. Med automatisk oppfølging sparer du tid og slipper å bekymre deg for om pengene kommer på konto eller ikke.
*I de aller fleste saker koster det ingenting å sende en faktura til inkasso med Kravia. Du kan også trekke saken gratis. Det kan påløpe kostnader dersom fakturaen er forfalt med mer enn 90 dager før den sendes til Kravia og dersom det tas eventuelle rettslige steg senere i prosessen. Rettslige steg må alltid godkjennes av deg før de gjennomføres. Det betyr i praksis at i det store flertallet av saker er det gratis å sende fakturaen til inkasso hos Kravia.
Når bør forfalte fakturaer sendes til inkasso?
Vi anbefaler å sende fakturaen til inkasso så snart du begynner å tvile på om kunden kommer til å betale, og aller helst innen 14 dager etter forfall.
Det finnes ingen allmenn fasit på hvordan du bør legge opp fakturaoppfølgingen mot kundene dine, men erfaringsmessig er det helt klart at jo lenger du venter med å sende til inkasso, dess mindre blir sannsynligheten for å få betalt.
Automatisk med Kravia
Hvis du ønsker, kan Kravia automatisk hente fakturaene dine som ikke er betalt til forfall og følge dem opp for deg. Du kan aktivere Automatisk oppfølging av ubetalte fakturaer i Conta.
Må jeg sende purring før jeg sender inkasso?
Nei, du behøver ikke sende purring før du sender til inkasso. Du kan velge selv hvordan du vil løse det. Når du sender en forfalt faktura til inkasso, vil kunden din motta et inkassovarsel.
Du kan også sette opp automatisk purring eller inkasso ved forfall.
Hvorfor bør jeg sende en sak til inkasso?
Bruk av inkasso sparer deg for tid og sikrer at du får betalt fakturaer som fortsatt ikke er betalt mer enn 14 dager etter forfall. Det er helt vanlig å sende ubetalte faktura til inkasso. Det øker også sannsynligheten for at den forfalte fakturaen din blir betalt når en profesjonell aktør tar jobben med innkreving.
Du kan også sende en purring først med purregebyr eller personlig følge opp kunden. I Conta kan du velge å ha automatisk oppfølging på fakturaer, slik at kunden mottar purring eller at saken blir sendt til inkasso etter forfall. Mange foretrekker å sende til inkasso, fremfor å håndtere saken selv. For å bruke automatisk oppfølging må du ha KID-nummer og Smart-abonnement.
Når en tredjepart tar seg av oppfølgingen, kan du selv fokusere på ditt eget arbeid. Det gjør det også enklere å opprettholde en god og positiv dialog med kundene dine.
Hvor lang tid tar det å få pengene etter en faktura er sendt til inkasso?
Det er individuelt hvor lang tid det tar å få betalt etter en faktura er sendt til inkasso. Mange kunder betaler med en gang, men det finnes også tilfeller hvor det tar litt lenger tid.
Kravia følger kundene tett opp og har som mål å få betalt så tidlig som mulig. At kundene mottar en henvendelse fra et profesjonelt innfordringsselskap som Kravia, kan i seg selv bidra til at kundene betaler raskere enn de ellers ville gjort.
Hvem kontakter jeg om en sak som jeg har sendt til inkasso?
Med en gang en sak er sendt til inkasso fra Conta til Kravia, kan du følge med på hvordan saken ligger an på to ulike måter:
- Se status i Conta på hver faktura under FAKTURAER.
- Se mer detaljert status og planlagt neste steg når du logger inn i Kravia sin Kundeweb.
Har du en sak som er sendt til inkasso og trenger hjelp, kan du finne hjelp her:
- Kravia sine hjelpesider.
- Legg inn kommentar direkte på saken i Kravia sin Kundeweb for å kommunisere direkte med saksbehandlerne.
- Ta kontakt med Kravia Kundewervice på mail: @kravia.ai.
En kunde har flere forfalte krav, hva gjør jeg?
Dersom du har en kunde som har flere forfalte krav, det vil si flere flere ubetalte faktura, er det lovpålagt å sende alle krav til samme kunde i en samlet inkassosak.
Når du trykker på å sende en sak til inkasso fra Conta sier systemet ifra om du har flere faktura til samme mottaker som ikke er betalt. Du får da beskjed om at disse skal sendes samlet. Dette ender opp som én sak i Kravia. Betalingen som kommer inn blir uansett automatisk bokført mot de opprinnelige fakturaene.
Hvordan kan jeg trekke en sak jeg har sendt til inkasso?
Du kan trekke saken fra «Fakturadetaljer» i Conta, på samme sted som du opprinnelig sendte saken til Kravia. Det kan også gjøres direkte fra Kravias Kundeweb.
Å trekke saken koster ingenting fram til rettslig pågang. Dersom saken trekkes etter at
rettslig pågang har startet, faktureres eventuelle påførte rettsgebyr i henhold til Kravias vilkår.
Kunden har betalt direkte til meg i stedet for til Kravia, hva gjør jeg?
Når kunden din betaler deg direkte, helt eller delvis, og det registreres på fakturaen i Conta, vil Kravia automatisk få beskjed om at du har mottatt betaling og oppdatere beløpet som skal kreves inn. Det kan fortsatt være omkostninger hos Kravia som kunden din ikke har betalt, og Kravia vil vurdere om det er hensiktsmessig å fortsette å kreve inn disse basert på saksforløp.
Blir inkassoinnbetalingen automatisk bokført når den er betalt?
Ja, alle inkassoinnbetalinger blir automatisk bokført i Conta etter kunden har betalt.
Hva gjør jeg hvis kunden er uenig i kravet?
Dersom kunden din ikke er enig i kravet, må kunden kontakte Kravia og gi en skriftlig innsigelse. Kravia vil forsøke å løse innsigelsen sammen med deg. Dersom saken ikke lar seg løse, kan den sendes til Forliksrådet, som vil innhente informasjon fra begge parter og kalle inn til et felles møte.
Kan jeg sende en sak til inkasso når det bare gjenstår å betale gebyr og renter?
Nei, det kan du ikke. Har kunden for eksempel betalt for varen eller tjenesten, men ikke for purregebyret kan du ikke sende fakturaen til inkasso.
I Conta kan du velge å avskrive det som er igjen som tap.
Hva vil det si at en sak er til overvåkning?
At en inkassosak er til overvåkning, vil si at tross for at kunden har mottatt mange purringer og tiltak, har ikke kravet blitt betalt. Det går normalt over 3 måneder fra forfall før en sak får denne statusen.
Overvåkning-status kommer først etter at kunden har fått mange varsler, sms og kontakt via telefon og likevel ikke har betalt. I tillegg har Kravia gjort en kredittvurdering, og dersom kunden har dårlig økonomi er det på dette tidspunktet erfaringsmessig liten sjanse for å nå frem med et krav. Kravia fortsetter å jobbe med saken og følger med på om økonomien til kunden bedrer seg inntil kravet blir foreldet (3 år).
Les mer om overvåkning av inkassosaker hos Kravia her.
Hva gjør jeg hvis jeg må sende kreditnota på deler eller hele fakturaen?
Dersom du krediterer hele eller deler av fakturaen i Conta, vil Kravia automatisk få beskjed og oppdatere beløpet som skal kreves inn. Det kan fortsatt være omkostninger hos Kravia som kunden din ikke har betalt, og Kravia vil vurdere om det er hensiktsmessig å fortsette å kreve inn disse basert på saksforløp.