Dobbel betaling på faktura? Slik løser du det
Enten du har fått dobbel betaling fra en kunde, eller har betalt to ganger til leverandør, er det viktig å rette det opp i regnskapet.
Enten du har fått dobbel betaling fra en kunde, eller har betalt to ganger til leverandør, er det viktig å rette det opp i regnskapet.
Det er heldigvis enklere enn mange tror, og det er kanskje nettopp derfor mange overkompliserer og ender opp med å gjøre feil. La oss se på prosedyrene for begge tilfellene, og hvorfor det ikke er noe stress å rette opp i.
Du har mottatt dobbel betaling
Hva gjør du når du har mottatt betaling for samme faktura to ganger? Om du lar være å gjøre noe med dette vil det skape krøll i regnskapet.
Feilen mange gjør er å opprette en kreditnota for fakturaen, men da skaper du enda et problem – du skulle jo ha inntekten fra fakturaen. Ikke på noe tidspunkt i dette scenarioet trenger du å opprette en kreditnota, det vil bare føre til enda mer behov for å rette opp.
Riktig prosedyre er superenkel: Først må du tilbakebetale den ene betalingen du mottok, og så reskontroføre det på den relevante kunden i regnskapet. Som dokumentasjon kan du legge ved skjermbilde av bankoverføringen (bankbilaget).
Reskontroføring vil si at du oppdaterer i regnskapet ditt at du tilbakebetalte det overskytende beløpet. Grunnen til dette er at det ellers vil stå i regnskapet at du skylder kunden penger (noe du ikke gjør når du faktisk betaler tilbake).
Du har betalt dobbelt
Det skjer den beste!
Det første du må gjøre er å kontakte leverandøren og be om pengene tilbake for den ene betalingen. Om de har stell på sine sysaker er ikke dette et problem.
Alternativet er å be om at beløpet trekkes fra neste faktura, noe som kan være aktuelt hvis du handler mye med denne leverandøren, og det eliminerer dessuten behovet for en ekstra bankoverføring.
Så: Etter hvert som du får pengene tilbake, eller du får en redusert faktura, og du bokfører disse på leverandøren – så vil ting rette seg opp igjen.
Les mer om reskontro på leverandører og kunder.