Send MVA-melding fra Conta
Rapporter inn MVA direkte fra Conta. Slik gjør du det.
Rapporter inn MVA direkte fra Conta. Slik gjør du det.
Du kan levere MVA-meldingen direkte fra Conta.
Conta henter opplysningene som skal sendes inn basert på det du har ført i regnskapet, så pass på at du har registrert alle bilag og avstemt bank for perioden du skal sende inn, før du begynner.
Velg riktig termin/frekvens for MVA-innlevering
Alle MVA-registrerte firma må levere enten seks oppgaver eller en oppgave per år. Det vanligste er seks i året, altså annenhver måned. Dette valget oppgir du i innstillingene for virksomheten din, under INNSTILLINGER.
Det er viktig at du velger det alternativet som stemmer overens med opplysningene du har fått fra myndighetene om firmaet ditt for at MVA-meldingen skal vise riktige tall.
På samme sted kan du også velge at du skal levere MVA-melding for primærnæring. Alminnelig MVA-melding er forhåndsvalgt, så hvis du skal levere for primærnæring må du huske å endre dette.
Se alle fristene for MVA-meldingen.
Før du leverer!
Bare pass på at du er oppdatert med bokføringen og at du har oppgitt korrekte opplysninger, og ikke minst brukt riktige MVA-koder (slik at du får riktige satser) på kjøp og salg.
Kontroll av skjema
For å levere, går du til menyen i Conta og velger REGNSKAPSRAPPORTER > TIL SKATTEETATEN > MVA-MELDING.
Før MVA-meldingen kan sendes inn, må skjemaet kontrolleres opp mot Skatteetaten. Du har sikkert sett lignende ting når du leverer den personlige selvangivelsen eller skattemeldingen din.
Dette er en maskinell sjekk som grovt sett kontrollerer om MVA-meldingen ser riktig ut før innsending, men det betyr ikke nødvendigvis at den blir godkjent.
Når du klikker KONTROLLER vil du måtte logge inn i Altinn med BankID, og etterpå får du melding om skjemaet lot seg kontrollere uten feil eller ikke.
I noen tilfeller vil du få beskjed om avvik som må sjekkes nærmere.
Dette kan for eksempel være at kode 86 – Tjenester kjøpt fra utlandet med fradragsrett for merverdiavgift – har motsatt fortegn av det som ble forventet (minus i stedet for pluss) og du må dermed skrive inn en forklaring (eller merknad, som Skatteetaten kaller det) hvis du mener dette likevel er riktig. Eller – hvis du gjort en feil kan du ganske enkelt rette opp i regnskapet.
Signering og innsending med BankID
Etter at skjemaet er kontrollert, kan du sende inn MVA-meldingen for perioden det gjelder. Det er ikke nødvendig å gå inn i Altinn for å legge inn System ID og andre opplysninger.
Nå trenger du bare signere og sende inn skjemaet med BankID, forutsatt at du er en person som har de rette tilgangene i Altinn. Bruker du regnskapsfører må du derfor sørge for at denne har tilgang til å sende inn på vegne av firmaet ditt.