Gratis webinarer fra Conta - Lær om regnskap, skatt og mye mer!

Lage faktura med utenlandsk valuta

Nå kan du lage faktura med utenlandsk valuta i Conta. Slik gjør du. Begynn med å lage en faktura som vanlig.  Hvis kunden har en utenlandsk leveringsadresse vil du nå få opp muligheten til å bytte valuta på fakturaen. Velg fakturaen du ønsker, og du vil kunne fylle ut fakturaen som vanlig, bare med valutaen […]

Fakturere timer fra Timerabbit

Du kan nå overføre registrerte timer fra timeføringstjenesten Timerabbit til en fakturakladd i Conta, og dermed slippe manuell utfylling av timebaserte fakturaer. Slik fungerer det Koblingen mellom Conta og Timerabbit gjør at timer du registrerer i Timerabbit, blir fylt ut i en fakturakladd i Conta. Du trenger bare å se over, og sende fakturaen til […]

Sende eFaktura med Conta

Du kan sende eFaktura fra Conta til privatkundene dine, ferdig utfylt og klar i nettbanken deres. Slik fungerer det. EHF og eFaktura kan forveksles siden begge er elektroniske fakturaformater. Forskjellen er at eFaktura sendes til nettbanken til privatpersoner, mens EHF sendes til regnskapsprogrammet til bedrifter. Vi har støtte for både eFaktura og EHF i Conta. […]

Innstillinger

I innstillingene kan du redigere alt fra basisopplysninger om firmaet ditt, til nøkkelpersoner, firmalogo, prosjekter og avdelinger. Merk at enkelte innstillinger er felles for alle Conta-tjenestene.

Lage ny faktura

Å lage en faktura i Conta er enkelt, fordi den ser lik ut på skjermen som det ferdige resultatet som kunden mottar.

Innbetalinger med avvik

Innbetalinger med avvik behandles ved å se på oppfølgingslisten på startsiden i Conta. Dette vil kun dukke opp hvis du faktisk har innbetalinger som avviker fra det du har fakturert kundene for.

Sende purring eller inkassovarsel

Når kunden ikke betaler, kan du følge opp ved å sende purring eller inkassovarsel. Som regel er det best å gå rett til inkassovarsel.

Sende fakturaen

I Conta kan du sende faktura på flere forskjellige måter, avhengig av hva du og eventuelt kunden avtaler eller foretrekker.

Kontantfakturaer

En kontantfaktura er en kvittering på at du har fått betalt for en vare eller tjeneste ved levering, både elektronisk og i fysiske kontanter. Kontantfakturaer kan blant annet brukes som dokumentasjon på salg over internett og betalinger du mottar via Vipps.

Kreditnotaer

Kreditnotaer er måten du fikser feil i fakturaer på. Hvis du har laget en faktura som inneholder feil, må du lage en kreditnota som «nuller ut» den eksisterende fakturaen og så lage en ny.

Vareimport

Finn ut hvordan du importerer varer og kunder fra et annet system her.

Kundekort

Kundekortet inneholder all informasjon om enkeltkunder, inkludert hvilke fakturaer du har sendt til kunden og eventuelle notater du har lagret.

Ny fakturakunde

Det finnes flere måter du kan legge inn nye fakturakunder på.

Import av kunder og varer

Du trenger ikke legge inn kunder og varer manuelt. Det er raskere å bruke importveiviseren. Her beskriver vi kundeimport, men vareimport fungerer på akkurat samme måte.

Varer (og tjenester)

Det hjelper å ha noe å selge hvis du skal tjene penger! Her får du vite alt om hvordan legger til, endrer og holder orden på varer og tjenester i Conta.

Fakturalisten

Fakturalisten finner du i toppmenyen ved å klikke på FAKTURAER. Der kan du følge opp alle fakturaene dine, og utføre en rekke oppgaver.

Rapporter – Faktura

Du kan enkelt ta ut detaljerte rapporter om alt som angår omsetningen i firmaet ditt. Her skal vi gå gjennom hvordan du kan få mest mulig ut av denne funksjonen.

MVA – Faktura og regnskap

De fleste firmaer må levere MVA-oppgaver til myndighetene, enten seks ganger eller én gang per år.  Slik ordner du  MVA-meldingen i Conta.

Fakturainnstillinger

I fakturainnstillingene kan du endre på hva slags standardopplysninger som står på fakturaene dine, i tillegg til standard forfall og og sendemåte.

Lage repeterende faktura

Hvis du har kunder som du fakturerer med jevne mellomrom, er det enklere å sette fakturaer på repetisjon enn å lage en ny hver gang.

Registrere betaling manuelt

Hvis du ikke benytter deg av KID-nummer, må du registrere innbetalinger manuelt etter hvert som kundene betaler.

Startsiden i Conta – Hjem

Startsiden eller «Hjem»-siden i Conta gir deg et oversiktsbilde over fakturaene dine og en rekke andre ting. Herfra kan du også aktivere tilleggstjenester.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.