Fakturalisten
Fakturalisten finner du i toppmenyen ved å klikke på FAKTURAER. Der kan du følge opp alle fakturaene dine, og utføre en rekke oppgaver.
Fakturalisten finner du i toppmenyen ved å klikke på FAKTURAER. Der kan du følge opp alle fakturaene dine, og utføre en rekke oppgaver.
Fakturalisten
Fakturalisten viser deg en liste over de nyeste fakturaene dine, og statusen på dem. Du kan også klikke deg inn på detaljnivå på hver enkelt faktura.
Listen kan sorteres etter nummer, dato, status osv. ved å klikke på overskriftene over hver kolonne. I kolonnen lengst til venstre kan du se status på fakturaene.
Fakturastatuser
Fakturaene kan ha ulike statuser basert på forfallsdato, hvorvidt de er betalt, og flere andre faktorer. Her lister vi opp de mulige statusene:
Fakturastatus | Beskrivelse |
---|---|
IKKE FORFALT | Fakturaen er ikke betalt, men den har heller ikke forfalt ennå. |
BETALT KONTANT | Dette er en bekreftelse på mottatt betaling. Les mer om kontantfakturaer. |
AVSLUTTET MED TAP | Fakturaen er avsluttet med tap. For å kunne gjøre dette må en rekke kriterier være oppfylt. |
KREDITNOTA | Dette er en kreditnota av en faktura. |
KREDITERT | Fakturaen er kreditert, noe som vil si at en kreditnota er blitt laget. |
FORFALT | Fakturaen ble ikke betalt før forfallsdatoen. |
FORFALT 14+ | Kunden har ikke betalt, og du kan nå sende inkassovarsel til kunden. Du kan kun legge på purregebyr og sende et inkassovarsel etter at 14 dager har passert. |
PURRET | Mindre enn 14 dager har gått siden det ble sendt purring på denne fakturaen. |
PURRING FORFALT | Kunden har ikke betalt etter at fakturaen ble purret. Denne statusen kommer hvis du valgte overskriften “purring” istedenfor “inkassovarsel” da du sendte purringen. |
INKASSOVARSEL FORFALT | Inkassovarselet har forfalt, og du kan nå iverksette inkasso mot kunden med å sende fakturaen til vår inkassopartner Kravia. |
SENDT TIL KRAVIA | Fakturaen er sendt til Kravia og du kan følge status fra Conta og Kravia. Kravia tar av seg innkrevingen. |
Hurtigikoner
Hurtigikonene i fakturalisten lar deg utføre enkelte oppgaver rett fra selve listen, uten å navigere deg bort fra denne siden. Klikk på pluss-tegnet for å registrere en innbetaling. Ikonet med pilene indikerer at fakturaen er satt på repetisjon. Klikk på ikonet for å skru av repetisjonen.
Repeterende fakturaer
Fakturaer med hurtigikonet for repetisjon betyr at fakturaen repeteres med et valgt intervall: Ukentlig, hver 14. dag, månedlig eller årlig. Klikk på menypunktet REPETERENDE for å se fakturaene som er satt på repetisjon.
Slik fungerer repetisjon i Conta.
Registrere en innbetaling
Du kan registrere en innbetaling ved å klikke på pluss-tegnet til høyre for DETALJER i fakturalisten på den fakturaen det gjelder, og så registrere beløpet og datoen fakturaen ble betalt på.
Du kan også registrere innbetalinger inne på fakturadetaljene.
Lag en faktura
Les om hvordan du lager og sender fakturaer, kontantfakturaer og kreditnotaer med Conta. Her kan du se hvordan fakturaer fra Conta ser ut.
Kladder
Her kan du se kladder av fakturaer som du har begynt å lage, men ikke sendt.
Velg periode
Du kan avgrense oversikten til en spesifikk periode ved å klikke VELG PERIODE.
Når du har valgt en periode, vil det dukke opp en lenke under listen, der du kan laste ned en samle-PDF med alle fakturaene fra den perioden. Perfekt hvis du for eksempel vil sende alle fakturaene for perioden til regnskapsføreren, eller Skatteetaten krever å få se fakturaene dine i en gitt periode i forbindelse med et bokettersyn.
Last ned fakturaer i ulike formater
- CSV: Fakturaer fra Conta kan lastes ned i CSV-format, til import i f.eks. Excel eller andre regnearkprogrammer. Slik gjør du det.
- Samle-PDF: Velg periode for å laste ned en samle-PDF med alle fakturaer fra en bestemt periode.
- PDF: Du kan også laste ned hver enkelt faktura som PDF ved å gå til fakturadetaljene eller kundekortet.
OBS! Du kan ikke slette allerede lagede/sendte fakturaer. Dette er fordi godkjente fakturasystemer ikke kan være åpne for å gjøre endringer i eksisterende fakturaer. To viktige kriterier er at fakturaer ikke skal kunne endres på i ettertid, og at de skal være i en ubrutt nummerrekke. Hvis du har gjort en feil i en faktura må du isteden opprette kreditnota.
Kopiere faktura
Du kan også lage en ny faktura ved å kopiere en gammel en.
Gå til fakturadetaljene for fakturaen du vil kopiere fra listen og klikk på knappen KOPIER FAKTURAEN.
Kopiering fungerer kun for brukere med Smart-abonnementet.
Du vil nå havne i fakturaredigereren, hvor den nye fakturaen vil være forhåndsutfylt med kunde og fakturalinjer fra fakturaen du kopierte. Merk at fakturadato og forfallsdato blir ikke kopiert, heller ikke eventuell repetering.