Bankintegrasjon og nettbank – betal regninger med Conta
Med bankintegrasjon fra Conta kan du koble til banken din og betale regninger direkte fra regnskapsprogrammet, uten å måtte logge inn i nettbanken hver gang.
Med bankintegrasjon fra Conta kan du koble til banken din og betale regninger direkte fra regnskapsprogrammet, uten å måtte logge inn i nettbanken hver gang.
Du kan se en oversikt over dine bankaktiviteter på Bank-siden.
Video: Slik betaler du regninger med Conta
Slik aktiverer du bankintegrasjon
For å komme i gang velger du «Betal med Conta» som betalingsmåte når du registrerer et kjøp i regnskapet. Du kan også aktivere tjenesten under INNSTILLINGER > MINE KJØP.
Deretter blir du tatt med til en veiviser hvor du må bekrefte identiteten din med BankID og signere avtale med vår banktjenestepartner ZTL.
Under denne stegvise prosessen må du gi noen opplysninger om firmaet i henhold til hvitvaskingsloven.
Opplysningene du må oppgi inkluderer:
- Firmainformasjon
- Eierskap og roller
- Kontaktinformasjon
- Obligatoriske spørsmål om firmaet (er noen av eierne såkalte politisk eksponerte personer (PEP), og skal firmaet overføre penger til utlandet?
Når du er ferdig blir du tatt med tilbake til Conta.
Godkjenne betalinger
Hvis du har betalt regninger i nettbank før, er prosessen med å betale regninger fra Conta ganske lik. Men nå trenger du ikke logge inn i nettbanken!
Psst! Bankintegrasjonen blir ekstra nyttig hvis du også har aktivert mottak av EHF. Da får du elektroniske fakturaer rett inn i Conta, som du igjen kan bokføre og betale med få klikk. Les mer om EHF-faktura.
I regnskapet ditt, når du registrerer et nytt kjøp vil du få muligheten til å velge «Betal med Conta» under «Betaling» nederst på siden.
Velger du dette som betalingsmåte blir betalingene lagt til godkjenning under MENY > GODKJENN BETALINGER.
Når du godkjenner betalingene vil de bli betalt ut fra bankkontoen du har valgt, med den forfallsdatoen du spesifiserte tidligere. For å godkjenne betalinger må du bekrefte med BankID.
Etter at en faktura er betalt, vil den vises under FULLFØRTE-fanen.
NB! Betalinger som ikke går gjennom
Enkelte faktorer kan påvirke fremgangen til visse bankbetalinger, og dette vil reflekteres i statuskolonnen til hver enkelt betaling. Betalinger kan f.eks bli avvist, hvor du får valget om å prøve igjen – eller betalingen kan bli avbrutt av deg som bruker systemet.
Ved å klikke knappen med tre prikker i høyre kolonne på betalingen det gjelder, og så velge «Prøv igjen» vil systemet prøve å få gjennom betalingen igjen.
I slike tilfeller vil betalingen som feilet også vises som en avbrutt eller kansellert betaling, men de forsvinner etter 30 dager. Du kan også slette dem manuelt hvis du vil rydde opp før de forsvinner av seg selv.
Hvilke banker støttes?
I tillegg til vår partner Sparebanken Møre er Conta også integrert med de aller fleste banker som tilbyr bedriftskonto. Se oppdatert liste over hvilke banker vi tilbyr bankintegrasjon mot her.
Har du flere bankkontoer som er koblet sammen med Conta?
På hjem-siden ser du «live-kontoinformasjon» fra den bankkontoen du har koblet sammen med Conta. Dersom du har flere bankkontoer som er koblet sammen med Conta, må du gå inn på innstillinger for bankkontoen og aktivere den du ønsker som skal vises på hjem-siden.
Innstillingene vises kun på brukernivå, det betyr at hvis det er flere brukere tilknyttet denne kontoen, vil kun den brukeren som er koblet til banken og har tilgang til bankkontoen, se dette når det er aktivert.