Hvordan legge til ansatte
For å kunne kjøre lønn til ansatte i bedriften din med Conta, må du først registrere dem i lønnssystemet.
For å kunne kjøre lønn til ansatte i bedriften din med Conta, må du først registrere dem i lønnssystemet.
For å kunne kjøre lønn i Conta, må du ha registrert alle ansatte som skal ha utbetalt lønn. Den ansatte må være lagt til med navn, ID-nummer som personnummer, kontaktinformasjon og bankkonto for utbetaling av lønn. I tillegg må du legge til opplysninger om den ansattes stilling. Conta tar utgangspunkt i denne informasjonen når du kjører lønn og sender a-melding.
I tillegg skal du legge til skattekort til arbeidstaker. Da vil skatten beregnes automatisk. Du kan legge til skattekort når du vil, men det er lurt å gjøre det samtidig som du registrerer den ansatte.
Slik registrerer du ansatte
Velg «Ansatte» i menyen til venstre. Før du har lagt til ansatte vil det stå «Ingen ansatte funnet». For å legge til en ansatt trykker du på «Legg til ansatt».
Deretter fyller du ut informasjon om arbeidstakeren. Her legger du til kontaktinformasjon, ID-nummer og bankkonto lønnen skal utbetales på.
Når du har fylt ut informasjon om den ansatte, må du legge til informasjon om stillingen. Her legger du til stillingstittel, ansettelsesform, stillingsprosent og lignende. Denne informasjonen brukes både som grunnlag i lønnsslipp og til rapportering i a-melding.
Når du har registrert all informasjon om den ansatte og stillingen, så må du hente ut skattekort. Da kan du kjøre ut lønn med den riktige skatteprosenten. Du kan kjøre ut lønn uten å hente skattekort, men da må du trekke 50 prosent i skatt.
LES OGSÅ: Hvordan koble til Altinn og hente skattekort.
Informasjon fra tidligere lønnssystem
Hvis du bytter til Conta fra et annet lønnssystem, må du legge til litt ekstra informasjon om den ansatte. For eksempel opptjent lønn så langt i år og grunnlag for feriepenger.
Gå til ANSATT > STILLING > REDIGER STILLING > TIDLIGERE STILLING.
Fyll inn lønnsdetaljene fra det forrige systemet: