Hvordan legge inn åpningsbalanse som nyoppstartet firma
Selv om du har et nyoppstartet firma, må du likevel legge inn inngående balanse i regnskapet. Dette blir også kalt åpningsbalanse. Her viser vi deg hvordan du går frem.
Selv om du har et nyoppstartet firma, må du likevel legge inn inngående balanse i regnskapet. Dette blir også kalt åpningsbalanse. Her viser vi deg hvordan du går frem.
Før du begynner å føre regnskap i Conta må du bokføre åpningsbalansen. Åpningsbalansen er en oversikt over eiendeler, egenkapital og gjeld slik de var på oppstartstidspunktet. Du kan gjøre det senere, men vi anbefaler at du gjør dette helt i starten.
Les også: Velkomstveiviseren
Sjekk om dato for inngående balanse er riktig
For at regnskapet skal bli riktig, må du sørge for at du har riktig dato for inngående balanse. Du skal som oftest sette oppstartsdatoen til stiftelsesdatoen i bedriften. Datoen skal aldri settes tidligere enn det året foretaket ditt ble stiftet.
Oppstartsdatoen finner du i innstillingene. Den er også satt opp i velkomstveiviseren som du bør gå gjennom før du skal gjøre noe i Conta.
Trykk på tannhjulet til høyre, i menyen øverst, og så «Regnskap».
Finn eller skriv inn datoen for stiftelsesdatoen.
Registrer åpningsbalansen (eksempel for nystiftede AS)
Åpningsbalansen bokfører du i ved å gå til BILAG og så «Registrer nytt bilag».
La oss si du har startet firma med 30 000 i aksjekapital. Åpningsbalansen bokfører du slik den står oppgitt i stiftelsesdokumentet hvis det er egen åpningsbalanse der.
Hvis ikke fører du den slik:
Debet «1920 – Bankkonto»: 30 000
Kredit «2000 – Aksjekapital»: 30 000
Hvis det er betalt inn mer enn aksjekapitalen, for eksempel i form at et innlån, kan lånet føres slik:
Debet «1920 – Bankkonto»
Kredit «2910 – Gjeld til ansatte»